Auteur Topic: Vraagje mbt ledstrips  (gelezen 3415 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Vraagje mbt ledstrips
« Gepost op: 19 oktober 2011, 20:44:37 »
Beste Elektratechneuten,

Ik heb een ledstrip gekocht bij Conrad ? 187777.
Het is de eerste keer dat ik een ledstrip gekocht heb. Ik heb totaal geen ervaring met ledstrips en wil kijken wat de toepassingsmogelijkheden zijn.

De vraag is: moet ik, als ik de strip bijvoorbeeld in vier stukken op deel, dan weerstandjes gebruiken of kan ik de aparte stukken gelijk aan de 12 volt gelijkstroom hangen?

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline teunistreinen

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 87
  • Geslacht: Man
    • Raptorforum voor en door gebruikers van de Raptor
Re:Vraagje mbt ledstrips
« Reactie #1 Gepost op: 19 oktober 2011, 22:56:15 »
Dat hangt er vanaf wat je gekocht hebt. Er zijn ledstrips met 3 leds in serie met een weerstand en meestal is de lengte daarvan ca 5 cm.
Dit zijn autonome stukjes ledstrips die je elk op 12 volt kan aansluiten.
Een flinke ledstrip is opgebouwd uit vele stukken van 5 cm en zijn parallel angelosten dat kan je direct op 12 volt aansluiten/

teunis
Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Vraagje mbt ledstrips
« Reactie #2 Gepost op: 20 oktober 2011, 07:39:06 »
Beste Teunis,

Dank voor je reactie; het betreffen vier stukken van elk 2 ledjes. Ik ga dan toch eerst met weerstandjes kijken of dit noodzakelijk is. Want 6 volt per ledje lijkt (zoals ik het nu schrijf) toch teveel.

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Piet

  • Gast
Re:Vraagje mbt ledstrips
« Reactie #3 Gepost op: 26 oktober 2011, 17:43:54 »
Hi Johan,
Zonder extra maatregel kun je de 187777 in 4'en knippen en dan per stuk op 3 volt aansluiten.
Of in 2'en en dan de losse stukken op 6 volt aansluiten.

grt Piet.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Vraagje mbt ledstrips
« Reactie #4 Gepost op: 26 oktober 2011, 19:37:57 »
Zonder extra maatregel kun je de 187777 in 4'en knippen en dan per stuk op 3 volt aansluiten.
Of in 2'en en dan de losse stukken op 6 volt aansluiten.

Beste Piet,

Dank voor je reactie; afgelopen weekend heb ik een vierde deel (2 ledjes) aangesloten op de 12 volt trafo met een weerstand van 1,5 KΏ. De ledjes brandden nog iets te fel naar mijn zin en kon op dat moment niet bij de overige weerstandjes. Zodra ik erbij kan, ga ik verder proberen en zal ik dit terugkoppelen op het forum.

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Piet

  • Gast
Re:Vraagje mbt ledstrips
« Reactie #5 Gepost op: 26 oktober 2011, 20:50:51 »
Met 2.2 of 2.7kb zal het beter gaan.
Wil je het mooi doen neem dan een instel potentiometer en daar dan de led mee aansluiten op de spanningsbron.
Dan kun je mooi met behulp van de stand van de potentiometer de waarde van de voorschakelweerstand bepalen die volgens jou het beste licht geeft.


Je kunt het een en ander zo aansluiten.
Dit is een geschikt model potmeter:


grt Piet.