Auteur Topic: Wisselaandrijving  (gelezen 40743 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Kees

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 205
  • Geslacht: Man
  • WinDigiPet
Wisselaandrijving
« Gepost op: 24 september 2011, 20:25:34 »
Goede avond,

Alle K-wissels die in het zicht liggen aan beide zijden van het grote station wilde ik weggewerkt hebben.
Als je ter plekke van de aandrijving wat hout wegfreesd kun je de aandrijving omgekeerd monteren.
Vervolgens plak je de boel af met bv. een stukje transparante sheet.
Daarop kun je dan vevolgens naar hartelust je schotter en strooisel plakken.











Gr. Kees
Treinen WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit Tams(rijden), CS1(schakelen) terugmeldingen over HSI usb 56 loks K-en C rail K83, K83 met relais, littfinski schakeldecoders 12 boosters.
FCS WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit CS2(schakelen), terugmeldingen over HSI usb, Dc en AC voedingen, K83 met relais.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Wisselaandrijving
« Reactie #1 Gepost op: 25 september 2011, 01:05:48 »
Mooi weggewerkt.
Nu nog de railstaven met roestkleur behandelen of laat je het zo.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Kees

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 205
  • Geslacht: Man
  • WinDigiPet
Re:Wisselaandrijving
« Reactie #2 Gepost op: 25 september 2011, 07:50:55 »
Hoi Bram en Tom,

Je zit er inderdaad niet op te wachten dat je een aandrijving moet vervangen.
Zou er een kapot gaan dan heeft dat overigens niets te maken met het op z'n kop monteren
ze zitten zo al 4 jaar, het zijn uiteraard wel doorgesoldeerde versies vanwege de Marklin kwaal.
Ik heb dit niet zelf verzonnen maar kwam het ooit eens ergens tegen op het net.

Tom mijn treinkamer is vochtvrij dus dat de boel gaat roesten zit er niet in ;D daarom heb ik maar zo'n potje met roestverf gekocht, dus dat gaan we ook nog doen.
ik heb ergens al eens een paar meter gedaan en dan ziet het er gelijk al weer beter uit.
voor vandaag staat het ballasten van de wissels zelf op het program en daar moet je een beetje scherp voor zijn, 1 steentje en ze werken niet meer.
Als dat dan ook weer gebeurd is gaan we weer eens verder met kleurtjes en grasjes tussen de rails. De planning is
om nu eerst het stationsgedeelte incl. de seinen en verlichting af te maken.

gr. Kees

 
Treinen WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit Tams(rijden), CS1(schakelen) terugmeldingen over HSI usb 56 loks K-en C rail K83, K83 met relais, littfinski schakeldecoders 12 boosters.
FCS WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit CS2(schakelen), terugmeldingen over HSI usb, Dc en AC voedingen, K83 met relais.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Wisselaandrijving
« Reactie #3 Gepost op: 25 september 2011, 08:03:00 »
Nou dat wordt dus buffelen vandaag met het ballasten van de wissels.
Secuur werkje, steentje voor steentje controleren en met de lijm ook zeer spaarzaam te werk gaan.
Ik weet het nog van mijn vorige baan, wisseltongen zitten zo vast en zie ze maar weer eens na 24 uur los te krijgen.
Succes vandaag, ik pik vanmiddag nog maar even een terrasje 8)
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

GGoos

  • Gast
Re:Wisselaandrijving
« Reactie #4 Gepost op: 26 september 2011, 16:50:26 »
Dat ziet er zeker strak uit! Netjes!

Offline fjclaessens

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 14
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
  • Frans Claessens
Re: Wisselaandrijving
« Reactie #5 Gepost op: 19 januari 2015, 16:06:00 »
He een geweldig idee maar kan dit ook gedaan worden met Fleismann wissels??.

gr. Frans

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.344
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Wisselaandrijving
« Reactie #6 Gepost op: 19 januari 2015, 16:30:11 »
Frans, bij de meeste Fleischmann wissels kan dit. Er zijn drie varianten:

1. De oudste heeft een vaste aandrijving, die niet eenvoudig van het wissel is los te maken. Deze variant is geleverd tot ongeveer 1970. Bij dat model wissel kan het dus niet.

2. De opvolger daarvan heeft een eenvoudig afklikbare aandrijving, waarbij je een "linker" aandrijving bovengronds monteert voor een links afbuigend wissel, en ondergronds voor een rechts afbuigend wissel, en andersom met een "rechter" aandrijving.

3. Nog wat later werden de aandrijvingen zo dat je ze hoe dan ook ondersteboven kunt monteren, ook aan hetzelfde wissel.

Alle Fleischmann wissels met afneembare aandrijving, maar ook wissels van Peco, Tillig, Piko, Roco, kun je ook aandrijven met losse aandrijvingen van andere fabrikanten. Vaak kun je deze aandrijvingen onder de baan monteren en hoef je alleen een gaatje te boren waar een dunne metaaldraad voor de bediening doorheen steekt. Die zijn vaak voordeliger dan een Fleischmann aandrijving, en in ieder geval veel eenvoudiger buiten zicht te monteren.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline arend65

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 665
  • Thanked: 23 times
  • Geslacht: Man
Re: Wisselaandrijving
« Reactie #7 Gepost op: 19 januari 2015, 16:30:43 »
Ziet er keurig uit Kees, die aandrijvingen op de kop monteren heb ik ook nog nergens gezien. Goed idee,top.
Groet Arend


Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline bellejt

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 169
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • bellejt
Re: Wisselaandrijving
« Reactie #8 Gepost op: 19 januari 2015, 17:04:55 »
er staat reeds eeuwen een beschrijving van dit op een duitse site.Is goed maar na een tijd falen sommige aandrijvingen toch.Zelfs als de eindschakelaars eruit zijn .Uit zicht gebruik ik deze nog op de normale manier.Schaduwstation en makkelijk vervangbaar.Verder heb ik ze in mijn zichtbare deel allemaal vervangen door Hoffmann of servo aandrijvingen. Dan heb je de hendel nog in het zicht en lijkt het net een echte aandrijving.
met vriendelijke groet,
Johnny.
Ecos2 kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann,koploper

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Wisselaandrijving
« Reactie #9 Gepost op: 19 januari 2015, 18:00:26 »
Ik ben eens op zoek gegaan naar een goedkope oplossing voor een wisselaandrijving en kwam uiteindelijk toch weer uit bij Conrad.


Bron: Conrad Benelux
Voordeel van dit dingetje is dat-ie zonder bijkomende electronica gewoon op 16 VAC kan worden aangesloten voor € 8,99. Koop je er drie dan betaal je € 19,99.
Ter vergelijking: een Fleischmann Profi-rail wisselaandrijving zit al gauw op € 16,99.
Niet alles in de wereld draait natuurlijk om geld, maar ik hou het eigenlijk liever in m’n achterzak.  ::)
Zijn er medespoorders die ervaring hebben met dit Conrad-dingetje?

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.344
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Wisselaandrijving
« Reactie #10 Gepost op: 19 januari 2015, 18:44:57 »
Hij gaat met een klap om, dus gebruik hem niet als je een "realistisch" langzaam omlopend wissel wilt. Daarnaast is de eindafschakeling op den duur niet erg betrouwbaar. Wat dat betreft is het een aandrijving net zoals zoveel magneetspoelaandrijvingen: omgaan met een klap en een gebrekkige eindafschakeling. Als je niet vertrouwt op die eindafschakeling en met de klap kunt leven, is het een simpel en goed ding.

Het is een kloon van de Hoffman wisselaandrijving.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Wisselaandrijving
« Reactie #11 Gepost op: 19 januari 2015, 21:36:07 »
Doe mij maar een servo dan :D
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Wisselaandrijving
« Reactie #12 Gepost op: 19 januari 2015, 21:49:08 »
Doe mij maar een servo dan :D
Ja, maar die servo moet ook nog bestuurd worden door een controller of in elk geval iets electronisch.
Enne... ik ben zo analoog als een waxinelichtje. :(
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.344
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Wisselaandrijving
« Reactie #13 Gepost op: 19 januari 2015, 21:52:41 »
Daar heb je printjes voor, Wim. Kant en klaar. Dan bedien je de servo's net als een magneetspoelaandrijving. Nu ben ik zelf wel digitaal actief, maar ik zal eens even zoeken.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.344
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Wisselaandrijving
« Reactie #14 Gepost op: 19 januari 2015, 22:11:14 »
Conrad, €25 zonder servo Ze hadden ook een goedkopere, maar nu dus niet meer.

Viesmann, €20 zonder servo

Hobby en Modelbouwwinkel, €105 voor een set inclusief 4 servo's

...daar gaat je financiële voordeel. Maar dan:

Zelfbouw, een paar euro. Alleen moet je bij deze wel opletten dat de servo altijd de volle 180o draait.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Wisselaandrijving
« Reactie #15 Gepost op: 19 januari 2015, 22:22:55 »
en ja dar komt ie weer, de "OC32" kunnen 32 servo's door worden bestuurd digitaal dan :D enof met drukkertjes :D
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.344
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Wisselaandrijving
« Reactie #16 Gepost op: 19 januari 2015, 22:44:04 »
Als je analoog het wissel langzaam om wilt laten lopen, is de tortoise een beproefd ding.



De Cobalt is ook een heel mooi ding.



En als dat niet hoeft, is volgens mij de Conrad waar Wim mee begon de goedkoopste oplossing.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Wisselaandrijving
« Reactie #17 Gepost op: 19 januari 2015, 22:48:42 »
En deze dan?


Deze koste € 2,72  ::) en daar kunnen drie servo’s op.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.344
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Wisselaandrijving
« Reactie #18 Gepost op: 19 januari 2015, 23:02:34 »
Dat is een servo tester. Even de specsheet lezen om te kijken of hij zo inzetbaar is, maar waarschijnlijk wel.

Waar kun jij dat ding nog kopen? De webshops die ik kan vinden hebben hem niet meer.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Wisselaandrijving
« Reactie #19 Gepost op: 19 januari 2015, 23:49:11 »
Ze waren zó goedkoop dat ik er maar tegelijk meerdere heb gekocht. Inmiddels zijn de prijzen wel ietwat bijgesteld: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14774__HobbyKing_8482_Servo_Tester.html
en http://www.myrcmart.com/rcx-easy-servo-consistency-master-servo-tester-p-3767.html

<a href="" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win"></a>
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.344
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Wisselaandrijving
« Reactie #20 Gepost op: 20 januari 2015, 08:58:18 »
Okee, gevonden.

Als het goed is schakelt het ding altijd in, in de stand "MAN". Dat is de stand die je normaal nodig hebt. Er is ook een stand waarbij hij de servo in de middenstand zet, dat zou het wissel dus ook in de middenstand moeten staan. In de stand "AUTO" blijft het wissel heen en weer lopen. Leuk om een weigerend wissel te testen, maar niet erg handig als je wilt rijden...  ;)

In de (opstart-)stand "MAN" gebruik je de draaiknop om het wissel rechtuit of afbuigend te zetten, of wat dan ook er tussenin. Als je wilt en je pakt de soldeerbout, dan kun je hiervoor ook een tweestanden schakelaar gebruiken. De potmeter blijft dan werkeloos zitten en met de schakelaar kies je tussen de uiterste standen.
Als je graag wilt kun je waarschijnlijk en met iets meer moeite de potmeter vervangen door twee instelpotmeters, elk met de halve waarde van de huidige potmeter, en wederom een tweestanden schakelaar. De ene potmeter stelt dan de positie voor rechtuit in, en de andere voor afbuigend. In de mij bekende tester schema's kan dat, maar van deze heb ik geen schema gezien dus dat is een gokje.

Als voeding kun je heel goed een 5V adapter gebruiken, zoals die voor smartphones gebruikt worden. Als je er niet zo een hebt, liggen ze voor pakweg een euro bij de kringloop.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Wisselaandrijving
« Reactie #21 Gepost op: 20 januari 2015, 13:27:50 »
Dank voor je feedback Dirk. Ik ga eens rustig bekijken wat voor mij de meest praktische en goedkoopste oplossing is.

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Wisselaandrijving
« Reactie #22 Gepost op: 20 januari 2015, 14:36:53 »
Er is nog een methode om wissels langzaam om te zetten en deze methode is ook nog eens 100% geluidsloos. Ik heb ooit ergens iets gelezen over het gebruik van geheugenmetaal om wissels om te zetten. Dit zet uit wanneer je er stroom doorheen laat lopen en neemt zijn oorspronkelijke afmeting weer aan als je de stroom er weer af haalt.

Groeten Gert-Jan

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.344
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Wisselaandrijving
« Reactie #23 Gepost op: 20 januari 2015, 15:00:04 »
Dat klopt Gert-Jan. Zij het dat geheugendraad krimpt wanneer het warm wordt, met ongeveer 3,5%. Raar spul dus!
Zelf heb ik nooit zo'n aandrijving gebouwd, maar ik heb ze wel in werking gezien. Er heeft een jaar of tien terug een artikel over gestaan in de Railhobby en op Avontuur in Miniatuur (Floodland) staat er een heel verhaal over.



Een dergelijke aandrijving heeft zo z'n voordelen, zoals goedkoop, betrouwbaar, stil en natuurgetrouw omlopen, maar ze zijn met name niet populair vanwege één groot nadeel. Net als andere aandrijvingen kent deze aandrijving twee ruststanden, bij deze aandrijving is dat "aan" of "uit". Oftewel, in de ene stand van het wissel staat de aandrijving uit, in de andere stand staat de aandrijving aan. Dat is nogal anders dan andere aandrijvingen die in rust zijn wanneer het wissel in rust is. In de "aan" stand verbruikt het ding zo'n 200mA! Als je een enkele wisselaandrijving gebruikt valt dat nog wel mee, maar als je er meerdere hebt loopt dat snel op. Gebruik je een relatief simpele voeding zoals die op Floodland, dan stook je ook nog eens de nodige warmte weg. Heb je een lay-out met een of twee wissels, dan is er niets aan de hand, maar als het aantal wissels toeneemt wordt het stroomverbruik van geheugendraad-aandrijvingen echt een bezwaar.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.
The following users thanked this post: GéJé

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.344
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Wisselaandrijving
« Reactie #24 Gepost op: 20 januari 2015, 15:08:07 »
Voor wie hem zelf wil bouwen, hier een pdf met een complete bouwbeschrijving, ook van Floodland.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.