Auteur Topic: Eigen gebouwde Seinbrug  (gelezen 1720 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Eigen gebouwde Seinbrug
« Gepost op: 28 februari 2012, 18:26:08 »
Ja, mijn vader is er niet, dus nu maak ik er even gebruik van; hierbij de beschrijving van mijn eigen gebouwde seinbrug.

Af en toe zit ik wel eens op een forum voor historisch materiaal. Daar zijn zo nu en dan seinbruggen te zien, waar van je als modelbouwer qua complexiteit alleen van kan dromen. Deze complexiteit zit hem voornamelijk in de bediening van de armseinen. Nu is mijn vader wel iemand die inmiddels ervaring heeft met het aansturen van armen/deuren (zie de lokloods), maar bij een seinbrug wordt dit voor mij te ingewikkeld.
Als ik een seinbrug ging bouwen dan moest dit simpeler; in het verleden had ik al wat lichtseinen bij C*nrad besteld van de firma Viesm*nn. En met het uitrijsein zijn alle functies die nodig kunnen zijn aanwezig.

Op het forum voor historisch materiaal heb ik mij geori?nteerd hoe zo?n constructie eruit kan zien. Dit moest simpeler omdat ik nog nooit een constructie in model had gemaakt van profielen. Daarom heb ik eerst een tekening gemaakt van de seinbrug. Deze moest de volgende functies hebben;
- geschikt voor M-rail
- afhankelijk van de gekozen wissels (5100 wissel of 5200 wissel), moet de afstand tussen de kolommen instelbaar zijn.
- voor 2 sporen kan een seinbrug altijd, maar misschien heb ik in de toekomst wel 3 sporen; dus een keuze optie.
- de lichtseinen worden van viesm*nn
- Omdat een model van messing meestal zwaar wordt, en omdat je een brander nodig hebt om het aan elkaar te solderen heb ik gekozen voor een model van kunststof. C*nrad levert een aantal kunststofprofielen, en daarom zal het ontwerp hierop moeten aansluiten.

Ik ben er flink tijdje mee bezig geweest. Hieronder een aantal foto?s van bouw;

Hier is het grote gedeelte te zien in aanbouw (voor 2 sporen); dit gedeelte zal altijd aanwezig zijn. De 2 seinen zijn reeds ingebouwd en hier was ik bezig om de leuningen te plaatsen.


Hier is de opzichter van het signaalbedrijf om te kijken of de leuning op een goede hoogte wordt aangebracht :D. Tevens is de opzichter aanwezig voor de seinen; links is een ingebouwd sein te zien, en om alle draden de ruimte te geven, heb ik de kast voor het sein iets groter gehouden.


Hieronder staan de foto?s van de ?complete? seinbrug;
In het midden links staat de hoofdkolom; 4 balken met een ?betonnen? middenstuk, en een trap voor de onderhoudsmonteur.
In het midden rechts staat de hulpkolom; 2 hoofdbalken die de constructie ondersteunen.
Vooraan links ligt de brug voor 2 sporen.
Rechts ligt het sluitstuk voor de brug ?2 sporen?.
In het midden ligt het extra stuk om naar 3 sporen te kunnen.




De opzichter van het signaalbedrijf heeft voor de fotograaf even de seinen aangesloten, en de treinen mogen direct met gepaste snelheid vertrekken :D.

Hier een bovenaanzicht van de seinbrug. Rechts bovenaan hoort normaal het sluitstuk, welke over de draden heen gaat. De draden gaan het ?betonnen? middenstuk in (het ?betonnen? middenstuk is eigenlijk een vierkante kunststof buis, waar alle draden door heen moeten). De hulpkolom kan nog in breedte verschoven worden (afhankelijk van de spoorbreedte).


Hier wordt het extra stuk voor de 3 sporen op/in de hoofdbalk geschoven.


Hieronder een foto van de seinbrug voor 3 sporen. Momenteel zijn de weerstanden aan alle draden gesoldeerd, dus het gaat moeilijk door de kolom heen. Daarom heb ik de draden even erbuiten gelaten voor de foto, waardoor alles niet zo mooi aansluit.



Ik wist van te voren niet of dit ging lukken, maar het is gelukt!

Met groet,
Jaap (zoon van)
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Riny

  • Gast
Re:Eigen gebouwde Seinbrug
« Reactie #1 Gepost op: 28 februari 2012, 18:59:14 »
Beste Jaap (zoon van  ;D)

Vind dat je dit knap gedaan hebt en dat je er trots op mag zijn. :o
De testopstelling vind ik er al goed uitzien, laat staan als de seinbrug straks is verwerkt in een mooi omliggende scenery.

10 met een griffel en een kus van de juf. ;)

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Eigen gebouwde Seinbrug
« Reactie #2 Gepost op: 28 februari 2012, 21:52:13 »
Inderdaad een knap staaltje van complexe modelbouw  ???.
Heel interessant om dit te bekijken.
Proficiat Jaap met dit fantastisch resultaat.
En wat Riny al zei: zal goed staan in een mooie scenery.

Met groet, Roel  :)
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.