Auteur Topic: Sluitverlichting  (gelezen 5376 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bram

  • Gast
Sluitverlichting
« Gepost op: 7 november 2011, 15:38:54 »
Hallo allemaal,

Ik ga binnenkort mijn rijtuigen van binnenverlichting voorzien (led) en wil dan ook gelijk sluitlichten aansluiten. Mijn vraag is nu, kan ik de leds (rood) van de sluitverlichting direct op de ledstrips van de binnenverlichting aansluiten ??? of moeten deze sluitverlichtingsleds apart worden aangesloten.

Offline Kees

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 205
  • Geslacht: Man
  • WinDigiPet
Re:Sluitverlichting
« Reactie #1 Gepost op: 8 november 2011, 20:25:55 »
Hoi Bram,

Ik weet het ook niet, maar 't topic staat nu weer bovenaan. er reageert vast wel een deskundige.

Gr. Kees
Treinen WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit Tams(rijden), CS1(schakelen) terugmeldingen over HSI usb 56 loks K-en C rail K83, K83 met relais, littfinski schakeldecoders 12 boosters.
FCS WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit CS2(schakelen), terugmeldingen over HSI usb, Dc en AC voedingen, K83 met relais.

bob

  • Gast
Re:Sluitverlichting
« Reactie #2 Gepost op: 8 november 2011, 20:36:49 »
Hallo Bram, misschien kan je hier het antwoord vinden:
http://www.digirails.com/handleidingen

Riny

  • Gast
Re:Sluitverlichting
« Reactie #3 Gepost op: 11 november 2011, 14:50:03 »
Na contact gehad te hebben met ook deze vraag van dit topic heb ik een schemaatje gemaakt.
Dit is de enige juiste (geteste) manier voor de bedoelde ledstrips.



Doe jullie voordeel hiermee.

Bram

  • Gast
Re:Sluitverlichting
« Reactie #4 Gepost op: 11 november 2011, 15:05:03 »
Beste Riny,

Kijk dit is nou een antwoord waar een leek wat aan heeft. Erg bedankt

Offline Kees

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 205
  • Geslacht: Man
  • WinDigiPet
Re:Sluitverlichting
« Reactie #5 Gepost op: 11 november 2011, 18:35:57 »
Hallo Riny,

Je hebt je niet aan je woord gehouden.
Je zou het schema pas dit weekend maken.
Ik ben nog niet thuis of we hebben het al. hartstikke bedankt.

Voor wat betreft de sluitlichten denk ik dat het in WDP is op te lossen door in de lokdatabank een wagon aan te maken en die als dubbeltractie te koppelen
aan de betreffende lok zodat de sluitlichten rij-richting afhankelijk schakelen. Anders is het in ieder geval mogelijk dmv. een profiel.



Gr. Kees
Treinen WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit Tams(rijden), CS1(schakelen) terugmeldingen over HSI usb 56 loks K-en C rail K83, K83 met relais, littfinski schakeldecoders 12 boosters.
FCS WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit CS2(schakelen), terugmeldingen over HSI usb, Dc en AC voedingen, K83 met relais.

Offline Kees

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 205
  • Geslacht: Man
  • WinDigiPet
Re:Sluitverlichting
« Reactie #6 Gepost op: 12 november 2011, 20:13:52 »
Hallo Riny, allen

Daar ik nogal wat rijtuigen met verlichting heb (16 stammen met tussen de 3 en 5 rijtuigen) ben ik een tijdje geleden begonnen
met het inbouwen van ESU functiedecoders. Alle wagons waren al voorzien van marklin stroomdoorvoerende koppelingen en ledstrips.
Om de koppelingen niet te hoeven vervangen door koppelingen met meerdere contacten was het nodig om in elke stam een relais in te bouwen.
Dit relais wordt aangestuurd door de decoder en het relais zorgt voor het aan en uit schakelen van de verlichting.
De vraag was nu of er ook sluitverlichting kon worden ingebouwd met losse leds. Met hulp van Riny weten we dus nu dat het kan en hoe dat te doen.
De volgende vraag was of de sluitverlichting rijrichting afhankelijk geschakeld kan worden door deze aan te sluiten op een andere uitgang van
de decoder, terwijl de wagonverlichting naar keuze aan blijft of uitgaat.
Het probleem hierbij is dat de functiedecoder niet in de lok is ingebouwd maar in een rijtuig en dus geen omschakelcommando kan krijgen via de lok.
Softwarematig is het echter heel simpel te realiseren(in Windigipet althans, andere software ken ik niet).
Dus na een middagje hobbieen is e.e.a. helemaal voor elkaar.

Blijft alleen de vraag hoe dat in het echie gaat met de rode sluitverlichting(Duitse spoorwegen) wanneer zo'n treinstel achteruit gaat, gaat het rode licht dan uit ???
of gaat er bij achteruit rijden een ander kleurtje branden ?????

Gr. Kees

 
Treinen WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit Tams(rijden), CS1(schakelen) terugmeldingen over HSI usb 56 loks K-en C rail K83, K83 met relais, littfinski schakeldecoders 12 boosters.
FCS WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit CS2(schakelen), terugmeldingen over HSI usb, Dc en AC voedingen, K83 met relais.

Piet

  • Gast
Re:Sluitverlichting
« Reactie #7 Gepost op: 12 november 2011, 20:37:47 »
Hoe het in Duitsland gaat weet ik niet.
In Nederland wordt er, in theorie, op de achterste wagon ??n witte lantaarn gezet en zal op de loc ook ??n van de frontlichten branden, alleen bij rangeren.
In alle andere gevallen zal de loc omlopen(kopmaken) en dan zijn weg met de stam in de andere richting vervolgen.
Uiteraard zullen dan de sluitlichten van de laatste wagon ontstoken worden, achteruitrijden gebeurt in Nederland bij hoge uitzondering en is aan veel regels gebonden.

grt Piet.

Offline Kees

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 205
  • Geslacht: Man
  • WinDigiPet
Re:Sluitverlichting
« Reactie #8 Gepost op: 12 november 2011, 20:52:57 »
Hoi Piet,

Bedankt voor je antwoord.
Gelukkig heb ik geen regeltjes op m'n baan voor het achteruit rijden, ik hoef het alleen maar aan m'n vrouw te vragen en doorgaans
vind ze het prima.

Gr. Kees
Treinen WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit Tams(rijden), CS1(schakelen) terugmeldingen over HSI usb 56 loks K-en C rail K83, K83 met relais, littfinski schakeldecoders 12 boosters.
FCS WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit CS2(schakelen), terugmeldingen over HSI usb, Dc en AC voedingen, K83 met relais.