Auteur Topic: Ik ga ook aan de servo  (gelezen 10510 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Ik ga ook aan de servo
« Gepost op: 24 augustus 2011, 19:11:27 »
Inmiddels 4 servo's ontvangen.
De kleine servo TG9.
Deze lijken me voldoende om een waterkraan of kolenkraan in beweging te brengen en zeker leuk voor de prijs van 3,50 per stuk.
Daar kan je niet voor zonder zitten laat staan ze zelf voor maken.



Nu wil ik daar natuurlijk ook de ESU servodecoder bij gaan bestellen.
De vraag is dan welke trafo kan ik gebruiken.
Ik heb bijv. nog een trafo over uit een stratpakket welke bij het mobilestation hoorde of is er een ander soort trafo nodig. Ik lees in de beschrijving dat het zowel wissel als gelijkstroom kan zijn.
Welk advies gaat men mij geven ;)

ps. klikken op close gaat niet eer werken 8)
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Ik ga ook aan de servo
« Reactie #1 Gepost op: 24 augustus 2011, 19:36:09 »
Beste Tom,

Riny heeft mij deze trafo geadviseerd (2e alinea). Gelijkstroom maximaal 18V vanwege de ESU servo switch.

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Ik ga ook aan de servo
« Reactie #2 Gepost op: 13 september 2011, 01:06:35 »

Uiteindelijk toch weer even tijd gevonden om de servo-decoder aan de servo te verbinden en een analoge schakeling gemaakt.
De loc's kunnen nu eindelijk hun water innemen.

Ik heb er maar gelijk een videootje van gemaakt want tenslotte is dat ook een beetje mijn hobby.

<a href="" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">[size=18]WATERKRAAN[/size]</a>
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Ik ga ook aan de servo
« Reactie #3 Gepost op: 13 september 2011, 07:20:13 »
Beste Tom,

Dit ziet er heel mooi uit! Zal ook nog eens gaan zoeken naar een waterkraan.  ;)

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Ben

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 301
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
Re:Ik ga ook aan de servo
« Reactie #4 Gepost op: 13 september 2011, 11:57:12 »
mooi gedaan vooral het geluid van water vullen

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Ik ga ook aan de servo
« Reactie #5 Gepost op: 13 september 2011, 13:52:39 »
Het instellen van de Servo-decoder was eerst nog even een probleem maar al snel had ik het in de gaten dat je soms iets langer het 1e knopje ingedrukt moest houden.
Het ledje gaat dan opeens wat sneller flikkeren en de eerste servo is aangemeld.

Verder volgt het een op het ander en de uitslag die nodig is om de waterkraan boven de loc's te krijgen werd ook ingesteld.

Om een lang verhaal kort te maken heb ik ook hier maar weer een videootje van gemaakt, dat zegt wellicht meer dan mijn geoohaa :P


<a href="" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win"><br /><br />Ook hier wat schokkerige beweging, ik heb er wel vrede mee, misschien toch eens proberen met een gelijkgerichte trafo.</a>
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Riny

  • Gast
Re:Ik ga ook aan de servo
« Reactie #6 Gepost op: 14 september 2011, 09:08:46 »
Beste Tom,

Mooi weergegeven, daar kunnen andere ook van leren of gemak van hebben.
Dikke pluim.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Ik ga ook aan de servo
« Reactie #7 Gepost op: 14 september 2011, 22:04:28 »
Ik ben in principe wel tevreden met de analoge schakeling.
Maar volgens mij moet het ook digitaal kunnen alleen daar kom ik niet uit.
Kan ik de decoder zo op de baanspanning aansluiten en weet het systeem dan wie wat is.
In de gebruiksaanwijzing lees ik dat het in DCC staat maar volgens mij is het bij mij Motorola als zou ik niet 1 2 3 weten wat het verschil is en waarom het ene wel werkt en het andere weer niet.

De wisseldecoders die ik heb begrijp ik volkomen, middels dipschakelaars geef ik ze een adres.
Bij de servo decoder zie ik geen dipschakelaars.
Ik raak zelf er van in een dip :P :P.

De uiteindelijke gedachte is dat op het moment dat er een lok stopt we via de schakelaartjes kunnen bedienen maar ook via de computer.

Wie helpt me de komende winter door met dit probleem.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Kees

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 205
  • Geslacht: Man
  • WinDigiPet
Re:Ik ga ook aan de servo
« Reactie #8 Gepost op: 14 september 2011, 23:14:26 »
Hallo Tom,

Om de SwitchPilot te kunnen programmeren dienen de aansluitklemmen (TrkA met PwA) en (TrkB met PwB) verbonden te worden. Dit staat nauwkeurig beschreven in de handleiding van de SwitchPilot die natuurlijk moet worden gevolgd. sluit hem nu aan op de programmeer uitgang van een digitale centrale.ook mobil station en 6021
Tom, sluit op bovenstaande wijze je decoder aan op je centrale. Volg verder de handleiding van de switch pilot hfdst. 8.4.1(alleen als je het standaard dec. nr.1 wil veranderen) Als je de pilot bv. dec.nr. 4 geeft dan reserveerd hij zelf de dec.nrs. 12-16 voor de servo's de nrs. 12-16 geef je dan in je centrale aan als wissels
dec.nr. 5 voor de pilot geeft dus 17-20 enz.

Standaard staat de decoder op adres 1 met voor de servo's de nrs 1-4
Ik heb op mijn cs1 4 wissels aangemaakt met respectievelijk de adressen 1-4 (ik had deze eerste 4 adressen vrij gehouden)
Verder heb ik niets gedaan en kon ik de sevo's bedienen.
Wellicht heb jij de nrs. 1-4 al in gebruik op een wisseldecoder volg dan bovenstaande om het dec.nr. van de pilot te veranderen of verhuis de huidige magneetartikelen 1-4 (wisseldecoder)naar achteren (bv. 12-16 ik weet niet tot hoever je gaat met de wisseldecoders) zodat 1-4 vrij komen voor de servo's.
Maak dan bv. 4 wissels aan met de nrs. 1-4 en dan zouden de servo's moeten werken.

Als je dit gedaan hebt kun je weer kiezen
of je sluit de pilot nu aan op de rail uitgang van je centrale of je gebruikt ook nog een aparte voeding (zie hiervoor ook de handleiding) Als aparte voeding maakt wissel -of  gelijkstroom niet uit.
DCC is voor jou configuratie niet mogelijk dus is het motorola.
ik ken de mogelijkheden van I-train niet maar wellicht kun je het zo maken dat als de lok stopt de waterkraan dan automatisch draait en na verloop van
tijd weer terug. Of je plaatst op je scherm in I-train een schakelaar die digitaal verbonden is met je centrale zodat je de kraan met de muis kunt activeren.
Maar nogmaals ik ken I-train niet dus weet ik ook niet of dat laatste mogelijk is.

Gr. Kees
Treinen WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit Tams(rijden), CS1(schakelen) terugmeldingen over HSI usb 56 loks K-en C rail K83, K83 met relais, littfinski schakeldecoders 12 boosters.
FCS WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit CS2(schakelen), terugmeldingen over HSI usb, Dc en AC voedingen, K83 met relais.

Offline Kees

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 205
  • Geslacht: Man
  • WinDigiPet
Re:Ik ga ook aan de servo
« Reactie #9 Gepost op: 14 september 2011, 23:38:09 »
Zie ik nou dat je zo laat nog zit te lezen ???
Treinen WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit Tams(rijden), CS1(schakelen) terugmeldingen over HSI usb 56 loks K-en C rail K83, K83 met relais, littfinski schakeldecoders 12 boosters.
FCS WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit CS2(schakelen), terugmeldingen over HSI usb, Dc en AC voedingen, K83 met relais.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Ik ga ook aan de servo
« Reactie #10 Gepost op: 14 september 2011, 23:53:13 »
Kees, ik ga dit volgende week als ik tijd heb even uitproberen.
Druk weekend voor de boeg, familiefeestje omdat we allebei dit jaar 65 zijn, maandag kater en dinsdag kijken voor een ander autootje.
Mijn grote dank.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Ik ga ook aan de servo
« Reactie #11 Gepost op: 14 september 2011, 23:53:43 »
Zie ik nou dat je zo laat nog zit te lezen ???

Goed gezien, 't is nog vroeg hoor.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Riny

  • Gast
Re:Ik ga ook aan de servo
« Reactie #12 Gepost op: 15 september 2011, 18:46:27 »
Maar volgens mij moet het ook digitaal kunnen alleen daar kom ik niet uit.

Beste Tom,

Je kan, zoals de handleiding aangeeft, de decoder gewoon aan je systeem hangen (railspanning/data).

Voorbeeld en praktisch uit te voeren:


Je al in gebruik zijnde wisseldecoders hebben adres 1,2,3,4.
Geef de servo decoder(s) 101, 102, 103, 104 als adres mee en alles zal werken en elkaar niet bijten.

Hopelijk kom jij hier de winter wel mee door. :-*

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Ik ga ook aan de servo
« Reactie #13 Gepost op: 21 september 2011, 09:11:19 »
De bestaande decoders omgezet naar 2, 3, 4, 5 en 6.
Servodecoder aangesloten, alle magneetartikelen opnieuw genummerd.
Alles werkt perfect vanuit I-train ook de waterkraan welke met een wisselaansluiting wordt bediend.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0