Auteur Topic: Groot onderhoud BR 03  (gelezen 4739 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan

  • Gast
Groot onderhoud BR 03
« Gepost op: 10 februari 2011, 11:25:49 »
Om de zinnen eens te verzetten, weer een loc uitgezocht die alweer een aantal jaartjes zijn rondjes gedraaid had, en daarna de Rheingold mocht gaan rijden dat waar hij oorspronkelijk voor gekocht was
Niet beter wetende dat ik er indertijd een Kuehn decoder ingestopt had bleek na de aanschaf van de ECoS en de locprogrammer dat er een 60760 inzat, nu was het tijd dat na een aantal kleine beurtjes er eens groot onderhoud op de loc losgelaten moest worden en heb ik er gelijk maar een ESU decoder in gezet......

Na de loc helemaal uit elkaar te hebben gehaald en schoon gemaakt te hebben begint het eigenlijke werk het inbouwen en afstellen

Na het schoonmaken van de drijfwielen worden deze weer terug op het chassis gemonteerd

Het chassis is hier nog zonder motor

De nieuwe decoder ligt zovast klaar en wordt straks in de inmiddels nagekeken tender geplaatst


de bovenste foto laat zien dat de draadjes inmiddels zijn verlengd, en op de onderste fotoheb ik een "schuursponsje" op maat gemaakt omdat de bodem van de tender niet geheel vlak is om daar de decoder met dubbelzijdig plakband op te bevestigen

Ik heb er voor gekozen om de "oude" M*motor" terug te plaatsen omdat deze na een aantal jaren trouwe dienst er eigenlijk nog heel goed uitzag

De tender is inmiddels weer in oude glorie hersteld, kap erop wielen gesmeerd bedrading doorgevoerd

Er komen nu nog 4 draadjes uit de tender 2 maal motor en 2 maal verlichting, de tender zit ook weer vast aan de loc

De plastic plaat waarop de remschoenen en straks een deel van het drijfwerk op gemonteerd wordt zit ook weer op zijn plaats en houd de bedrading vast voor het frontsein

De bedrading wordt nu ook op het motorschild gesoldeerd

De losse onderdelen worden teruggeplaatst op het chassis, en de drijfstangen worden erop gezet en gelijk op tijd gezet (hierover kom ik later nog een keer terug)

De motor is aangesloten, de verlichting is aangesloten en het drijfwerk zit erop, tijd voor de rollerbank


Alles funtioneerd en de volgende stap is een aantal cv's naar eigen smaak instellen

En zo is de staalblauwe 03 na groot onderhoud weer klaar om een aantal jaar vooruit te komen met "zijn" Rheingold rijtuigen
Het op tijd zetten (kwartieren) van de drijfwielen komt in een apart topic te staan, omdat hierover toch wel veel vragen over komen en veel onduidelijkheden bestaan.......
En nu koffie ....... :D

SebkeVT

  • Gast
Re:Groot onderhoud BR 03
« Reactie #1 Gepost op: 10 februari 2011, 22:33:32 »
Ha Jan, weer flink aan het sleutelen geweest zie ik.
Mooi werk jongen en heerlijk om te zien zo alles uit elkaar.

Greetz Seb  :)

Jan

  • Gast
Re:Groot onderhoud BR 03
« Reactie #2 Gepost op: 11 februari 2011, 02:28:13 »
Hoi Seb, betrapt...... ;D heb je toch niet goed opgelet bij het broederforum  8)

SebkeVT

  • Gast
Re:Groot onderhoud BR 03
« Reactie #3 Gepost op: 11 februari 2011, 09:41:49 »
O ja, klopt Jan  :-[........ maar omdat de datum zo vers was meen ik dat er je aan een nieuwe onderhoudsbeurt was begonnen.
Deze lok hebben we bij jou laten rijden toen ik er was. En die reed idd perfect.
Verwarring allom dus  ;D

Moet de mijne ook eens bij zijn oren pakken...het geluid hield er plotseling afgelopen week mee op. Licht werkt wel.
Kan nog niet zien waar het aan ligt of ressetten want de ESU lok programmer is nog steeds niet binnen.
En met de 6021 begin ik daar niet aan.

Greetz Seb  :)