Auteur Topic: Br 23, Märklin 39230, stroomvoorziening  (gelezen 10572 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Br 23, Märklin 39230, stroomvoorziening
« Gepost op: 5 december 2011, 23:08:24 »
Deze lok heb ik dit voorjaar nieuw gekocht en heb altijd problemen gehad met de stroomvoorziening, ik heb al een extra massa draadje naar het achterste draaistel van de tender gelegd.

Ik heb diverse slepers geprobeerd, nieuwe, een beetje gebruikte, erg gebruikte, maar na verloop van een niet al te lange tijd begonnen de haperingen toch weer.

Ook heb ik de sleperplaatsing vergeleken met die van een Br 03, ook onder de tender en ik denk een klein hoogteverschil te zien tussen de twee, zo dat de sleper van de 23 wat minder druk heeft.

Maar om er helemaal van af te zijn heb ik vandaag een stroomvoerende koppeling in de tender gestoken en ook een Silberling voorzien van sleper en stroomvoerende koppeling, een paar rondjes gereden, ook over de plek waar de hapering zicht het vaakste voor deed, alles goed, ik kan op het moment niet echt rijden, het is een zooitje op mijn baan omdat ik erg met de scenery bezig ben.

De aanpassing is makkelijk:

steek een stroomvoerende koppeling in de schacht en soldeer een draadje aan het uiteinde van de koperen strip, op de foto het soldeerpuntje.



Demonteer het achterste draaistel van de tender, leidt de draad naar een gat in de bodemplaat, monteer het draaistel weer, demonteer de kap van de tender en soldeer de draad op de plaats waar de rode draad van de sleper zit



Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline teunistreinen

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 87
  • Geslacht: Man
    • Raptorforum voor en door gebruikers van de Raptor
Re:Br 23, M?rklin 39230, stroomvoorziening
« Reactie #1 Gepost op: 6 december 2011, 07:15:51 »
Beste Anne

Het was dus een massa probleem, zoals zo vaak.

mvg teunis
Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Br 23, M?rklin 39230, stroomvoorziening
« Reactie #2 Gepost op: 6 december 2011, 10:34:07 »
Beste Teunis,

Nee, niet goed gelezen, het was de sleper, de massa had ik eerder gedaan, zonder resultaat.

Groet, Anne W

Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline teunistreinen

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 87
  • Geslacht: Man
    • Raptorforum voor en door gebruikers van de Raptor
Re:Br 23, M?rklin 39230, stroomvoorziening
« Reactie #3 Gepost op: 6 december 2011, 10:39:40 »
Beste Teunis,

Nee, niet goed gelezen, het was de sleper, de massa had ik eerder gedaan, zonder resultaat.


Tja, goed lezen is ook een kunst, maar goed omschrijven evenzeer. Dit geldt in zijn algemeenheid, niet zozeer direct naar dit topic

teunis
Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Br 23, M?rklin 39230, stroomvoorziening
« Reactie #4 Gepost op: 6 december 2011, 12:14:51 »
wat een meeslepend topic :P
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline teunistreinen

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 87
  • Geslacht: Man
    • Raptorforum voor en door gebruikers van de Raptor
Re:Br 23, M?rklin 39230, stroomvoorziening
« Reactie #5 Gepost op: 6 december 2011, 12:23:23 »
wat een meeslepend topic :P

Ja Tom

Meeslepend maar ook komkommer tijd of..................
Het raptorforum is helemaal erg stil....

Ligt misschien aan mij.

Maar de verschijnselen die bij een lok tot hortend en stotend rijden lijden zijn meestal terug te voeren naar massa contact via de wielen en het frame van de lok en de stroomtoevoer via de sleper.
Ik soldeer bij deze loks een zeer dun draadje tussen de sleper en de koperen veer van de sleper. Het probleem ligt vaak aan het contact tussen de sleper en het koperen (of ander veermateriaal) veertje.


mvg teunis
Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Br 23, M?rklin 39230, stroomvoorziening
« Reactie #6 Gepost op: 6 december 2011, 16:47:52 »
Beste Teunis,

Dat draadje tussen de sleper en de koperen strip om eventuele oxidatie te neutraliseren had ik al gedaan, net zoals het verhogen van het "contactstripje" waar de slepereenheid tegen aan drukt, het enige wat me nog open stond was het verhogen van de veerdruk, maar ik besloot al dat ge?xperimenteer maar te stoppen en gewoon een vast stammetje te maken met de Br 23 en een Silberling.

Met de digitale stroom schijnt het zo te zijn dat de 3-rail rijders er op achter uitgegaan zijn en de 2-rail rijders er op vooruit, overigen is het makkelijk te controleren of het massa is of niet: hou een schroevedraaiertje tussen de railstaaf en een wiel waarvan je zeker weet dat die aan de loksmassa ligt, beweegt de lok of zie je een vonkje: geen massa naar de rails.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Riny

  • Gast
Re:Br 23, M?rklin 39230, stroomvoorziening
« Reactie #7 Gepost op: 6 december 2011, 17:39:27 »
Met de digitale stroom schijnt het zo te zijn dat de 3-rail rijders er op achter uitgegaan zijn en de 2-rail rijders er op vooruit.
Deze stelling ben ik niet met je eens.
Betreffende wielcontacten zijn de tweerail uitvoeringen meer storing gevoelig.
Wat massa betreft, beiden zijn daarin gelijk.
Bij twee rail: Rechterwiel = +, linkerwiel = -.
Bij drie rail: Sleepcontact = +, een zijde van de wielen = -, de andere zijde is voor massadetectie.

Overigen is het makkelijk te controleren of het massa is of niet: hou een schroevendraaiertje tussen de railstaaf en een wiel waarvan je zeker weet dat die aan de lok massa ligt, beweegt de lok of zie je een vonkje: geen massa naar de rails.
Een dergelijke controle werd vroeger uitgevoerd om dat vele mensen geen multimeter hadden.
Op deze manier een controle uitvoeren kan grote schade toebrengen aan het digitaal systeem en dan heb ik het nog niet eens over decoders.

Hier een voorbeeld van een loc die in het zelfde principe is opgebouwd door M?rklin als jouw loc.
Door de teveel aan olie, geen contact. (zie massa drukveer op middenas)
Heb deze loc vervolgens schoongemaakt en vervolgens een extra massa, vanuit de decoder naar het chassis gebracht zodat alle asbussen massa krijgen dus vervalt de massa op slechts 1 as.
Resultaten waren perfect.



Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Br 23, M?rklin 39230, stroomvoorziening
« Reactie #8 Gepost op: 6 december 2011, 23:45:05 »
Beste Riny,

Ik heb me laten vertellen dat de digitale stroom iets meer "vonkresten" achter laat op puntcontacten en sleper t.o.v. de normale 50 Hz gereduceerde wisselspanning van het analoge systeem........., 2-rail heeft daarentegen een pulserende sapnning gekregen wat weer beter "doordringt" door lichte vervuiling.

Je redenering is helemaal correct verder.

Controle of er een massa probleem is als de lok gestopt is door onbekende oorzaak: het is natuurlijk niet de bedoeling dat je met je schroevedraaiertje helelmaal richting sleper gaat, de wielband v??r de wielflens is voldoende.

Natuurlijk is het met een mulitmeter "wetenschappelijker", ??n pen op de massarailstaaf en de ander pen op een massapunt, chassis, wielband, aseind in het wiel, meet je spanning dan is er geen massacontact tussen de lok en massarailstaaf.

In deze lok was het absoluut geen massaprobleem.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline teunistreinen

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 87
  • Geslacht: Man
    • Raptorforum voor en door gebruikers van de Raptor
Re:Br 23, M?rklin 39230, stroomvoorziening
« Reactie #9 Gepost op: 7 december 2011, 08:16:30 »
Met de digitale stroom schijnt het zo te zijn dat de 3-rail rijders er op achter uitgegaan zijn en de 2-rail rijders er op vooruit, overigen is het makkelijk te controleren of het massa is of niet: hou een schroevedraaiertje tussen de railstaaf en een wiel waarvan je zeker weet dat die aan de loksmassa ligt, beweegt de lok of zie je een vonkje: geen massa naar de rails.

Ja geinteresseerden.

Bij mij is het effect van digitaal rijden op een marklin metaal rails 3rail systeem zo, dat het minstens zo goed rijdt als analoog op de metaal rails, zelf heb ik het idee dat het beter is met digitaal dan analoog wisselspanning.

Wat ik denk is:
Jij rijdt met marklin Krails, ik weet niet precies wat het materiaal is van de railstaaf van Krails, maar ik denk dat het "roestvrijstaal" is.
Bij mijn weten is roestvrijstaal een absolute selchte geleider voor elektriciteit. Waarschijnlijk heeft marklin een legering gemaakt van roestvrijstaal met een toevoeging voor het beter geleiden van de elektrische stroom. Maar het totale plaatje blijft dat het minder goed geleid dan de "goede en oude" marklin metaal rails. De stroom gaat via het gebruikte ijzerblik vele malen geleiden dan .................
Bovendien is het zo dat de bedding van de metaal rails ook massa elektriciteit doorgeeft en niet alleen de ijzeren railstaven.

mijn 4 centen

groeten van teunis
Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.

Riny

  • Gast
Re:Br 23, M?rklin 39230, stroomvoorziening
« Reactie #10 Gepost op: 7 december 2011, 09:43:42 »
Beste Teunis,

Ik gooi er ook nog ? 0,05 bij. ;) ;D

Zelf rijd ik ook met K-rails en heb daar, d.m.v. een goede aanleg, nog nooit enige problemen mee ondervonden.
Het verlies zit hem niet zo zeer in de spoorstaven maar in de raillassen en contactlipjes van de K-rail.
Iedere rail-las geeft een vorm van verlies in de "massa" van de railspanning en dit is bij alle type rails van ongeacht welk merk het geval.
Daarom is het maximaal om de 2 meter, verstandig om aansluitingen te maken aan de rails.
Of dit nu voor analoge of digitale spanning is.

De oudere K-rail heeft koperen contact-lipjes welke, na het ballasten, gaan oxideren en dus voor problemen gaan zorgen.
Men doet er dan ook goed aan om deze "door" te solderen.

Om een lang verhaal kort te maken, het goed aanleggen van rails met de daarbij behorende bedrading is een pr? om problemen in de toekomst te vermijden.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Br 23, M?rklin 39230, stroomvoorziening
« Reactie #11 Gepost op: 7 december 2011, 21:52:20 »
Beste Riny en Teunis,

Jullie hebben helemaal gelijk, allemaal zeer goede adviezen, maar niet van toepassing op mijn situatie, want dat heb ik allemaal.

Op het stuk waar de Br 23 geregeld hapert, rijden nog 5 loks, waarvan een paar met dezelde sleper "klik" montage en ??n met dezelfde "pure" M?rklin MFX (het nieuwste type dus, zonder Esu invloed) decoder, die 5 vertonen geen haperingen, de Br 23 dus wel, vandaar nu mijn "hulpvoeding".

Als de baan weer volledig operationeel is (nu veel bouwwerk en weer loks ingepakt voor de MSG/Den Bosch), meld ik het resultaat.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"