Auteur Topic: I-train  (gelezen 14613 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ben

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 301
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
I-train
« Gepost op: 7 juni 2012, 17:04:47 »
Wie gebruikt I-train en waarom?

jerry

  • Gast
Re:I-train
« Reactie #1 Gepost op: 7 juni 2012, 18:57:33 »
ik gebruik koploper
werkt prima
kan ik goed mee werken
doet wat het moet doen
en heeft mogelijkheden die ik meer ga ontdekken en testen
zo heb ik een pendel baan met alleen koploper
geen gedoe met een module oid

Riny

  • Gast
Re:I-train
« Reactie #2 Gepost op: 8 juni 2012, 08:15:38 »
Beste Ben,

Gebruik nu helemaal niets meer.

In mijn actieve tijd gebruikte eerst koploper, daarna WinDigipet.
I-Train is inmiddels zo goed verder ontwikkeld dat het A: gebruiksvriendelijk is en B: niet onder doet voor andere software.
Ook grafisch vind ik het er allemaal keurig verzorgd en overzichtelijk uitzien.
Koploper is daarin achtergebleven maar werkt voor de rest ook goed en doet wat het doen moet en wat men ervan mag verwachten.

Mocht ik opnieuw moeten kiezen ging ik gezien prijs/kwaliteit echter voor I-Train.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:I-train
« Reactie #3 Gepost op: 5 juli 2012, 09:37:28 »
Ik gebruik nu meer dan een jaar I-train.
Ben daar zeer tevreden over omdat ik alles snel onder controle had terwijl ik nog steeds met KL aan het stoeien ben.
Ik heb uiteindelijk voor I-train gekozen omdat ik dat snel draaiende had en zodoende meer tijd aan mijn scenery kan besteden.
Verder wordt I-train steeds door ontwikkeld, voor september a.s. staat ons alweer een vernieuwde versie te wachten met nog meer mogelijkheden.
Koploper is dus complex en I-train iets voor mensen zoals ik die niet te veel willen bezig zijn met de software maar met een paar klikken de treinen digitaal kunnen  laten  rijden.
Ik wil wel aangeven dat ieder systeem zijn voor en nadelen heeft maar dat alle systemen uiteraard wel voldoen aan het huidige beeld in onze hobby.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Ben

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 301
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
Re:I-train
« Reactie #4 Gepost op: 5 juli 2012, 12:08:40 »
Beste Tom en collega's

Zoals ik eerder heb gemeld ben in ik aan verhuizen van zolder naar kamer op de eerste verdieping maar dit ter zijde.
Ook ombouw van M-rail naar K-rail dat kost tijd en zeker ping ping.
Verder heb ik oud materiaal op twee loc's na die digitaal zijn de andere 15 moeten nog worden omgebouwd.
Het besturing systeem twee nieuwe standaard trafo's van Marklin.

Was ooit in M-rail tijd begonnen met Mecktronic systeem maar uiteindelijk niet naar mijn zin.
Daarna digitaal systeem (weet de naam niet meer maar het was iemand uit Limburg, Riny weet het nog wel denk ik).
Het werkt wel maar ruzie bij die mensen einde van ........
Nu is er uiteindelijk behoorlijk wat geld uit geven maar  heb heel weinig.


De baan die ik voor ogen heb is aardig groot er ligt nu al ruim 60 meter rail.

Een museumbaan wordt door de hoofdbaan heen geweven dit geheel scheiden.
De gedachte dat de museumbaan wordt aangestuurd met systeem.... van de Limburg mensen.

Dus wat is een goede raad ?

Welk software
Welk besturing systeem.
Welk hardware voor de loc's

Enz enz.

Dat zijn enkele van de honderd vragen die ik heb.  :-\









Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:I-train
« Reactie #5 Gepost op: 5 juli 2012, 12:24:49 »
Ben, met een IB-Basic (of de IB-II als je meer te besteden hebt) en I-train heb je alles in huis voor een goeie start.
Trafo voor de IB moet minimaal 52Va zijn.

Je kan I-train in een demo versie bekijken een een demo licentie voor 2 maanden aanvragen, die is geheel gratis.
Kan je hier downloaden. KLIKKIE DOEN
Wat ik tot nu toe zie bij mensen die met I-train bezig zijn of aan begonnen dat het eigenlijk heel simpel werkt en men al snel een baan digitaal kan besturen.
Zie best wel ingewikkelde banen die soms in 1 avond al zijn getekend.
Daarna ga je blokken en bezetmelders toevoegen alle magneetartikelen adresseren (wissels en seinen) dan het gehele blok selecteren en op automatisch vullen klikken en voil? klaar is Kees (in dit geval dan Ben)

Helaas heb ik geen ervaring met het digitaliseren van analoge locs maar daar zal je hier best wel mensen vinden die je daar in verder kunnen helpen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Bert

  • Gast
Re:I-train
« Reactie #6 Gepost op: 5 juli 2012, 13:53:22 »
hoi Tom
ook ik wil met I train gaan rijden zeker omdat je aangeeft dat het makkelijk in gebruik is.
maar welke uitvoering gebruik jij tom?, ik heb gezien dat er 3 uitvoeringen zijn.

gr Bert  :D

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:I-train
« Reactie #7 Gepost op: 5 juli 2012, 14:21:45 »
hoi Tom
ook ik wil met I train gaan rijden zeker omdat je aangeeft dat het makkelijk in gebruik is.
maar welke uitvoering gebruik jij tom?, ik heb gezien dat er 3 uitvoeringen zijn.

gr Bert  :D

Ik heb zoals de meeste de standaard uitvoering, de professional is o.a. als je het in een netwerk wil plaatsen.

De standaard versie is voor voor het begin goed genoeg, later kan je altijd nog upgraden naar de professional.
Lite heb je niet veel aan, daarmee kan je geen routes maken en dat is juist wat het zo interessant maakt. Je kan daarbij altijd nog handmatig treinen besturen.
Zelf denk ik wel om volgend jaar over te stappen op de professionele uitvoering, niet vanwege het netwerk (dat doe ik toch al, maak altijd gelijk alles schoon) maar vanwege het extra schakelbord en loc overzicht.
Maar dat wil ik eerst weleens zien, zal weleens een keer kijken bij Xander als die met zijn demobaan in Houten staat.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Louis

  • Gast
Re:I-train
« Reactie #8 Gepost op: 5 juli 2012, 21:58:28 »
Hallo Tom,
Ik volg je info met belangstelling want ik weet voor mijn baantje ook nog niet welk systeem het gaat worden. Roco komt nu ook nog eens met iets nieuws het Z21 besturingssysteem. Is ook geschikt voor wisselstroom en oogt erg mooi. Van werking, prijzen e.d. weet ik nog niets af. Wellicht zinvol om demodagen te gaan bezoeken. In ieder gaval word ik mede door je uitleg stapje voor stapje wijzer, waarvoor mijn dank. Ga je zaterdag trouwens nog naar Houten?

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:I-train
« Reactie #9 Gepost op: 5 juli 2012, 22:15:14 »
Hoi Louis, leuk dat je me volgt.
Ik hoop dat ik met mijn kleine beetje kennis van zaken iets meer duidelijkheid kan geven in deze digitale wereld.
Van het hele digitale gedoe snap ik ook niet veel maar dat vind ik ook niet zo belangrijk. Het is net als met mobile telefoons. Je kan er mee fotograferen, filmen, muziek afspelen, internetten en weet ik veel wat nog meer, maar voor mij hoeft zo'n ding alleen maar te kunnen telefoneren want daar neem ik hem voor.
Hetzelfde heb ik dus met software voor de treinbesturing.
Moet gewoon met mijn kennis van zaken te gebruiken zijn en zo snel mogelijk er mee aan de slag kunnen, dat wil zeggen dat de treinen zo snel mogelijk digitaal rijden.
De verdere toeters en bellen komen later wel.

Demodagen zijn altijd goed om te bezoeken, heb ik ook gedaan maar altijd de eerste keren van een afstandje want ook die mensen willen wel graag dat jij hun product koopt (als ouwe verkoper weet ik daar alles van, scoren)

Nee ik ga zaterdag niet naar Houten, de vakantie's gaan binnenkort beginnen, dit jaar wordt het (uiteraard) eerst een paar dagen Allg?u, dan door naar het Gardameer, daarna rijden we terug naar Oostenrijk/Zillertal en als we dan richting huis gaan nog een paar dagen naar Straatsburg.
Dan ff een paar wasjes draaien en als alles in september droog is dan gaan we nog een 3 weken naar Griekenland.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Louis

  • Gast
Re:I-train
« Reactie #10 Gepost op: 6 juli 2012, 23:05:36 »
Tom,
bedankt voor je reactie. Je hebt helemaal gelijk. Ik wens je alvast een fijne vakantie. Geniet er van!

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:I-train
« Reactie #11 Gepost op: 11 juli 2012, 12:16:22 »
Zoals wijd en zijd bekend ben ik een gebruiker van de Raptor, dat heeft een historische reden, in de tachtiger jaren reed ik met een Edits zelfbouw centrale en een computerprogramma met de naam Trainbrain, dat programma is gestopt omdat de ontwikkelaar niet afhankelijk wilde zijn van de ontwikkelingen in computer en centrale land.

Als gevolg van die gedachte heeft hij een centrale met ingebouwde software ontwikkeld, de Raptor dus en is hij onafhankelijk van de computer en centrale, hij blijft natuurlijk wel afhankelijk van de ontwikkelingen in lokdecoder land.

Ben,

Als je besloten hebt te automatiseren, dan moet je eerst beslissen of dat met behulp van de computer moet, zo ja dan volgt daarna de keuze voor de software, waarbij I-Train de Nederlandse toekomst heeft (er zijn een paar hele goede, maar dure Duitse programma's), Koploper is er ook nog, als je dat dit jaar nog download dan heb je een zeer goed, uitgekauwd programma (uitgekauwd betekent ook automatisch wat ingewikkeld), dat nog tot in lengte van jaren blijft werken, zolang je nog een computer hebt van uiterlijk dit jaar.

Is het antwoord nee, dan is er een keus tussen de Viessmann Commander en de Raptor, beide hebben geen computer nodig, voor beiden heb je enig vermogen tot logisch denken nodig: een trein mag van A naar B als B "leeg" is.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Ben

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 301
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
Re:I-train
« Reactie #12 Gepost op: 11 juli 2012, 13:41:41 »
Beste mede spoormensen,

Zoals meestal gaat de een valt de moeder en de ander valt op de dochter.
Maar alle twee dat gaat niet goed.
Toch uit jullie reactie's ga ik een beeld krijgen wat mijn voorkeur gaat worden.
Het is toch erg belangrijk wat de keuze zal zijn want de euro kan ik maar een keer uitgeven.
Ik heb nog geen keuze gemaakt blijft mij aub bestoken met info, ook andere collega's kunnen er uiteindelijk van mee profiteren.
Met een beeldscherm in trein kamer lijkt mij erg COOL (zou mijn kleinzoon zeggen).


Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:I-train
« Reactie #13 Gepost op: 11 juli 2012, 23:12:32 »
Beste Ben,

Als je een beeldscherm "cool" vindt dan heb je ??n beslissing al genomen: automatiseren middels een computerprogramma.

Dat betekent dus een computer, een programma, communicatiemiddelen tussen computer en centrale en een centrale, de centrale kun je dan relatief eenvoudig houden, een Tams Easy Control of een IB (de IB alleen als je DCC rijdt, de IB op Motorola kent alleen maar 14 snelheidsstappen)

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Kees

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 205
  • Geslacht: Man
  • WinDigiPet
Re:I-train
« Reactie #14 Gepost op: 12 juli 2012, 08:09:42 »
Hallo Ben,

Hoe meer informatie je krijgt hoe moeilijker een keuze wordt lijkt mij.
Ik denk dat je je een paar dingen eerst moet afvragen voordat je een keuze maakt.

o.a.
De grootte van je baan en met hoeveel locs wil ik tegelijkertijd rijden.
Moeten er een kraan en of bv. een draaischijf aangestuurd worden.
Wil je verlichting, een locwaterkraan, een kermis, enz.enz. automatisch schakelen.
Moet alles automatisch(met de mogelijkheid van handmatig ingrijpen), of gedeeltelijk ook handmatig.
Hoe ingewikkeld wil je de locs laten rijden. Ik bedoel via vaste routes of willekeurig en voor welke locs geldt dat dan.
Wil je met dubbeltracties rijden.
Wil je met complete treinstellen rangeren, afkoppelen, weer samenstellen enz.
Heb je seinen op de baan en wil je deze natuurgetrouw schakelen, voorseinen geel/groen als volgende sein groen/rood is enz.
Heb je mfx locs wil je dan alle functies(fluiten sissen remgepiep enz. automatisch kunnen gebruiken.
Wil je ook het faller car systeem op je baan en dit aansturen.
Hoe leuk vind je het om met het besturingprogramma bezig te zijn en al z,n mogelijkheden te ontdekken en deze evt. toe te passen op je baan.
etc. etc.

Voor elk progamma zal wat te zeggen zijn. Ik heb zelf WDP en vind dit absoluut geen moeilijk programma, terwijl je alles wat je verzint
kunt laten uitvoeren. Tegelijkertijd is dat voor mij ook een deel van de hobby samen met de bouw van de baan, de scenery enz.
Let ook goed op dat je besturingsprogramma de centrale(of meerdere) ondersteunt die je wilt gaan gebruiken.Ook dit kan een rekensom zijn
een dure centrale bv. Cs(plm.750 euri van marklin werkt niet met het gratis koploper. Een erg goede Tams plm. 200 euri werkt misschien niet met ???

Nogmaals ik zou de vraag omdraaien dus - wat wil ik en welk systeem past daarbij.
Nog een tip als dat hier mag, ben je er een beetje uit wat je wilt dan zou ik Riny eens bellen die heeft zo ongeveer alles in de aanbieding wat je maar
nodig denkt te hebben. Neem wel een goede onderhandelaar mee want die Riny dat is me dr eentje ;)

Gr. kees
 

 


Treinen WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit Tams(rijden), CS1(schakelen) terugmeldingen over HSI usb 56 loks K-en C rail K83, K83 met relais, littfinski schakeldecoders 12 boosters.
FCS WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit CS2(schakelen), terugmeldingen over HSI usb, Dc en AC voedingen, K83 met relais.

Offline Ben

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 301
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
Re:I-train
« Reactie #15 Gepost op: 6 augustus 2012, 09:20:39 »
zo juist licentie gekregen voor I'Train nu uit proberen.  :D

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:I-train
« Reactie #16 Gepost op: 7 augustus 2012, 01:38:29 »
Zo dat is mooi.
Ben wel benieuwd naar jouw eerste ervaringen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Ben

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 301
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
Re:I-train
« Reactie #17 Gepost op: 7 augustus 2012, 08:55:18 »

Nog een tip als dat hier mag, ben je er een beetje uit wat je wilt dan zou ik Riny eens bellen die heeft zo ongeveer alles in de aanbieding wat je maar
nodig denkt te hebben. Neem wel een goede onderhandelaar mee want die Riny dat is me dr eentje ;)

Gr. kees
  

Ja die Riny die heb wel eens keer ontmoet bij hem thuis "Hou op man"  ;D

Ik heb een centrale van MOBA DIGITAAL (niet de DUITSE) misschien bij vele bij jullie onbekend.
De versie die heb was van iemand uit ons land die een bedrijfje begon met deze spulletjes, tja Riny had me nog zo gewaarschuwd maar toen dacht ik "die Riny".
Nou dat is ook maar goed hoor treintjes rijden goed met verschillende SOFTWARE paketen.
Maar aan sturing van wissels dat gaat niet zo lekker  :'(
Tegen beter weten in blijf het toch maar proberen maar mijn geduld begint op te raken  :(
Ja wat dan ???

Bert

  • Gast
Re:I-train
« Reactie #18 Gepost op: 7 augustus 2012, 13:24:21 »
hoi Ben ,

ik ben ook benieuwd naar je ervaring met I train.
ik wil het ook gaan gebruiken.

ik hoor en zie het wel succes.

gr Bert :D :D

Riny

  • Gast
Re:I-train
« Reactie #19 Gepost op: 7 augustus 2012, 16:53:22 »

Nog een tip als dat hier mag, ben je er een beetje uit wat je wilt dan zou ik Riny eens bellen die heeft zo ongeveer alles in de aanbieding wat je maar
nodig denkt te hebben. Neem wel een goede onderhandelaar mee want die Riny dat is me dr eentje ;)

Gr. kees
  

Ja die Riny die heb wel eens keer ontmoet bij hem thuis "Hou op man"  ;D


Lekker doorgaan jullie  :'(
Mijn wraak zal zoet zijn, hahahahaha. :-*

Offline Ben

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 301
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
Re:I-train
« Reactie #20 Gepost op: 7 augustus 2012, 20:27:34 »

 Neem wel een goede onderhandelaar mee want die Riny dat is me dr eentje ;)
 

Ga binnenkort naar Riny en neem de vrouw mee  ;D ;D ;D

Riny

  • Gast
Re:I-train
« Reactie #21 Gepost op: 8 augustus 2012, 11:47:51 »
Ga binnenkort naar Riny en neem de vrouw mee  ;D ;D ;D

OEPS......

jerry

  • Gast
Re:I-train
« Reactie #22 Gepost op: 8 augustus 2012, 18:51:37 »
een hond is ie ook snel door afgeleid
is dieren vriend
heb je zo ja als antwoord zonder dat ie r erg in hebt :D

compserv

  • Gast
Re:I-train
« Reactie #23 Gepost op: 21 mei 2013, 11:23:44 »
zelf gebruik ik ook I-train
als je de marklin cs2 60215 gebruikt  werkt koploper niet
dan is I-train die wel werkt
dus kan je de keuze zelf bepalen waar je mee gaat rijden
en kijk dan ook of koploper wel bij je werkt
vraag ook ander die ervaring hebben met jou merk