Auteur Topic: Welke spanningen allemaal nodig?  (gelezen 3196 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HansV

  • Gast
Welke spanningen allemaal nodig?
« Gepost op: 9 februari 2012, 12:40:57 »
Omdat ik na jaren mijn smalspoorbaan (Bemo) weer wil gaan gebruiken, maar dan ook digitaal, worden ook de oude voedingen vernieuwd. Daarom zoek ik een overzicht van de spanningen die ik nodig zal hebben. De opgaven zijn in het algemeen nogal ruim, ook zie ik lang niet overal of het wissel- dan wel gelijkstroom moet zijn, of een wisselspanningsdecoder ook met gelijkspanning gevoed kan worden. En ik weet niet in hoeverre de spanningen afhankelijk zijn van de merken locs, wissels enz.
Met overal gelijkspanning zou ik een wat hogere spanning dan nodig is kunnen kiezen en die laten volgen door een intergraal regelaartje zoals de LM 350 (3 Amp.).
Ik heb voldoende kennis van elektronica om de voedingen zelf te bouwen.
Dus: welke spanning op de baan (via booster); welke spanning voor wisseldecoders; etc.
Mijn baan is dus opgezet voor Bemo, maar ik denk dat een ruimer overzicht voor veel meer beginnelingen belangrijk is.
 Alvast bedankt
Hans 

Riny

  • Gast
Re:Welke spanningen allemaal nodig?
« Reactie #1 Gepost op: 9 februari 2012, 14:43:02 »
Beste Hans,

Ik hoef jou niet uit te leggen dat er in de digitale wereld (modelspoor) in principe geen sprake meer is van wissel of gelijkspanning, echter digitale (rij/schakel) spanning.

Nu is het meest voor de hand liggende protocol welke voor Bemo H0m (2 rail) gebruikt wordt DCC.
De digitale railspanning zal ook tussen de 14/16 volt zitten, ben zelf M?rklin rijder (in ruste), dus zal dit hier, door mensen met N- spoor, een duidelijker antwoord voor kunnen komen.
H0m en N gebruiken beiden 9 mm spoor (2 rail).
Voor magneetartikel decoders is dit het zelfde verhaal.

Kan mij niet voorstellen dat in diverse locs, decoders zitten die een hogere of lagere digitale spanning nodig zouden hebben in de H0m serie.
Ben dit nog nooit tegen gekomen, immers de DCC decoders zijn allen gelijk betreffende "voedings spanning" evenals de Motorola decoders.
DCC/motorola decoders hebben een marge van 14 volt tot 22 volt waarop zij hun werk goed kunnen doen.
Daarbij zijn de hedendaagse decoders zo goed beveiligd dat er weinig aan defect kan gaan.
Echter, alles kan kapot natuurlijk maar dan moet men hele vreemde capriolen uithalen.

In de groep van N rijders zal beslist iemand weergeven welke digitale spanningen er worden toegepast, zowel vanuit een centrale als vanuit een booster.
Zo niet, wil ik het verder wel eens uitpluizen voor je.
  

HansV

  • Gast
Re:Welke spanningen allemaal nodig?
« Reactie #2 Gepost op: 9 februari 2012, 17:01:10 »
Inderdaad ken ik het verschil tussen digitale spanningen en gewone wisselspanningen.
Maar, de wisseldecoder die een eigen voedingsspanning gebruikt doet het met gewone 50 Hz wisselspanning. Hebben die ingebouwd een gelijkrichter en spanningsstabilisator? Dan kan ik ze ook met gelijkspanning voeden, mits die wat hoger is dan de stabiisator wil zien. Ook lampjes in huizen branden met gewone wisselspanning, maar doen ze dat ook als ik ze met decoders aanstuur?

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Welke spanningen allemaal nodig?
« Reactie #3 Gepost op: 9 februari 2012, 17:27:06 »
Beste Hans,

Voor de digitale centrale en de boosters denk ik dat je gewoon de voorschriften van de centrale fabrikant dient te volgen.

Ik kent twee wisseldecoders die met een hulpspanning KUNNEN werken (MAG ook met de digitale spanning), Viessmann en LDT, Viessmann zegt gewoon: 16 volt wisselspanning (afgestemd op de 16 volt wisselspanning die nog al eens beschikbaar is op een modelbaan).

LDT zegt: 14-18 volt wisselspanning.

Kan het ook met gelijkspanning, ik denk het wel omdat er in de decoder een, wellicht enkelzijdige, gelijkrichter zit, verder denk ik dat je genoeg kennis hebt om te bepalen hoe hoog die gelijkspanning mag zijn om overeen te komen met de opgegeven wisselspanning, er zit geen spanningsstabilisator in denk ik, de spanning voor de logica zit wel achter een geregelde spanning, maar heeft weinig van doen met de "krachtstroom".

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"