Auteur Topic: Materieel en overige modelbouw werkzaamheden van Michiel(NDS)  (gelezen 17063 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Materieel en overige modelbouw werkzaamheden van Michiel(NDS)
« Gepost op: 4 december 2011, 18:47:50 »
In dit topic wil ik allerlei materieel werkzaamheden laten zien. Denk dan vooral aan zelfbouw van materieel, maar ook ombouw, herschilderen en verouderen van modellen. Ook overige modelbouw werkzaamheden die niet direct bij een diorama horen kunnen ene plek vinden in dit topic.

Vorig weekend kreeg ik van een vriend van mij een plan E rijtuig, wat ik hier mee moest wist ik in eerste instantie niet. Uit eindelijk kwam het idee de wagen te gebruiken als basis voor het bouwen van materieel van de Werse Angel Eisenbahn. Hiervoor had ik eerst echt Italiaans materieel gepland maar dat had heel veel rondingen en was wat moeilijker te bouwen. Nu ben ik voor een wat hoekiger model gegaan waarin ik wel de typisch Italiaanse doorloopkop laat terug komen.

De indeling heb ik overgenomen van een 2e klas plan E rijtuig en bij wentink occasions heb ik er nog even 6 rijtuigen bij geregeld. Met deze bakken wil ik namelijk een stam maken van 2 motor en 2 stuurstandrijtuigen en nog 1 losse motorwagen en 2 losse stuurstandrijtuigen die laten evt. op een diorama gebruikt kunnen worden.


De plan E rijtuigen ben ik gaan strippen, alle draaistellen, buffers en vouwbalgen heb ik verwijderd en alle ramen en deuren en ook de koppen heb ik geplamuurd met een mix van zaagsel, water, muurverf en houtlijm.



Dit ben ik nadat het droog was glad gaan schuren zodat ik een goede gladde basis krijg om te bestikkeren.

Op basis van de hier boven geplaatste tekeningen ben ik zij en kopwanden en geopende deuren voor de doorloopkop voor deze wagens gaan tekenen.

Nadat ik deze basis tekeningen had gemaakt ben ik ze nog van opschriften voor de 7 verschillende wagens gaan voorzien.


Deze heb ik daarna in een worddoc geplakt, op maat gemaakt, 2x proef geprint en bijgesteld en daarna op een vel normaal papier uitgeprint. Hiermee heb ik nu 2 wagens bestikkerd en 5 staan er nog te wachten, dat bestikkeren doe ik eerst met gesloten koppen. De bakken smeer ik eerst dun in met dunne houtlijm( 1 a 2 delen lijm en 1 deel water) en dan plak ik de papieren wanden er op. Dit zit dan heel snel vast en moet dus gelijk recht zitten. Heel kort heb je nog de mogelijkheid het recht te trekken en evt. rimpels er uit te wrijven. Beginners kunnen beter met etiketvellen werken omdat dat sterker is en langer verplaatsbaar blijft maar dat is dan wel moeilijker om hoekjes heen te krijgen.


De printjes van de geopende doorloopkop deuren heb ik op 0,8mm karton geplakt, dit kop later over de kopwanden heen die geopend moeten zijn en met nog een strip karton geef ik dan de rest van de vouwbalg weer.


De buffers komen niet meer terug want ze krijgen automatische koppelingen die ik weergeef met Marklin C rail schroefjes.

Word vervolgt, groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Re:Materieel en overige modelbouw werkzaamheden van Michiel(NDS)
« Reactie #1 Gepost op: 4 december 2011, 23:39:25 »
Even een update, inmiddels heb ik alle wagen bestikkerd en ook de doorloopkoppen en panto's zitten er op. Chipjes heb ik op de motorwagens gelijmd om weerstandsrekken mee weer te geven. De oude spoor N koppelingen heb ik gehalveerd en met karton uitgebouwd tot automatische koppelingen ipv hier railschroefjes voor te gebruiken, dit ging in dit geval makkelijker.

Inmiddels ben ik ook de schortplaten aan het schilderen geweest en bij 1 bak het dak maar die 2 tegelijk bleek niet echt handig dus de overige daken moeten nog.

Groetjes Michiel

Antal

  • Gast
Re:Materieel en overige modelbouw werkzaamheden van Michiel(NDS)
« Reactie #2 Gepost op: 5 december 2011, 00:23:25 »
Heey Michiel,

Netjes gedaan en dat is een hele verandering.
De kleurstelling doet me denken aan een rijtuig die ook in de CNL zit. (die kwam ik van de week tegen)
De rijtuigen kunnen nu mooi dienst gaan doen in de provincie bij je.
Dank je voor het maken en plaatsen van de updates en de moeite die je hierin voor ons heb willen steken.

Groetjes,

Antal

Riny

  • Gast
Re:Materieel en overige modelbouw werkzaamheden van Michiel(NDS)
« Reactie #3 Gepost op: 5 december 2011, 08:44:03 »
Beste Michiel,

Leuk idee om zo toe te passen.
Echter, ik weet dat het niet anders mogelijk is, de "gordijnen" voor de ramen komen mij wat vreemd over.
Persoonlijk had ik op de plaatsen van de ramen, ramen gemaakt in de bakken zodat een eventueel interieur en "mini- mensjes" geplaatst (lees zichtbaar) zouden te zien zijn.
Maar, zoals vaak in onze hobby, moet men concessies doen.

Let wel, dit is een persoonlijke opbouwende mening dus geen negatieve kritiek.

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Re:Materieel en overige modelbouw werkzaamheden van Michiel(NDS)
« Reactie #4 Gepost op: 5 december 2011, 11:02:22 »
Hoi Riny, gordijnen zitten er niet voor de ramen, het enige wat je ziet is het gene wat als silhouet van pasagiers door moet gaan, dat zat van oorsprong al in de screensaver tekeningen bij silberlinge waar ik de ramen van overgenomen heb. Ik heb me alleen niet geroepen gevoelt om dat gedetaileerder te maken want op 60cm afstand zie je de pixels toch al niet meer ;). De opschriften zijn dan trouwens nog wel redelijk leesbaar.

Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Re:Materieel en overige modelbouw werkzaamheden van Michiel(NDS)
« Reactie #5 Gepost op: 5 december 2011, 14:51:38 »
Inmiddels is het materieel af en staat het in m'n treinen vitrinekast, hier wat foto's van al het spul bij elkaar en de langste stam in de vitrinekast.














Omdat ik de geschilderde delen van deze wagen toch moest aflakken heb ik gelijk ook 5 bussen mee genomen. Daar moesten nog de nodige potlood lijntjes op getekend worden om van alles en nog wat weer te geven en daarna moest gelijk de laklaag er overheen op het te beschermen. Ook tijdens het verouderen van die WAE treinen kon ik die zelfde bussen ook gelijk weer een verouderbeurtje geven.


Zo zagen ze er een maand terug uit met alleen de basis kleuren.


1 van deze bussen krijgt een plekje op een diorama voor een vriend van mij en dat moet voor eind van de week af zijn.

Ps; Ik kom tot de ontdekking dat ik m'n foto's hier ook groot kan posten, dat is mooi.

Groetjes Michiel

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Materieel en overige modelbouw werkzaamheden van Michiel(NDS)
« Reactie #6 Gepost op: 5 december 2011, 20:32:41 »
Beste Michiel,

Ik moet er even aanwennen zoals je deze rijtuigen vorm geeft.
Maar gelijk moet ik bekennen dat dit er niet verkeerd uit ziet!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Re:Materieel en overige modelbouw werkzaamheden van Michiel(NDS)
« Reactie #7 Gepost op: 6 december 2011, 12:56:21 »
Ik heb hier even een leuk vergelijk tussen 2 de zelfde type rijtuigen, eentje van Fleischmann en eentje zelfbouw.


Van heel dicht bij zijn de details op het Fleischmann rijtuig redelijk zichtbaar maar zie je ook div. dik er op gegoten randen die best wat minder hadden gemogen. Als ik er dan echter hier in de woonkamer van 2,5m afstand tegen aan kijk, dan zie je van het Fleischmann rijtuig geen details meer en ziet het zelfgebouwde rijtuig er naar mijn mening beter uit. Ik zie er dan details op die ik bij het Fleischmann rijtuig niet meer kan zien.

Tijdens het tekenen van de wanden van treinen kan je heel veel details er in verwerken en is het een beetje van hoe ver wil je gaan, rijtuig nummers enzo laat ik meestal achterwege maar pictogrammen probeer ik altijd wel zo goed mogelijk weer te geven en bij oudere pictogrammen gaan dat er goed, de kleintjes van tegenwoordig zijn te klein om leesbaar te maken.

Bij dit ICR rijtuig kan je ze allemaal mooi zien zitten en zijn ze gewoon leesbaar, deze zijn ook eerst groot getekend of ik heb ze groot aangeleverd gekregen en toen in word verkleind en naar paint gekopi?erd en er in geplakt.

Ik zal vanavond nog eens wat dingen laten zien die je met bestikkeren kan bereiken, want ik heb nog wat leuke en mooie voorbeelden, alleen nu even geen tijd ze te posten.

Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Re:Materieel en overige modelbouw werkzaamheden van Michiel(NDS)
« Reactie #8 Gepost op: 7 december 2011, 08:44:40 »
Door problemen met m'n pc ging het gister niks maar worden, ik heb m'n systeem beheerder( vriend van mij) de hele avond over de vloer gehad door een foutje van de virusscanner.

Dus ja dan nu maar bij het ontbijt, hier volgt een leuk overzicht van tram en U-bahn materieel dat ik gebouwd heb met van boven naar beneden het materieel van oud naar nieuw;

Als eerste 2 soorten U-bahn wagens in de NDS kleuren:

Een Stadtbahn B wagen.


Een P86 Dockland.

Dan voor op een diorama een D?wag GT6B van de Vahlhaus Brexeler Stra?enbahn waarbij ik uit een oorspronkelijke tekening het stadswapen heb laten zitten en voorzichtig iets met opschriften ben gaan doen.


Voor een Kleinbahn heb ik dan 3 4assige motorwagens gebouwd ge?nspireerd op een Hamburgse U-bahn wagen.


Dan voor een aparte lijn 4 Stadtbahn B wagens in 4 verschillende uitvoeringen, eentje in een aangepaste "meren" huisstijl en 3 wagens met foto's van meren er in verwerk.








Een paar maanden terug ben ik pas echt los gegaan en heb ik voor die lijn 4 Stadtbahn B wagens gemaakt met totaal reclame van T-mobile waarvan je er hier onder 2 ziet.




Tegelijkertijd ben ik voor een nieuwe U-bahnlijn met bovenleiding 4 U4 wagens gaan bouwen waarvan eentje in NDS huisstijl en 3 met totaal reclame waarbij ik de Doornkaat en J?germeister wagens toch wel het leukste vond om te doen.

Dit zijn wat stikkers voor dat materieel.








Vooral deze laatste wagens laten goed de mogelijkheden zien van wat je met het bestikkeren kan doen. Naast dat het bestikkeren het zelfbouwen van materieel veel makkelijker en realistischer maakt als wat ik met alleen schilderen zoals bij bussen ooit zou kunnen bereiken bied het ook veel nieuwe mogelijkheden en dan vooral op het gebied van het in passen van reclames, stadswapens, afbeeldingen en andere bijzondere opschriften.

Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Re:Materieel en overige modelbouw werkzaamheden van Michiel(NDS)
« Reactie #9 Gepost op: 8 december 2011, 21:26:10 »
Omdat ik me verveel en niet heel veel kan bouwen omdat ik veel modelbouw spul al heb ingepakt voor de beurs dit weekend ben vanmiddag maar even wat gaan tekenen.

Ik heb vorige week en afgelopen weekend wat materieel gereserveerd om een stam van m'n StadtExpress 12 Warstein-Neu Dalhausen-Basel(westf.) v.v. mee te bouwen en die moet er als volgt gaan uitzien:


Hiervoor ben ik alvast voor 2 rijtuigen, een ABomz512 en een Bim547 de wanden gaan tekenen omdat ik die voor de andere rijtuigen al wel had maaar voor deze 2 nog niet.
ABomz512;


Bim547;


Totaal zijn voor deze treindienst die door de weeks overdag 2x per uur en s'avonds en in het weekend 1x per uur rijd overdag 6 stammen nodig en 3 s'avonds en in het weekend. Van deze 6 heb ik de onderstaande 4 ook al in model gemaakt.








Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Re:Materieel en overige modelbouw werkzaamheden van Michiel(NDS)
« Reactie #10 Gepost op: 19 december 2011, 14:08:24 »
De afgelopen week ben ik mede door de aankoop van nieuw materieel me gaan bedenken wat ik nu wil met m'n materieel verzameling omdat de ruimte snel op raakt. Ik ben gaan kijken welke samenstellingen niks met Neu Dalhausen te maken hebben en of ik die wil handhaven.

M'n 4 ICR rijtuigen met een 1700 heb ik 2 weken terug al te koop gezet omdat dat helemaal niet binnen mijn verzameling past. Nu heb ik min of meer besloten toch maar alles wat niet binnen de Neu Dalhausen verzameling past om te gebruiken of om te bouwen voor nieuwe treinsamenstellingen.

Dit is een bijna compleet overzicht van het materieel waar het om gaat, alleen een Br228 en 2 ex. DR dubbeldeksrijtuigen staan niet op de foto:




Ik heb min of meer het materieel nu ingedeelt in nieuwe treinsamenstellingen die allemaal samen precies in de vitrinekast passen. Een deel krijgt simpel andere logo's maar het meeste moet opnieuw bestikkerd of( deel van de locs) omgeschilderd worden. Dat word een mega klus als ik dat in eens zou willen doen. Dat ben ik niet van plan maar het moeilijkste word overzicht houden wat voor welke trein bedoelt is en waar het naar toen omgebouwd moet worden.

Ik heb alles nu gesorteerd worden met papiertjes er op wat welke trein word en waar die moet staan.

Het meest linkse materieel word zoals het er nu naar uit ziet niet in de nieuwe treinsamenstellingen gebruikt net als de locs die rechts los liggen. Een deel van de nieuwe treinsamenstellingen heeft nog materieel nodig dat ik gereserveerd heb maar nog niet op heb gehaald.

Het betekend ook dat de genoemde treinsamenstelling in m'n vorige post die ik wilde maken anders word vorm gegeven en de onderste van de 4 SE12 samenstellingen die ik al heb gebruikt gaat worden voor een luchthaven trein en dat er een andere samenstelling voor in de plaats komt. Ik zal hier later in woord en beeld iets meer over melden als het voor mezelf ook beter in beeld heb.

Ik ga denk ik naast het verder werken aan diorama's alle nieuwe treinsamenstellingen op te vast te leggen zodat ik daar aan ook kan controleren wat ik aan het doen ben.

Groetjes Michiel

Antal

  • Gast
Re:Materieel en overige modelbouw werkzaamheden van Michiel(NDS)
« Reactie #11 Gepost op: 19 december 2011, 21:08:14 »
Hey Michiel,

Je bent er lekker druk mee en zo bouw je weer ruimte op in je kast. :)
Zit er trouwens nog materiaal tussen wat rollend is en gebruikt kan worden of is alles enkel statisch te gebruiken?

Groetjes,

Antal

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Re:Materieel en overige modelbouw werkzaamheden van Michiel(NDS)
« Reactie #12 Gepost op: 20 december 2011, 11:26:29 »
Er zit wel een enkel model zonder koppelingen in dat nog kan rollen maar ik weet zo niet welke, meestal lijm ik alles vast als het een rollend model was om ongewenst wegrollen in de kast te voorkomen.

Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Re:Materieel en overige modelbouw werkzaamheden van Michiel(NDS)
« Reactie #13 Gepost op: 22 december 2011, 12:38:53 »
De plannen van van de week waren het toch weer niet helemaal met het gevolg dat er nog stuk of 6 treinsamenstellingen op de schop gingen.

??n van m'n 2 IC's Hamburg-Hannover-Neu Dalhausen-D?sseldorf-Venlo v.v. heeft z'n Apmz121 afgestaan, zo is die trein nog maar 8 rijtuigen en kan er in de vitrinekast nog een trein bestaande uit een loc en 3 rijtuigen naast staan.


Die Apmzz121 vervangt in m'n D-trein Uelzen-Soltau-Hannover-Altenbeken-Neu Dalhausen-Dortmund-Duisburg-K?ln v.v. een Bm235 en de Br110 die er voor zat heeft plaats gemaakt voor een Br103 die uit een andere IC komt.


Die Br103 komt van de IC K?ln-Osnabr?ck-Hamburg waar ik nu een Br101 voor heb staan die over was.


Daarnaast heb alle SE12 samenstellingen opgeheven en simpel 6 nieuwe samengesteld met ander materieel zodat ik ook m'n RE70 Braunschweig-Hannover-Minden(westf.)-Bielefeld-Neu Dalhausen-Soest v.v. en RE76 Rotenburg(W?mme)-Nienburg-Minden(westf.)-Bielefeld-Neu Dalhausen-Soest v.v. weer kon geven. Deze treinen reden voor zover ze in het echt bestonden toen gemengd met enkel en dubbeldeks materieel( deels ex. DR dubbeldekkers DBuz747/749). Van beide treinseries heb ik er eentje in model gemaakt.

M'n RE70 bestaat uit een Br110+DABgbuzf760+2xDBuz749+Bnrz725+DBz751;

De stuurstand functie van het stuurstandrijtuig word bij deze trein niet benut omdat de loc Br110 of geen wendezugsteuerung hebben en als ze het wel hebben( deel van de locs met nummers boven de 400) is het het oude KWS systeem wat dubbeldeks rijtuigen weer niet hebben. Wat wel gebruikt word is de 1e klas, de fiets afdeling en de afdeling en toilet voor invaliden die dit rijtuig bezit en de rest van de trein niet heeft.

M'n RE76 bestaat uit een Br110+ABy407+3xDBuz749 waarvan ik er 2 nog moet maken uit 2 andere ex. DR dubbeldeks rijtuigen en daar ben ik inmiddels mee begonnen;


Bij m'n SE12 samenstellingen heb ik +/- 100 zitplaatsen 2e klas opgeofferd zodat ze nu nog maar 3 a 4 rijtuigen hoeven te hebben en deze treinen rijden nu op 1 na allen met Br141:

SE12-1;

SE12-1, Br141( omschilderen uit ZWS 141)+ABomz512( ombouw uit eurofima prototype)+Bm235(aanwezig)+Bm232(aanwezig)+BDms273(aanwezig).

SE12-2;

Br141+Bbd499+ABm223+2xBn719, deze stam is helemaal klaar.

SE12-3;

Br141+ABnrz418+Bnrz452+BDnrzf740, deze stam is helemaal klaar.

SE12-4;

Br141+BDms272+2xBm235+ABm223, ook deze stam is helemaal klaar.

SE12-5;

Br141+ABnrz704+Bnrz725+Bnrz451, ook deze stam is helemaal klaar.

SE12-6;

SE12-6, Br110(omschilderen uit Rood/Beige)+ABnrz418(ombouw uit AByl groen)+2x Bnrz451(ombouw uit 2x Byl B/B).

Voor m'n RB80 komt er dan nog een Br624;

Deze moet ik nog ombouwen uit 3xBpmz294.

Dan komt er ook nog een stam van m'n RE202 Minden(westf.)-Staburg-Bassum-Bremen v.v. van het Staburg net, Staburg is een fictieve provincie stad midden tussen Osnabr?ck, Minden(westf.), Nienburg en Bremen.

Hiervoor moet ik alles nog ombouwen/omschilderen en voor de 3 By439 rijtuigen moet ik nog 3 eurofima prototype rijtuigen ophalen.

Alles wat ik nu aan materieel nog over heb zal later een nieuwe bestemming gaan krijgen, eerst ga ik dit maar eens ombouwen.

Groetjes Michiel

Riny

  • Gast
Re:Materieel en overige modelbouw werkzaamheden van Michiel(NDS)
« Reactie #14 Gepost op: 22 december 2011, 20:16:37 »
Beste Michiel,

Heb jij nog wel tijd om de feestdagen te "vieren"?
Je bent maar een druk baasje, maar je bent leuk en goed bezig.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Materieel en overige modelbouw werkzaamheden van Michiel(NDS)
« Reactie #15 Gepost op: 22 december 2011, 20:25:45 »
Allemachtig wat een verzameling bouw je hiermee op  :o.
En jouw kennis van alle treintypes en de rijtuigen moet formidabel zijn.
En je vertel het zo dat het net lijkt of 'het' even gedaan wordt. Maar het is wel intensief.
Ik blijf het leuk vinden om jouw hobby te volgen.
Het wijkt af van de hobby van de doorsnee forumleden en daarom is het zo leuk.

Met groet, Roel  :)
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Re:Materieel en overige modelbouw werkzaamheden van Michiel(NDS)
« Reactie #16 Gepost op: 22 december 2011, 22:48:30 »
Mijn kennis van Duitse rijtuigen van na de oorlog en wendez?ge is redelijk groot. Mensen moeten bij mij nooit aankomen met een catalogus nummer, want die ken ik echt niet, maar bij de meeste rijtuig types weet ik gelijk war over het gaat, wat het is.

Gister ben ik de wanden gaan tekenen die ik nog niet had en heb toen alles uitgeprint wat ik voor de eerste 6 rijtuigen en later nog om te bouwen rijtuigen nodig heb.

Wanden voor de Br624 en de NDS rijtuigen heb ik nog niet, die moet ik nog tekenen.

Vanmiddag ben ik dan echt begonnen met het opnieuw bestikkeren en het omschilderen van een Br141.




Met de verkehrsrode rijtuigen ben ik nu bijna klaar, aan de mintgroene rijtuigen en de Br141 heb ik nog wel wat schilder werk.




Ps; met de kerst is de tijd om te hobbyen beperkt want er moet 2e en 3e kerstdag ook nog gewerkt worden en de andere 2 dagen zitten ook redelijk vol.

Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Re:Materieel en overige modelbouw werkzaamheden van Michiel(NDS)
« Reactie #17 Gepost op: 23 december 2011, 22:28:34 »
Gister ben ik door gegaan tot 1.30u en toen was alles op het verouderen na klaar, dat heb ik vanmorgen tussen 7.0u en 7.45u nog even gedaan en dit is het resultaat:

Br141;




2xDBuz749;








2x Bnrz451;








ABnrz418;




ABomz512;




Nu is het kijken hoe en waarmee ik nu verder ga, voor ik de br624 of het NDS materieel kan bestikkeren zal ik eerst de wanden moeten tekenen.

Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Re:Materieel en overige modelbouw werkzaamheden van Michiel(NDS)
« Reactie #18 Gepost op: 24 december 2011, 23:44:40 »
De 2e helft van de avond heb ik besteed aan het tekenen van de zijwanden voor m'n Br624/924:






Groetjes Michiel

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Materieel en overige modelbouw werkzaamheden van Michiel(NDS)
« Reactie #19 Gepost op: 25 december 2011, 09:31:02 »
Beste Michiel,

Waar teken je deze plaatjes in?

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Re:Materieel en overige modelbouw werkzaamheden van Michiel(NDS)
« Reactie #20 Gepost op: 25 december 2011, 11:35:22 »
Hoi Johan, het tekenen doe ik met paint en ik sla ze op als png, als basis gebruik ik traffic/mm&mm screensaver plaatjes die ik opblaas naar 250% of 300% waarna ik alle detail opnieuw moet tekenen maar wel de plaatsing weet.

Groetjes Michiel

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Materieel en overige modelbouw werkzaamheden van Michiel(NDS)
« Reactie #21 Gepost op: 25 december 2011, 11:41:56 »
Beste Michiel,

Dank voor je reactie!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Re:Materieel en overige modelbouw werkzaamheden van Michiel(NDS)
« Reactie #22 Gepost op: 28 december 2011, 12:24:26 »
De afgelopen dagen heb ik m'n tijd achter de pc benut door een nieuwe RegionalExpress te plannen( dienstregelingen maken, sporenbezetting inplannen, indien nodig infra aanpassen( kan in het echt uiteraard niet zo maar) en hiervoor ook de zijwanden voor het materieel te tekenen. Deze RE41 rijd van Uentrop via Soest, Neu Dalhausen Benninghausen, Neu Dalhausen Dedinghausen, Geseke, Paderborn en Altenbeken naar Leopoldstal en terug. Deze RE bied daarmee extra rechtstreekse verbindingen en rijd op de uren dat er tussen Neu Dalhausen en Altenbeken geen IR rijd en ten oosten van Geseke in het pad van de RB62 die op de uren rijd dat de IR wel rijd. Hij rijd daardoor in een 2uurs dienst en de rijtijd is per rit wat minder als 2uur zodat een volledige slag 4uur kost en er dus 2 setjes materieel nodig zijn.

Op deze sporenplannen kan je de route aardig volgen, wil je weten waar het in het echt is of zou zijn, pak dan ff google earth.
Sporenplan Soest, Hamm Werries en Ahlen


Sporenplan Neu Dalhausen e.o.


Sporenplan Geseke, B?ren, Paderborn en Altenbeken

Zie voor de originele sporenplannen sporenplan.nl, de mijne zijn uiteraard grootschalig aangepast of bijna volledig zelf getekend.

Voor deze treinen gebruik ik LHB prototype rijtuigen( ABwnrzb705, ABwnrzb706, Bwnrzb726, Bwnrzb727, Bwnrzb731 en Bwnrzf732) die ooit in de jaren 70 bedoelt waren als opvolger van de silberlinge maar die nooit in serie gebouwd zijn. 7 van deze rijtuigen(Bwnrzb726, Bwnrzb727 en Bwnrzf732) zijn tussen 1988 en 1995 omgebouwd( tot Bmpz298 en Apzf209) en gebruikt voor de WiesbadenCity en enkele nacht IC's naar Frankfurt am Main Flughafen. Nadat deze diensten werden stopgezet ging het spul dat vrij storings gevoelig was buitendienst en enkele niet verbouwde rijtuigen waren als enkele jaren eerder buiten dienst gegaan.

Ik verdraai de geschiedenis een beetje en in mijn wereld is het spul gemoderniseerd en zijn 3 rijtuigen(1 ABnrz705( de letters w en b hadden inmiddels een andere betekenis en werden in deze rijtuigen niet meer gebruikt), de ABnrz706 en een Bpmz298) verbouwd tot ZugCaf? en deze rijtuigen worden in 2 stammen van 4( met 1 ZugCaf? op reserve) ingezet in mijn nieuwe RE waarvoor maar 2 setjes materieel nodig zijn.



Voor deze 2 treinen kan ik de Apzf209 en Bpmz298 die ik al heb in Ori?nrot gebruiken daarom zijn bij 1 van de 2 treinen die dingen ook Ori?ntrot.

Dit zijn de wanden voor deze rijtuigen in DB Regio huisstijl:
De stuurstand Apzf209;


De 2e klas rijtuigen Bpmz298;


En 2 ZugCaf?'s Bpkmz299;




Eerst ga ik nog wat ander materieel bouwen want ook de wanden voor mijn RE202 zijn al getekend maar die laat ik later wel zien.

Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Re:Materieel en overige modelbouw werkzaamheden van Michiel(NDS)
« Reactie #23 Gepost op: 28 december 2011, 12:42:35 »
Ik heb toch even wat tijd over dus hier dan nog de wanden voor het NDS materieel voor de RE202 Minden(westf.)-Staburg-Bassum-Bremen u.z.

Aikmz261.9( 1e klas IR rijtuig maar dan met snackpoint);


By439, hiervan heb ik er 3 nodig;


ABnrdzf, van dit rijtuig moet ik de koppen zelf nog schilderen;


Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Re:Materieel en overige modelbouw werkzaamheden van Michiel(NDS)
« Reactie #24 Gepost op: 2 januari 2012, 21:24:02 »
Net heb ik de ombouw van mijn nieuwe Br110 die ik eergisteren opgehaald heb afgerond.

Zo zag hij er als Br112 uit toen ik hem kocht:

foto wentink occasions




Ik opgegoten randjes en borden moeten verwijderen als ook de schortplaten onder de bufferbalk.

Dit is het resultaat;




Verder heb ik nog wat materieel voor bereid op het opnieuw bestikkeren;

Dit is bestemd voor m'n Br624/924 en de rijtuigen voor m'n RE202, de 3 andere rijtuigen voor de RE202 heb ik inmiddels ook in huis en gestript aan 1 zijde vast dicht gesmeerd.


Groetjes Michiel