Auteur Topic: De Friese modelbaan club heeft een groot probleem help!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!  (gelezen 6245 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan Bergsma

  • Gast
Goeden avond beste leden van dit super mooie forum.
Mijn naam is Jan en ik ben lid van de FMC Leeuwarden waar wij een hele mooie grote Marklin baan hebben.
Het probleem is namelijk dat de tijd stil staat.
De oudere Marklinisten van deze club ziet het rijden met de pc niet zitten.
Onze baan wordt aangestuurd door Marklin 6021 en diverse keyboards.
Het bloksysteem wordt aneloog aangestuurd door relais en reedcontacten.
Dus redelijk oud en storings gevoelig.
Ik ben op zoek naar een systeem waar de ouderen en de jongere generatie mee kunnen vinden.
Bijvoorbeeld meer adressen en een digitaal terugmeldsysteem zonder pc aansturing
Eigenlijks een automatisch systeem zonder pc
Is er iemand die een oplossing voor ons heeft
Mvg Jan.

Offline teunistreinen

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 87
  • Geslacht: Man
    • Raptorforum voor en door gebruikers van de Raptor
Re:De Friese modelbaan club heeft een groot probleem help!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
« Reactie #1 Gepost op: 22 januari 2012, 20:04:03 »
Beste Jan

Het probleem herken ik.
Jaren heb ik gereden met een marklin baan, bestuurd door een PC met een programma en de marklin 6021 met interface. Ging redelijk goed, maar de bottlneck was de combi van interface en PC.
Daarna heb ik gezocht naar een oplossing. Ik heb een Raptor aangeschaft.
Dit is een digitale centrale met ingebouwde software. Geen gedoe meer met de PC.
De raptor wordt door veel oudere mensen gebruikt, daar ze wel met de raptor kunnen omgaan maar niet met de PC.
Als het voor jullie treinen club is, wil ik een demo organiseren, na eerst wat overleg.

Ik hoor graag van jullie.

Groeten van teunis

Kijk eens bij www.raptor-digital.eu  en www.raptorforum.nl
De laatste site is een forum, welke net weer in opbouw is.
Ik kan je als je dat wil een pdf sturen van de basis handleiding, geef dan wel even je privemail door.

Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.

Jan Bergsma

  • Gast
Re:De Friese modelbaan club heeft een groot probleem help!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
« Reactie #2 Gepost op: 22 januari 2012, 21:17:24 »
Beste Teunis
Bedankt voor deze snelle reactie.
Ik ga de Raptor zeker voorstellen aan de marklinisten van de FMC
Mijn email is j.bergsma1[at]hetnet.nl
Tel 0582890637

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:De Friese modelbaan club heeft een groot probleem help!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
« Reactie #3 Gepost op: 22 januari 2012, 22:00:16 »
Beste Jan,

Omdat Leeuwarden dichterbij de woonplaats van Teunis is, sluit ik me geheel bij zijn woorden aan.

Nog een paar referenties:

je "collega club", de MSG in Den Bosch heeft twee banen die met de Raptor rijden, daarnaast kan de Raptor ook de testbaan besturen, deze testbaan heeft terugmelders en decoders op de wissels, op deze testbaan worden workshops met de Raptor gegeven

in Ruurlo is een modelspoormuseum, zie http://hulshofmodeltreinen.punt.nl/ twee van de banen rijden m..b.v. de Raptor

zie mijn bouwtopic.

Maar nog wel een kleine waarschuwing: nagenoeg niets in ons leven gaat vanzelf, ook de Raptor moet je "vertellen" hoe de baan er uit ziet.

Groet, Anne W

edit: url aangepast, achter .punt.nl/ stond een komma, die hoort daar niet
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:De Friese modelbaan club heeft een groot probleem help!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
« Reactie #4 Gepost op: 22 januari 2012, 22:09:50 »
Als een der bejaarden hier op dit forum kan ik zeker het advies van Teunis en Anne W beamen.
Het is een mooi systeem waar eigenlijk geen computer bij nodig is.

Wil je toch het geheel via de computer aansturen dan zou ik zeggen kijk eens bij I-train http://berros.eu/itrain/nl/
Sinds enige tijd rij ik daarmee, het is heel eenvoudig te bedienen en in te4 stellen.
De knop (alle) automatisch invoeren maakt het opzetten kinderlijk eenvoudig.
De layout op de PC is zeer gebruiksvriendelijk en voor oudere zoals ik ook ben heel gemakkelijk te begrijpen.

Verder niets ten nadele van andere systemen, de keuze is reuze, doe er je voordeel mee.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:De Friese modelbaan club heeft een groot probleem help!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
« Reactie #5 Gepost op: 23 januari 2012, 11:20:30 »
Beste Jan,

Ik heb inmiddels je andere bericht gelezen en ik snap nu het echte probleem bij de club: de groep is heel erg divers, een bekend probleem bij clubs.

Als aanvulling nog: er is een Raptor met een interface, daarbij wordt een freeware baanplan programma geleverd en daarmee kun je een baanplan op de computer maken waarmee het bedrijf op de baan te volgen is en waarmee, net als in een echt seinhuis, wissels en seinen met de hand te bedienen zijn, natuurlijk voor zover dat veilig is.

Echter de "intelligentie" blijft in de Raptor, dus jullie hoeven de computer niet te gebruiken, ergo: beide groepen kunnen "bevredigd" worden.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Jan Bergsma

  • Gast
Re:De Friese modelbaan club heeft een groot probleem help!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
« Reactie #6 Gepost op: 23 januari 2012, 16:11:38 »
Beste forumleden bedankt voor jullie medeleven en oplossingen.
En Anne heeft het probleem helemaal door.
Anne ik rijdt thuis ook met I-train en dat bevalt mij prima.
Even wat meer informatie over de FMC en speciaal de Marklinisten.
De groep Marklinisten bestaat ongeveer over 12 personen.
Waar van 70% ouder is dan 60jaar nu vind ik dit helemaal niet erg want ik ben blij dat ze er nog zijn.
Zij hebben wel de club gemaakt en opgebouwd hoe het nu is en daar heb ik heel veel respekt voor
wat zij allemaal hebben opgebouwd en vooral veel vrije tijd
Ik ben zelf een van de jongste marklinisten 52 jaar.
Maar ik weet niet dat de Raptor finacieel haalbaar is voor onze club.
Als jullie meer ideeen hebben hoor ik dat graag.
Mvg Jan.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:De Friese modelbaan club heeft een groot probleem help!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
« Reactie #7 Gepost op: 23 januari 2012, 16:29:06 »
Jan, het financi?le plaatje kan een heet hangijzer zijn.
Wat je ook zal gaan gebruiken, je hebt er altijd een centrale bij nodig, bezetmelders en magneetdecoders.
De kosten van een PC hoeft niet zo in de papieren te lopen, zelf kocht ik er ??n die ik alleen maar gebruik voor mijn baan met I-train op MP voor 4 tientjes compleet met een 17 inch scherm.

Wil je de hele baan gaan digitaliseren of komt er een nieuwe baan, ook dat zal een reden kunnen zijn voor die jongere ouderen (pas op h?, ik ben 65 en nog jong van geest) om dat te gebruiken om niet over te stappen naar het digitale tijdperk.

We leven in 2012, bijna alles gaat via de PC, alle parate kennis kan je opzoeken via de PC.
Ik moet er niet aan denken de PC een dag te moeten missen.
Het gezeur van de wat oudere onder ons dat ze niets hebben met een PC is onzin.
Google maar eens wat voor ze over hun woonplaats, geboorte plaats of over andere leuke dingen en al gauw zitten ze er helemaal in.

Mijn echtgenote had er ook niks mee, zit nu met de laptop de boodschappenlijst te maken, de digitale krant te lezen waar ook leuke filmpjes opstaan en zelfs Faceboek kent voor haar geen geheimen meer.

Ik wens je veel succes met je tocht naar het digitale land.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:De Friese modelbaan club heeft een groot probleem help!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
« Reactie #8 Gepost op: 23 januari 2012, 22:23:18 »
Beste Jan,

De baan rijdt nu met een 6021, nog boosters ook?

In geval van pc-besturing moet je dan op zoek naar een 6050 interface en natuurlijk de pc, kabels en de kosten van het programma (Koploper is gratis, maar wat bewerkelijker als I-Train denk ik).

Een basis Raptor kost 299, daarbij heb je minimaal ??n booster nodig (LDT 2,5 A kost 74), daarna ligt het aan de gebruikers zelf hoe ver ze de Raptor "aan willen kleden" met optionele mogelijkheden (reeds ge?nstalleerde, maar nog te activeren, software, zoals bijvoorbeeld "mooi" remmen voor een rood sein), elke optionele mogelijkheid kost 7,95

Daarnaast zal het huidige reedcontacten systeem wellicht bruikbaar zijn, maar er komt in ieder geval, ook in geval van een pc, een S88 systeem bij, 16 meldpunten van LDT, aarddetectie kost 38 (de standaard uitvoering, Raptor is ongevoelig voor storingen)

Als laatste: bij onze club zijn er ook een relatief groot aantal 65+ ers, maar wij hebben het voordeel (of juist het nadeel) dat er geen ??n baan is die niet geautomatiseerd is, programma's: Koploper, I-Train, Railroad en Railware, daar zie je dus ook de "ouderen" weerstand, in werkelijkheid een berg waar men tegen op kijkt, ik heb zo'n mede clublid een paar keer in een uurtje met de Raptor een "principe" demo gegeven op onze testbaan, de laatste keer slaakte de beste man de kreet: "is dat alles?"

Mijn antwoord was: ja, dat is alles, maar denk nu niet dat het met de Raptor zo veel makkelijker is als met een pc, het pc-programma werkt met dezelfde principes, alleen het lijkt veel ingewikkelder door wat er allemaal te zien en in te vullen is op het scherm.

Groet, Anne W

Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:De Friese modelbaan club heeft een groot probleem help!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
« Reactie #9 Gepost op: 23 januari 2012, 23:17:59 »
Wat betreft de aanschafkosten van de raptor denk ik toch niet dat er veel verschil hoeft te zijn met een interface e.d. LocoNet interface en de 63820 aansluiten op de 6021, dat werkt ook storingsvrij.

Zelf heb ik voor de keuze gestaan of de raptor of via de PC.
Uiteindelijk heb ik voor de PC gekozen omdat ik op het scherm een beter overzicht van de baan heb en kan zien waar wat gebeurt.

edit: tekst is aangepast
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Riny

  • Gast
Re:De Friese modelbaan club heeft een groot probleem help!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
« Reactie #10 Gepost op: 24 januari 2012, 10:26:54 »
Nog even over de Raptor.

Het mooie en gebruiksvriendelijke machines en prijsvriendelijk.
Echter zit er wel een addertje onder het gras.
Voor bepaalde functies/opties dient men updates aan te schaffen waar ook weer een prijs aan hangt.
M.i. maakt dit, dat deze bijkomende kosten, echter geen groot verschil maakt t.o.v. andere centrales in het totale kostenplaatje.
Het verschil is, men kan naar financi?le draagkracht, de Raptor stap voor stap uitbouwen.

Maar met de Raptor is niets mis en voor sommige mensen fijn dat een dergelijk apparaat op de markt is.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:De Friese modelbaan club heeft een groot probleem help!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
« Reactie #11 Gepost op: 24 januari 2012, 10:36:44 »
Voor verdere info over het hoe en wat van de Raptor verwijs ik bij hoge uitzondering naar het raptor forum.
Bij hoge uitzondering omdat we op dit forum in principe geen verwijzingen naar andere fora willen toelaten.

Hier kan men verdere info opvragen en problemen voorleggen RAPTOR FORUM


 
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0