Auteur Topic: blokken maken m rail  (gelezen 7499 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bert

  • Gast
blokken maken m rail
« Gepost op: 21 juni 2012, 15:27:46 »
Heren
Even een vraag aangaande blokken maken, ik rij met m rails en een cs 1 ik ga voor massa detectie via schakelrails 5105 of ik maak ze zelf.
Nu heb ik al gelezen dat 3 meldpunten beter is dat is geen probleem.

Maar moet ik nu ook de sectie onderling isoleren (baanvoeding)?
Heb ik dat zo goed bedacht aangaande de isolatie of niet?

 En aangaande de massa ik lees bij de handleiding van de s88 module het contact aan de buitenzijde aansluiten anders veroorzaakt het schade aan de module.
Maar de m rail heeft toch massa aan beiden railstaven?
Het brengt bij mij wat verwarring.
 ik hoor het graag

gr Bert



Riny

  • Gast
Re:blokken maken m rail
« Reactie #1 Gepost op: 22 juni 2012, 09:13:16 »
Beste Bert,

Met M- rails kun je geen massa- detectie uitvoeren, dit dient stroom- detectie te zijn (puco's).
De spoorstaven van M-rail kun je niet scheiden, wat dus noodzakelijk is bij het toepassen van massa- detectie.

Dus de terugmelding loopt via de puco's.
Om blokken te maken dien je dus de midden- contacten (lipjes v/d M-rail) te isoleren.
De detectie geschied d.m.v. stroomgebruikers (sleepcontact locs).
Wanneer je een heel treinstel wil detecteren dient je de laatste wagon/rijtuig ook te voorzien van een stroomgebruiker.
Denk hier bijv. aan sluitlichten via een sleper onder het wagon of rijtuig.

Bert

  • Gast
Re:blokken maken m rail
« Reactie #2 Gepost op: 22 juni 2012, 10:36:46 »
hoi riny,
bedankt voor je reactie een helder antwoord, maar mogelijk weet je ook een goedkoop adresje voor stroomdetectie terugmelders?

gr bert :D

Bert

  • Gast
Re:blokken maken m rail
« Reactie #3 Gepost op: 22 juni 2012, 10:56:36 »
hoi riny;

nogmaals er schiet me iets te binnen,je schrijft het middencontact isoleren dat is duidelijk.
maar ik moet natuurlijk na isolatie van het middencontact wel een voeding maken tussen de isolatiecontacten van de sectie?
dat klopt toch of niet.
ik hoor het graag van je.

gr Bert :D

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:blokken maken m rail
« Reactie #4 Gepost op: 22 juni 2012, 12:23:16 »
Beste Bert,

Het ge?soleerde stuk puntkontakten moet aangesloten worden op een uitgang van de stroomdetectie terugmeldeenheid, immers deze eenheid moet kunnen meten of er stroom loopt.

Er zijn diverse grote fabrikanten die ze maken, Viessmann, LDT en een aantal kleinere, Rosoft, Digirails, kijk eens in encyclopedie van het Beneluxforum hoe het werkt en wat er te koop is, http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Hoofdpagina

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Bert

  • Gast
Re:blokken maken m rail
« Reactie #5 Gepost op: 22 juni 2012, 13:15:06 »
hoi Anne;

bedankt voor je reactie, ik ben nu met jullie kennis een heel eind verder.
het wordt nu stroom detectie, nu zoeken naar betaalbare melders.

bedankt

gr Bert :D

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:blokken maken m rail
« Reactie #6 Gepost op: 22 juni 2012, 21:49:15 »
Beste Bert,

Maar let op bij het bepalen van de plaats van de isolatiescheidingen: de sleper bepaalt wanneer de melder actief wordt en bij de ene lok zit de sleper toevallig onder het voorste draaistel, bij de andere toevallig onder het achterste draaistel en bij stoomloks met een losse tender zit hij vaak onder de tender.

Wat dat betreft hebben de 3-railers met C of K Rail en dus massadetectie het meestal makkelijker, alleen de rubber bandjes willen wel eens roet in het eten gooien.

E.e.a. wordt ook mede bepaald door het automatiserings systeem wat je wil gaan gebruiken.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Bert

  • Gast
Re:blokken maken m rail
« Reactie #7 Gepost op: 29 juni 2012, 09:33:20 »
heren nog even een vraag aangaande de grote van detectie stuk.

ik heb in mijn gedeelte van de baan bochten die naar het nivo onder de baan gaan.
mag ik deze als een detectiepunt uitvoeren?
of moet ik deze ook opdelen?
ik ga van de gedachte uit hier hoeft alleen gemeld te worden dat er beweging is, maar mogelijk heb ik het mis.

ik hoor het graag.

gr Bert :D

Riny

  • Gast
Re:blokken maken m rail
« Reactie #8 Gepost op: 29 juni 2012, 11:52:42 »
Beste Bert,

In mijn oude baan had ik een spiraal voor naar een ander niveau en heb de volledige spiraal (1,5 cirkel = bogen) ook als 1 geheel in detectie toegepast.
Houd er wel rekening mee dat, wanneer er een wagon/rijtuig zonder stroomverbruiker achterblijft, deze niet gedetecteerd word.

Maar goed: een hele boog mag gerust als 1 volledige detectie worden toegepast.

Bert

  • Gast
Re:blokken maken m rail
« Reactie #9 Gepost op: 30 juni 2012, 14:42:52 »
Hoi riny
Bedankt voor je antwoord, ik kan weer verder.
Gr. Bert ;)