Auteur Topic: Adhesie gewicht verhogen  (gelezen 4043 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Adhesie gewicht verhogen
« Gepost op: 1 december 2011, 23:41:32 »
De locomotieven die geen draaistel hebben kunnen wel eens last hebben van doorslippende wielen, vanzelfsprekend afhankelijk van de netheid van je baan in de klimmende gedeeltes en het gewicht van de sleep

Je kunt het gewicht wat op de wielen rust verhogen door lood toe te voegen, ga naar een loodgieter of een kleine aannemer en vraag of hij een klein stukje oud lood heeft liggen wat hij overgehouden kan hebben na het vernieuwen van loodslabs op daken en schoorstenen, meestal is dat 1-2 mm dik.

Zoek een plaats waar je het kwijt kunt in de lok, meet die ruimte en maak een pakketje van het oude lood door het op maat te zagen en steeds om te vouwen tot je de goede 3e maat hebt.

Stop het lood dan op de plaats die je uitgezocht hebt en fixeer het loodpakketje als dat nodig is.

Hierbij een aantal foto's van mijn V36 Doppellok

Tussen het rode stuk links, het motorhuis, de magneet en de kap zit een ruimte waar een blok goed tussen past, let wel op het tandwiel







Ook daaronder zit nog een loze ruimte.



Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Adhesie gewicht verhogen
« Reactie #1 Gepost op: 2 december 2011, 07:18:17 »
Beste Anne,

Dank voor de tip!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Riny

  • Gast
Re:Adhesie gewicht verhogen
« Reactie #2 Gepost op: 2 december 2011, 11:38:30 »
Beste Anne,

Goede tip voor diegene die er last van zouden kunnen hebben.

Dit type loc is boven de aandrijfwielen met antislipbandjes niet in balans.
Al het "gewicht" ligt op de achterste aandrijfwielen en trek dus werkelijk, door druk en onbalans, de voorzijde omhoog.
Dus jouw oplossing zal zeker bijdragen en vele kunnen helpen.

Als aanvulling, dus geen kritiek, zou ik de ballast niet te zwaar maken en persoonlijk zou ik om het "blok ijzer" een krimpkous plaatsen voor veiligheid.
Deze is, wanneer het nodig mocht zijn, dan ook nog eens goed op zijn plaats te houden middels goede dubbelzijdige vulkaniserende tape.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Adhesie gewicht verhogen
« Reactie #3 Gepost op: 2 december 2011, 22:38:16 »
Dank je Riny, dat met die tape zal misschien nog wel gebeuren, nu zit het lood klem tussen het witte vlak van de magneet en het plastic huis, dus beweegt niet, maar het zou kunnen dat dat meer lawaai geeft, een "flexibel" stukje tape zou dat weer kunnen verminderen.

Te veel gewicht: Wijbe op het 3-rail forum heeft zijn V100 lok met meer dan 100 gram verhoogd, lijkt me niet nodig voor een draaistel lok met 4 slipbandjes, overigens zou het bij deze lok ook helpen als de voorste wielen ook slipbandjes hebben, echter dan heb je weer een verlaat  "massa detectie" probleem.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Piet

  • Gast
Re:Adhesie gewicht verhogen
« Reactie #4 Gepost op: 3 december 2011, 00:42:41 »
overigens zou het bij deze lok ook helpen als de voorste wielen ook slipbandjes hebben, echter dan heb je weer een verlaat  "massa detectie" probleem.
Die paar millimeter(zouden het er 10 zijn?) gaan je echt niet de kop kosten.
Ik denk dat het erg meevalt, dat detectie probleem.

grt Piet.