Auteur Topic: Eenvoudige manier LED aansluiten.  (gelezen 5225 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Eenvoudige manier LED aansluiten.
« Gepost op: 12 oktober 2011, 00:35:53 »
Nu mijn lantaarnpalen op het perron zijn geplaatst en deze via een schakelaartje en tzt ook via I-train met een een relais aan en uit kunnen ben ik ook eens verder gegaan met het verlichten van huisjes dmv een LED.

Omdat we niet allemaal van die electra- en soldeerbroeders zijn (ik zeker niet) heb ik eens gekeken of het simpel kan met zo min mogelijk soldeerwerk.

Waarom ik LED's gebruik voor huisjes is om de volgende reden, lange levensduur en ze worden niet warm.
Om ze aan te sluiten zijn er diverse mogelijkheden, maar er moet bijvoorbeeld bij 12 vlt, 16 vlt of 18 vlt of hoeveel volt dan ook een weerstand tussen worden geplaatst.

Je kan de weerstand natuurlijk tussen 2 delen van de + draad solderen.
Beide kanten afdekken met krimpkous is wel aan te bevelen.



Zo'n draad kan je natuurlijk vooraf fabriceren want anders is het wel heel erg geklungel met die soldeerbout onder de treinbaan.

Ik heb het nu eens anders gemaakt, met een LED, kroonsteentje en een weerstand.

Men neme 1 kroonsteentje met 3 aansluitingen/doorverbindingen en een weerstand.



De beide uiteinde van de weerstand met de platte tang ombuigen.



Daarna de uiteinde gedeeltelijk terugdraaien, dan is er meer grip in het kroonsteentje



Weerstand in het kroonsteentje vastzetten



Daarna de aansluitdraden vastzetten, de bovenste gaan naar de trafo, de onderste naar de LED.
Ook hier weer een stukje krimpkous om de pootjes van de LED om eentuele sluiting te voorkomen.
Draadjes moeten wel aan de LED worden gesoldeerd. Ze kunnen ook met een kroonsteentje aan de LED maar dat bepaal je uiteraard weer zelf.




En uiteindelijk is dit dan het resultaat, simpel en zeker voor mensen die het solderen niet zo in de vingers (auw, heet) hebben.

Een brandende LED



Het kroonsteentje met de weerstand is nu makkelijk onder de baan vast te zetten met 2 schroefjes.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline teunistreinen

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 87
  • Geslacht: Man
    • Raptorforum voor en door gebruikers van de Raptor
Re:Eenvoudige manier LED aansluiten.
« Reactie #1 Gepost op: 12 oktober 2011, 06:47:20 »
Hallo Tom

Mooi en leuk gevonden. Hier zullen meerdere mensen plezier aan beleven.
Het gebruik van de soldeerbout moet wel in de vingers zitten.

Verder mis ik je bijdragen op het Raptorforum.

groeten van teunis
Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Eenvoudige manier LED aansluiten.
« Reactie #2 Gepost op: 12 oktober 2011, 07:55:23 »
Hallo Tom

Verder mis ik je bijdragen op het Raptorforum.

groeten van teunis


Als ik straks met pensioen ben dan zal ik me daar ook weer eens op storten.
Nu is het allemaal een beetje te druk aan het worden.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline teunistreinen

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 87
  • Geslacht: Man
    • Raptorforum voor en door gebruikers van de Raptor
Re:Eenvoudige manier LED aansluiten.
« Reactie #3 Gepost op: 12 oktober 2011, 08:06:40 »
Tom

Jouw besluit toendertijd om met Itrain verder te gaan en daarmee eigenlijk het raptorforum geen doel meer voor je is apprecieer ik geheel. Ik bedoelde alleen te zeggen dat de mooie bijdragen van jou mis op het raptorforum.

Maar wees welkom en als je dat zou willen wil je dan de agenda voor 2012 gaan maken tegen de tijd dat je echt met pensioen bent?
Voor dit jaar heb je dat prima voor elkaar gemaakt. Mss kan het gecombineerd worden met dit "modelspoorh0" forum?
Je maakt het 1 keer en het wordt op beide fora geplaatst.

groeten van teunis
Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Eenvoudige manier LED aansluiten.
« Reactie #4 Gepost op: 12 oktober 2011, 08:31:15 »
Komt goed Teunis, nu weer on-topic. :D
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Bram

  • Gast
Re:Eenvoudige manier LED aansluiten.
« Reactie #5 Gepost op: 12 oktober 2011, 14:45:13 »
Hallo Tom,

Bedankt voor de goede tip en beschrijving, hier heb ik weer wat aan.

Piet

  • Gast
Re:Eenvoudige manier LED aansluiten.
« Reactie #6 Gepost op: 12 oktober 2011, 15:54:03 »
Hi Tom,
ff een vraag waarom ook de bruine draad in de kroonsteen gemonteerd?

Ik ben er een voorstander van om zo min mogelijk schroefverbindingen te hebben, daarom soldeer ik graag en veel.
Geef toe dat dat niet aan iedereen is gegund, maar het is goed te leren om netjes en betrouwbaar te solderen.
Lees deze webpagina maar eens goed door.
Daar staan hele goede tips in.

grt Piet.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Eenvoudige manier LED aansluiten.
« Reactie #7 Gepost op: 12 oktober 2011, 20:39:48 »
Piet, waarom de bruine draad niet wordt doorgetrokken.
De gedachte hier achter is het volgende.
De draden aan de LED geef ik een bepaalde vaste lengte van zeg maar 30cm.
Ik voer de draden dan door naar onder alwaar ik het kroonsteentje bevestig.
Vanaf dat punt is het dan weer eenvoudiger om de draden naar de voeding te trekken.

Ik ben het met je eens dat soldeerwerk beter is, ergo zo min mogelijk soldeerwerk zelfs maar dat is niet een ieder gegund.
Kijk er zijn mensen die van ledjes, weerstanden, wat elco's en transistors een hele kerstboom maken en er zijn mensen die van een kijker een koper maken. Ieder zijn vak.

Persoonlijk heb ik met solderen niet zo heel veel moeite als het om dit soort zaken gaat, zelfs eenvoudige printplaatjes draai ik mijn hand niet voor om, maar er bestaan nog steeds mensen die ik het niet kwalijk kan nemen niet eens weten hoe ze een stekker aan een snoer moeten zetten en daarom heb ik dit even zo in elkaar gezet.

Hoe ik er persoonlijk over denk doet er dan niet toe, we willen hier nog steeds van elkaar leren maar ook elkaar helpen, daarbij is de link die je plaatst een goeie informatie bron.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0