Auteur Topic: straatverlichting  (gelezen 17070 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:straatverlichting
« Reactie #25 Gepost op: 4 oktober 2011, 18:49:46 »
Wat hier in dit topic belangrijk is dat we andere leren hoe te werk te gaan maar ook weer van elkaar leren om op een veilige manier bezig te zijn met onze hobby.
Niet om iemands gelijk te halen, Frans daar heb je een goed punt.
Echter we moeten er vanuit gaan dat er leden zijn die totaal van nul af beginnen en soms geen idee hebben waar het over gaat, laat staan dat ze een multimeter of een regelbare voeding in huis hebben.
Zelf heb ik ook geprobeert om het met de multimeter te testen echter die van mij is een redelijk eenvoudige (wat moet ik met een professionele) en die meet niets, heb het nog even getest met een N4007 diode en die gaf wel een uitslag.
Ik denk dat er nog veel meer mogelijkheden zullen zijn maar de vraag is dan of men al die test apparatuur ook in huis heeft.
Kroonsteentjes hebben de meeste mensen wel in huis.
Persoonlijk maakt het mij niet uit hoe men te werk gaat maar in het belang van informatie delen op het forum dient men zich er van te overtuigen dat het voor een ieder een haalbare en veilige methode dient te zijn.

@ Frans
Ik gebruik weerstanden van 1,5kOhm

ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline bellejt

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 169
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • bellejt
Re:straatverlichting
« Reactie #26 Gepost op: 4 oktober 2011, 18:59:25 »
je hebt de perfekte multimeter om diodes uit te meten (LEDS).Je ziet onderaaan het diode tekentje staan.Zet je meter daarop en dan is de rode aansluiting de + en de zwarte de -. Nu kan je makkelijk zien wat + en - van de diode (LED) is.Als je de + (rode aansluiting) op de juiste pool (anode of + pool) van de diode zet dan meet je een heel kleine weerstand of kan zelfs de led oplichten.Dit betekend dat dan de zwarte draad of pen aan de - pool (kathode genaamd) staat.Als ze verkeerd staan zal je oneindig of een heel grote waarde krijgen.
Als je in beide gevallen gewoon een (kleine) weerstandswaarde meet dan is het een lampje.
Zo eenvoudig kan het zijn en leg ik het ook uit als ik cursus geef.Zelfs volkomen leken begrijpen het dan.
Is mss niet de perfekte methode voor een leek maar zonder gevaar voor de onderdelen (Leds of lampjes).
Diode tekentje is pijltje met de punt erboven.
met vriendelijke groet,
Johnny.
Ecos2 kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann,koploper

Frans

  • Gast
Re:straatverlichting
« Reactie #27 Gepost op: 4 oktober 2011, 19:12:03 »
Beste Tom,

Ik ga gewoon met je mee indeze,ik ben ook niet zo'n electro techneut maar ik kreeg deze tip ook maar om het met gelijkstroom te doen.
Tom een vraagje staat er al iets in de bieb hiervan kunnen we het altijd weer bekijken.
En bedankt voor de info van de weerstandjes zal ze zeker gaan gebruiken.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:straatverlichting
« Reactie #28 Gepost op: 4 oktober 2011, 20:32:19 »
@bellejt.
Bedankt voor de uitleg met de multimeter, ben hem gelijk beter gaan waarderen.
Het is idd zo dat er geen uitslag is maar wel dat de LED flauw licht geeft en als de pennen andersom zitten is er geen licht.
Met een gloeilampje heb ik het ook getest en dat was duidelijk te zien, de meter gaf een waarde aan van 018.
Ik heb alleen geen idee wat dat betekend.

@Frans.
Wij als leken hebben iig weer het een en ander er van opgestoken.
In de Bieb staat er nog niets over, dat komt nog.
Er liggen nog wat meerdere zaken op de boekenplank van de Bieb, alleen daar ben ik nog niet toe gekomen. ;)
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline bellejt

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 169
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • bellejt
Re:straatverlichting
« Reactie #29 Gepost op: 4 oktober 2011, 21:28:06 »
018 kan zijn 18 ohm of 0,18 ohm.Dit is een waarde die overeenkomt met de weerstand die de draad geeft aan de stroom die erdoor gaat.Eenvoudig gezegd want anders moet je even kijken naar een cursus elektronica.Die is trouwens te vinden op een ander forum met een WIKI.
met vriendelijke groet,
Johnny.
Ecos2 kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann,koploper

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:straatverlichting
« Reactie #30 Gepost op: 4 oktober 2011, 21:38:39 »
018 kan zijn 18 ohm of 0,18 ohm.Dit is een waarde die overeenkomt met de weerstand die de draad geeft aan de stroom die erdoor gaat.Eenvoudig gezegd want anders moet je even kijken naar een cursus elektronica.Die is trouwens te vinden op een ander forum met een WIKI.

Bedankt voor de uitleg, voorlopig lesmateriaal genoeg hoor.
Een mens is nooit te oud om te leren maar op mijn leeftijd moet het wel gedoseerd zijn :P
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0