Auteur Topic: Baanbouw Pierre  (gelezen 699062 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Baanbouw Pierre
« Reactie #50 Gepost op: 1 augustus 2012, 21:53:05 »
Het zijn dit soort slotjes.



De magneetjes zijn mooi plat en je kan ze met een stukje dubbelzijdig plakband zo onder je wagonnetje plakken. Werkt super! ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Baanbouw Pierre
« Reactie #51 Gepost op: 2 augustus 2012, 07:19:24 »
Pierre,

Dank voor de foto; het zijn inderdaad dezelfde slotjes waarover we praten schrijven.  ;)

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Ben

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 301
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
Re:Baanbouw Pierre
« Reactie #52 Gepost op: 2 augustus 2012, 10:10:10 »
Kijk eens bij "Mecktronics" diverse magneten in verschillende maten.



http://www.mecktronics.nl/index.php?item=&action=page&group_id=10000023&lang=NL

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Baanbouw Pierre
« Reactie #53 Gepost op: 2 augustus 2012, 16:47:13 »
Update viaduct:

De planken liggen er op en de rails is "roestig" gemaakt. Ook de hekwerken langs de randen zij geplaatst om het geheel af te maken.



Op naar de volgende klus. :P
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Baanbouw Pierre
« Reactie #54 Gepost op: 6 augustus 2012, 20:35:51 »
Vandaag wat stukjes geballast en een hoekje op de tunnel aangekleed.









Morgen de roestkwast en spuit er even over.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Baanbouw Pierre
« Reactie #55 Gepost op: 9 augustus 2012, 22:44:37 »
Op mijn baan heb ik nog een dubbele keerlus die over een rivier moet komen te lopen. Dit is een moeilijke hoek om te bekleden. Ik wil er een start mee maken. De rivier is lijkt me het lastigste gedeelte.



Voor het water wil ik kaftpapier gebruiken wat ik nog heb liggen. Dit papier heeft al een beetje ribbels wat op water lijkt en de goede basiskleur. Ik heb ook wel gezien dat er behang werd gebruikt maar persoonlijk vind ik dat redelijk grof. Later zal ik de kleur nog bijwerken en er een paar lagen jachtlak op kwasten





Naast de spoorbaan moet hier ook nog een weggetje oversteken die vauit een tunnel over de berg gaat lopen. Ook wil  ik daar nog wat rotspartijen maken.



Onder de berg komt een kleine tunnel waar de sporen over elkaar lopen.

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Baanbouw Pierre
« Reactie #56 Gepost op: 9 augustus 2012, 22:56:36 »
Dat gaat weer wat moois opleveren.
Een rivier is een echte blikvanger.
Ik heb mijn wildwaterrivier gemaakt met transparante silicone.
Ook voor een grotere rivier zou ik zelf eerder de silicone gebruiken zodat je daar mooie stromingen mee kan maken als er bijv. stukken rots boven het water uitsteken of als er boten in gaan komen.
Je moet maar eens kijken in mijn topic.

WILDWATERRIVIER KLIKKIE DOEN
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:Baanbouw Pierre
« Reactie #57 Gepost op: 9 augustus 2012, 22:58:53 »
Ik zie vaak als basis wc-papier gedrenkt in houtlijm en daarna inderdaad jachtlak of botenlak. Op een ander forum zag ik iets van Harold en Alex (Tom zal die link wel kunnen vinden) en dat zag er toch ook erg goed uit. Wel een wildwaterrivier.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Baanbouw Pierre
« Reactie #58 Gepost op: 9 augustus 2012, 23:28:03 »
Ik ken je rivier Tom. Ik had het al eens eerder bekeken. Top!

Dit moet niet zo'n woeste rivier worden met allemaal stroomversnellingen. Meer een rustig stromende rivier. Zonder scheepvaart omdat de bruggen te laag worden. Wel een camping met zwemmers en een roeiboot of zo. Hij moet nog wel wat smaller en grilliger worden en uitmonden in een haven (wel met boten en een werfje) en uiteindelijk in zee. Maar dat is nog een zijarm van de baan en daar ben ik nog lang niet aan toe.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

jerry

  • Gast
Re:Baanbouw Pierre
« Reactie #59 Gepost op: 10 augustus 2012, 05:23:26 »
zet de onderste tunnel ingang wat meer naar de rivier
camoufleer je de bocht wat meer en zijn kortere treinen niet direct aan 2 kanten zichtbaar

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Baanbouw Pierre
« Reactie #60 Gepost op: 10 augustus 2012, 09:29:43 »
I.p.v. jachtlak kan je ook heel goed een mooie transparante laag maken met gewone houtlijm.
Voordeel is dat het goedkoper is en minder lang blijft ruiken.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Baanbouw Pierre
« Reactie #61 Gepost op: 10 augustus 2012, 09:57:32 »
zet de onderste tunnel ingang wat meer naar de rivier
camoufleer je de bocht wat meer en zijn kortere treinen niet direct aan 2 kanten zichtbaar

Dat kan niet Jerry. Er komt nog een tramspoor naast te lopen over de rivier die niet de tunnel in gaat maar rechts af voor de tunnel. Dat is al krap zo.

I.p.v. jachtlak kan je ook heel goed een mooie transparante laag maken met gewone houtlijm.
Voordeel is dat het goedkoper is en minder lang blijft ruiken.

Ik zal het eens proberen Tom als ik zo ver ben. Ik ben van plan nog verschillende "proefriviertjes" te maken tegen die tijd.  ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Baanbouw Pierre
« Reactie #62 Gepost op: 11 augustus 2012, 20:57:30 »
Update rivier en omgeving:
van twee resten steentjes piepschuim heb ik een steunmuur/brug gemaakt. Ik had een stapeltje resten in Houten gevonden (altijd makkelijk). De boogjes zijn van een stukje verpakkingskarton.



De binnenkant van de boogjes beplak ik met een stukje (bobbeltjes)behang wat wel iets weg heeft van baksteentjes. Aan de voorkant maak ik van een stookje verpakkingsmateriaal kleine steentjes door er gewoon hoekjes van te vouwen en om de rand te lijmen.



Even passen en hier en daar nog een stukje wegsnijden.



Daarna de hele handel in de kleur met een beetje grijze verf. Met witte houtlijm heb ik de brug vast gelijmd en om de zaak op z'n plek te houden er voorlopig een paar spelden in gestoken.
Ook de rivier zelf heeft nu de juiste breedte en bochten door er oevers van piepschuim langs te leggen.

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:Baanbouw Pierre
« Reactie #63 Gepost op: 11 augustus 2012, 21:39:18 »
Waar piepschuim en verpakkingsmateriaal al niet voor kan dienen.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Ponytail

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 95
  • Geslacht: Man
Re:Baanbouw Pierre
« Reactie #64 Gepost op: 11 augustus 2012, 23:12:51 »
Een prachtig voorbeeld van modelbouwcreativiteit.  :)

Het hoeft echt allemaal niet zo duur!

Pierre, je ben een voorbeeld!

Al vind ik persoonlijk de rivier wel errug blauw, zo blauw, zo blauw.... ;)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Baanbouw Pierre
« Reactie #65 Gepost op: 11 augustus 2012, 23:25:15 »
Hij is ook eeeruug blauw. Maar het is omdat het kaftpapier zo blauw is. Het gaat om de structuur van het papier en niet om de kleur.
Daar moet nog een hoop aan geverft/gelakt worden.  :P :P 
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Baanbouw Pierre
« Reactie #66 Gepost op: 12 augustus 2012, 20:19:03 »
Ik zie vaak als basis wc-papier gedrenkt in houtlijm en daarna inderdaad jachtlak of botenlak. Op een ander forum zag ik iets van Harold en Alex (Tom zal die link wel kunnen vinden) en dat zag er toch ook erg goed uit. Wel een wildwaterrivier.

Ja, dat filmpje ken ik, let op duurt wel 18 minuten.
<a href="" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">klik</a>
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Baanbouw Pierre
« Reactie #67 Gepost op: 12 augustus 2012, 21:06:32 »
Interessant filmpje Tom. Zo heeft iedereen z'n eigen vaardigheden en ideetjes.  ;)


Vandaag het gedeelte tussen de rivier en de berg maar eens onder handen genomen.



De oude kaft van een postzegel album is de basis van de weg over de brug. Tunnelportaaltje is gips net als de keermuur er aan vast. De andere muurtjes zijn weer van piepschuim muurplaat resten. Tot de lijm droog is zet ik alles vast met etalage spelden, klemmen en zware dingen.







Tussen de open ruimtes gebruik ik restjes piepschuim die ik vast zet met spelden of witte houtlijm. Vervolgens worden de gaten en kieren dicht gestopt met een papier mache prutje. Dit moet wel een paar dagen drogen.





Voor het eten snel nog even de verfkwast er over en ........ dan is na een middagje freubelen en kliederen is dit het dankbare resultaat.


Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Baanbouw Pierre
« Reactie #68 Gepost op: 14 augustus 2012, 23:32:37 »
Update:
Ondanks de warmte toch vanmiddag de zolder op gekropen om wat te freubelen aan mijn treinbaan. En ik moet zeggen dat ik wel aardig ben opgeschoten. Tunnelportaaltje autoweg gemaakt en kurkschors geplaatst als berg.


De lege gaten opgevuld met stukken piepschuim. Vastgezet met witte houdlijm en etalagespelden.







Als laatste alles volgekliederd met het papier mache prutje.


Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Baanbouw Pierre
« Reactie #69 Gepost op: 15 augustus 2012, 15:07:45 »
Ik had van mijn oude baan nog zo'n 50 sparren over en vanmorgen heb ik er nog een kleine 50 bij gemaakt. Er moet toch een beetje groen op de bergen komen.



De papier mache op de berg van eergisteren is nagenoeg droog. Da's een voordeel met deze luchten dat alles in een mum droog is! Gelijk de verfkwast er over gehaald en vast een paar sparren geplant. Het zijn maar simpele sparren maar als je er een zwikkie bij elkaar zet ziet het er best aardig uit. Gisteravond nog even een achtergrondje proberen te schilderen. Ik kan best aardig freubelen maar dat kwasten is toch niet mijn ding.  ::) Maar ja .... je moet niet alles willen! We doen het er mee.



Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Baanbouw Pierre
« Reactie #70 Gepost op: 15 augustus 2012, 15:55:55 »
Maar ja .... je moet niet alles willen! We doen het er mee.

Wow en meneer zegt dat kwasten niet zijn ding is!  :o  :o

Pierre, dit is schitterend!

Overigens zie je die 100 bomen niet staan  ::)

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Baanbouw Pierre
« Reactie #71 Gepost op: 15 augustus 2012, 16:49:33 »

Overigens zie je die 100 bomen niet staan  ::)




De rest moet aan de andere kant van de brug komen Johan. Helaas is van dat gedeelte de papier mache nog niet droog genoeg om verder af te werken. Als daar de bomen geplant zijn is er denk ik niet veel meer over.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Baanbouw Pierre
« Reactie #72 Gepost op: 15 augustus 2012, 17:36:15 »
Ja dat kwasten, je denkt dat het niks is maar ik kan je verzekeren dat het heel goed over komt.
Mooie diepte werking door het perspectief waarin de bomen steeds kleiner.
Mocht je nog eens wat willen uitproberen, ik heb hier nog een wandje van 245x60cm staan :D
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Baanbouw Pierre
« Reactie #73 Gepost op: 15 augustus 2012, 17:42:04 »
Ja dat kwasten, je denkt dat het niks is maar ik kan je verzekeren dat het heel goed over komt.
Mooie diepte werking door het perspectief waarin de bomen steeds kleiner.
Mocht je nog eens wat willen uitproberen, ik heb hier nog een wandje van 245x60cm staan :D

Als het wandje alleen wit moet worden wil ik er over denken Tom maar andere kleuren ..... dan ben ik bang dat je zelf aan de bak moet.  :D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Baanbouw Pierre
« Reactie #74 Gepost op: 20 augustus 2012, 22:06:02 »
Vandaag toch maar even de zolder op geweest om een beetje rotswanden en een berg te kliederen. Ze staan in de kleur maar ................ ik ben weer naar beneden gevlucht en een groot glas KOUD.. genomen.

 

Later deze week wel weer eens een nieuwe poging wagen om wat te freubelen maar nu is het veel te heet.  :P
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/