Auteur Topic: Massadetectie  (gelezen 7179 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

stafmarklin

  • Gast
Massadetectie
« Gepost op: 12 april 2012, 21:51:22 »
Als leek heb ik nog een vraagje over Massadetectie. Hoe het systeem werkt is mij duidelijk. Hij detecteert dus alle wielen van de trein. (Dus Loc en wagons) Maar hoe weet hij nu of de hele trein gepasseerd is als er voor die detectie nog een wagonnetje afgehaakt werd? Of hoe werkt het?
Mvg
Staf

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Massadetectie
« Reactie #1 Gepost op: 12 april 2012, 22:59:18 »
Beste Staf,

De melder werkt zolang er ook maar ??n as op het detectiestuk staat, dus als de hele trein de melder verlaten heeft is de melder niet meer actief, heeft dus helemaal niets met de lengte van de trein te maken, voor de melder geldt maar ??n ding: "er staat geen as meer op mij"7

Groet, Anne W

Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

stafmarklin

  • Gast
Re:Massadetectie
« Reactie #2 Gepost op: 12 april 2012, 23:08:45 »
Bedankt Anne W. Dus als voor die detectie een wagon ontkoppeld geraakt, dan weet je het niet of moet je een gans blok als detectie nemen?
Groet
Staf



Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Massadetectie
« Reactie #3 Gepost op: 13 april 2012, 10:01:06 »
Beste Staf,

Als je het risico wil nemen dat er een wagentje "achterblijft" waarop dus een volgende trein tegen aan rijdt, dan heb je geen volledige detectie nodig, als je dat risico niet wilt nemen dan wel.

Er is vast wel iemand die je wil vertellen hoe de melders geplaatst moeten worden in een blok, ik kan dat niet, mijn "regelaar" werkt niet met volledige detectie.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Riny

  • Gast
Re:Massadetectie
« Reactie #4 Gepost op: 13 april 2012, 11:56:33 »
Beste Staf,

Mogelijk dat dit je verder kan helpen, zo niet, even aangeven dan zoek ik wat anders.

Je zal toch je baan in blokken, met daarin, secties verdelen voor een goede werking.
hier en daar een terug/bezetmelding heeft geen nut.


stafmarklin

  • Gast
Re:Massadetectie
« Reactie #5 Gepost op: 13 april 2012, 16:19:48 »
Anne en Riny,

Bedankt. Heb het gesnapt. Ik zal dus nog enkel terugmeldingmodules moeten kopen.
Binnen 2 maanden met pensioen en dan zal ik eindelijk aan mijn baan kunnen beginnen. Dan zal ik wel wat meer op het forum te vinden zijn.  :D
Mvg
Staf

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Massadetectie
« Reactie #6 Gepost op: 13 april 2012, 16:44:06 »
Beste Staf,

Indien het 100% zeker is dat het baanvak maar in ??n richting bereden wordt dan kun je het ook met 2 melders per baanvak, ??n lange tot aan het begin van de stopmelder en dan de relatief korte stopmelder.

Er zijn ook computerprogramma's die werken met ??n hele lange melder, die rekenen dan uit aan de hand van de geijkte loksnelheden en de verstreken tijd sinds de melder geactiveerd werd of de trein als bij het rode sein is aangekomen, een systeem met voordelen, minder melders, en nadelen, de lok moet ineens niet langzamer of sneller gaan rijden, anders klopt de rekenarij van de computer niet meer

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline bellejt

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 169
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • bellejt
Re:Massadetectie
« Reactie #7 Gepost op: 13 april 2012, 17:28:07 »
Staf,zie dat je met koploper gaat werken.Dan zou ik het principe van 2 melders per blok in 1 richting gebruiken en 3 melders in blokken welke in 2 richtingen bereden worden.Zo gebruik ik het ook.In 1 richting een lange binnenkomstmelder en een korte (3 rails=54 cm) stopmelder.Bij blokken in 2 richtingen een symmetrische verdeling : 54 cm melder + tussenstuk + 54 cm melder.Daar kan het tussenstuk kort maar ook lang zijn.Door de 2 stukken van 54 cm (binnenkomstmelder BM of andere richting dan stopmelder SM) weet koploper hoe je trein binnenkomt of MOET binnenkomen in het blok.Het grote voordeel is hierbij dat als er een wagonnetje (of een aantal) achterblijft in een blok er geen achterkomende trein kan op botsen.Het blok blijft nl bezet.
PS: voor de prijs van een melder hoef je het niet te laten.ik koop ze bij conrad voor 24,95 euro/stuk (16 melders en identiek aan de viesmannen) en ze zijn zelfs moderner en goedkoper te vinden op de fora.
met vriendelijke groet,
Johnny.
Ecos2 kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann,koploper

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Massadetectie
« Reactie #8 Gepost op: 13 april 2012, 19:45:09 »
Hallo Ik heb nog een vraag over de beveiligingen van blokken.
Ik denk dat ik die in dit topic wel kan stellen.
Ik rijd ook met massadetectie en dat gaat heel erg goed. Als er een wagonnetje achterblijft, dan blijft het gehele blok bezet en volgt er geen botsing.
Ik werk met drie melders per blok.
Maar ...... pas geleden werkte er in het schaduwstation (harpmodel) een wissel niet en daardoor had ik natuurlijk wel een botsing. Balen >:( natuurlijk.
Maar zou je dit kunnen voorkomen, dus m.a.w. is ook hiervoor een bepaalde beveiliging te verzinnen?
Graag hoor ik van jullie.

Met groet, Roel

Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

stafmarklin

  • Gast
Re:Massadetectie
« Reactie #9 Gepost op: 13 april 2012, 19:57:21 »
Bedankt mannen. Weeral een stukje bijgeleerd. :D :D
Groet
Staf

rthuinte

  • Gast
Re:Massadetectie
« Reactie #10 Gepost op: 13 april 2012, 22:22:20 »
Hallo Ik heb nog een vraag over de beveiligingen van blokken.
Ik denk dat ik die in dit topic wel kan stellen.
Ik rijd ook met massadetectie en dat gaat heel erg goed. Als er een wagonnetje achterblijft, dan blijft het gehele blok bezet en volgt er geen botsing.
Ik werk met drie melders per blok.
Maar ...... pas geleden werkte er in het schaduwstation (harpmodel) een wissel niet en daardoor had ik natuurlijk wel een botsing. Balen >:( natuurlijk.
Maar zou je dit kunnen voorkomen, dus m.a.w. is ook hiervoor een bepaalde beveiliging te verzinnen?
Graag hoor ik van jullie.

Met groet, Roel



Hoi Roel,

Er is een topic "C-rail wissels aanpassen voor terugmelders.", ik denk dat dit je vraag beantwoord om wissels met een terugmelding te voorzien.

Groeten,

Ronald

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Massadetectie
« Reactie #11 Gepost op: 13 april 2012, 23:21:26 »
Beste Roel,

Er bestaan inderdaad methodes om de werking van de wissel te bewaken, maar dat bewaakt niet de beweging van de tongen op zich, als de magneetspoel wel beweegt, kan het zijn dat de tongen blijven hangen.

Dus het is geen 100% beveiliging.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline bellejt

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 169
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • bellejt
Re:Massadetectie
« Reactie #12 Gepost op: 15 april 2012, 11:47:27 »
als je met koploper rijdt kan je spookmelding aanzetten.
met vriendelijke groet,
Johnny.
Ecos2 kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann,koploper