Auteur Topic: Diorama Batenhorst Bf. Lokfriedhof  (gelezen 11606 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Diorama Batenhorst Bf. Lokfriedhof
« Gepost op: 11 januari 2012, 15:27:06 »
Een aantal weken geleden kreeg ik 5 V200en in huis die min of meer in sloop staat verkeerde en op stukken straat spoor vast gegoten zitten. Na wat speur werk bleek dit een sloperij/lok kerkhof van Pola te zijn geweest. M'n pa wilde nog steeds een V200 hebben en heeft een stukje straatspoor met 2 locs er op meegenomen. Met de 3 overgebleven locs wilde ik ook iets doen maar wat?

Toen ben ik er samen met wat stukken rails eens op een plaat MDF gaan schuiven en kijken wat ik er mee kon. Daaruit groeide een basis wat een diorama moet vormen.


Opzich een leuk begin maar wat moet je er mee? Na mijn schoonmaak actie in m'n treinen vitrinekast heb ik nog vrij veel locs uit de V160 familie over die ik niet allemaal kan gebruiken voor nieuwe treinsamenstellingen in m'n vitrinekast. Dus op dit diorama ook een Br218 met reizigerstrein zetten is wel een handig idee, want het staat leuk en ruimt lekker op. Dus dat was ook weer geregelt,.........of ja eigenlijk ook weer niet want er zit niks omheen, geen spoorlijn, geen treinserie, geen dienstregelingen, geen sporenplannen, geen materieel omloop en geen verhaal, dus eigenlijk heb je dan nog niks.

Na een tijd bedenken wat ik wilde en bekijken wat ik kon kwam er een nieuwe spoorlijn ten noorden van Neu Dalhausen vanaf de voorstad Basel(westf.) via de kleinere voorsteden/dorpen Brexel, Batenhorst en St. Vit naar Rheda-Wiedenbr?ck.



Hier wilde ik de treinen niet laten eindigen en ik heb de treindienst( RB29) door getrokken naar G?tersloh Hbf en vandaar via enkele fictieve verbindings sporen de TWE lijn op naar Harsewinkel en Versmold. Op dat hele traject rijd de RB29 een uurdienst die van Maandag t/m Vrijdag tussen Basel(westf.) en Rheda-Wiedenbr?ck verdicht word tot een 30min dienst. Deze treindienst word dan met Br218 en rijtuigen gereden, de preciese samenstellingen weet ik nog niet.

De spoorlijn heeft 4 haltes/tussen stations waarbij in Brexel en St. vit kan worden gekruist.




Daarna moest ik nog een locatie zoeken waar dit diorama een plek kon vinden. Uiteindelijk heb ik voor de halte Batenhorst gekozen omdat die op de rand van de bebouwde kom ligt en een lok kerkhof daar wat minder storend is voor de bewoners zo heb ik bedacht.

Nadat ik dit allemaal bedacht en gepland heb ben ik het verder vorm gaan geven en ben ik de locs gaan schilderen en een perron gaan bouwen van 2 verf roerhoutjes. Deze heb ik nu grijs geschilderd, nog nat met meel in gestrooid en daarna weer grijs geschilderd. Ook de spoorstaven en dwarsliggers hebben al een kleurtje gekregen.




Hoe het er precies uit moet gaan zien moet ik nog bekijken en ook moet ik nog met andere diorama's en vooral materieel verder, maar ook dit word dus weer vervolgd.

Groetjes Michiel

Antal

  • Gast
Re:Diorama Batenhorst Bf. Lokfriedhof
« Reactie #1 Gepost op: 16 januari 2012, 21:36:46 »
Heey Michiel,

Dat ziet er lekker smerig en verlaten uit man! :)
Netjes gedaan en bovendien enorm gedurfd. :)

Groetjes,

Antal

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Re:Diorama Batenhorst Bf. Lokfriedhof
« Reactie #2 Gepost op: 6 februari 2012, 16:36:31 »
Vandaag ook Batenhorst maar weer eens vervolgd en het spoor van 2 soorten ballast voorzien. Het spoor dat langs het grote perron loopt en nog voor normaal treinverkeer gebruikt word is geballast met oud ballast, een mix van zand, koffie, grijs decoratie zand en vele andere strooisels. De overige sporen zijn geballast met oud zand ballast, een mix van ophoog zand van de praxis( belangrijk ivm de kleur) en div. strooisels. Verder heb ik me aardig met een gras/strooisels mix uitgeleefd om alle naden en kieren weg te werken.






Verder heb ik nog even een gebouwtje half omgschilderd en daarna verouderd die een plek moet krijgen op dit diorama.




Dus ook deze word weer vervolgd, groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Re:Diorama Batenhorst Bf. Lokfriedhof
« Reactie #3 Gepost op: 6 maart 2012, 16:33:20 »
Vandaag ben ook weer eens hiermee verder gegaan.

Ik ben bezig geweest met het maken van de keermuur achter het perron. Hier op komen 2 grote beelden waarvoor ik 2 van de 3 poppetjes van een oorlogsspel die ik laatst een keer gekocht heb gebruik. Dit zal wel niet naar ieders smaak zijn maar mijn idee is als er als kunst project een muis van 15m hoog op het Valkhof in Nijmegen over de Waal en Waalbrug kan uitkijken kunnen deze dingen ook wel als kunst object op mijn keer muur staan en het geeft een dorp, stad en/of diorama een eigen karakter.




Ik heb ook gelijk maar de perron rand voor het museum perron gemaakt van 2 houtjes;


Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Re:Diorama Batenhorst Bf. Lokfriedhof
« Reactie #4 Gepost op: 7 maart 2012, 23:11:30 »
Ik heb gister nog wat verder gewerkt aan de begroeing en onder grond van alle kale plekken op het diorama.

Vanavond heb ik besteed aan het maken van de vertrekstaat van dit station. Hiervoor heb ik tijden uit de materieel omloop en het basis uur patroon samen moeten voegen en ook met de plattegronden nog wat extra tijden uitgerekend met dit als resultaat.

Ik heb deze nu uitgeprint op A4 formaat en wil hem laten lamineren, in het klein print ik hem dan uit voor dit diorama.

Groetjes Michiel

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Diorama Batenhorst Bf. Lokfriedhof
« Reactie #5 Gepost op: 8 maart 2012, 17:18:49 »
Hoi Michiel,

Versta je de kunst om een bijlage (of foto) groter op ons scherm te laten verschijnen door daarop te klikken.
Zo'n vertrekstaat is zo klein dat het amper te lezen is. En dat is jammer.
Als dat niet gaat, even goede vrienden hoor!
Ik vind het altijd wel leuk om te zien wat je aan het doen bent.

Met groet, Roel  :)
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Riny

  • Gast
Re:Diorama Batenhorst Bf. Lokfriedhof
« Reactie #6 Gepost op: 8 maart 2012, 22:47:12 »
Uitgaande van MijnAlbum kan men op onderstaande wijze (zie code) klikbare foto's plaatsen.

[url=http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-VZ4DR7K8.jpg][img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-VZ4DR7K8-G.jpg[/img][/url]Het eerste deel van de code (grote foto) is de grote foto in de originele pixels, het tweede deel is de verkleinde foto met de IMG bb code.
Wanneer men 2x op de foto klik is de weergave de originele grote (pixels)

Zie onderstaande foto als voorbeeld.



Meer info in "Forum Tips & trucs".


neudalhausenstadbahn

  • Gast
Re:Diorama Batenhorst Bf. Lokfriedhof
« Reactie #7 Gepost op: 9 maart 2012, 00:29:29 »
Roel het is geregeld, dus je kan hem nu aanklikken, bedankt voor het melden trouwens want daar had ik even niet aan gedacht, groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Re:Diorama Batenhorst Bf. Lokfriedhof
« Reactie #8 Gepost op: 10 maart 2012, 17:36:37 »
Vandaag ook even 3 stationsnaamborden gemaakt:

Deze komt op het museumperron.




Welke van deze 2 ik ga gebruiken weet ik nog niet, maar ik neig naar de oudste van de 2.

Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Re:Diorama Batenhorst Bf. Lokfriedhof
« Reactie #9 Gepost op: 20 maart 2012, 00:23:01 »
De huidige opzet van dit diorama begint me meer en meer tegen te staan, vooral de invulling waarbij alles parallel aan de randen van het diorama loopt bevalt me niet en leid naar mijn mening tot iets wat het gewoon net niet is en het ook niet gaat worden.

Ik begin er steeds meer voor te voelen dit diorama te demonteren en het op een andere plaat met diagonale lijnen weer op te bouwen. Ik zie in mijn collectie diorama sterk terug dat alle top diorama in schuine lijnen zijn gebouwd terwijl de net ff wat mindere diorama's dit niet of te weinig hebben.

Als ik opnieuw begin zal de invulling ook uitdagender moeten worden want nu ligt er duidelijk te veel spoor op en te weinig landschap.

Word vervolgd, groetjes Michiel

Riny

  • Gast
Re:Diorama Batenhorst Bf. Lokfriedhof
« Reactie #10 Gepost op: 20 maart 2012, 10:09:30 »
Michiel,

Je moet je gevoel volgen.
Wanneer jij er geen vrede mee hebt moet je het aanpakken (wijzigen).
Ik ken dat gevoel met het maken van meerdere modelbanen.

Suczeven (eentje meer) met de renovatie van het diorama.

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Re:Diorama Batenhorst Bf. Lokfriedhof
« Reactie #11 Gepost op: 20 maart 2012, 21:31:51 »
Het diorama is inmiddels gedemonteerd/gesloopt, de rails, een gebouw en nog wat dingen bleken niet meer los te krijgen. De sloop locs waren ook bijna niet los te krijgen en de stukken straatspoor braken ook door op een paar plekken( secondelijm deed goed z'n werk 8)). Word dus nog ff puzzelen wat ik nu met alles wil en hoe ik het opnieuw in ga vullen.

Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Re:Diorama Batenhorst Bf. Lokfriedhof versie 2
« Reactie #12 Gepost op: 21 maart 2012, 17:09:18 »
Tot vannacht 1.30u ben ik aardig druk geweest met het nieuwe diorama. Ook begin van de middag heb ik nog wat verder geprutst en met de enkele nog losse gebouwen, perron en rails lijkt het al wat en zit de sfeer er nu al wel in.













Scherpe foto's maken is met m'n nieuwe camera redelijk een ramp, het ding is veel gevoeliger voor trillingen en doordat hij zo dun is is hij moeilijker vast te houden en dus trillen m'n handen veel meer.

De vele hoekjes bieden de mogelijkheid er veel gebouwen op te zetten en met alles te spelen, hierdoor moet dit diorama aardig in de richting van het nivo van Neu Dalhausen Gutenbergstra?e kunnen komen.

Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Re:Diorama Batenhorst Bf. Lokfriedhof
« Reactie #13 Gepost op: 22 maart 2012, 23:25:47 »
Ik kreeg net via msn van vriend te horen dat hij het een wat vreemde situatie vond met die slooplocs zo naast het station.

Deze situatie is niet zo gek als hij misschien voor sommige mensen lijkt. We moeten bedenken dat sporen natuurlijk niet aangelegd worden voor het opstellen van buitendienst gesteld of sloop materieel. Echter sporen die door normaal treinverkeer niet meer gebruikt worden zijn wel voor dit doel beschikbaar en die kunnen overal liggen. Ook komt het nog wel eens voor dat deze sporen na verloop van tijd geen aansluiting meer hebben op sporen die nog wel in gebruik zijn. Een voorbeeld was tot voor kort te zien in Geldern waar ergens achter af een stuk of 8 goederenwagens stonden terwijl er geen spoor meer heen liep. Ook sporen dicht bij perrons worden gebruikt, de nabijheid van een perron speelt niet echt een rol bij de keuze.


Bij dit diorama is het grootste deel van het emplacement niet meer in gebruik. Het station dat ooit een kruisings mogelijkheid had en de nodige opstelsporen voor de industrielijn is nu grotendeels buiten gebruik en afgekoppeld( de rode sporen) of opgebroken( de noordelijke aansluiting van het 2e perronspoor boven in het sporenplan). Het stuk van het 2e spoor dat nog gebruikt word is ook niet meer aan de doorgaande lijn gekoppeld en word alleen bereden door een museumtrein die de voormalige industrielijn benut.

De opstelsporen die hun functie voor het uitwisselen van goederenwagens voor de lokale industrie hebben verloren zijn dan ook benut voor het stallen van sloop materieel in dit geval een paar V200en en wat losse draaistellen. De locs zullen hier wat minder open komen te staan als op de vorige versie van dit diorama en meer worden ingekleed met struiken. Het moet er wel uitzien als of ze er al een jaar of 15 staan. Ze zullen dan ook ooit ter plekken gesloopt moeten worden want wissels weer tot leven wekken om het spul weg te halen word een beetje duur.

Verder gaat dit een ranzige voorstadshalte worden zoals die op vele plekken in het Ruhrgebied en daar buiten te vinden zijn. Ook Nederland had zo z'n voorbeelden, wie kent Rotterdam Bergweg nog een de hofpleinlijn waarvan de perrons soms letterlijk uit elkaar vielen van ellende zeker toen er eenmaal enkel spoor werd gereden. Voor dit diorama zijn zoveel inspiratie bronnen te vinden in Duitsland en daar buiten.

Op dit diorama moeten in ieder geval wat ranzige voetgangerstunneltjes komen want het stations gebouw zal niet meer als zodanig gebruikt worden. Wat er wel in komt weet ik nog niet als er al wat in komt, leegstand heeft ook wel wat.

Als het spoor gebeuren echt vorm krijgt zal het stukje voor stukje wel ingevuld worden en duidelijk worden wat wat word.

Ik hoop jullie nog iets meer een idee te hebben gegeven wat het moet gaan worden en waarom. Als er nog dingen niet duidelijk zijn gewoon vragen dan weet ik tenminste wat ik moet schrijven.

Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Re:Diorama Batenhorst Bf. Lokfriedhof versie 2
« Reactie #14 Gepost op: 24 maart 2012, 22:18:25 »
Gister avond en vandaag lekker door gebouwd, het eerste stuk weg met muren enzo af gemaakt. Daarna ben ik begonnen met het schilderen van het stations gebouw wat ik vandaag heb verouderd en van borden en graffiti heb voorzien. Het zelfde heb ik gedaan met een flat gebouw wat er naast komt. Ook heb ik de ingang voor een voetgangerstunnel gemaakt en de overige stukken weg in ruwbouw aangelegd.





















De graffiti's en muur schilderingen vond ik op internet, die zijn verkleind geprint, uitgeknipt en er op geplakt.

Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Re:Diorama Batenhorst Bf. Lokfriedhof versie 2
« Reactie #15 Gepost op: 27 maart 2012, 12:12:25 »
Eergisteren ben ik bezig geweest met het schilderen en leggen van de rails en het ballasten er van en het begroenen van het stuk om de sloop locs heen. Ik heb hiervoor allerlei strooisels gebruikt, niks bijzonders het zelfde wat ik ook op andere diorama's al gebruikt heb alleen komen op de foto's de kleuren wat lichter/feller over als ze zijn.






Inmiddels heb ik zowel de rails als het perron op maat afgeslepen en heb ik ook een poging gedaan de overkapping wat te verouderen al is er deels slecht bij te komen.

Later heb ik ook een groot deels van de randen van het diorama dicht gesmeerd met een mengsel van water, verf, zaagsel en houtlijm. Verder heb ik vanmorgen dat nog glad geschuurd en het stationsgebouw even vlak geschuurd zodat het nu wel aan kan sluiten op de ondergrond.

Ik had ook nog een keermuur nieuw stukje keermuur verouderd:


Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Re:Diorama Batenhorst Bf. Lokfriedhof
« Reactie #16 Gepost op: 3 april 2012, 11:31:37 »
Na de vorige post is er verspreid over de afgelopen week het een en ander gebeurd. Vorige week heb ik de overkapping verouderd en aan informatie borden gewerkt en deze samen met de vertrekstaten en plaatsnaam borden op gehangen. Daarna werd het ff stil en ben ik gister middag pas verder gegaan met het plaatsen van poppetjes want dat moest gebeurd zijn voor de gebouwen op hun plek konden. De poppetjes zijn zo geplaatst dat het grootste deel zich richt op de binnen rijdende RB29 en een wat kleiner deel op de museum trein die aan de andere zijde van het perron staat. Het stationsgebouw en flatgebouw staan nu vast en het wat vlokken mixjes heb ik de naden en kieren van begroeing voorzien al is er een kier rechts naast de voetgangers tunnel die nog dicht moet.





















Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Re:Diorama Batenhorst Bf. Lokfriedhof
« Reactie #17 Gepost op: 3 april 2012, 22:21:48 »
Inmiddels ben ik 2 "halve" gebouwen rijker die ik gemaakt heb met delen uit de rommeldoos:













Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Re:Diorama Batenhorst Bf. Lokfriedhof
« Reactie #18 Gepost op: 7 april 2012, 19:48:38 »
De afgelopen dagen heb ik eerst het stukje onder het oranje huis afgewerkt en ben daarna begonnen met de gebouwen op de achter grond. Dit is uiteindelijk industrie geworden met een chemisch tintje, wat pijpleidingen doen het namelijk hier wel aardig. De gebouwen en leidingen zijn gebouwd een een uurtje terug heb ik de ramen afgeplakt en alles zwart gespoten als basis laag.
















Als ook de laatste hoekjes droog zijn ga ik alle vlakken rond de ramen ook nog zwart schilderen en daarna alles op z'n uiteindelijke kleur brengen. Welke kleur dat gaat worden bepaal ik straks wel want dat weet ik nu nog niet.

Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Re:Diorama Batenhorst Bf. Lokfriedhof
« Reactie #19 Gepost op: 8 april 2012, 23:41:01 »
De fabriek is nu halverwege het schilder proces, het moet nog verder verouderd worden en er moeten naam borden op.





Dat bruin/grijze is als het nat is donker bruin/grijs met een paarse gloed en droogt veel en veel lichter op. Ik heb dus een zeer snel drogende en mooie verouderings/vuile verf die ik hier ook weer gebruikt heb en waarom die verf is zoals hij is weet ik niet maar het werkt en ik kan het bij mengen. Ik ontdekte het een tijd geleden als ongelukje maar heb dat in mijn voordeel gebruikt.

Nu nog iets van een bedrijfsnaam verzinnen en er borden voor maken, groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Re:Diorama Batenhorst Bf. Lokfriedhof
« Reactie #20 Gepost op: 11 april 2012, 22:50:24 »
Gister heb ik de fabriek af gemaakt en op z'n plek gezet en er snel gelijk even struikjes gefikst op een aantal plekken om kieren dicht te maken en peilers mee vast te lijmen ;)










Groetjes Michiel

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Diorama Batenhorst Bf. Lokfriedhof
« Reactie #21 Gepost op: 12 april 2012, 07:29:21 »
Beste Michiel,

Je hebt leuke vorderingen gemaakt, dit wordt mooi diorama!  ;)

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Re:Diorama Batenhorst Bf. Lokfriedhof
« Reactie #22 Gepost op: 14 april 2012, 19:30:37 »
Inmiddels ben ik een stuk verder, lantaarnpalen, fietser, auto's en voetgangers staan op hun plek. Ook de laatste plekjes heb ik inmiddels van groen en bloemen voorzien en dat staat nog te drogen.








Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Re:Diorama Batenhorst Bf. Lokfriedhof
« Reactie #23 Gepost op: 15 april 2012, 15:46:15 »
Vandaag heb ik de treinen op hun plek gelijmd en de rand afgewerkt waarmee dit diorama nu af is:








































Ik ben heel erg tevreden met hoe dit diorama geworden is en als ik het resultaat zie ben ik heel blij dat ik de beslissing heb genomen om de eerste versie te slopen en deze 2e versie te bouwen.

Groetjes Michiel

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Diorama Batenhorst Bf. Lokfriedhof
« Reactie #24 Gepost op: 15 april 2012, 16:25:21 »
Hoi Michiel,

Inderdaad is de heroverweging goed geweest. Ook knap dat je de moed hebt gehad om opnieuw te beginnen.
Het diorama ziet er nu voortreffelijk uit en mag gezien worden.
Gefeliciteerd met het eindresultaat.
Ook de foto's zijn weer voortreffelijk.
Ze geven een goed beeld van wat je hebt geproduceerd.
Ben benieuwd naar je volgend project.

Met groet, Roel  :)
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.