Auteur Topic: Baanbouw Pierre  (gelezen 698560 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Baanbouw Pierre
« Reactie #975 Gepost op: 18 december 2013, 11:23:39 »
Ik heb in de tachtiger (dus voor het digitale tijdperk) hiermee gereden, per blok een regelaar..

Anne ... dit is ook een beetje wat ik voor ogen heb. Per blok een regelaar. Kan het kwaad als ik b.v. twee regelaars op één voeding zet? Dat op zich zal wel gaan maar als de loc nu van het ene blok naar het andere gaat en deze regelaars staan op de zelfde voeding ... kan dit dan een probleem opleveren?

Beste Pierre,

Het is lang geleden dus herinner ik me er niet echt veel meer van, dit omdat ik informatie uit verschillende boeken gecombineerd heb en die boeken heb ik niet allemaal meer:

bij een regelaar per blok zijn er bij de overgang tussen twee blokken twee zaken belangrijk, de frequentie van de pulsen en de breedte van de pulsen.

ik herinner me dat ik de frequentie van de pulsen voor alle blokregelaars van één centrale pulsgever (is een kristal geloof ik) afhaalde, dus de frequentie van elke blokregelaar was gelijk.

de breedte van de impulsen is natuurlijk variabel, dit is de basis van het regelgedeelte, als je van een "half open" regelaar over gaat op een "vol open" regelaar dan krijg je natuurlijk rare snelheidsverschijnselen.

ook elektronisch heb je natuurlijk een tegenstelling bij zo'n overgang, de "open" geeft nog een spanning terwijl de "halve" soms geen spanning geeft, dit is makkelijk op te lossen, het zijn allemaal positieve spanningen, dus een diode (bijvoorbeeld een 1N 4001) achter elke regelaar uitgang zorgt er voor dat een spanning van een andere regelaar de uitgang van die regelaar niet kan bereiken.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Pierre
« Reactie #976 Gepost op: 18 december 2013, 12:55:38 »
Ik denk dat Anne het heel goed verwoordt. Als je elk blok een aparte regelaar geeft dan zal de trein bij de overgang dus van het ene op het andere moment
die andere regelaar gaan volgen. Maar ik heb hier verder nog 0 ervaring mee.

Wat betreft je vraag over de PIC.

Een PIC is een kleine microprocessor. Er zijn veel soorten PIC's met meer of minder uitgangen en mogelijkheden.

Als voorbeeld neem ik even de PICF628A, kost bij Conrad ongeveer 2 euro. Deze heeft 18 pootjes. 16 pootjes (of poortjes) kun je als in-of uitgang gebruiken en 2 pootjes zijn voor de 5V gelijkspanning.
Het nadeel is dat je hem moet programmeren en vertellen wat hij met die in- en uitgangen moet doen.

Als je geinteresseerd bent dan kan ik je Deze site aanbevelen, daar wordt het allemaal heel goed uitgelegd.

Zeker voor modelbouw toepassingen heel goed inzetbaar.

Om er eens een paar te noemen:

Ieder huisje zijn eigen PIC die de lampen in de diverse ruimtes aan of uitzet volgens een vast of willekeurig patroon, in de winkel de led's als TL verlichting laat aangaan, servo's aanstuurt, motoren regelt,
weergave op display's, een laselectrode maken, overweglichten, overwegbomen aansturen, een looplicht bij wegwerkzaamheden, verkeerslichten en whatever.

En dat met maar een paar extra componenten per PIC, enkel wat weerstandjes, condensators en transistors en dat is het eigenlijk.

Ik heb ooit voor die picbasic cursus het onderdelenpakketje aangeschaft en alle voorbeelden gebouwd en geprogrammeerd in basic, is ook nog leuk om te doen.

Jack
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre
« Reactie #977 Gepost op: 18 december 2013, 13:56:20 »
Mijn dank heren .. er is mij een hoop duidelijker geworden met jullie uitleg. De PIC's gaan het niet worden. Dan kan ik net zo goed digitaal gaan en dat wil ik juist niet. Ik wil alles met de hand regelen.

Ik blijf toch nog met een vraagje zitten. Anne schreef:
 ook elektronisch heb je natuurlijk een tegenstelling bij zo'n overgang, de "open" geeft nog een spanning terwijl de "halve" soms geen spanning geeft, dit is makkelijk op te lossen, het zijn allemaal positieve spanningen, dus een diode (bijvoorbeeld een 1N 4001) achter elke regelaar uitgang zorgt er voor dat een spanning van een andere regelaar de uitgang van die regelaar niet kan bereiken
Als je de regelaar nu de andere kant op laat werken (zeg maar de loc in z'n achteruit) worden de positieve toch negatieve en dan heeft de diode geen nut. Of zie ik dat verkeerd. Is het dan de bedoeling de diode voor de ompool schakeling te monteren? Zo ja ... dan zou ik echt niet weten waar dat bij de kant en klare regelaars moet.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Baanbouw Pierre
« Reactie #978 Gepost op: 18 december 2013, 22:58:18 »
Beste Pierre,

Tja, daar had ik even niet aan gedacht omdat ik........met Märklin reed en gewoon een hogere spanningspuls per blokkaart gebruikte om het relais om te schakelen, waardoor het magnetische veld omkeert en de lok de andere kant uit gaat rijden.

Mijn blokkaarten gaven dan ook alleen een positieve spanning af, dus de stroom liep altijd maar één kant op, ik zal binnenkort nog even in het boekje kijken wat die er over zegt.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre
« Reactie #979 Gepost op: 19 december 2013, 08:33:22 »
Dank Anne voor je antwoord .... en ik wacht het rustig af of je nog wat kunt vinden.

Of heb jij misschien nog een optie Jack?





Gisteren de print van Corad binnen gekregen maar het solderen van deze kleine componenten op zo'n printje was geen succes met een gips arm.  :P Moet maar even wachten tot het nieuwe jaar .... helaas.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Baanbouw Pierre
« Reactie #980 Gepost op: 19 december 2013, 16:07:44 »
Beste Pierre,

De regelaar uit dit boekje geeft alleen maar positieve spanning, in het boek wordt ook gesproken over een "US", een "DLS" en een "PW", maar die staan in deel 1 en die heb ik niet, ik heb alleen de regelaar maar gebruikt.

Mijn suggestie met de diode blijft overigens wel geldig mits je een dubbelpolige twee standen ompool-schakelaar installeert na de diode, die schakelaar moet dan regelen of de linker rail positief is en de rechterrail massa is of andersom.

Bij een regelaar per blok heb je dan wel het probleem dat de ompoolschakelaars van de blokken identiek moeten staan als de lok over de blokscheiding rijdt en dat de loks op dezelfde manier zijn aangesloten op de rechter- en linkerwielen.

Kortom het lijkt me met twee rail wat ingewikkeld worden, alhoewel het wel oplosbaar is.

Succes verder, groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre
« Reactie #981 Gepost op: 19 december 2013, 19:19:43 »
Deze oplossing is ook een beetje wat ik zelf al dacht Anne. Bij de zelfbouw regelaars is dit inderdaad makkelijk zo op te lossen. Daar hang je zelf een ompoolschakelaar achter en kan je makkelijk de diode plaatsen op de positieve uitgaande draad. Bij de kant en klare printen kan ik moeilijk achterhalen waar de "uitgaande plus" zit. Daar is van alles aan elkaar geknoopt. Bovendien zit er ook nog een optrek en afrem vertraging in gebakken. Dat maakt het er ook niet simpeler op. Ik heb er geen schema's van.

Maar ja .... in ieder geval bedankt voor de moeite van het opzoeken en ik ga er wel mee aan de gang. We zien wel waar het schip strand. ;)

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Pierre
« Reactie #982 Gepost op: 19 december 2013, 21:26:30 »
Nou Pierre, misschien ben je wel niet Digitaal, maar ik denk toch zeker wel Analoog Plus;D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre
« Reactie #983 Gepost op: 19 december 2013, 22:48:10 »
Da's denk ik zeker waar Wim maar ... 't werkt niet hè ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Baanbouw Pierre
« Reactie #984 Gepost op: 19 december 2013, 23:29:49 »
Beste Pierre,

Ik denk dat je de uitgang naar de rails toch wel kunt vinden?

Optrek en afremvertraging zit ergens aan de ingang denk ik, in de aansturing van de regelaar, bij was het zo dat ik een condensator langzaam liet vol lopen voor het optrekken en langzaam liet leeg lopen voor het afremmen.

Heb je bij dat pakket van Conrad een schema gekregen?

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Pierre
« Reactie #985 Gepost op: 20 december 2013, 01:15:39 »
Da's denk ik zeker waar Wim maar ... 't werkt niet hè ;)
Uiteindelijk wel.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre
« Reactie #986 Gepost op: 20 december 2013, 20:12:01 »
Ik heb me er nog niet helemaal in verdiept Anne. Maar de uitgang weet ik wel te vinden. Bij het Conrad regelaartje zit wel een schema. Ik denk niet dat het een probleem gaat worden bij dit schema omdat er verder niets aangeknoopt zit. Het is een kale regelaar.






Da's denk ik zeker waar Wim maar ... 't werkt niet hè ;)
Uiteindelijk wel.  :)

Ik hoop het. ;D





Van een plaatje aluminium heb ik een paneeltje gemaakt waar de knopperij van de regelaars in komt. Om alles een beetje overzichtelijk te maken fröbel ik er met plak en wrijfletters en cijfers een beetje een verdeling op. Morgen ook nog een beetje wrijven/plakken en dan kan er een laklaagje over.




Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Pierre
« Reactie #987 Gepost op: 20 december 2013, 21:18:46 »
Ik heb es zitten denken hoe je dat probleem kunt oplossen, ik heb er zelf nog geen ervaring mee.

Wat in me opkomt....

Stel, je hebt 3 opstelsporen (A, B, C)
Elk spoor heeft een aparte regelaar.
De sporen zijn elektrisch gescheiden van de wisselstraat en kun je voor ieder spoor met een schakelaar (Sa, Sb, Sc)
naar keuze met die wisselstraat verbinden.
...

Snap je waar ik heen wil?

Jack

PS. mooi paneeltje alweer  ;)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Baanbouw Pierre
« Reactie #988 Gepost op: 20 december 2013, 23:08:47 »
Beste Pierre,

Als die regelaars, zoals uit je foto's blijkt, een midden-0 stand hebben, dan heb je inderdaad een regelaar met positieve en negatieve spanningen voor vooruit en achteruit rijden en dan moet je goed uitkijken bij overgangen tussen regelaars.

Succes, groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre
« Reactie #989 Gepost op: 20 december 2013, 23:26:24 »
Bij mij is het iets anders Jack. Ik zal proberen het uit te leggen. Mijn baan is opgedeeld in eigenlijk 5 delen. Hoofdbaan (grijs), rangeergedeelte (donker groen), station (lichtgroen), kolenspoortje, en een trambaantje (blauw). Alle delen zijn volledig gescheiden van elkaar door een onderbreking in beide rails. Eerder had elk deel een eigen trafo en dat werkte prima. Nu wil ik de trafo's vervangen door de pulsbreedte regelaars voor betere rijeigenschappen. Met de trafo's kon ik gewoon van gedeelte naar gedeelte over gaan zonder probleem. Ik weet niet of het met de nieuwe regelaars wel een probleem geeft omdat er twee regelaars staan op één voeding. Eerder had ieder stuk dus een eigen voeding. Dat is het probleem eigenlijk. Op 2 stukken wordt maar één kant op gereden en daar is dus het probleem  op te lossen met de diode van Anna zal ik maar zeggen. Maar de trambaan, kolenspoor en rangeerterrein daar gaan de treinen constand heen en weer.


Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Pierre
« Reactie #990 Gepost op: 21 december 2013, 12:15:08 »
Okay, het wordt een beetje duidelijk bedankt voor de uitleg.
Helaas kan ik je weinig van dienst zijn, ik heb nog geen ervaring in dit soort vraagstukken.

Ik voorzie niet direct een probleem als je 2 regelaars op 1 trafo aansluit, zolang het vermogen van die trafo voldoende is.
De rijrichting kun je ook met schakelaars omkeren als de regelaar dat niet kan(?)

Jack
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

stafmarklin

  • Gast
Re: Baanbouw Pierre
« Reactie #991 Gepost op: 22 december 2013, 14:32:09 »
 :o :oWauw... Heb een tijdje niet meer op het forum geweest en ik moet zeggen: "Wat een progressie Pierre!". Wat jij allemaal maakt. Gewoon prachtig.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Pierre
« Reactie #992 Gepost op: 22 december 2013, 16:17:26 »
Staf, je moet gewoon wat vaker komen... het is hier best geinig.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre
« Reactie #993 Gepost op: 22 december 2013, 19:24:14 »
Staf, je moet gewoon wat vaker komen... het is hier best geinig.  :)

Best geinig?? .... onwijs geinig!! :P uuheu ... geloof ik ::)





Het paneeltje is klaar en het knoppenspul van de regelaars kan er in gebouwd worden. Voordat dit gebeurd spuit ik er nog snel even twee lagen blanke lak over zodat de plak en wrijfletters mooi beschermd zijn.



Twee (dezelfde) van de drie regelaars hebben een grote print. Deze printen passen precies naast elkaar onder het gat waar het paneel op komt. De derde print is een afwijkend model en komt in het midden op het paneel zelf. Deze regelaar is ook maatgevend geweest voor de andere twee. Aan weerskanten van het paneelhuis heb ik twee zware trafo’s geplaatst. Om plaats te maken moesten er een paar kleine trafo’s verdwijnen. De rechter trafo heeft nog een heleboel verschillende aftakkingen met verschillende spanningen en  gaat de kleintjes ook vervangen. De dradenzooi moet allemaal nog bij elkaar gebonden worden en aangesloten maar …….. morgen weer een dag.



En zo ziet het er dan uit als de klep dicht is. De middelste regelaar is voor de hoofdbaan, de rechter voor het station en de linker voor het rangeergedeelte, draaischijf en de locloods. De trambaan en het kolenspoortje krijgen straks een eigen voeding.





Wordt vervolgd .....
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Pierre
« Reactie #994 Gepost op: 22 december 2013, 19:43:29 »
Ziet er professioneel en ergonomisch ingedeeld uit Pierre. Als ik weet waar de aan- en uit-knop zit, dan rij ik het zaakje zó rond.  :)
Knap gemaakt!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre
« Reactie #995 Gepost op: 22 december 2013, 20:00:45 »
Als ik weet waar de aan- en uit-knop zit, dan rij ik het zaakje zó rond.  :)
Knap gemaakt!

Als je goed kijkt zit de aan/uit knop rechts in het hoekje aan de zijkant.

Dank je.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Pierre
« Reactie #996 Gepost op: 22 december 2013, 20:07:17 »
Fantastisch mooi!
En nu hou je drie Fleishmann-trafo's over?
Eventueel kun je bij die monsters van trafo's, links en rechts onderin nog een thermisch aangestuurde ventilator zetten.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Baanbouw Pierre
« Reactie #997 Gepost op: 22 december 2013, 20:38:36 »
Krijg bijna het idee dat je een oud seinhuis leeg getrokken heb, en dat nu gebruikt voor de aansturing van je baan.
Zo heb je wel het idee dat je echt met je baan bezig ben. en niet alleen maar staat toe te kijken.

geweldig.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre
« Reactie #998 Gepost op: 22 december 2013, 21:46:13 »
En nu hou je drie Fleishmann-trafo's over?

Zelfs vier .... maar ja .. die komen altijd weer van pas. Had je er één nodig Wim omdat je dit vraagt?

Eventueel kun je bij die monsters van trafo's, links en rechts onderin nog een thermisch aangestuurde ventilator zetten.


Waarom Wim? Denk je dat het nodig is?



Krijg bijna het idee dat je een oud seinhuis leeg getrokken heb, en dat nu gebruikt voor de aansturing van je baan.
Zo heb je wel het idee dat je echt met je baan bezig ben. en niet alleen maar staat toe te kijken.

geweldig.

Hier hou ik wel van Rick. Dit vind ik nou leuk. Lekkere duidelijke knoppen en niet al dat gepriegel op de mm2. Bijna of je zelf voor in de trein zit.  :P
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Pierre
« Reactie #999 Gepost op: 22 december 2013, 22:13:01 »
Zelfs vier .... maar ja .. die komen altijd weer van pas. Had je er één nodig Wim omdat je dit vraagt?

Nee, nee, écht niet... ik heb stroom zat  :) het is alleen wel grappig: uit de ene bak komt meuk en die gaat onder je regeltafel en een andere bak wordt weer gevuld met trafo's. Zo kom je natuurlijk nooit van je rotzooi af.  :D

Citaat van: 1e Wim, 2e Pierre
Eventueel kun je bij die monsters van trafo's, links en rechts onderin nog een thermisch aangestuurde ventilator zetten.

Waarom Wim? Denk je dat het nodig is?
Kweenie! Het lijken me nogal warmte-producerende dingen... maar dat krijg je op een gegeven moment zelf wel door en dan kun je er altijd nog wat koeling bijzetten.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)