Auteur Topic: Materieel en overige modelbouw werkzaamheden van Michiel(NDS)  (gelezen 17059 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Re:Materieel en overige modelbouw werkzaamheden van Michiel(NDS)
« Reactie #25 Gepost op: 15 januari 2012, 20:42:59 »
De afgelopen week heb ik alleen donderdag redelijk wat gedaan en vanaf gister avond kon ik dan echt lekker door werken. Dat heeft z'n vruchten afgeworpen en nu heb ik de Br624/924, m'n 2e NDS 4600, de NDS Aikmz261.9 en de ABnrdzf483 klaar:

Br624 mint groen;




Br924 verkehrsrot;




Br624 Verkehrsrot;




NDS 4600;




NDS Aikmz261.9;




NDS ABnrdzf483;




De komende tijd heb ik onverwacht nog meer vrije tijd en dat ga ik eerst gebruiken om het nodige materieel( zowel treinen als bussen) te bouwen. De komende dagen ga ik eerst 3 By439 rijtuig voor de NDS RE202 bouwen en ik denk 5 bussen( en wat auto'tjes) afmaken.

Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Re:Materieel en overige modelbouw werkzaamheden van Michiel(NDS)
« Reactie #26 Gepost op: 16 januari 2012, 00:56:44 »
Ik ben gelijk maar door gegaan die 3 rijtuigen bakken glad te schuren zodat ik ze morgen kan bestikkeren.


Daarna heb ik 2 rijtuigen gestript en glad en grotendeels schoon geschuurd die bestemd zijn voor ene Bpmz298 en een Bpkmz299 voor m'n RE41. Onder de bakken heb ik strookjes karton gelijmd die de schortplaten gaan vormen.


De draaistellen had ik al onder de oude rijtuigen uitgesneden want deze moesten 2mm verlaagt worden omdat deze rijtuigen lager op de wielen staan als gemiddeld. Dat verlagen ging prima door ze gewoon even te schuren op een vel redelijk grof schuurpapier.


Morgen dus weer verder, groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Re:Materieel en overige modelbouw werkzaamheden van Michiel(NDS)
« Reactie #27 Gepost op: 16 januari 2012, 17:20:09 »
Vanmiddag ben ik lekker bezig geweest met bestikkeren, schilderen, spuiten, in elkaar zetten van rijtuigen.

De bakken voor de Bpmz298 en Bpkmz299 staan weer op draaistellen en de schortplaten zijn geschuurd en de bakken zijn nu gespoten en klaar om bestikkerd te worden;


De 3 By439ers heb ik eerst bestikkerd en daarna ben ik de kopwanden gaan schilderen.




Het werk hier aan schoot lekker op en ze zijn nu klaar;












Ik kan zo nog even verder en daarna ga ik met een kennis op de bus mee dus dan word het morgen begin van de middag en begin van de avond weer verder.

Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Re:Materieel en overige modelbouw werkzaamheden van Michiel(NDS)
« Reactie #28 Gepost op: 17 januari 2012, 18:37:25 »
Vandaag ben ik nog met de Br218's verder gegaan en heb ze van verhoogde uitlaten voorzien. Eentje heb ik zo goed als het ging van oude verf ontdaan. De oorspronkelijke laag verf bleef niet genoeg in takt zodat ik deze als nog over moest schilderen. Hierna heb ik de 2 verkehrsrode locs verouderd.








De 2 andere locs moeten Ori?nrot worden en ik denk dat ik ze daarvoor eerst een grond laag geef.

Het onderstel van de blauw/beige loc bleek zo vet te zijn dat die niet normaal vast te houden was. Die heb ik dan ook gelijk maar in z'n geheel in het bakje sop gegooit waar de kap van ??n van de 2 verkehrsrode loks in stond te weken.

Groetjes Michiel

Riny

  • Gast
Re:Materieel en overige modelbouw werkzaamheden van Michiel(NDS)
« Reactie #29 Gepost op: 17 januari 2012, 19:00:11 »
Het onderstel van de blauw/beige loc bleek zo vet te zijn dat die niet normaal vast te houden was. Die heb ik dan ook gelijk maar in z'n geheel in het bakje sop gegooid waar de kap van ??n van de 2 verkehrsrode loks in stond te weken.

Onderstel met alles er op en aan in een bakje sop?  :o
Is het de bedoeling dat de locs nog gaan rijden?
Zomaar een vraagje.

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Re:Materieel en overige modelbouw werkzaamheden van Michiel(NDS)
« Reactie #30 Gepost op: 17 januari 2012, 19:23:46 »
Nee het tegendeel ;), daarom vond ik dat wel een strak plan ;D ;D ;D ;D ;D 8)

Ps; rijden deed hij officieel al niet toen ik hem kocht en aangezien mijn interesse daar niet ligt heb ik ook nooit geprobeerd of er nog beweging in zat.

Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Re:Materieel en overige modelbouw werkzaamheden van Michiel(NDS)
« Reactie #31 Gepost op: 18 januari 2012, 13:19:36 »
Vanmorgen ben ik de 2 218ers die Ori?ntrot worden gaan schilderen. Eerst heb ik ze 1 a 2 grond lagen licht grijs gegeven;


Daarna heb ik de ene loc 2 lagen Ori?ntrot gegeven en de ander eentje omdat daar nog een laag verweerd Ori?ntrot overheen komt;




Verder heb ik een oude zelf gebouwde Br218 uit een opberg doos gehaald om te bekijken wat er moet gebeuren om die weer bruikbaar te krijgen.



De loc ziet er vrij aardig uit, maar de draaistellen moeten verbeterd worden. De ramen moeten herschilderd worden en misschien dat ik de hoeken nog wat meer afrond al weet ik niet of ik daar aan moet willen beginnen want het ding is van balsahout.

Dan heb ik ook nog 3 rijtuigen bakken gestript en klaar liggen om bestikkerd te worden;


Ik heb ook nog een lading wanden uitgeprint voor de diverse rijtuigen, zie daarvoor de link( die niet extern werkt) onder aan in mijn post op modelspoorwijzer.

Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Re:Materieel en overige modelbouw werkzaamheden van Michiel(NDS)
« Reactie #32 Gepost op: 19 januari 2012, 15:19:04 »
Vandaag heb ik tot nu toe de 2 Ori?ntrode locs afgemaakt;







In deze laatste zitten inmiddels 4 a 5 rood/roze kleuren om het oude effect te krijgen, blijft met deze kleur altijd lastig.

Voor die oude verkehrsrode Br218 vond ik nog 2 echte Br218 draaistellen van een niet naar wens verlopen projectje enkele jaren terug dus die gaan ook gebruikt worden.

Nu zo eerst verder met wat rijtuigen, groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Re:Materieel en overige modelbouw werkzaamheden van Michiel(NDS)
« Reactie #33 Gepost op: 20 januari 2012, 00:31:37 »
Vandaag is het ook nog gelukt om 5 rijtuigen te bestikkeren;




Morgen of overmorgen weer verder, groetjes Michiel

Riny

  • Gast
Re:Materieel en overige modelbouw werkzaamheden van Michiel(NDS)
« Reactie #34 Gepost op: 21 januari 2012, 08:57:36 »
Ziet er niet verkeerd uit.
Je bent ook lekker op dreef met de hobby.

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Re:Materieel en overige modelbouw werkzaamheden van Michiel(NDS)
« Reactie #35 Gepost op: 21 januari 2012, 16:49:26 »
Hoi Riny, als ik er eenmaal weer een beetje in zit kan ik ook in een strak tempo door gaan.

Vandaag ben ik een paar rijtuigen op wezen halen bij wentink occasions en heb er gelijk nog maar een aantal meer meegenomen. De rijtuigen met de rode vlekken hebben al een bestemming, de rest nog niet direct maar de rijtuigen met "Steil" dak zullen wel Bom280's en ABomz222/512's gaan worden schat ik zo;


Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Re:Materieel en overige modelbouw werkzaamheden van Michiel(NDS)
« Reactie #36 Gepost op: 22 januari 2012, 18:10:44 »
Net heb ik weer wat rijtuigen afgemaakt en er liggen al weer 5 rijtuigen geplamuurd in de verwarming te drogen, dus daar kan ik zo lekker snel weer mee verder.

Hier wat foto's van de nieuwste 5 rijtuigen;




















Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Re:Materieel en overige modelbouw werkzaamheden van Michiel(NDS)
« Reactie #37 Gepost op: 23 januari 2012, 12:53:55 »

Gister avond heb ik de 5 rijtuigen links nog even bestikkerd en net heb ik de Bom280ers bestikkerd. De rest( kopwanden en dak) zal geschilderd moeten worden dus daar ga ik me vandaag op richten.

Daarnaast wil ik de knoop door hakken over wat ik wel en wat ik niet aan die zelfbouw Br218 ga doen uit 2006. Hoe langer ik er na kijk( doe ik al bijna een week) hoe minder ik er aan wil doen. Hij glimt me wat te veel dat stoort me wel, maar ik denk dat dat en de draaistellen vervangen het enige is wat ik er aan doe, ver de ramen twijfel ik nog.

Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Re:Materieel en overige modelbouw werkzaamheden van Michiel(NDS)
« Reactie #38 Gepost op: 23 januari 2012, 13:38:28 »
Tja toen had ik dus beter van die loc af kunnen blijven :(  Ik denk laat ik eerst de andere draaistellen er onder zetten. Dat gedaan maar toen bleek er van de hoogte van de buffers en het model zelf niet veel meer te kloppen en het ding was ook te breed. Dat laatste wist ik wel maar viel bij de lagere hoogte niet zo op.

Dus ja dan de lokkast maar bij schuren, en dat ging dus mis ::). De loc was van balsa hout, rot materiaal wat ik al eeuwen niet meer gebruik. Hoe voorzichtig ik ook was met schuren kreeg ik een stuk zijwand niet goed afgeschuurd waardoor het hele model uit de kap was. En materiaal dat verdwenen is vul je niet zo maar aan en zeker bij balsahout niet. Dus helaas ligt de bak van de loc nu in de prullenbak en heb ik dus een loc minder terwijl ik al wel met een trein voor er achter bezig ben...........niet helemaal handig dus :-\

Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Re:Materieel en overige modelbouw werkzaamheden van Michiel(NDS)
« Reactie #39 Gepost op: 25 januari 2012, 00:35:20 »
Ik heb vandaag tussen belangrijke en moeilijke gesprekken en het zoeken naar ander vrijwilligerswerk door ook nog wat aan de rijtuigen gedaan en die zijn op het verouderen na klaar.




Voor de br218 zijn inmiddels 2 andere locs gereserveerd en die zullen m'n materieelpark gaan versterken.

Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Re:Materieel en overige modelbouw werkzaamheden van Michiel(NDS)
« Reactie #40 Gepost op: 25 januari 2012, 13:28:43 »
Het word langzaam aan eentonig maar ook deze zijn weer klaar;




























Nu is het met dit hoge bouwtempo wel een beetje afgelopen denk ik. Ik heb nog wel wat materieel wat ik wil en kan bouwen maar daar gaat meer bouw werk en werk op de pc bij komen. Daarnaast moet ik ook nog wat materieel omlopen enzo gaan maken en daarna bekijken wat ik nog meer wil bouwen en wat niet.

Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Re:Materieel en overige modelbouw werkzaamheden van Michiel(NDS)
« Reactie #41 Gepost op: 27 januari 2012, 23:32:04 »
Inmiddels ben ik weer wat aan het bouwen, ik ben met 3 rijtuigen en 2 motorwagens bezig.

Ik ben bezig met een WAE ET444 motorwagen maar dan met een aangepaste bestikkering.


Hiervoor had ik de wanden al getekend;


Daarnaast ben ik begonnen met een MaK triebwagen van de Ohstein Eickhoffer Eisenbahn;


Hiervoor heb ik vanavond de wanden getekend;

Het 3e frontsein zit voor op het dak dus niet in de stikkers.

De bakken voor deze 2 motorwagen en 3 rijtuigen heb ik inmiddels geplamuurd en geschuurd;


Voor de ABnrz416 heb ik nog stikkers liggen, voor de andere 4 heb ik ze vanavond uitgeprint;


Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Re:Materieel en overige modelbouw werkzaamheden van Michiel(NDS)
« Reactie #42 Gepost op: 30 januari 2012, 00:46:32 »
Op het n spoorforum loopt een topic over scharfenberg koppelingen in N. In dat topic heb ik beschreven hoe ik imitatie koppelingen maak van bij geslepen Marklin C Rail schroefjes en karton. Nu heb ik op die WAE motorwagen ook imitatie scharfenberg koppelingen zitten maar die zijn wat anders opgebouwd.

Deze koppelingen zijn gemaakt van normale spoor N koppelingen waar ik de haak vanaf heb gesneden. Je houd dan alleen het achterste platte vlak over waar je dan 0,8mm karton in 2 lagen op kan lijmen zie foto;

Ik had de koppelingen er al afgehaald en de zooi weg gegooid( ik verzuip in spoor N koppelingen) dus moest ik weer andere opzoeken toen ik bedacht dat ik ze dit keer toch hiervoor nog nodig had. Dus in een bakje er even 2 uitgezocht afgesneden en met karton opgebouwd. Daarna heb ik ze met secondelijm in de koppelingshouder gelijmd en het restant lijm even op laten zuigen door oasis strooisel, dat is de groene prut. Daardoor zit het wel gelijk extra goed vast en gaat echt niet meer los.


Dan is het net als bij de andere optie, schilderen en verouderen net als met vele andere delen van die trein nog moet.

Groetjes Michiel

Antal

  • Gast
Re:Materieel en overige modelbouw werkzaamheden van Michiel(NDS)
« Reactie #43 Gepost op: 30 januari 2012, 07:38:45 »
Hoi Michiel,

Fraaie update en dat ziet er allemaal goed uit. :)
Het WAE treinstel heeft een beetje weg van een U bahn stelletje. :)
Ga zo door en dank je voor het plaatsen.

Groetjes,

Antal

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Re:Materieel en overige modelbouw werkzaamheden van Michiel(NDS)
« Reactie #44 Gepost op: 30 januari 2012, 12:48:40 »
Ondanks, of juist doordat de wagens een mix zijn van verschillende delen en invloeden van ander materieel hebben ze een heel eigen uitstraling en karakter gekregen. Aan U-bahn materieel had ik die zin nog niet gedacht maar nu je het zegt vooral op die 2 foto's die ik in m'n vorige post liet zien zie ik dat er ook in terug.

Ook al is dit de 8e bak die ik er van bouw blijft het dankbaar materieel om te bouwen. Ik bedoel daarmee, steeds als ik er eentje bouw zet ik echt iets neer met een eigen herkenbare uitstraling en iets met karakter. Bij veel DB materieel heb ik dat niet meer omdat ik er zoveel in zoveel uitvoeringen van heb dat de rijtuigen of locs opzich me niks doen, me niet meer boeien in de zin dat deze wagens en ook de MaK triebwagen wel doen.

Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Re:Materieel en overige modelbouw werkzaamheden van Michiel(NDS)
« Reactie #45 Gepost op: 1 februari 2012, 14:10:48 »
Nu heb ik weer een lading materieel af, als eerste de WEA ET461 waarvan ik de bouw van de koppelingen beschreef, hier nog wat foto's:










En de MaK triebwagen van de Ohstein Eickhoffer Eisenbahn;




En dan nog 3 rijtuigen, redelijk bekend spul inmiddels, heb er al meer van gebouwd;












Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Re:Materieel en overige modelbouw werkzaamheden van Michiel(NDS)
« Reactie #46 Gepost op: 3 februari 2012, 22:22:45 »
Vandaag heb ik weer eens zo'n dag dat er zeer weinig onder m'n handen vandaan komt, maar ik heb toch nog m'n Wismarer schienenbus omgeschilderd tot de OEE 3 en deze verouderd.



In het begin ging het met de rode biezen even mis en leek het niet zo geweldig te worden maar uiteindelijk heb ik hier en daar wat verf verwijderd of plekjes bij geschilderd en is het toch vrij aardig gelukt.

Deze wagen komt ook op het Batenhorst diorama en gaat vanaf daar een soort museum treindienst rijden over een goederen spoor dat niet meer gebruikt word.

Groetjes Michiel

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Materieel en overige modelbouw werkzaamheden van Michiel(NDS)
« Reactie #47 Gepost op: 3 februari 2012, 22:28:39 »
m'n Wismarer schienenbus omgeschilderd tot de OEE 3 en deze verouderd.

Beste Michiel,

Schitterend geschilderd en verouderd!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Re:Materieel en overige modelbouw werkzaamheden van Michiel(NDS)
« Reactie #48 Gepost op: 11 februari 2012, 22:43:21 »
Vandaag heb ik 3 Dubbeldeks rijtuigen kunnen ophalen in Zwijndrecht die ik heb overgenomen van iemand. Eentje daarvan een DBz751 heb ik gelijk bij een vriend van mij omgeruild voor een DABz756. Hij had een AB te veel en een B te weinig en ik omgekeerd dus dat was snel geregeld.

Ik heb de 3 rijtuigen nu verouderd:











??n AB zal in de RE70 het stuurstandrijtuig gaan vervangen wat er eigenlijk ook in mijn wereld echt niet in thuis hoort. De andere 2 gaan in een RE78/RB79 stam waarvoor ik dan nog een Bduu497 moet maken.

Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Re:Materieel en overige modelbouw werkzaamheden van Michiel(NDS)
« Reactie #49 Gepost op: 13 februari 2012, 23:07:14 »
Vandaag heb ik die Bduu497 eens gemaakt op de bekende manier:




Zo ziet de hele trein er dan in m'n vitrinekast uit:


En dan laat ik jullie ook even de huidige staat van mijn treinen vitrinekast zien:








Groetjes Michiel