Auteur Topic: Brommende ontkoppelrail  (gelezen 19972 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Brommende ontkoppelrail
« Reactie #25 Gepost op: 23 augustus 2011, 12:48:19 »
Zorg wel dat de analoge spanning gescheiden blijft van de digitale (rail)- spanning. De ontkoppeling heeft alleen het "blok" omhoog te brengen.
Dit zou dan betekenen dat de ontkoppelrails volledig ge?soleerd moeten zijn van de overige (digitale) rails.
De ontkoppelrails kunnen dan ook niet via koploper geheel automatisch werken, maar alleen handbediend.

Met groet, Roel  ;)
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Riny

  • Gast
Re:Brommende ontkoppelrail
« Reactie #26 Gepost op: 23 augustus 2011, 13:01:00 »
Dank voor je reactie; zoals je weet rijden wij puur analoog en gaan dit analoog testen!

Beste Johan en Jaap,

Graag gedaan. ;)

Wanneer het uitsluitend in het analoge gebruik wordt toegepast zie ik geen problemen.
Ben benieuwd naar het resultaat.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Brommende ontkoppelrail
« Reactie #27 Gepost op: 23 augustus 2011, 23:59:48 »
Beste Roel,

Indien je de ontkoppelrail schakelt met een schakeldecoder (dus een decoder die een relais in zich heeft), kun je hem wel digitaal schakelen en dus door Koploper (en anderen)  laten schakelen.

Voorbeeld: mijn mijnschacht lift draait op 16 volt wisselstroom, via een Viessmann 5213 schakeldecoder, die "aangaat" als onderdeel van een wisselstraat in een bepaalde rijweg en weer "uitgaat" op een stuurmelder een stuk verder op, in de praktijk draait de lift elke keer 20 seconden.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Ben

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 301
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
Re:Brommende ontkoppelrail
« Reactie #28 Gepost op: 24 augustus 2011, 01:40:44 »




Misschien een idee

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Brommende ontkoppelrail
« Reactie #29 Gepost op: 24 augustus 2011, 07:59:31 »
Ben, misschien kan je het nader toelichten.
Er zijn hier velen die dit niet zo begrijpen, we zijn niet allemaal electro-techneuten.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Ben

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 301
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
Re:Brommende ontkoppelrail
« Reactie #30 Gepost op: 24 augustus 2011, 14:23:05 »
Sorry Tom, hier komt ie dan.

Of deze schakeling werkt, dat heb ik niet getest.
De werking zou als volgt kunnen zijn maar eerst waarom.
In de bovenstaande discussie kwam naar voren (zoals ik dit van jullie begrijp)  dat twee signalen of stroomkringen elkaar zou kunnen bijten.

Door een OPTOCOUPLER te gebruiken worden twee signalen van elkaar gescheiden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Optocoupler

Een opto-coupler is een kleine ge?ntegreerde schakeling waarin zich een led en een lichtgevoelige transistor bevinden. Door een bepaalde spanning aan de klemmen van de led te leggen zal de transistor in geleiding gaan. Hierdoor kan een signaal in de ene schakeling worden overgedragen op een andere schakeling zonder dat deze schakelingen elektrisch met elkaar verbonden zijn, wat uit veiligheidsoverwegingen in veel apparatuur (bijvoorbeeld medische apparaten) een vereiste is. Dit zorgt dus voor een galvanische scheiding die gemakkelijk toe te passen is in kleine elektronische schakelingen.     

Nu mijn gedachtegang;

Om niet een signaal vanuit een magneetartikel om te bouwen naar een gelijkstroom signaal want dat zou en nadelig invloed kunnen hebben, wordt er in de discussie geopperd.
Kunnen we een OPTOCOUPLER gaan toepassen  er zijn verschillende types maar daar gaan we het niet over hebben dat kan een andere keer wel.
In het IDEE krijgen we een signaal van de 5211 die gaat naar de OPTOCOUPLER (links) de werking wordt goed weer gegeven in WIKIPEDIA.
Aan de rechter kant van de OPTOCOUPLER  krijgen we (galvanische scheiding) een gelijkstroomkring die ontkoppelrail in werking stelt en dan zonder brom dat hebben al laten zien en horen.

Eigenlijk is er verder niet veel over te vertellen, wel kan er nog over worden opgemerkt er nauwelijks stroom wordt onttrokken laten zeggen stroom die nodig hebben voor treintjes.
Want ontkoppelrail ?s krijgen immers hun stroom van een extreme stroombron.
Ik hoop enige bijdrage kunnen leveren en wil de hierdoor de OPTOCOUPLER  de aandacht geven tot een bruikbare component.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Brommende ontkoppelrail
« Reactie #31 Gepost op: 24 augustus 2011, 20:21:44 »
Ben, bedankt voor de uiteenzetting.
Alhoewel het mij allemaal nog een beetje duizeld (dat heb je met beddenverkopers) hoop ik toch dat jouw bijdrage een beetje inzicht geeft over het schema en de gedachte er achter.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Brommende ontkoppelrail
« Reactie #32 Gepost op: 24 augustus 2011, 23:16:07 »
Beste Tom en Ben,

Ik snap de werking van de schakeling, maar kan hem niet controleren op keuze componenten, (ben een werktuigkundige).

Maar met een oude 2-rail trafo van Fleischmann of zo en een Viessmann 5213 schakeldecoder bereik je hetzelfde doel denk ik, het verschil met de Viessmann 5211 wisseldecoder is dat je bij de 5213 ook moet "zeggen" dat je moet stoppen met ontkoppelen.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Ben

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 301
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
Re:Brommende ontkoppelrail
« Reactie #33 Gepost op: 25 augustus 2011, 00:52:51 »


Zonder een  OPTOCOUPLER krijg je geen galvanische scheiding of je moet Relais gebruiken.
Welke decoder je ook wil toepassen dat maakt geen verschil.
Als de linker kant van OPTO wordt aangestuurd gaat hij licht uitzenden. (alleen kunnen wij dit niet zien)

Als nu de fotocel het licht  op zou vangen van de Led gaat simpel gezegd de fotocel werken als een schakelaar.


edit: afbeelding vergroot

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Brommende ontkoppelrail
« Reactie #34 Gepost op: 25 augustus 2011, 16:52:31 »
Beste Ben,

Een Viessmann 5213 schakeldecoder is een wisseldecoder met een ingebouwd potentiaalvrij relais, dus net zo galvanisch gescheiden als maar zijn kan.

Groet, Anne W

Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Brommende ontkoppelrail
« Reactie #35 Gepost op: 25 augustus 2011, 21:09:18 »
Beste Forumgenoten,

Gisteren hebben we (mijn zoon en mijn persoontje) zitten discussi?ren over het gebruik van de printplaat bij de analoge baan.
Volgens ons moet het kunnen zoals weergegeven in bijgevoegd plaatje waarbij we denken aan maximaal 5 stuks per printplaat! We zullen dit eind van de week uit testen (componenten zijn besteld!).


Johan

Voor ANALOOG GEBRUIK is bovenstaand schema toepasbaar. Vanavond heb ik de printplaat gemaakt en een drietal stuks ontkoppelrails gekoppeld conform bovenstaand schema en alle drie de ontkoppelrails werken geruisloos!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III