Auteur Topic: Diorama Hp Guissen( B?rgerBahn Westfalen Ruhr)  (gelezen 5698 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Diorama Hp Guissen( B?rgerBahn Westfalen Ruhr)
« Gepost op: 29 november 2011, 23:00:00 »
Bij deze begin ik hier mijn eerste diorama topic.

Dit topic gaat over een diorama dat ik nu voorbereid en grotendeels op de beurs in Rijswijk over 1,5 week als demo ga bouwen in de stand van modelspoorwijzer.net.

Voor ik me op de bouw richt eerst een stuk inleiding:

Een hele tijd geleden heb ik eens in een avondje een kleine 2assige motorwagen gebouwd. Mijn idee was dat deze of andere nog te bouwen motorwagens onderdeel zouden zijn van een bedrijfje dat op taxi of buurtbus achtige manier treindiensten uitvoert op verbindingen waar een normale treindienst niet gerechtvaardigd is.

Deels heb ik dit vorm gegeven doordat de wagen die ik al gebouwd heb ingezet word tussen Neu Dalhausen Hbf en het Betriebsbahnhof om personeel te vervoeren zoals op dit diorama te zien is. De motorwagen word voor dit vervoer gehuurd en door het lokale personeel van de DBAG en NDS bereden.

Nu ben ik een aantal weken terug gaan kijken naar wat er op buurtbus(trein) gebied te bedenken is. Het is geen nieuw idee in voormalig Oost Duitsland zijn er al enkele treindiensten die net als buurtbussen door vrijwilligers uitgevoerd worden al rijden deze nog niet het gehele jaar.

Voor dit idee ben ik geschikte spoorlijnen gaan zoeken, hierbij heb ik uiteraard de nodige vrijheid want ik kan dorpjes groter maken als ze in werkelijkheid zijn. Daarbij kwam ik weer uit bij de voormalige kolen spoorlijn Ahlen-Uentrop. In Uentrop kan deze mooi in haken op mijn versie van de spoorlijn Soest-Uentrop-Hamm Werries. Deze lijn is half fictief en loopt parallel aan een spoorlijn die er in het echt gelopen heeft/deels nog ligt.

plattegrond Ahlen/Neu Beckum/Beckum


plattegrond Soest en omgeving.

De lijn Ahlen-Uentrop loopt naast over het terrein van voormalige mijn Westfalen veel door open veld en langs 2 hele kleine dorpjes en een stuk door Ahlen heen. In mijn wereld heb ik die dorpjes van vergroot van 2 a 3 straten naar iets van 1 bij 0,5km of iets groter zodat er nog een beetje mensen wonen die je zou kunnen vervoeren. Op dit lijntje zelf liggen nu 4 haltes/stations en de trein rijd in eerste instantie door naar Hamm Werries aan de west kant en naar station Ahlen. Daarna kwam ik er achter dat de dienstregeling niet met 1 wagen ieder uur te rijden blijkt te zijn. De rijtijd van 2x 29min en 16min keertijd ivm aansluitingen komt op 1 uur en 14min. Hiervoor moest ik op zoek naar een kruisingsplaats en kijken wat ik met die 46min in Ahlen moet.
Het kruisen gebeurd nu in Guissen( wat ik nu in model bouw) ten zuiden van Ahlen en ik kan in die 46min de trein via de goederensporen naar Neu Beckum Gbf en dan door naar Beckum op en neer. Aan de zuid kant van het G?terbahnhof Neu Beckum heb ik nog een perrontje gepland zodat ook daar gestopt kan worden omdat station Neu Beckum niet aan gedaan word.

De dienstregeling tussen Hamm Werries, Ahlen en Neu Beckum S?d Abzweig ziet er als volgt uit:

De rijtijd van en naar Beckum is dan nog slechts een paar minuten en dan kom je in de basis dienstregeling van de spoorlijnen van en naar Neu Dalhausen terecht en dat word een beetje te veel om hier ook weer te geven.

Hier het sporenplan van onder andere dit lijntje;


Naast deze lijn heeft de B?rgerBahn Westfalen Ruhr nog 3 lijntjes, eentje is het traject Garfeln M?hle-Geseke ten oosten van Neu Dalhausen en 2 lijntjes rond Essen. Deze laaste 2 hebben echt bestaan en zijn geheel of deels te lopen of te fietsen omdat delen zijn omgebouwd tot fiets en wandelpad, in mijn wereld zijn ze echter nog wel in gebruik.

Het materieel wat de BBWR(B?rgerBahn Westfalen Ruhr) inzet zijn gehuurde diesel motorwagens van de Werse Angel Eisenbahn(WAE) een andere fictieve vervoerder in mijn wereld. Daarvan heb ik inmiddels 8 wagens gebouwd waarvan 2 voor dit diorama bedoelt zijn en deze zijn ook van gepaste eindbestemmingen voorzien.




Dan naar het diorama zelf, dit is al even in aanbouw en concentreert zich puur op het gedeelte tussen de wissels met het perron en voormalige stationsgebouw en de aangrenzende woonwijken. Ik neem jullie aan de hand van foto's snel even mee door de werkzaamheden aan het diorama tot nu toe.

Dit was de basis, een plaat MDF +/- A4 formaat met daarop de rails en het perron.






Dit het voormalig stationsgebouw dat ontstaan is uit onderdelen van div. gebouwen, uit de gebouwen rommel/onderdelen doos.

Nu hij klaar is zit er een drankhandel en een modelspoorwinkel in.






Daarna ben ik ook hard aan de slag gegaan met het maken van gepaste bebouwing op basis van Siedlung woningen van Faller, nr.232302 en toen die grotendeels in elkaar zaten heb ik ze op proef even op het diorama gezet.




Dan hier een foto verslag van de huizen toen ze hun basis kleur op de muren en daken hadden gekregen.














Zondag en vanavond heb ik nog redelijk wat schilderwerk aan deze huizen gedaan en nu zien ze er zo uit en zijn ze op het verouderen na wat ik pas op de beurs doe bijna klaar.












Tot zover voor nu, groetjes Michiel

GGoos

  • Gast
Re:Diorama Hp Guissen( B?rgerBahn Westfalen Ruhr)
« Reactie #1 Gepost op: 30 november 2011, 09:13:47 »
Ambitieuze plannen  :)

Riny

  • Gast
Re:Diorama Hp Guissen( B?rgerBahn Westfalen Ruhr)
« Reactie #2 Gepost op: 30 november 2011, 09:46:23 »
Beste Michiel,

Bij het zien van de voorgaande diorama's zal deze ook weer geheel tot zijn recht komen.
De diorama's zijn in de schaal N mooi klein en handzaam te houden echter lijkt het mij priegelwerk, vind H0 al klein.
Verder heb ik altijd veel bewondering voor N- rijders dat ze het (doorgaans) toch altijd weer voor elkaar krijgen iets moois neer te zetten.

Ga dit eens volgen, wie weet wat ik er nog van opsteek en wat bruikbaar is voor mijn H0 schaal.
Wij zijn nooit te oud om van elkaar te leren.

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Re:Diorama Hp Guissen( B?rgerBahn Westfalen Ruhr)
« Reactie #3 Gepost op: 12 december 2011, 15:11:56 »
Afgelopen weekend weer een mooi en zeer gezellig weekend gehad op en rond de beurs en 2 dagen hobbyen heeft het volgende opgeleverd;









Hier een stukje dat wat minder goed gegaan is, onder en rond de struikjes is een hoop strooisel weg, dat moet dus nog bijgewerkt worden.








Normaal zou ik strooimateriaal met verdunde houtlijm vastlijmen, omdat het snel hard moest zijn heb ik het hier eens met secondelijm gedaan. Dat kost veel lijm en het is wel te zien maar verder is het als je het niet weet volgens mij niet echt te zien.

Het diorama is nu natuurlijk nog niet klaar het is nog wat kaal zo, iemand vond dat er wel een bakfiets op kon ::) ;D.........dus een mede deelnemer naar de over buren gestuurd voor een bakfiets  ;D. Nu dat ding nog in elkaar zien te krijgen :-\, nah goed zal wel lukken ;D. Ja en dan nog treinen, auto's, scooters, fietsers en voetgangers er op en wat aankleding in de tuinen. Genoeg te doen dus maar vandaag even niet, even geen zin.

Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Re:Diorama Hp Guissen( B?rgerBahn Westfalen Ruhr)
« Reactie #4 Gepost op: 2 januari 2012, 21:27:19 »
Van de week heb ik tussendoor wat aan dit diorama verder gewerkt. Ik heb poppetjes, fietsers, bromfietsers, auto's en wat dieren geplaatst. Dit is nog niet af maar het schiet al op.






Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

  • Gast
Re:Diorama Hp Guissen( B?rgerBahn Westfalen Ruhr)
« Reactie #5 Gepost op: 3 januari 2012, 21:32:57 »
En nu is dit diorama af;


























Groetjes Michiel

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Diorama Hp Guissen( B?rgerBahn Westfalen Ruhr)
« Reactie #6 Gepost op: 3 januari 2012, 22:23:03 »
Hoi Michiel,

Het is een fantastische diorama geworden waar heel veel te zien is. Van welke hoek je het diorama ook bekijkt.
En de snelheid van werken van ja is ook fabelachtig.
Bedankt dat je ons laat meegenieten.

Met groet, Roel  :)

Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Riny

  • Gast
Re:Diorama Hp Guissen( B?rgerBahn Westfalen Ruhr)
« Reactie #7 Gepost op: 5 januari 2012, 09:16:59 »
Beste Michiel,

Dat zie er keurig uit en kan ook geen punt vinden waarvan ik zou zeggen "doe dit of dat".
Complimenten, dat is het enige wat ik kan zeggen. ;)