Auteur Topic: Verdeel blokjes  (gelezen 5248 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Frans

  • Gast
Verdeel blokjes
« Gepost op: 6 oktober 2011, 11:40:56 »
Ik kwam dit in google tegen en het sprak me wel aan,vergeef met het soldeerwerk moest het met een soldeerbout doen uit het jaar nul.
Mijn soldeerstation werkt niet correct.

Riny

  • Gast
Re:Verdeel blokjes
« Reactie #1 Gepost op: 6 oktober 2011, 11:58:02 »
Beste Frans,

Een leuke optie.

Wat ik zelf ooit eens heb gedaan, koper hoekprofiel genomen en daar een serie 2,6 mm gaatjes in geboord.
Men kan daar dan de M?rklin stekkertje gewoon indrukken.
Vond dat makkelijker voor onder de tafel (onderbouw).
Moest er een stekkertje (draadje) los, stekkertje eruit trekken en klaar.
Met het goede systeem van kroonsteentjes dient men altijd weer in het donker te hannesen met een schroevendraaier. 

Maar jouw weergegeven oplossing is zeker ook goed te gebruiken, het is waar men voor kiest.

Frans

  • Gast
Re:Verdeel blokjes
« Reactie #2 Gepost op: 6 oktober 2011, 12:06:50 »
Riny wordt er nog weleens met stekkertjes gewerkt zie ze hier niemand gebruiken en dan moet je ook de 72090 nog hebben ook.
Ik heb ze voor de rijstroom en massa geprobeert werkt goed hoor maar je hebt gelijk het is een keuze en ik weet niet of het dit wordt.

Riny

  • Gast
Re:Verdeel blokjes
« Reactie #3 Gepost op: 6 oktober 2011, 14:21:11 »
Beste Frans,

Er werken zeker wel mensen met de "oude" M?rklin stekkertjes, deze zijn nog volop te verkrijgen bij Conrad.
Zelf gebruik is deze ook voor mijn wisseldecoders en terugmelders (zie het baantje van Mitchell)
Echter blijft het, zoals met alles, een persoonlijke keuze.

M?rklin heeft destijds wel andere modellen op de markt gegooid maar dan moet je weer en dat kopen, die jongens zijn niet gek. :D
Maar ik laat mij niet gek maken, wat er bij Klaas niet meer geleverd wordt, wordt door Nelis wel geleverd. ;)
Daarom hang ik niet aan M?rklin, alleen de rails en een deel van het rollend materiaal.
Voor de rest gebruik ik alle materialen die te combineren zijn, maar goed, daar ging dit draadje niet over.

Offline Kees

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 205
  • Geslacht: Man
  • WinDigiPet
Re:Verdeel blokjes
« Reactie #4 Gepost op: 6 oktober 2011, 19:01:21 »
Frans,

een hele mooie oplossing, ziet er gelikt uit.
Ik heb het zo gedaan ongeveeer 150 (niet overdreven) keer, een stuk draad blank maken en met een tangetje steeds onder het schroefje geduwd
en aangedraaid.



Gr. Kees
Treinen WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit Tams(rijden), CS1(schakelen) terugmeldingen over HSI usb 56 loks K-en C rail K83, K83 met relais, littfinski schakeldecoders 12 boosters.
FCS WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit CS2(schakelen), terugmeldingen over HSI usb, Dc en AC voedingen, K83 met relais.

Frans

  • Gast
Re:Verdeel blokjes
« Reactie #5 Gepost op: 6 oktober 2011, 19:55:00 »
Hallo Kees,

De manier die jij gebruikt ken ik met dat doorlussen ook niks mis mee hoor.
En je hebt het verteld toen ik bij je was wat een werk Kees.
Had je nog vingers over?

Mvg Frans

Bram

  • Gast
Re:Verdeel blokjes
« Reactie #6 Gepost op: 6 oktober 2011, 22:08:18 »
Hallo Frans,

Goed idee om het zo te doen, zou alleen wel bij de rechter kroonsteentjes (rood/bruin) de kleuren door blijven gebruiken. Dus de gesoldeerde draadjes ook rood en bruin houden.

Frans

  • Gast
Re:Verdeel blokjes
« Reactie #7 Gepost op: 7 oktober 2011, 09:04:07 »
Hallo Frans,

Goed idee om het zo te doen, zou alleen wel bij de rechter kroonsteentjes (rood/bruin) de kleuren door blijven gebruiken. Dus de gesoldeerde draadjes ook rood en bruin houden.

Beste Bram,

Dat met die rode en bruine draad heb je gelijk in maar ik had indit geval geen bruin of rood voor handen,bovendien is rood hier niet in 1.5mm2 te koop.Het moet een vaste kern hebben vandaar zwart.
Daarom heb ik de kroonsteentjes aan de zijkant rood gemaakt en aan de andere kant bruin.
Ook is het nog mogelijk om het rode deel van het bruine te scheiden(kwestie van kroonsteen door snijden) en de draden iets verder uit elkaar te leggen.
Hoop dat ik nogeens tegen kom in zeker het rood dat is een stuk mooier.
Ga wel proberen om van een andere maat wat te organiseren.

Mvg Frans

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Verdeel blokjes
« Reactie #8 Gepost op: 7 oktober 2011, 20:12:07 »
Gewoon anders ff met de penseel en een potje rode en bruine verf (acryl)
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Riny

  • Gast
Re:Verdeel blokjes
« Reactie #9 Gepost op: 8 oktober 2011, 08:14:24 »
Voor zover ik weet is er wel degelijk Rode installatiedraad verkrijgbaar gezien de nieuwe kleur- standaard.
Mogelijk hebben dit alleen de installateurs maar niet in de bouwmarkten.

Ik geef dit aan omdat de helft van mijn woning voorzien is met de oude (oude gedeelte 1904), en de andere helft met de nieuwe kleur- code (nieuwere aanbouw vanaf de jaren '2000).

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Verdeel blokjes
« Reactie #10 Gepost op: 8 oktober 2011, 08:28:17 »
Rood kan je gewoon bestellen ROOD INSTALLATIE DRAAD, anders nog eens verder googlen. :P
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Frans

  • Gast
Re:Verdeel blokjes
« Reactie #11 Gepost op: 8 oktober 2011, 08:56:48 »
Een likkie rode verf mag dat ook ;D een hele rol rood bestellen voor 4 van die verdeel blokjes?
Ringleiding rood zit er al dus doen we maar niet.