Auteur Topic: Ecos vragen.  (gelezen 5511 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline RAIL

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 91
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
Ecos vragen.
« Gepost op: 21 juli 2012, 12:39:24 »
Hoi, volgende week ga ik mijn nieuwe Ecos afhalen bij de winkelier.
Nu heb ik een 3 rail baan en stel me de volgende vragen.
De baan is wordt voorzien voor een schaduwstation voor 4 treinen, welke hardware heb ik daar voor nodig?
Graag zou ik een afremsectie voorzien aan het station, welke hardware heb ik daar voor nodig?
Voor de bezetmeldingen , welke hardware heb ik daar voor nodig.
De bediening van de wissels zou ik in het zichtbare deel willen voorzien van servo's, wederom stel ik me de vraag welke hardware ik hier moet voorzien.
De handleidingen heb ik van de verschillende componenten en centrale heb ik al doorgenomen maar geraak er niet veel wijzer uit.
Kan iemand mij wat vooruit helpen?

M.V.G
Dries Ludwig
Groeten Ludwig

Frans

  • Gast
Re:Ecos vragen.
« Reactie #1 Gepost op: 21 juli 2012, 13:12:06 »
Welke Ecos heb je en ga je alleen met de Ecos rijden of komt er een pc aan te pas.
Met de Ecos heb je de hardware in huis.
Om te remmen zijn er printen,terugmelding is S88,om je wissels te laten schakelen los van je rijstroom gewoon een extra trafo gebruiken.
Veel meer weet ik er ook niet van dus misschien zijn er hier spoorders die met Ecos werken.

Mvg Frans

Offline RAIL

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 91
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
Re:Ecos vragen.
« Reactie #2 Gepost op: 21 juli 2012, 13:27:42 »
Hoi Frans, bedankt voor de snelle reactie. ;)
Het gaat over de Ecos 2, het is trouwens niet onmiddelijk de bedoeling deze aan de pc te hangen.
Groeten Ludwig

Frans

  • Gast
Re:Ecos vragen.
« Reactie #3 Gepost op: 21 juli 2012, 13:43:41 »
Volgens mij kan je alleen leren remmen met de daarvoor benodigde printen en anders een pc prog dus koploper en I Train bijv.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Ecos vragen.
« Reactie #4 Gepost op: 21 juli 2012, 17:14:08 »
Beste Dries, (denk ik)

De Ecos heeft automatiseringsmogelijkheden, drie opmerkingen:

op een zeker moment kom je tot de conclusie dat die mogelijkheden redelijk beperkt zijn, dat is het moment om de computer "er aan te hangen"
dus voordat je begint "afremprinten" te kopen, kan de computer veel makkelijker.

begin simpel te automatiseren met een ovaal en als je dat snapt dan een tweede spoor via wissels, dat geeft de Ecos de kans om jou te laten begrijpen hoe automatiseren in elkaar steekt.

hardware: zie http://oldwiki.3rail.nl/doku.php

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline RAIL

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 91
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
Re:Ecos vragen.
« Reactie #5 Gepost op: 21 juli 2012, 19:05:39 »
Beste Anne, De voornaam is Ludwig de achternaam is Dries, ik weet het, ik ben gezegend met twee voornamen en twee achternamen. ;D
Bedankt voor de reactie, inderdaad zal het leren stapsgewijs gebeuren maar wat je daar zegt is interessant.
Blijkbaar heb ik voor het afremmen niet alleen printen nodig maar ook de nodige software die de Ecos niet bezit.
Je ziet dat ik echt wel mijn eerste stappen in de digitale wereld aan het nemen ben.
Groeten Ludwig

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Ecos vragen.
« Reactie #6 Gepost op: 22 juli 2012, 10:30:22 »
Beste Ludwig,

Je bent een collega dus, ik ben gezegend met een vreemde achternaam, begint met "Wt" en mijn voornaam wordt zeker in het buitenland niet herkend als een naam voor een man.

Nee, er zijn dus afremprinten te koop en daar heb je geen extra software voor nodig, maar dus wel zo'n print per blok, denk ik, daarnaast moet zo'n print "bekrachtigd" worden en hoe dat gaat weet ik niet.

Mijn boodschap is simpel: laat het afremwerk doen door de computer en niet door losse printen.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Riny

  • Gast
Re:Ecos vragen.
« Reactie #7 Gepost op: 22 juli 2012, 11:01:58 »
Inmiddels heb ik mijn Ecos (1) niet meer maar had hem ook nooit in gebruik voor de modelbaan.

Voor de nieuwprijs van de Ecos (mits deze nieuw gekocht is) zou je al een heel eind op weg zijn geweest met een Tams Master Control + Booster + Magneetartikeldecoders en S88 terugmeld modules (tweede hands dan wel).
Een simpele PC kost ook niets meer tegenwoordig en i.c.m. Koploper.
Koploper draait heel makkelijk op een oudere PC en Koploper is gratis.

Verder ben ik van mening betreffende de vraagstelling deze eens te plaatsen op het ESU- forum (NL).
Nu je de Ecos hebt met de bijbehorende nummers, welke noodzakelijk zijn om te registreren op het forum, is de kans groot dat men daar een oordeel kan geven op de gevraagde info.

Offline bellejt

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 169
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • bellejt
Re:Ecos vragen.
« Reactie #8 Gepost op: 23 juli 2012, 17:48:23 »
nodig om goed te rijden met ecos2 (en computerprogramma) :

-ecos 2
-eventueel een booster 4 ampere of 8 ampere
-bediening servo's = esu switchpilot servo 50802
-bediening wisselspoelen compatibele K83 (viesmann 5211)
- terugmelding S88 = esu of compatible
- om makkelijk en mooi te rijden bv koploper = gratis en je locs remmen en trekken mooi af en op
-een goedkope P4- PC met XP

Alle andere dingen zijn dan  enkel om het rijplezier te vergemakkelijken.Alles hangt af van je budget.Iets waar ik niet op bespaar wabt tebslotte beter ??nmaal alles goed kopen dan een ganse tijd te sukkelen.
met vriendelijke groet,
Johnny.
Ecos2 kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann,koploper

Offline RAIL

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 91
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
Re:Ecos vragen.
« Reactie #9 Gepost op: 23 juli 2012, 18:13:39 »
Bedankt voor de reacties, stillaan weet ik welke weg ik moet opgaan.  ;)
Groeten Ludwig