Auteur Topic: Modelbaan bouw van Patje  (gelezen 14341 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline patje

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Geslacht: Man
Modelbaan bouw van Patje
« Gepost op: 15 juli 2012, 18:23:45 »
Nou een voorstel berichtje, nu maar meteen wat foto's plaatsen van de baan zoals hij boven ligt:

Dit is het oudste gedeelte:

het rechtse gedeelte:


En de overgang naar de nieuwere platen



Verder naar rechts, voor het raam en tegen de andere muur aan liggen platen met alleen nog baan.
Deze middag maar weer eens lekker bezig geweest, we hebben een knoop doorgehakt en zo ziet het er nu uit:



Ja het is even schrikken, maar omdat er op de andere platen een berg moet komen en ik nu bezig ben met het carsysteem, willen we alles in een keer goed doen en dus deze plaat ook vanaf 0 beginnen.

De komende dagen gaan we denken wat we een beetje willen. In ieder geval iets van bergen tegen de achterkant, maar hoe en wat precies weten we nog niet. Ook waarvan is nog de vraag, van gips of van pur. Wellicht weet iemand de voor- en nadelen van beide.

Binnenkort meer....

Groeten!

Offline patje

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Geslacht: Man
Re:Modelbaan bouw van Patje
« Reactie #1 Gepost op: 16 juli 2012, 19:09:10 »
De berg moet nog wel komen, maar aan de kermis (die komt aan de andere kant van de kamer) wordt hard gewerkt inmiddels:



 ook staan al een draaimolen, schommels en botsauto's klaar. Ook de inwendige mens kan op de kermis terecht, de drankkraam is al klaar

Als er wat ruimte is boven, dan kan alles een plaatsje krijgen.

Offline patje

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Geslacht: Man
Re:Modelbaan bouw van Patje
« Reactie #2 Gepost op: 26 augustus 2012, 21:51:27 »
Met al die regen van vandaag weer lekker op zolder gezeten. Inmiddels liggen er nieuwe platen en is de rails weer aanwezig.  Her en der nog wat aanpassingen doen, maar het begin is er weer.

De berg willen we gaan maken van purschuim, uiteraard eerst een frame van hor en watten. Zijn er nog mensen die wat tips en trucs hebben voor het maken van bergen met pur? Ik hoor ze graag.

Zal de komende week wel wat foto's plaatsen van het nieuwe spoortrac?.

Groeten

Patje

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Modelbaan bouw van Patje
« Reactie #3 Gepost op: 26 augustus 2012, 22:06:10 »
Ik ben zeer benieuwd naar de foto's Patje. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Modelbaan bouw van Patje
« Reactie #4 Gepost op: 27 augustus 2012, 11:49:00 »
Beste Patje.

Inmiddels heb ik de foto's een beetje groter gemaakt.
Je kan dat heel eenvoudig zelf doen.

In mijnalbum klik je de bewuste foto aan, die komt dan in een groter scherm.
Klik nogmaals op dat scherm en kopieer dan de link van de foto en zet die in IMG op het forum.
Als je even kijkt hoe ik jouw foto's groter heb gemaakt zal het wel duidelijk zijn.
Gewoon even op citaat klikken en dan zie je wat er staat.

Verder ben ik ook wel benieuwd naar het vervolg van jouw baan.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline patje

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Geslacht: Man
Re:Modelbaan bouw van Patje
« Reactie #5 Gepost op: 1 september 2012, 19:55:33 »
De afgelopen dagen nog een beetje bezig geweest met het spoor. Even gekeken waar de berg komt en hoe de weg(FCS) gaat lopen. Hier dan de stand van zaken:

(van links naar rechts genomen)


Hier komt ook de berg tegen de linkerkant/achterwand aan, zodat het stopcontact weg is gewerkt.






En het laatste gedeelte, deze is wel een stukje behouden


Zoals te zien op sommige punten moet nog een stuk plank komen, ook voor het raam nog een stuk, maar dat is uitneembaar straks. Aan de voorkant (waar de rails schuin gaat) komen ook nog platen. Onder de berg blijft het open voor spoedgevallen. Het is de bedoeling dat de auto's straks ook over alle platen gaan rijden, dus ook een nog een leuke klus.

Helaas vandaag geen tijd gehad om naar Houten te gaan, maar 13 oktober staat genoteerd  ;D

Tot snel weer (hier of in Houten)

Groeten

Patje

Offline patje

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Geslacht: Man
Re:Modelbaan bouw van Patje
« Reactie #6 Gepost op: 19 september 2012, 21:58:20 »
Deze avond weer eens boven gezeten en aan de weg bij het kermisterrein gewerkt. Deze is nu weer egaal grijs en de auto's van het FCS rijden er netjes overheen. Nu nog een sensor in bouwen, zodat alleen het toeristentreintje straks over de kermis gaat en de rest het rechts laat liggen.

Nu de testjes allemaal geslaagd zijn kan de rest van de weg gelegd gaan worden. Uiteindelijk komt er in de berg een weg omhoog, zodat ze dan weer via de berg naar beneden gaan rijden. Net als met het railplan is ook dit een hele puzzel, maar gelukkig wel een leuke  ;D

Groeten en wordt vervolgd......

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Modelbaan bouw van Patje
« Reactie #7 Gepost op: 20 september 2012, 10:43:11 »
Ik ben gek op puzzels...... laat maar komen die auto's die naar beneden rijden! ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline patje

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Geslacht: Man
Re:Modelbaan bouw van Patje
« Reactie #8 Gepost op: 18 november 2012, 21:20:17 »
Dit weekend lekker aan de baan kunnen werken. Zaterdag de bestelde spullen opgehaald voor de wegen en toch wel weer een eind opgeschoten.

Weer een heel stuk weg  neergelegd en meteen de wissels, stops en sensoren in de plaat verwerkt


De busstop bij het station:


binnenkort weer verder.....

Offline patje

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Geslacht: Man
Re: Modelbaan bouw van Patje
« Reactie #9 Gepost op: 26 september 2013, 22:08:56 »
Het laatste bericht is al bijna een jaar geleden, best wel erg eigenlijk.
Gelukkig de laatste tijd weer wat tijd kunnen vinden om wat te knutselen op zolder. De autoweg ligt nog steeds te wachten op afronding. Als die klaar is kan er ook aan andere dingen gewerkt gaan worden.

De afgelopen dagen dus veel aan het testen, veranderen, testen, weer wat aanpassen en nog eens testen gegaan. Bijgevoegd een paar foto's van de stappen en uiteindelijk een ( niet al te duidelijk) filmpje van de bus zoals deze nu over de baan gaat.

Eerst de draad weg gewerkt, zodat die onder een klein laagje verdwijnt.


Hier ligt de busstop onder


Hier is een afslag verdwenen, deze bleef problemen geven. Hierdoor kan de kermis/markt wat groter worden.


Tussendoor ook nog het muurtje rondom de kerk even aangepakt


En tenslotte het filmpje van de bus op een stuk van de route
<a href="" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win"></a>


Zoals je ziet gaat de bus op het laatst van zijn spoor af, dus daar moet nog wat aangepast worden.

Tot zo ver weer even. 5 Oktober eens in houten kijken voor spullen


Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re: Modelbaan bouw van Patje
« Reactie #10 Gepost op: 27 september 2013, 08:13:29 »
Het geen wat je gedaan hebt ziet er keurig uit, leuke muurtjes  :)
Fotografen met passie.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Modelbaan bouw van Patje
« Reactie #11 Gepost op: 27 september 2013, 08:24:55 »
Zoals je ziet gaat de bus op het laatst van zijn spoor af, dus daar moet nog wat aangepast worden.
Tot zo ver weer even. 5 Oktober eens in houten kijken voor spullen

Patje ... ik heb het idee dat of je rijdraad te diep ligt of het magneetje van de bus niet over het wegdek sleept. En ik gok op het magneetje omdat je ook problemen hebt met de wissels. Het magneetje mag bij rijdraad niet boven het wegdek hangen. Hij moet slepen. Als je problemen blijft houden kan je nog overwegen de rijdraad (gedeeltelijk) te vervangen door magneetstrip.
 
Kijk ook even of de wieltjes niet te zwaar sturen.

Ik gebruik zelf CO2 lasdraad en misschien is dat iets dikker maar ik heb totaal geen enkel probleem. Ook niet bij de spoorwegovergang. En dat is juist een gevoelige plek voor ontsporingen omdat het onderbrekingen heeft in van de draad.

De kans is groot dat ik 5 oktober toch naar Houten kom. Zal ik dan een stuk lasdraad voor je mee nemen? Stuur maar even een PB.

Succes. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Modelbaan bouw van Patje
« Reactie #12 Gepost op: 27 september 2013, 14:09:33 »
Altijd leuk op zo'n filmpje hoe zo'n bus uit de bocht vliegt... maar voor jou natuurlijk niet omdat je een deel van die draad weer moet opgraven.
Maar nu we toch bezig zijn: daar waar de bus stopt bij de rails, komt daar nog een perron en zit je busbaan dan niet te dicht bij je rails? Of grenst de bushalte aan het spoor?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline patje

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Geslacht: Man
Re: Modelbaan bouw van Patje
« Reactie #13 Gepost op: 27 september 2013, 21:29:22 »
Patje ... ik heb het idee dat of je rijdraad te diep ligt of het magneetje van de bus niet over het wegdek sleept. En ik gok op het magneetje omdat je ook problemen hebt met de wissels. Het magneetje mag bij rijdraad niet boven het wegdek hangen. Hij moet slepen. Als je problemen blijft houden kan je nog overwegen de rijdraad (gedeeltelijk) te vervangen door magneetstrip.
 
Kijk ook even of de wieltjes niet te zwaar sturen.

Ik gebruik zelf CO2 lasdraad en misschien is dat iets dikker maar ik heb totaal geen enkel probleem. Ook niet bij de spoorwegovergang. En dat is juist een gevoelige plek voor ontsporingen omdat het onderbrekingen heeft in van de draad.

De kans is groot dat ik 5 oktober toch naar Houten kom. Zal ik dan een stuk lasdraad voor je mee nemen? Stuur maar even een PB.

Succes. ;)

Pierre bedankt voor de tips. Het magneetje heb ik al eens nagekeken en dat sleept zoals het moet. De ene kaar gaat het goed en de andere keer wat minder, zal een kwestie zijn van de fijne afwerking denk ik. Een stuk lasdraad wil ik wel eens proberen. Moet nog een heel stuk van de weg leggen en ook een overgang. Al sik definitief weet dat ik ga pb ik je wel ff.

Maar nu we toch bezig zijn: daar waar de bus stopt bij de rails, komt daar nog een perron en zit je busbaan dan niet te dicht bij je rails? Of grenst de bushalte aan het spoor?

Het perron komt aan de andere kant.  waar de bus stopt komt alleen een halte. Misschien dat de rails nog iets verder van de weg af komt te liggen, deze ligt nog niet helemaal op zijn plaats, omdat er nog een stuk plaat ontbreekt.


Offline patje

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Geslacht: Man
Re: Modelbaan bouw van Patje
« Reactie #14 Gepost op: 5 maart 2014, 21:44:10 »
Vandaag na lange tijd weer eens een avondje op zolder gezeten. Het grote plein is weer een stukje onder handen genomen. De groenstroken zijn inmiddels wat verder aangelegd.



Gelukkig was de gemeente ook nog wakker en hebben ze meteen de strepen voor de parkeerplaatsen getrokken.



Verkeersborden en verdere afwerking volgen uiteraard nog, ook de huizen erom heen moeten nog hun vast plekje krijgen. Nu kunnen de bezoekers van de kerk in ieder geval normaal parkeren.

Echter lang zal er niet geparkeerd kunnen worden, want de eerste kermiswagens zijn al in het dorp gesignaleerd. Dus die opbouw zal spoedig gaan beginnen.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Modelbaan bouw van Patje
« Reactie #15 Gepost op: 5 maart 2014, 22:28:10 »
Ha .. die Patje. Goed je ook weer bezig te zien man. Het is een tijdje rustig geweest maar nu gaat het weer gebeuren? Ben benieuwd naar je kermis.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Modelbaan bouw van Patje
« Reactie #16 Gepost op: 5 maart 2014, 22:48:25 »
Net parkeerplaatsje. Benieuwd wat de Kermis daar allemaal op kwijt kan.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline patje

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Geslacht: Man
Re: Modelbaan bouw van Patje
« Reactie #17 Gepost op: 8 maart 2015, 21:32:03 »
Het lijkt wel of ik maar 1 x per jaar aan de baan (mag) werken  :P laatste update is ook bijna een jaar geleden namelijk.
Afijn, de afgelopen weken weer wat stapjes gezet op de baan. De lastige hoek waar een klein polderlandschapje komt.

Sorry voor de wat mindere kwaliteit, deze keer de foto's gemaakt met de telefoon

Hier achter komt de molen:


zo dus:


Eerst gaas erover:


Links onder de brug zijn ze ook al aan het werk:


Even een close-upje:


Doekje erover:


en na de afwerking:


Ook de kade is al wat verder afgewerkt inmiddels, maar zal de foto's eerdaags maken en met een normaal toestel, dat is voor iedereen wat fijner.

En nee, ik ga nu niet weer een jaar wachten  :P :P

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Modelbaan bouw van Patje
« Reactie #18 Gepost op: 8 maart 2015, 21:51:37 »
Hallo Patje,

Je bent toch wel regelmatig met je baan bezig. Één keer per jaar is ook een regelmaat.  ;D
Dat hoekje ziet er goed uit zo. Gras er op, koetjes in de wei en je hebt een prachtig stukje polderlandschap.

Groeten, Gert-Jan

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Modelbaan bouw van Patje
« Reactie #19 Gepost op: 9 maart 2015, 06:35:18 »
Je bent lekker bezig geweest :)!

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Modelbaan bouw van Patje
« Reactie #20 Gepost op: 9 maart 2015, 07:25:20 »
Welkom terug Patrick,

en ook ik ben niet iedere avond bezig
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Modelbaan bouw van Patje
« Reactie #21 Gepost op: 9 maart 2015, 10:17:27 »
Mooi dat je er weer bent Patrick. We hadden je al gemist. Toch weer wat gedaan in een moeilijk hoekje. En nou doorgaan hè. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/