Auteur Topic: Stationsemplacement Weert  (gelezen 9504 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bob

  • Gast
Stationsemplacement Weert
« Gepost op: 20 augustus 2011, 19:42:47 »
Na een tijd van informatie vergaren, tekeningen opvragen en foto's zoeken is vandaag niet alleen
'la Vuelta a Espa?a' van start gegaan maar ook de bouw van Stationsemplacement Weert.
Ik was al aan het testen geweest met verschillende muurplaten van Auhagen, Faller en andere
merken maar de keus is toch gevallen op muurplaat Vollmer No.: 7349. Het gekke is deze staat
in het N-spoor assortiment terwijl de steen op schaal H0 1:87 is.
Ook het snijden is een kunst apart. Ik ben iemand van grote passen - snel thuis, maar daar heb
ik al verschillende plaatjes mee verpest. Ik had ergens gelezen dat je na 2 keer snijden de plaat
makkelijk breekt op de snijrand, maar a) de snijrand breekt dan lelijk en b) door de druk op het mes,
gaat het mesblad zoeken en krijg je kromme snijlijnen.

Het eerste muurtje, de gevel aan de westzijde van het Perrongebouw - Dienstlokalen:


De gevel, waarvan ik me al eerder afgevraagd heb wat zat er op/in dat oranje vlak:



De tekening op schaal gekopieerd was 1 :100 en vergroot naar 1 :87 = 115% van het origineel.
En ook hier is te zien dat de architect het anders had bedoeld dan in werkelijkheid gebouwd.





De witte stukje zijn de natuurstenen (Auhagen) lateien.
De nu nog witte H-balk is van evergreen.



Voor de kozijnen ga ik toch maar eens zoeken naar kant en klare die in de handel zijn, maar of de juiste maat daarbij zit???
Ook sommige snijvlakken ben ik niet tevreden en zal er ook een loeplamp komen voor rechter te kunnen snijden.

Vanmiddag tijdens het boodschappen doen even nog bij de 'Action' binnen geweest. Daar voor ? 3,50 een A3 snijmat en een
papiersnijder gekocht, daarmee kan ik de eerst snijlijn kaarsrecht zetten. Hoe lang deze het uithoudt........maar
er zit nog een reserve mesje bij.

Oja die broodplank was het idee van de vrouw, dus niet denken dat ik ook al het keukengerei achteroverdruk.  ;)





Riny

  • Gast
Re:Stationsemplacement Weert
« Reactie #1 Gepost op: 20 augustus 2011, 20:11:33 »
Oja die broodplank was het idee van de vrouw, dus niet denken dat ik ook al het keukengerei achteroverdruk.  ;)

Beste Bob,

Dat kan jij nu wel zeggen maar jouw vrouw ziet ook niet wat je ons hier wijs zit te maken. ;) :D ;D

Maar verder ben je lekker bezig en is de aanvang toch van start gegaan.
Ik ben zeer benieuwd naar de vervolg resultaten.
Dat het een keertje tegen zit, daar hebben wij allemaal last van, maar ik heb er goede hoop op dat het toch gaat worden wat je voor ogen hebt.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Stationsemplacement Weert
« Reactie #2 Gepost op: 21 augustus 2011, 00:08:40 »
Beste Bob,

Van harte met de start van de bouw! We gaan je volgen en zijn zeer benieuwd naar de vervolgstappen. Veel succes toegewenst!

Ja, die broodplank...... :D

Groet,
Johan

Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

GGoos

  • Gast
Re:Stationsemplacement Weert
« Reactie #3 Gepost op: 29 september 2011, 08:56:54 »
Beste Bob, hoe staat het ervoor? Zelf heb ik ook ge?xperimenteerd met platen van Vollmer e.a. maar die zijn vaak veel te hard om te snijden.

bob

  • Gast
Re:Stationsemplacement Weert
« Reactie #4 Gepost op: 5 oktober 2011, 21:02:24 »
Beste Bob, hoe staat het ervoor? Zelf heb ik ook ge?xperimenteerd met platen van Vollmer e.a. maar die zijn vaak veel te hard om te snijden.
Sorry Gerard kwas effe met vakantie, maar hoe staat het ervoor?
Uh....ja....nee....hopeloos en/of hoopvol en nog steeds aan het experimenteren.
Op de achtergrond aan het informeren en zoeken.

Ik kreeg laatst een mail van een andere professionele bouwer:
Citaat
Nu moet je weten dat er een zachte en harde variant te koop is, nr 6028 breekt gemakkelijk dus moet je nr 6027 gebruiken die is ook iets lichter van kleur.
Ik gebruik ook plaatjes van Auhagen die ook zacht en nog eens veel goedkoper, 1,40 euro tegen 3,75 voor de Vollmerplaatjes.

Nou dat breken ben ik achter, altijd op de plek waar deze niet moet breken ook na 7 a 8 keer insnijden.
Ook ben ik op een forum (sorry Riny, maar je bent er ook vaste gast  :P) gestuit van een geweldig bouwproject
Ronde locloods Pankow-Heinersdorf. Effe googlen en deze komt tevoorschijn.
Alvast een geweldige tip via dat project: glaslatjes op een transparante sheet te printen! Die is dus al binnen.
Deze bouwer maakt het door zelf te gieten en 3D-printdelen.
a) dat is niet goedkoop, maar daarnaast heb ik al ? 31,- aan muurplaatjes gesloopt
 en
b) je moet behendig zijn met AutoCAd en dat ben ik niet.
Hij werkt met veel dezelfde onderdelen [24 dezelfde muurdelen] dus makkelijker te kopi?ren.
Op zich een geweldig mooi project! :o
Daarnaast ben ik nog steeds zoekende naar............................................
- in het spoorwegmuseum was men met gestreken karton bezig het station Amsterdam CS na te bouwen.
  Dit zie je veel in maquettebouw, alleen heb je niet de voegdiepte en/of stenen dus minder 3D. Had ik nu een Waterstaatsstation
  gekozen, zoals Echt, Swalmen of Horst-Sevenum was dat de oplossing (overigens in model te koop). Nu zijn er de laatste jaren
  ook veel laser gesneden modellen te koop van dit materiaal. Ik vind dit mooi materiaal en makkelijk te bewerken alleen zoals gesteld
  platte muren,
en
-het frezen met de Dremel laat me niet los. Nu heb ik een folder van Proxxon de Graveerinrichting GE 70 gevonden:

Stel je voor in plaats van die sjabloon de originele tekening op 1:87!
Maar dat apparaat is vrij prijzig en de dremel heb ik al, dus heb ik alleen het onderstel nodig. Zelf maken.............op zich ook een
leuke bezigheid.
Kortom.... ik ben dus nog steeds zoekende maar ik was niet in de veronderstelling dat ik het station dit jaar al klaar zou hebben.
 ;D ;D Ik moet m'n zolder ook nog uitmesten  ;D ;D en voorlopig niet met pensioen  >:(  :D enerzijds gelukkig,
anderzijds gaat er in werken veel vrije tijd zitten  :'(
Toch is het onderzoeken ook leuk en kom ik in contact  [lees > leer van] met anderen.......en misschien wil ik het wel te perfect!
Bedankt voor de belangstelling en zodra ik verder ben kom vanzelf on topic.
Oja inmiddels tekeningen gescoord uit 1993 (hinderwet vergunningaanvraag) waar deze zoals de gebouwen uitgevoerd zijn, zijn getekend!
Dus iedere keer weer een stapje verder.

Grtz. Bob
  

GGoos

  • Gast
Re:Stationsemplacement Weert
« Reactie #5 Gepost op: 6 oktober 2011, 10:45:04 »
Ik ben tussen de vele andere hobby's, werk en huishouden ook bezig met autoCAD. Ga mogelijk hiervoor weer terug naar school omdat ik het gewoon wil leren voor 3D-print toepassingen. Ook dit zal een lange adem hebben helaas.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Stationsemplacement Weert
« Reactie #6 Gepost op: 5 maart 2013, 17:22:55 »
Zeg Bob,
Ik zit alweer een tijdje te wachten totdat dit prachtige initiatief een vervolg krijgt. Ligt dit project inmiddels in het stof of wordt dit draadje nog wat langer?
Groet,
Wim
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

bob

  • Gast
Re:Stationsemplacement Weert
« Reactie #7 Gepost op: 6 maart 2013, 19:12:50 »
Zeg Bob,
Ik zit alweer een tijdje te wachten totdat dit prachtige initiatief een vervolg krijgt. Ligt dit project inmiddels in het stof of wordt dit draadje nog wat langer?
Groet,
Wim

Wim misschien vergeten, maar ik heb hier, klikkie
vorige week al antwoord gegeven, maar nog even in het kort..............................draadje wordt langer maar wannneer?

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Stationsemplacement Weert
« Reactie #8 Gepost op: 6 maart 2013, 19:43:36 »
Dan merk ik het wel.
In elk geval een leuk initiatief. Ik zoek nog een Nederlandse goederenloods voor bij mijn Station Goor, maar ik denk dat ik ?m in dezelfde stijl ga bouwen als het station als een los bijgebouw... maar dan met schuifdeuren i.p.v. ramen.
Ik ga wel eens op zoek naar wat bouwtekeningen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

bob

  • Gast
Re:Stationsemplacement Weert
« Reactie #9 Gepost op: 6 maart 2013, 20:06:23 »
Dan merk ik het wel.
In elk geval een leuk initiatief. Ik zoek nog een Nederlandse goederenloods voor bij mijn Station Goor, maar ik denk dat ik ?m in dezelfde stijl ga bouwen als het station als een los bijgebouw... maar dan met schuifdeuren i.p.v. ramen.
Ik ga wel eens op zoek naar wat bouwtekeningen.

Kan je hier iets mee

klik

en

klik

Ook hebben ze in Utrecht mogelijk de originele bouwtekening : printje ? 1.- of even naar het gemeente archief.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Stationsemplacement Weert
« Reactie #10 Gepost op: 6 maart 2013, 23:27:18 »
Dank, daar kan ik wel wat mee... die loods is eigenlijk precies wat ik me erbij had voorgesteld... maar dan met dak. Gaat wel lukken denk ik. Mijn versie wordt denk ik wel wat kleiner: aan weerszijden schuifdeuren en "Van Gend en Loos" letters op het dak.
Dat gaat wel passen.
Groet,
Wim
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

GGoos

  • Gast
Re:Stationsemplacement Weert
« Reactie #11 Gepost op: 12 maart 2013, 10:08:28 »
Hoe staat het ervoor? Ik herken me in jou opmerking over de hardheid van de muurplaten van Vollmer en andere merken. Polystyreen werkt an sich goed.

bob

  • Gast
Re:Stationsemplacement Weert
« Reactie #12 Gepost op: 12 maart 2013, 17:56:39 »
Hoe staat het ervoor? Ik herken me in jou opmerking over de hardheid van de muurplaten van Vollmer en andere merken. Polystyreen werkt an sich goed.

Ben nog steeds aan het experimenteren met 'kunsthars' gieten en muurplaten maar het vordert niet echt (tijdgebrek).\
Heb nu wel alle tekeningen:klik

en door jou, de opmerking van Wim en de sneeuw buiten krijg ik er weer zin, dus wie weet..................................

GGoos

  • Gast
Re:Stationsemplacement Weert
« Reactie #13 Gepost op: 13 maart 2013, 10:45:13 »
Dat mallen maken enzo is inderdaad niet zo heel gek. Hopelijk kan je snel wat laten zien.

Ergens in mijn brein begint het idee te groeien het project van station Weert weer opnieuw te gaan doen, alleen dan beter :)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Stationsemplacement Weert
« Reactie #14 Gepost op: 13 maart 2013, 10:51:35 »
Bob, dat met kunsthars gieten wil je gebruiken voor het bouwen van je project? Lijkt me handig als je een groot aantal dezelfde onderdelen wil gebruiken... waarom gebruik je geen baksteenplaten?
Goed idee GGoos, al het voorwerk in karton en papier heb je eigenlijk al gedaan.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Stationsemplacement Weert
« Reactie #15 Gepost op: 13 maart 2013, 11:44:15 »
Gieten met kunsthars is helemaal geen gek idee. Ik heb dat al vaak gedaan. Als ik een bouwpakket had waar mooie geveldelen in zaten, dam maakte ik er voordat ik ging bouwen eerst en mal van. (zie mijn workshop mallen maken) sommige stukken giet ik met keramin maar om gevels te maken voor zelfbouw projecten giet ik ze van kunsthars. Het voordeel is dat het gegoten onderdeel met de plastic-hobbylijm te verlijmen is aan de plastic delen van een standaard bouwpakket. De giethars kan je ook op kleur maken. Daarvoor gebruik ik die tubetjes kleurstof die ze bij de bouwmarkt verkopen om door latex en verf te mengen. Voordeel van een mal ten opzichte van baksteenplaat is dat rollagen, deur- en raamopeningen en gevelornamenten er al in zitten.

Groeten, G?J

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Stationsemplacement Weert
« Reactie #16 Gepost op: 13 maart 2013, 13:26:01 »
G?J?,
Misschien heb je daar wel een punt en begin ik een beetje een soort kokervisie te ontwikkelen op basis van mijn eigen verworven technieken. Alsof mijn kennis van materiaal de enige waarheid is. Als ik lees van mallen maken met kunsthars dan is het eerste wat ik voor me zie: ??n grote kliederboel met kleverig narigheid die m?n mouwen inloopt en in geen zes jaar wil uitharden.
Zoals jij dat omschrijft zou je dus ??n hele gave bouwdoos kunnen kopen, er mallen van maken en een hele straat kunnen volbouwen uit diezelfde onderdelen.
Ik weet niet hoe dat auteursrechtelijk zit  :) maar ik zie wel mogelijkheden.  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

bob

  • Gast
Re:Stationsemplacement Weert
« Reactie #17 Gepost op: 13 maart 2013, 16:29:53 »
Gej? en Wim,

Nou die auteursrecht zou ik niet zo over in zitten, je cre?rt zelf toch ook iets en het blijft bij je op zolder, geen handel dus zie ik dat probleem niet.

Ik heb/ben op een ander forum de maker van Ronde locloods Pankow-Heinersdorf aan het volgen.
Een genot om dit project te volgen. Mazzel dat de maker 24 dezelfde geveldelen nodig had en zelf heeft gegoten, nadat hij de eerste in 3D printen had laten printen.
Maarja dan moeten je weer een tekening in autoCad aanleveren.
In een andere topic hadden we het over 'pikken' maar ik zie dit als delen van ervaringen en ik kan jullie zeggen, in mijn denkbeelden om mijn project te voltooien
ben ik bij deze topic al goed geholpen. Nu nog in werkelijkheid realiseren en tijd. ik zie in ieder geval geen kliederboel.
Mezelf kennende, weinig geduld, zou dat bij mij anders kunnen zijn.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Stationsemplacement Weert
« Reactie #18 Gepost op: 13 maart 2013, 17:00:08 »
Die locloods ben ik inderdaad ook aan het volgen. Zou voor mij w?l een reden zijn om naar twee rails over te schakelen. Die loods ziet er prachtig uit, maar ik mis de inspectieputten.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Stationsemplacement Weert
« Reactie #19 Gepost op: 14 maart 2013, 12:21:21 »
Maar ja dan moeten je weer een tekening in autoCad aanleveren.

Het kan ook met google SketchUp. Is een 3-D tekenprogramma dat je gratis kan downloaden.
Dat 3-D printen is echter niet goedkoop.

Groeten, G?J

bob

  • Gast
Re:Stationsemplacement Weert
« Reactie #20 Gepost op: 14 maart 2013, 18:56:55 »
Het kan ook met google SketchUp. Is een 3-D tekenprogramma dat je gratis kan downloaden.
Dat 3-D printen is echter niet goedkoop.

Ga ik eens naar kijken 'Ketchup'   :o

Ja inderdaad dat 3D printen, maar tegen de tijd dat ik bezig ga, zullen ze behoorlijk in prijs gezakt zijn  ;)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Stationsemplacement Weert
« Reactie #21 Gepost op: 14 maart 2013, 19:36:12 »
Jeetje, in de tijd dat je Sketch-up (ooit door Google bedacht om Google Earth vol te bouwen) door hebt en alles hebt uitgemeten, heb je Station Weert al lang in de verf staan.
Waar blijft het oude handwerk van snijden, vloeken en plakken?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

GGoos

  • Gast
Re:Stationsemplacement Weert
« Reactie #22 Gepost op: 15 maart 2013, 11:48:32 »
Ik neig ook naar handwerk, echter vind ik de hardheid van de muurplaten die op de markt zijn veel te hard. Krijg je geen fatsoenlijk raam uitgesneden.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Stationsemplacement Weert
« Reactie #23 Gepost op: 15 maart 2013, 21:14:19 »
Ik neig ook naar handwerk, echter vind ik de hardheid van de muurplaten die op de markt zijn veel te hard. Krijg je geen fatsoenlijk raam uitgesneden.
Dat vond ik ook: de Auhagen muurplaten zijn likker voor de blinde muren maar ramen uitsnijden is vervelend en lastig, laat staan al je nog een rollade boven de ramen wilt zetten. Je vijlt je een ongeluk.
Sinds enig tijd heb ik het gevonden en is het zeker waard te proberen: (dit gaat een beetje lijken op een Head & Shoulders reclame) de muurplaten van Wills. Het zijn flexibele muurplaten bedoeld om tunnelwanden aan de binnenkant de bekleden; daarom zijn ze buigbaar en minder dan 2mm dik. Dat snijdt als boter en bovendien hebben ze een diepe, strakke voeg die makkelijk te wet- en te drybrushen is. Omdat ze zo dun zijn moet je er voor de stevigheid wel wat dikkere plaat achterplakken.
Als je zoekt op: SSMP231 WILLS FLEXIBLE BRICK SHEETS - 4 SHEETS APPROX 130 X 75 X 2MM dan zul je ze snel vinden.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

bob

  • Gast
Re:Stationsemplacement Weert
« Reactie #24 Gepost op: 15 maart 2013, 22:16:03 »
Als je zoekt op: SSMP231 WILLS FLEXIBLE BRICK SHEETS - 4 SHEETS APPROX 130 X 75 X 2MM dan zul je ze snel vinden.

Kijk dat zijn tips daar heb ik wat aan.