Auteur Topic: Draaischijf (self made) - althans......  (gelezen 15722 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Draaischijf (self made) - althans......
« Gepost op: 17 augustus 2011, 19:14:19 »
Beste modelspoorhobbyisten,

Mijn vader is nog druk met zijn werk en daar maak ik even gebruik van!  ;)

De standaard draaischijf van m*rklin (7186 of de 7286) is voor mijn locomotieven te lang (Omdat mijn grootste locomotief de 3099 of 30032 is).
Daarnaast heeft de oude draaischijf (7186) van m*rklin te weinig opstelmogelijkheden, en daarin tegen de nieuwe draaischijf (7286) heel erg veel (maar tevens is deze erg duur).

Daarom heb ik besloten om zelf een draaischijf te maken. In een modelblad heb ik een voorbeeld gezien, en deze heb ik gebruikt om een ontwerp te maken. Daarna ben ik als leek begonnen om met polystyrol platen en profielen een hoofdframe te maken.

Daar bovenop heb ik een plaat gelegd, waarop ik de K-rails kan leggen (180mm + 45mm). Omdat de bielzen dan nog steeds te zien zijn, heb ik een 0.5mm polystyreenplaat gemaakt, waar ik de stroompunten heb uitgesneden en deze in het midden gelegd.



Aan de zijkant heb ik hout neergelegd, zodat de depotchef over de draaischijf heen kan lopen. Maar om er voor te zorgen dat hij er niet vanaf valt, heb ik ook een reling geplaatst.  ;D



Hieronder 2 overzichtsfoto?s:




Op deze foto heb ik het huisje voor de foto even verwijderd. Zal maar niet tegen mijn vader zeggen dat ik even de 3106 van hem heb geleend!  ;)

Maar nu mijn probleem stelling;
Ik wil een aantal elektrische draden naar beneden hebben, maar ook de draaischijf laten ronddraaien. Weten jullie hoe ik dit kan oplossen? Heeft iemand hiermee ervaring? Helaas geven ze in het modelblad daar geen oplossing voor!

Tevens wordt er in het modelblad een voorbeeld gegeven met een motor (conrad nr. 24 42 36) & tandwielenset (conrad nr. 29 74 02). De motor wil ik gewoon aan een m*rklin-trafo aansluiten, gelijkrichter ertussen, en dan met de draaiknop de gewenste draaisnelheid bepalen/regelen.

Groet,
Jaap (zoon van)
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Draaischijf (self made) - althans......
« Reactie #1 Gepost op: 17 augustus 2011, 20:10:16 »
Ik heb geen ervaring met draaischijven, laat staan om er zelf een te maken.
Maar om de stroom door te voeren heb ik weleens iets gezien met sleepcontacten.
Als ik zo de bouw zie dan denk ik dat die sleepcontacten ook geen probleem voor je zullen zijn om die te maken van koperen of messing banen.

Moet wel zeggen dat de bouw tot nu toe bijzonder geslaagd is, mooi die reling.
En dan maar te zwijgen over het middenstuk waar je uitsparingen in hebt gemaakt voor de puco's.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Draaischijf (self made) - althans......
« Reactie #2 Gepost op: 17 augustus 2011, 20:14:03 »
Beste Tom,

Als vaders van huis is dan.............. ;)

Dank voor je reactie; zoonlief is nu niet thuis maar hij heeft een richting voor het zoeken!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Draaischijf (self made) - althans......
« Reactie #3 Gepost op: 17 augustus 2011, 20:31:52 »
Ach als zoonlief zich maar vermaakt.

Ik heb een beetje op het internet zitten zoeken en kwam het volgende tegen.

Link 1



Misschien niets nieuws maar ja ik weet ook niet wat er allemaal al is gevonden op het net.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Draaischijf (self made) - althans......
« Reactie #4 Gepost op: 17 augustus 2011, 20:39:11 »
Ach als zoonlief zich maar vermaakt.

Vanwege drukke werkzaamheden is het voor hem het weekend of in de vakantie hobby tijd.

Volgens mij heeft hij de eerste link al eens gezien maar de tweede nog niet!

Wederom dank voor de reactie.

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Riny

  • Gast
Re:Draaischijf (self made) - althans......
« Reactie #5 Gepost op: 17 augustus 2011, 20:42:00 »
De motor wil ik gewoon aan een m*rklin-trafo aansluiten, gelijkrichter ertussen, en dan met de draaiknop de gewenste draaisnelheid bepalen/regelen.

Beste Johan en Jaap,

Beste Jaap:
Een puik werkstuk waar je trots op mag zijn en heb er alle vertrouwen in dat het eindresultaat ook dik in orde zal komen.

Vraagje, waarom zou je met een M?rklin trafo (voeding) gaan werken?
Zoals je aangeeft dien je deze gelijk te richten.
Persoonlijk zou ik op een of andere beurs een kijken voor een Fleischmann trafo, deze is 14 volt DC en met de regelknop kun je draaischijf dan links en rechtsom laten draaien, mits de motor dit uiteraard kan maar dat zal naar alle waarschijnlijkheid wel.
Dergelijke trafo's kosten 20x niets.

Het is maar een idee en bedoeld om mee te denken. :'(





Beste Johan,

Zuinig zijn op je zoon.
Hij kan nog vaak van pas komen. :D ;D


 

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Draaischijf (self made) - althans......
« Reactie #6 Gepost op: 17 augustus 2011, 20:45:14 »
Beste Johan,

Zuinig zijn op je zoon.
Hij kan nog vaak van pas komen. :D ;D

Beste Riny,

Dat ben ik ook, maak je maar niet ongerust en je weet hij is ook ontzettend M*rklin minded!

Groet,
Johan

ps
Hij zal morgen wel reageren; Jaap is nu druk met een vergadering aangaande de bouw van zijn huis!
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Draaischijf (self made) - althans......
« Reactie #7 Gepost op: 17 augustus 2011, 21:10:11 »
Knap gedaan, Jaap.
Vooral de brug ziet er zeer realistisch uit  :o.
Ondanks dat je M*rklin minded bent, het gebruik van de Fleischmann trafo (zie Riny) bespaar je wel extra werk.
Heel moedig van je om zelf een draaischijf te maken, maar wel een leuke uitdaging.
Op deze manier kan je er een maken naar je eigen wensen.
Ik blijf dit zeker volgen.

Met groet, Roel  ;)
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Draaischijf (self made) - althans......
« Reactie #8 Gepost op: 18 augustus 2011, 09:38:41 »
@ tom; bedankt voor je reactie.
Ik heb 5 draden welke naar beneden moeten;
* rail aansluitingen;   2 draden
* lampje huisje;      1 draad (massa gecombineerd met rail, dus geen extra draad nodig)
* 2x seinen;      2 draden (massa gecombineerd met rail, dus geen extra draad nodig)
Omdat ik de koper of messing banen zelf moet leggen, zal er wel wat ruimte tussen moeten zitten. Daardoor wordt de arm aan de hoofdas ook snel groot, wat een groot koppel kan veroorzaken.

@ riny; bedankt voor je reactie.
Ik wil met de M*rklin trafo de treinen aansturen, en als de trein dan stil staat, kan ik de trafo gebruiken om de draaischijf te draaien  ;D. Maar aan een fleischmann trafo had ik nog niet gedacht, bedankt :o!

@roel; bedankt voor je reactie.

Groet,
Jaap
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Draaischijf (self made) - althans......
« Reactie #9 Gepost op: 1 april 2012, 13:35:29 »
Beste modelspoorhobbyisten,

Ik ben inmiddels weer opgeschoten met mijn ?selfmade? draaischijf. Ik heb bij c*nrad een lagerbus gekocht welke zal fungeren als middelpunt/draaipunt van het geheel. Deze lagerbus heb ik in een houtenplaat geslagen van 45cm bij 45cm. Het in het vorige stuk beschreven hoofdframe zal pas gemaakt worden op een aluminium staaf.
In deze aluminium staaf (10mm bij 10mm) komt een messing buis waardoor de elektrische draden heen door heen gevoerd kunnen worden. Tevens heb ik geharde stalen ringen onder het aluminium geplaatst, zodat het aluminium niet slijt. Tevens om de hoofdbuis niet te laten slijten een extra messing buis erom heen.



Het tandwielen set heeft een gatdiameter van rond 3mm. De messing buis heeft een diameter van rond 5mm. Daarom zullen de elektrische draden naar buiten de buis moeten. Met een slijpschijf heb ik in de buis een sleuf gemaakt. Als eerste heb ik gekeken hoeveel draden er door de buis heen kunnen; 8 draden kunnen door de buis. Dit is voor nu voldoende.



In de bouwwinkel heb ik een sterke metaallijm gekocht, welke ik zal gebruiken om de diverse metalen delen op elkaar te lijmen. Volgens de specificaties van de lijm, kan deze in sommige gevallen 220kg/cm2 aan. Nou, dat moet voldoende zijn!
Hieronder worden de diverse onderdelen aan elkaar gelijmd. Omdat de extra buis niet goed in het lager kon draaien, heb ik deze bewerkt door in de lengte richting een sleuf eruit te slijpen. Daardoor kan ik de buis kleiner klemmen om de hoofdbuis. Nadat de lijm gedroogd was, heb ik nog het 1 en ander moeten vijlen om de as lekker in het lager te kunnen laten lopen.



Voordat ik wielen aan de zijkant van de draaischijf kan aanbrengen, dient er een rails te liggen. Maar zonder stevige bestrating, kan er daarboven ook niks aangelegd worden. Met de b*sch klinkerweg moet ik een eind kunnen komen. Voor het lager heb ik een vierkant uitgesneden uit de plakfolie. Daar heb ik deze ongeveer in het midden aangebracht.



Hieronder het resultaat van de gehele bestrating. Als er een plaat op komt, met een rond gat  dan ziet men niks van de rechte hoeken.



Even een test met de draaischijf erop :D.



Voor de rail heb ik gekozen voor een flexrail. Deze had ik een tijd geleden op een beurs gekocht. Met een Stanley mes heb ik de rail doormidden (? 1/3 vs 2/3) gesneden op de bielzen. Met kleine spijkers ga ik de rail in een rondje leggen. Ik heb gekeken waar ik de rail ongeveer wil hebben, en daar heb ik de rail neergelegd. Daarna zijn er 2 spijkers langs de biels geslagen om de rail ongeveer op zijn plaats te houden.

In een extra stukje hout is een gat aangebracht om het midden van de draaischijf te kunnen bepalen. Met een passer kan dan de afstand naar de spijkers toe worden uitgezet. Alleen bij de eerste spijker (van het rondje) ging het verkeerd. Deze had ik erin geslagen, maar daar zat natuurlijk een biels. Voor de andere spijkers heb ik van te voren gekeken waar ze moesten.





Zo nu eerst even een lok pakken, losse railzen erbij leggen, het huisje op de draaischijf zetten, en dan eerst het tussen resultaat bekijken.





Er is alleen nog een probleem bij de aansluiting van de rail. Hier is de rail niet helemaal in de kromming. Weten jullie hier iets voor?
Voor het probleem dat de rail nog niet helemaal aansluit, heb ik al een ideetje.



Tevens heb ik de motor al laten draaien met een 12V gelijkstroomtrafo (12V is het maximale volt voor de motor). Dit werkte niet lekker, de motor leek niet helemaal goed te draaien. Tevens lukte het wisselen van de draairichting ook niet. Daarom heb ik toch even dit getest met de m*rklin trafo en een gelijkrichter, de motor werkt stukken beter. En het wisselen van de draairichting gaat ook, door de draden te verwisselen naar de motor.
Ik heb de motor met tandwiel ook al laten draaien, maar dit ging nog te snel (hier heb ik geen foto/film van, misschien de volgende keer). Daarom moet er een tandwiel tussen de motor en de hoofdas gezet worden.

Voor de elektrische draden heb ik inmiddels wat besteld, maar dit blijft een verrassing voor de volgende keer!

Met groet,
Jaap (zoon van)
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Riny

  • Gast
Re:Draaischijf (self made) - althans......
« Reactie #10 Gepost op: 1 april 2012, 16:09:15 »
Beste Jaap (zoon van)  ;)

Ziet er allemaal zeer gelikt uit.
Iets waar je trots op mag zijn.

Je weet heel goed waar je mee bezig bent maar wil toch een goed bedoeld idee meegeven, mogelijk had je dat zelf ook al voor ogen.

Persoonlijk zou ik voor het wisselen van de draairichting met twee kleine voedingen werken i.c.m. met een tweemaal om relais en momentschakelaars.
Bijvoorbeeld momentschakelaars welke uit wisselaandrijvingen komen.
Tenminste daar zou ik persoonlijk eens mee hebben ge?xperimenteerd.

Mocht het zo zijn dat je het iets vind, ik heb bergen relais en momentschakelaartjes.
Dit wilde ik even laten weten.