Auteur Topic: straatverlichting  (gelezen 17082 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

kareltje

  • Gast
straatverlichting
« Gepost op: 30 september 2011, 22:17:40 »
Beste mensen,
op een modelbouwbeurs hebben we straatlantaarns van viessmann gekocht. Nu komt er misschien een domme vraag, maar hoe kan ik zien of ik met led of gloeilampjes te maken heb.Het is ook zo miniscuul klein. Zijn er bepaalde herkenningspunten?

Met vriendelijke groet, Dennis

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:straatverlichting
« Reactie #1 Gepost op: 1 oktober 2011, 08:43:49 »
Misschien wordt het ons duidelijker als je even het typenummer vermeld.
Anders een foto kan ook nog weleens wat meer duidelijkheid geven.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:straatverlichting
« Reactie #2 Gepost op: 1 oktober 2011, 08:54:25 »
Misschien wordt het ons duidelijker als je even het typenummer vermeld.

Beste Dennis,

Mogelijk kun je op basis van het artikelnummer op de website van Viessmann terugvinden of het een lampje of een ledje is!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

kareltje

  • Gast
Re:straatverlichting
« Reactie #3 Gepost op: 1 oktober 2011, 21:30:14 »
Het probleem is dat we de lantaarns uit een bakje hebben gehaald zonder originele verpakking.
Bij het op zoek gaan naar de technische gegevens wat betreft led of gloei stuiten we op het volgende probleem, er zijn van dit type lantaarn zowel led als gloei te verkrijgen. Enkele voorbeeldnummers van deze lantaarns: 6092, 60921, 6093, 60931. Verder nog een booglantaarn die ik niet echt kan traceren.Nu zit het met de voedingsspanning wel goed denk ik, die is 10-16V DC/AC. Maar nu heb ik begrepen dat je wanneer je leds in serie wilt zetten een weerstand nodig hebt, bij gloeilampen is dat wat eenvoudiger naar mijn mening. Het is de bedoeling dat ze worden aangesloten op een marklin transformator 6647 32 VA.In ieder geval bedankt voor de reakties.

Met vriendelijke groet, Dennis

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:straatverlichting
« Reactie #4 Gepost op: 1 oktober 2011, 21:35:20 »
Beste Dennis,

Kun je een foto ervan maken: Dan kunnen we misschien zien of het een lampje of een ledje is.

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:straatverlichting
« Reactie #5 Gepost op: 1 oktober 2011, 22:04:14 »
Ik weet het niet helemaal zeker bij de straatlantaarns maar als het led's zijn dan zit er ook meestal een weerstandje bij van 1,5kOhm.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

kareltje

  • Gast
Re:straatverlichting
« Reactie #6 Gepost op: 1 oktober 2011, 23:09:34 »
Beste Johan en Tom,

Eerst een antwoord op de reaktie van Johan, een foto heb ik geprobeerd te maken.Maar het is zo'n klein lampje en de lantaarn is al kant en klaar.
Ben al bezig geweest met een vergrootglas om een eventueel gloeidraadje te ontdekken, maar doordat het lampje er verhoudingsgewijs best wel diep in ligt is dat zelfs op deze manier niet te ontdekken.
Na de reaktie van Tom, ben ik eens op de site van Conrad gaan kijken.Daar stond bij de omschrijving kant en klaar. Als ik dit heel letterlijk neem, zou dit betekenen dat ze zo aangesloten zouden kunnen worden. En zou u wel eens gelijk kunnen hebben, dat ze al voorzien zijn van een weerstandje.Er staat ook bij dat de voedingsspanning 10-16 VA is, wat voor een ledje best wel veel is zonder weerstandje is m'n redenering.
Vriendelijk bedankt voor het meedenken en de reakties.Als we zo ver zijn dat de verlichting geplaatst kan worden laten we het zeker even weten hoe het is afgelopen.

Met vriendelijke groet, Dennis

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:straatverlichting
« Reactie #7 Gepost op: 2 oktober 2011, 01:16:00 »
Kijk eens even in de bibliotheek, daar staat een link hier naar Viesmann
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Riny

  • Gast
Re:straatverlichting
« Reactie #8 Gepost op: 2 oktober 2011, 10:45:33 »
Beste Dennis en Jordy,

Zoals de heren hierboven al hebben aangegeven is het moeilijk om een bevestigend antwoord te geven op een onderdeel welke wij niet kunnen beoordelen.
Er wordt ook vermeld dat, wanneer het een ledlampje zou zijn, er een weerstand bij zou zitten.
Dat klopt ook, echter wanneer het uit een bak komt, als zijnde gebruikt, moet men altijd maar afwachten of de vorige eigenaar deze er niet af heeft geknipt of wel of niet heeft meegegeven.

Om op zeker te spelen kan men er altijd een weerstand van 150 Ohm aan hangen, hier werken de leds en gloeilampjes wel mee.
Mocht het een gloeilampje blijken dan is het net een gloeiende spijker.

Probeer toch een foto te maken als dat kan en mocht je een probleem hebben deze te plaatsen kun je deze altijd naar Tom of mij toezenden zodat wij deze voor je plaatsen.

P.s. Domme vragen bestaan niet had ik al aangegeven!

kareltje

  • Gast
Re:straatverlichting
« Reactie #9 Gepost op: 2 oktober 2011, 17:56:23 »
Zo zien de lantaarnpalen eruit, om een foto van het lampje zelf te maken krijg ik niet voor elkaar.

Riny

  • Gast
Re:straatverlichting
« Reactie #10 Gepost op: 2 oktober 2011, 18:24:40 »
Beste Dennis en Jordy,

Dit zijn lantaarns met lampjes, heb er zelf ook een paar van liggen.
Hopelijk kan je hier iets mee.

kareltje

  • Gast
Re:straatverlichting
« Reactie #11 Gepost op: 2 oktober 2011, 19:09:05 »
Beste Riny,
Hartelijk dank, als we zover zijn dat we kunnen plaatsen is dit vraagteken voor ons opgelost.

Met vriendelijke groet, Dennis

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:straatverlichting
« Reactie #12 Gepost op: 2 oktober 2011, 23:27:56 »
Gewoon even testen helpt ook, de Led lampen geven nogal een fel licht.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Riny

  • Gast
Re:straatverlichting
« Reactie #13 Gepost op: 3 oktober 2011, 08:37:34 »
Gewoon even testen helpt ook, de Led lampen geven nogal een fel licht.
Beste Anne,

Hier zitten "normale" lampjes in.
Zouden het ledlampjes zijn (geweest) dan dient men wel een weerstand aan een van de draden toe te voegen anders is het einde Led (wanneer het Leds zouden zijn geweest)

Voor ons is het gesneden koek maar, kan mij zo voorstellen, wanneer men pas begint en dergelijke dingen niet zou weten, is het einde oefening betreffende de lantaarns.

Ik geef deze tip maar even mee; Testen: bij twijfel.................altijd een weerstand nemen en met een zo'n laag mogelijke spanning (voeding = trafo) beginnen.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:straatverlichting
« Reactie #14 Gepost op: 3 oktober 2011, 21:37:11 »
Beste Riny,

Akkoord, maar voor de "leek" is het gelijk met weerstanden beginnen ook een moeilijkheid, compromis: neem een modelspoortrafo en test het uit met de regelknop op "laag".

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:straatverlichting
« Reactie #15 Gepost op: 3 oktober 2011, 23:20:00 »
Zo zien de lantaarnpalen eruit, om een foto van het lampje zelf te maken krijg ik niet voor elkaar.


Ik heb eens zitten kijken bij Conrad, de buitenste 2 doen me dan vermoeden dat er een LEDje in zit, de middelste kan ik niet vinden, ik denk dat het daar om een ouder model gaat maar als ik zo het lampje zie dan moet dat wel haast een gloeilampje zijn.
Echter successen behaald in het verleden geven geen garantie voor de toekomst.
Als je zeker wil zijn van je zaak dan adviseer ik je om een volgend keer op een beurs uit te kijken naar een LED tester, gaat het lampje dan flauw branden dan is het zo goed als zeker een gloeilampje, een LED zal feller branden denk ik. ::)
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Frans

  • Gast
Re:straatverlichting
« Reactie #16 Gepost op: 4 oktober 2011, 08:39:50 »
 Karel volgens mij kan je gewoon testen met een gelijkstroom trafo,zowel gloeilampjes als leds.
 Doe ik ook en werkt goed.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:straatverlichting
« Reactie #17 Gepost op: 4 oktober 2011, 09:16:37 »
Karel volgens mij kan je gewoon testen met een gelijkstroom trafo,zowel gloeilampjes als leds.
 Doe ik ook en werkt goed.

LED testen zonder weerstand is einde LED.

Voorbeeld, een rode led is dacht ik 2.0 vlt en 20mA. Trafo is denk ik 18 vlt, gevolg als je de led zonder trafo aansluit
Hier had een weerstand redding gebracht.
Volgens berekening kom je uit op 820 Ohm.
Testen met een trafo met gelijkstroomspanning NIET DOEN
Test op zeker met een weerstand, dat is beslist niet moeilijk, gewoon een weerstand tussen 2 kroonsteentjes plaatsen en aan ??n kant de trafo aansluiten en aan de andere kant het lampje of de led.
Bij een led kan het gebeuren dat de led niet gaat branden, dan zitten de anode en cathode verkeerd om.

Om de weerstand te berekenen kan je hier gebruik van maken LED Calculator
Een workshop over aansluiten van een LED vind je hier WORKSHOP LEDAANSLUITEN
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Frans

  • Gast
Re:straatverlichting
« Reactie #18 Gepost op: 4 oktober 2011, 09:53:46 »
Gewoon zonder poespas getest,zowel op rijstroom als op lichtaansluiting.

Frans

  • Gast
Re:straatverlichting
« Reactie #19 Gepost op: 4 oktober 2011, 10:23:16 »
Nog een test,voor wisselstroom wel een weerstand gebruiken.

Riny

  • Gast
Re:straatverlichting
« Reactie #20 Gepost op: 4 oktober 2011, 10:29:22 »
Beste Frans,

Helaas, voor de andere, moet ik je gelijk geven dat dit werkt (doe het zelf ook wel eens met de getoonde trafo)
Echter blijft voorzichtigheid geboden.

In de getoonde ledstrip test zit een bruggelijkrichter en bij iedere led een msd weerstand.
Dit type ledstrip werkt met zowel ~ en = spanning/stroom.

Tom geeft 820/860 Ohm aan als weerstand en dat klopt ook bij de meeste leds voor definitief gebruik.
Echter voor het rechtstreeks testen aan de trafo van een enkelvoudige led is 150 Ohm al voldoende om de led te beschermen tegen "poef".

Frans

  • Gast
Re:straatverlichting
« Reactie #21 Gepost op: 4 oktober 2011, 10:40:04 »
Riny inderdaad voorzichtig zijn daarom zet ik het op rijstroom om daarna de knop rustig naar links of rechts te draaien ik heb nog nooit een led verspeeld hiermee.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:straatverlichting
« Reactie #22 Gepost op: 4 oktober 2011, 12:26:07 »
Helaas ben ik het niet met bovenstaande eens, beginners zullen denken dat het op iedere trafo kan als ze het maar voorzichtig doen. (egeltjes die doen het heel voorzichtig)
En niet iedere modelbaanbouwer is een beginner op het gebied van het aanleggen van een modelspoorbaan maar wellicht niet thuis zijn in het LED verhaal.
Ook heeft niet iedere hobbyist een gelijkgerichte trafo met rijspannings regeling.

Ik heb zelf een LED tester, deze gebruik ik o.a. om de kleur te controleren want blauwe, helder witte en warm witte zien er oogenschijnlijk het zelfde uit.
Deze koop je bijv. in Houten voor 5 euro



Zelf heb ik ook een gewoon eenvoudige tester met 2 kroonsteentjes, ook dit werkt prima.
De volgende foto's van de kleuren die ik op voorraad heb zijn allemaal gemaakt met de aansluiting op een 18vlt AC trafo van M.
De weerstand in dit geval is 1,5 kOhm, de kleur van de draadjes is willekeurig gekozen, gewoon een paar stukjes afval.














 
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline bellejt

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 169
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • bellejt
Re:straatverlichting
« Reactie #23 Gepost op: 4 oktober 2011, 12:53:59 »
waarom het allemaal zo moeilijk maken ? Om te weten of het een lampje of een LED is heb je gewoon genoeg aan een multimeter.Op de stand diodemeting (laagste weerstands stand) gewoon zien of hij in beide richtingen een weerstand meet.Is de uitslag een lage waarde in 1 richting en geen(oneindig) of hoge waarde in de andere richting dan is het een LED.Is de waarde gelijk in beide richtingen dan is het een lampje.En een GROOT voordeel is dat je hierdoor je LED niet kan opblazen.
met vriendelijke groet,
Johnny.
Ecos2 kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann,koploper

Frans

  • Gast
Re:straatverlichting
« Reactie #24 Gepost op: 4 oktober 2011, 14:19:56 »
Tom dat mag hoor dat je het er niet mee eens ben,maar daar gaat het niet om,het gaat er om dat er meerdere manieren zijn om dat te testen zelfs met de multimeter.
Jouw manier mankeert niets aan,wat voor manier de modelspoorder kiest is zijn keuze.
Ik zet mijn manier er niet op om mijn gelijk te halen nee het is er 1 van.
Met die gelijkstroom(voor niets gekregen) trafo doe ik het al een poosje en dat werkt.
Wat ik wel van je wil weten welke weerstandjes je gebruikt want ook ik heb wisselstroom zoals je weet, zo leer je iedere keer weer wat meer.