Auteur Topic: Knipperlicht modules  (gelezen 9258 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bram

  • Gast
Knipperlicht modules
« Gepost op: 7 december 2011, 20:11:16 »
Hallo mensen,

Heb bij Conrad 2 sets Andreaskruisen en 2 knipperlicht modules besteld





nu is mijn vraag de volgende:

Als ik de knipperlichten via WDP wil schakelen moet ik dan de knipperlicht module op een K84 aansluiten en kan de K84 dan weer op een ringleiding van gelijkstroom, of moet deze dan op een ringleiding met wisselstroom.

Kan iemand voor mij een aansluitschema maken hoe ik het een en ander aan moet sluiten ???

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Knipperlicht modules
« Reactie #1 Gepost op: 7 december 2011, 21:45:27 »
Beste Bram,

De K84 is niets anders als een K83 met 4 ingebouwde relais (schakelaars), dus de K84 zet je, net als een wisseldecoder, op de digitale stroom en op de middelste aansluiting van ??n van de 4 relais (schakelaars) zet je de voedingsspanning voor de knipperlichtschakeling, dan nog een draad van de rode aansluiting van ??n van de 4 relais (schakelaars), of de groene (naar eigen smaak), naar de knipperlichtschakeling en nog een draad vanaf de knipperlichtschakeling naar de voeding en klaar is Kees.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Bram

  • Gast
Re:Knipperlicht modules
« Reactie #2 Gepost op: 8 december 2011, 19:38:37 »
Beste Anne,

Bedankt voor je antwoord, het aansluiten van de K84 snap ik en de 2 draden van de K84 naar de knipperlichtmodule snap ik ook, maar de draad vanaf de knipperlichtmodule naar de voeding snap ik niet, naar welke voeding moet dan nog een draad ??

Bij een K 83 krijgt de wisselaandrijving toch voeding van de K 83, krijgt de knipperlichtmodule dan geen voeding via de K 84 ???

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Knipperlicht modules
« Reactie #3 Gepost op: 8 december 2011, 22:17:27 »
Beste Bram,

Nee, het schakelaar gedeelte van de relais in de K84 krijgen geen voeding tenzij jij er een voeding op zet, ik denk dat de knipperlicht module een 16 volt wissel of gelijkstroom moet hebben, laten we, voor het gemak, zeggen de 16 volt gelijkstroom.

De positieve draad van die voeding breng je dan naar de middelste aansluiting van de K84 en de negatieve draad rechtstreeks naar de knipperlicht module.

Dus nee, de digitale spanning niet gebruiken, is ook te hoog voor de knipperlichtmodule denk ik.

Overigens noemen ze zo'n schakelaar van een relais een "potentiaalvrije" schakelaar, daarmee bedoelen ze dat je (relatief) vrij bent in de keuze van de te schakelen spanning.

Heb je de handleiding via de Conrad site al gedownload?

Groet, Anne W

Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Bram

  • Gast
Re:Knipperlicht modules
« Reactie #4 Gepost op: 9 december 2011, 14:29:06 »
Hoi Anne,

Heb alles vandaag binnen gekregen en ook het aansluitschema, alleen kom ik er nog niet uit  :-[ :-[ :-[
Wat hier onder staat is een aansluiting zonder K 84, maar ik wil via WDP de knipperlichten aan en uit kunnen zetten.






Hier onder heb ik een situatie getekend die ik wil hebben, maar hoe sluit ik alles nu aan ???




Aan de andreaskruisen zitten 2 draden (1 dunne en 1 dikke) aan de dikke draad zit op het uiteinde een weerstand. Moet deze draad met weerstand nu op de + of op de - aangesloten worden ???

Bedrijfsspanning = 12 - 18 Volt gelijk of wisselspanning.
Op het CS2 zit een ringleiding aangesloten waarop alleen mijn decoders zitten, mijn baan wordt gevoed door 5 ringleidingen met daarop 5 boosters van Tams.
Verder heb ik nog een ringleiding voor gelijkstroom.

Zou je mij in de tekening aan kunnen geven waar ik de draden moet aansluiten.

Bij voorbaat dank

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Knipperlicht modules
« Reactie #5 Gepost op: 9 december 2011, 17:51:00 »
Beste Bram,

1e, de genoemde trafo is dus niet de digitale spanning, maar of een aparte trafo of je pakt de spanning af van ??n van de trafo's van je boosters Ik heb mijn seinverlichting op zo'n trafo staan), ik weet niet of je al een trafo voor je verlichting hebt, die kun je ook gebruiken, maar dan moet je verlichting altijd branden.

2e, de rechtse verbinding maken zoals op het aansluitschema staat

3e, een draad leggen tussen de andere aansluiting van de trafo en de middelste aansluiting (grijs?, tussen de rode en de groene) van ??n van de vier schakelbare aansluitingen op de K84

4e, een draad leggen tussen de rode of de groene aansluiting van dezelfde schakelbare aansluitingen op de K84 naar de linkse bus op de print

5e, knipperlichten aansluiten, ik zou niet echt weten in welke volgorde, maar ik heb het idee dat als je het fout doet er niets knippert en er niets kapot gaat en als je het dan omdraait het wel goed is.

6e, adres instellen van de K84

Het enige wat mij zou verontrusten is dat er op de print een spanning van 12 volt wordt genoemd, betekent dat 12 volt maximaal of minimaal?

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Riny

  • Gast
Re:Knipperlicht modules
« Reactie #6 Gepost op: 9 december 2011, 19:52:05 »
Het enige wat mij zou verontrusten is dat er op de print een spanning van 12 volt wordt genoemd, betekent dat 12 volt maximaal of minimaal?

Beste Anne en Bram,

Omdat jullie samen met dit vraagstuk bezig zijn wil ik er mij niet echt in mengen om misverstanden te voorkomen.
Heb nooit gewerkt met het genoemde/getoonde materiaal dus ben hierin dan ook niet zeker van mijn zaak wanneer ik mijn visie hierop zou geven.
Betreffende het citaat wilde ik toch reageren als bedoelde handreiking.

Bedrijf- spanning wordt wordt weergegeven 12 -> 18 Volt.
Ik zou dan het gemiddelde nemen en het maximaal op 14 Volt houden, dit speelt m.i. op safe.

Om de print te voeden en te schakelen via K83/K84 zou men de uitgang- spanning van deze onderdelen dienen te weten en helaas heb ik deze onderdelen niet liggen anders had ik wel een meting gedaan.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Knipperlicht modules
« Reactie #7 Gepost op: 9 december 2011, 21:14:12 »
Beste Riny en Bram,

Ik heb het idee dat de andreaskruizen en de knipperlicht installatie niet als ??n ding gelden, dus vraag ik me af of de genoemde 12-18 volt ook geldt voor de knipperlicht installatie, daar wordt alleen op de tekening 12 volt vermeld.

Beste Bram,

Mocht je nog een "ouderwetse" treintrafo hebben liggen dan is de oplossing: die gebruiken, hem op 12 volt zetten en dan de knop vastzetten, overigens zijn deze trafo's bij bosjes te koop in Rijswijk (dit weekend) en Houten (volgende week zaterdag)

Beste Riny,

Afgezien van het spanningsverhaal, klopt mijn advies wel dacht ik? (het kan natuurlijk ook met een K83 met een los relais en er zijn goedkopere "K84 type" decoders te koop)

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Riny

  • Gast
Re:Knipperlicht modules
« Reactie #8 Gepost op: 9 december 2011, 21:15:06 »
Even terugkomende, kreeg van een goede kennis (vriend) deze oplossing .

Bram

  • Gast
Re:Knipperlicht modules
« Reactie #9 Gepost op: 9 december 2011, 21:22:40 »
Heb alles aangesloten op de manier zoals Anne beschreef en alles werkt.  ;D ;D ;D Anne erg bedankt voor je uitleg.

Hieronder een schema hoe alles nu is aangesloten.



Begin het elektronica gebeuren steeds leuker te vinden (vooral als het lukt natuurlijk  :D :D :D)


Nog even buiten het bovenstaande om, op welke draad moet nu een weerstand, op de + of op de min draad ???

Riny

  • Gast
Re:Knipperlicht modules
« Reactie #10 Gepost op: 9 december 2011, 21:23:58 »
Beste Bram,

Fijn dat je de oplossing hier weergeeft.
Mogelijk hebben anderen hier ook iets aan. :-*

Bram

  • Gast
Re:Knipperlicht modules
« Reactie #11 Gepost op: 9 december 2011, 21:28:23 »

Fijn dat je de oplossing hier weergeeft.
Mogelijk hebben anderen hier ook iets aan. :-*


En uiteraard weer iets voor je database

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Knipperlicht modules
« Reactie #12 Gepost op: 9 december 2011, 21:38:29 »
Beste Bram,

Geen dank, als techneut ben ik een logische denker (en toch ook creatief, wat me altijd verbaasd heeft), ik snap alleen je vraag over de weerstanden niet helemaal, in pricipe maakt het niet uit waar je de voorschakelweerstand voor een led zet, er voor of er achter, maar er voor is de "normale" plaats.

Beste Riny,

In de tekst van vriend Freak (Peter) staat een fout, hij verwijst naar een K83, en schrijft "schakeldecoder", de K83 is een wisseldecoder die een korte puls geeft, dus knippert de installatie maar eventjes.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Bram

  • Gast
Re:Knipperlicht modules
« Reactie #13 Gepost op: 9 december 2011, 22:02:46 »
Beste Anne,


Geen dank, als techneut ben ik een logische denker (en toch ook creatief, wat me altijd verbaasd heeft), ik snap alleen je vraag over de weerstanden niet helemaal, in principe maakt het niet uit waar je de voorschakelweerstand voor een led zet, er voor of er achter, maar er voor is de "normale" plaats.


Met "voor is de normale plaats" bedoel je dan de + draad die van de trafo naar de led toe gaat, en achter de led de draad die dan weer naar de trafo ( de - draad) toe gaat ??

Heb ik nog een vraag, de extra trafo die ik nu gebruikt heb is een 60VA wisselstroom trafo, kan dit ook een gelijkstroom voeding zijn of kan dit niet ???

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Knipperlicht modules
« Reactie #14 Gepost op: 9 december 2011, 22:24:12 »
Beste Bram,

Bij een gelijkstroom "bron": inderdaad, bij een wisselstroom bron aan de lange pen van de Led, moet ook Leds kunnen weinig spanning hebben.

Volgens de handleiding van de knipperlicht automaat mag het ook een gelijkstroom voeding zijn.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"