Onderhoud, reparatie en ombouwtechniek > Reparatie, aanpassen, bewerken, reinigen van rijtuigen en wagons

Aanhanger voor Railbus

(1/3) > >>

Johan:
Beste Forumgenoten,

Voor de railbus welke door een kromme as niet meer kan rijden, ben ik een aanhanger aan het maken met als voorbeeld de baureihe VB 141 van de DB. Deze eenassige aanhangwagen van VB-serie 141, is gemaakt tussen 1952 en 1955 voor het vervoer van fietsen en bagage en reed regelmatig mee met een railbus van de baureihe 795. In totaal heeft de DB er 50 stuks laten maken.

Hieronder fotos van de werkzaamheden tot op heden.

De rommeldoos biedt dan toch weer zijn voordelen  ;) een wielstel met koppeling. Alleen zal er een andere koppeling aan komen (welke geschikt is voor de railbus).


Nadat er een andere koppeling bevestigd is en vastgezet met een M2 schroefje met dubbele moer als borg, heb ik op het wielstel een plaatje van 1mm polystyreen er op gelijmd.

[
Hier de onderzijde van het geheel.


Allerlei zaken komen soms bij de hobby goed van pas. In dit geval een deksel om de boog van de kop- en tussenschotten repeterend te kunnen tekenen.


De zijkanten zijn tegen de bodemplaat gelijmd; de fijne afwerking op de hoeken moet nog plaatsvinden! De M8 moer is als een contra gewicht vastgelijmd.


De aanhanger hangt achter de railbus (toch even kijken hoe het staat). Het deksel zit al aan ??n zijde gelijmd en zal de volgende keer wanneer ik weer verder ga aan de andere zijde vastgelijmd worden.

Wordt vervolgd.....

Groet,
Johan

Louis:
Leuk gedaan zo Johan. Het begint er al aardig op te lijken. Zo zie je maar dat je eigenlijk niets kan weggooien. Er komt immers vaak een moment dat je er toch iets mee kan doen. Succes.

Riny:
Beste Johan,

Grappig, heb nooit geweten dat iets werkelijk bestaan zou hebben.
Leuk gedaan en ben benieuwd naar het eindresultaat.
Maar dat is aan jou wel toevertrouwd om het tot een leuk en goed einde te brengen.

Johan:
Beste Forumgenoten,

De aanhanger is klaar met uitzondering van de decals met het DB nummer VB !41XXX (moet ik nog een keer gaan bestellen). Hieronder een tweetal fotos van het geheel.


Doordat ik voor het deksel polystyreen 0,5 mm had gebruikt, kon ik het deksel releatief gemakkelijk vastlijmen en hoefde ik de polystyreen niet te verwarmen. Op de foto is de aanhanger te zien van de voorzijde. De "lampen" heb ik aangebracht door middel van een klein stukje te snijden van een (plastic)pijp. Op het deksel heb ik stukjes polystyreen plat geplakt.


Hier de aanhanger gezien van de achterzijde. Zoals in de eerste posting aangegeven komt deze aanhanger samen met een defecte railbus als statisch geheel te staan en is gereed voor een volgende inzet. Natuurlijk kon ik het niet laten om deze aanhanger even een rondje te laten rijden met een goed functionerende railbus. Hmmm, dat verliep vlekkeloos, dus ook dat is een mogelijkheid!

Groet,
Johan

Wim Corduwener:
Dag @Johan,
Samantha en ik zijn alvast bezig met de voorjaarsschoonmaak. En zo ben ik onder andere berichten aan het opruimen waarvan de foto's ontbreken waardoor de relevantie ontbreekt. Maar in sommige gevallen zijn bouwbeschrijvingen best interessant en dat is bij dit verhaal ook het geval. Mijn vraag is of je de foto's nog hebt, zodat we deze bouwbeschrijving weer nieuw leven kunnen inblazen.
Groet,
Wim

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie