Auteur Topic: Miniatuur camera (voor controle opstelstation)  (gelezen 2383 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Miniatuur camera (voor controle opstelstation)
« Gepost op: 27 februari 2012, 19:28:21 »
Beste forumgenoten,

Tijdens ??n van mijn vorige banen heb ik een keer tijdens operationeel gebruik een probleem gehad met kortsluiting in het opstelstation onder de baan. 10 centimeter tussen beide platen dan kun je niet goed kijken. Stukken rails afkoppelen en weer delen aankoppelen ? ik hoef jullie niet te vertellen hoe dat werkt. Ik ben bijna twee dagen aan het zoeken geweest wat het probleem was. Achteraf bleek dat een veertje van de onderzijde wagon 4500 /4600 serie was afgesprongen en op rails was terecht gekomen.

Dit heeft mij doen besluiten een mini camera (Conrad 955857) aan te schaffen speciaal om de baan te kunnen controleren. Bewust heb ik gekozen voor een ?goedkopere? kwaliteit oftewel de camera hoeft geen beelden te maken van hoe mooi is de baan maar moet wel scherp genoeg zijn om te kunnen controleren. Daarnaast dient het opstelstation wel verlicht te zijn.

Ik heb op een onderstel van een oud wagonnetje (ja ??ntje met een veer) een constructie gemaakt om de camera te kunnen plaatsen. Op de achterzijde heb ik een pijpje geplaatst waarmee ik de camera kan zekeren zodat hij rijdende weg niet van de wagon kan afvallen. Een loc is niet speciaal nodig; het wagonnetje kan uiteraard ook met de hand voortgeduwd worden. Hieronder een paar foto?s en een filmpje.






De datum moet ik nog instellen!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Riny

  • Gast
Re:Miniatuur camera (voor controle opstelstation)
« Reactie #1 Gepost op: 27 februari 2012, 19:36:04 »
Beste Johan,

Het begin is er.
Alleen zou ik hem, gezien jouw doel, iets meer onder een hoek zetten en langzamer rijden om een beter zicht te krijgen of er "rommel" op de rails ligt.
Dit was naar ik begrepen heb jouw insteek.
Ik weet dat dit de test fase is maar wilde het toch even meegeven.

De toegepaste camera is een goede keuze, zowel voor jouw doel als beelden te maken van de modelbaan.