Auteur Topic: Restauratie Märklin SEH 800  (gelezen 5636 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan

  • Gast
Restauratie Märklin SEH 800
« Gepost op: 10 februari 2011, 11:43:51 »
Beste mede modelspoorders,
Eindelijk na lang zoeken van de onderdelen ben ik aan mijn restauratie van een originele marklin SEH 800 wisselstroomloc naar een gelijkstroomloc omgebouwde SEH 800 kunnen beginnen.
Het zoeken naar originele marklin onderdelen was eigenlijk met behulp van vele anderen zoals, Gerard (magna), Mijn Hofleverancier Jaap en nog een aantal anderen ,best wel te doen......en geduld is een schone zaak.
Foto 1.
De loc zoals ik 'm gekregen heb, de kap zat goed in de lak (niet origineel)maar ik heb besloten deze zo te laten met wat kleine aanpassingen.

Foto 2
Het dak ziet er goed uit zo ook de pantograven (weinig werk dus)

Foto 3
En zo ziet de omgebouwde loc er aan de binnenkant uit alles zelf gemaakt door mijn buurman wat een gelijkstromer is, maar dus niet geschikt voor het 3rail systeem

foto 4
En dan de ontmanteling van de loc in een sorteerdoos plus de inmiddels verzamelde originele spullen.


We gaan nu het "oude" nieuwe motorhuis aanpakken, allereerst gaan we er alles afstrippen omschakelrelais,bedrading, veldspoel, schild, anker en de oude sleper.

De materialen die vervangen dienen te worden op het schild na.

De kast is inmiddels leeg op wat bedrading na(sorry voor de kwaliteit van de foto)

Na het schoonmaken in een bak met wasbenzine en het terug plaatsen van de tandwielen en wielen is het tijd voor de "nieuwe" motor

De motor is geplaatst en het drijfwerk gecontroleerd op souplesse en aansluiting op de motor kast.

Het onderstel met daar naast de "afgekeurde" spullen

De keuze van de decoder is er een uit mijn digitale begintijd deze Uhlenbrock AnDI AC 75000 komt het beste bij het "analoge" in de buurt d.w.z. geen optrek en remvertraging alleen de lichtfuntie aan/uit kan zowel analoog als digitaal. Ik val bij deze keuze wel compleet van mijn geloof omdat ik normaal de ESU of Kuehn loc decoders gebruik, maar vanwege de authenticiteit toch op deze decoder gekomen.

Deze decoder heeft als bijkomend voordeel rechtstreeks op het chassis geschroefd kan worden en de massa dus gegarandeerd is.


Zo weer even een update van de restauratie van de SEH 800.
Na het aansluiten van de decoder mag de loc even op het programmeerspoor om alle functies even na te lopen.
(De 2 trafo's hebben geen functie meer is nog restant van de oude analoge baan)

Vervolgens gaan we testrijden op de baan om de rijeigenschappen te controleren

Na het testrijden even nog een foto gemaakt van het oude en het nieuwe chassis

Nu zijn de schorten aan de beurt, om aan de loc bevestigd te gaan worden er is weinig schade aan de lak zodat er met een alcoholstift (zelfde kleur) bijgewerkt kan worden


Hierna komt het chassis in de omgedraaide oude verstekbak te liggen om te drogen


Als laatste gaan we kap nakijken op eventuele fouten en daar waar mogelijk de kap bijwerken met lak

Hierna (na het drogen) ben ik de stroomafnemers plus de bijbehorende metalen strip in de kast aan het terug plaatsen om in de toekomst onder de draad te kunnen rijden als "gewone" analoge loc met een digitaal kantje

De kap en het onderstel hebben hun "huwelijk"

Dan het plaatsen van de lampjes wat overigens de verkeerde zijn, dit zijn nog analoge 16v lampjes vandaar de felheid maar zullen vervangen worden door 19v digitaal lampjes.


T.z.t. zullen er nog koppelingen opkomen, maar deze zullen eerst in Houten "gescoord" moeten worden.
Dit was mijn verslag van de restauratie van de SEH 800-1100 ,ik hoop dat jullie er net zoveel plezier aan hebben mogen beleven als dat ik gedaan heb

Op naar het volgende project............  :)