Auteur Topic: Mannen broeders, vraagje ringleiding.  (gelezen 20442 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Frans

  • Gast
Mannen broeders, vraagje ringleiding.
« Gepost op: 10 augustus 2011, 12:45:34 »
De ringleiding moet dat helemaal rond of kan ik ergens op een punt stoppen.
Misschien een stomme vraag maar ik lees overal wat anderes vandaar.

Mvg Frans

Riny

  • Gast
Re:Mannen broeders, vraagje ringleiding.
« Reactie #1 Gepost op: 10 augustus 2011, 13:02:28 »
Misschien een stomme vraag maar ik lees overal wat anders vandaar.

Frans,

Stomme vragen bestaan niet !  >:(

Vanuit je 6021 komt "zogenaamde" wisselstroom met data, dus digitale AC spanning.
Je hoeft dus geen echte "Ring" te maken.

Onderstaand een module uit vervlogen tijden.
Zie links-onder (Rood/zwart), hier had ik de ringleiding "afgestopt" met een kroonsteentje.



Frans

  • Gast
Re:Mannen broeders, vraagje ringleiding.
« Reactie #2 Gepost op: 10 augustus 2011, 13:08:04 »
Ok Riny weten we nu ook weer senk joe :)

Offline Ponytail

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 95
  • Geslacht: Man
Re:Mannen broeders, vraagje ringleiding.
« Reactie #3 Gepost op: 10 augustus 2011, 21:16:38 »
Ik meen wel eens begrepen te hebben dat een ringleiding nooit een gesloten ring mag zijn...
Iets met een soort van antenne- en storingveroorzakend effect ofzo.
Kweenie pressies meer. :-[

Wie wel?

mvg.
Willem E.

Riny

  • Gast
Re:Mannen broeders, vraagje ringleiding.
« Reactie #4 Gepost op: 10 augustus 2011, 21:35:27 »
Willem,

Bij een DC (gelijkstroom) modelbaan mag dat wel, immer gaat bij DC stroom uitsluitend in 1 richting.
Er zijn dan zelfs ringleidingen mogelijk in een ster met aftakkingen naar de rails.
Mogelijk dat ik mij verkeerd uitdruk, in mijn hoofd zit het allemaal wel, maar probeer het maar eens in tekst weer te geven zodat het begrepen zou kunnen worden.
Het schiet mij aan uitdrukkingvaardigheid wel eens te kort. :'(

Mocht daar toch behoefte aan zijn wil ik het hele technische verhaal wel een terug zoeken in mijn archief en plaatsen.

Offline Ponytail

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 95
  • Geslacht: Man
Re:Mannen broeders, vraagje ringleiding.
« Reactie #5 Gepost op: 10 augustus 2011, 22:18:22 »
Riny, Frans en andere belangstellenden,

Op het 3-Railforum vond ik een schetsje.
Dit soort ringleiding zou GOED zijn:


Uit het bijgaande verhaal begreep ik dat dit ook GOED is:


Maar dit deze FOUT is:


De laatste 2 schetsjes heb ik zelf gemaakt, maar belangrijker:
Klopt het zo? Let wel: voor 3-rail/wisselstroom.

Mvg
Willem

Frans

  • Gast
Re:Mannen broeders, vraagje ringleiding.
« Reactie #6 Gepost op: 11 augustus 2011, 07:47:01 »
Beste Willem,

Bedankt voor de tip,maar aangezien ik een open constructie heb,heb ik alles aan de zijkant gezet.
Met spin en open zit je te klooien als je onder je tafel moet zijn maar wel een goed systeem als je geen schaduwstation hebt.

Mvg Frans

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Mannen broeders, vraagje ringleiding.
« Reactie #7 Gepost op: 11 augustus 2011, 08:34:09 »
Zo loopt mijn ringleiding, ik heb nergens last van.
Kan gewoon de Tros, Veronica, NOS enz ontvangen.

ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Frans

  • Gast
Re:Mannen broeders, vraagje ringleiding.
« Reactie #8 Gepost op: 11 augustus 2011, 08:36:40 »
Zo heb ik het ook Tom.

Riny

  • Gast
Re:Mannen broeders, vraagje ringleiding.
« Reactie #9 Gepost op: 11 augustus 2011, 09:35:23 »
Beste Frans,

Zoals Tom, en jij zelf de ringleiding hebben geplaatst is gewoon goed, zeker voor het 3 rail-systeem.
Dus 300% niks mis mee.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Mannen broeders, vraagje ringleiding.
« Reactie #10 Gepost op: 11 augustus 2011, 11:58:40 »
Geen gesloten ring maken is het devies.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Riny

  • Gast
Re:Mannen broeders, vraagje ringleiding.
« Reactie #11 Gepost op: 11 augustus 2011, 13:45:23 »
Geen gesloten ring maken is het devies.

Kort maar krachtig maar wel duidelijk ?n goed geformuleerd. ;)


Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Mannen broeders, vraagje ringleiding.
« Reactie #12 Gepost op: 11 augustus 2011, 15:41:57 »
Ik begrijp niet waarom er geen gesloten cirquit mag zijn, als ik naar de baan kijk dan is dat toch ook een gesloten cirquit, wat is dan het verschil met een ringleiding en een modelbaan.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Riny

  • Gast
Re:Mannen broeders, vraagje ringleiding.
« Reactie #13 Gepost op: 11 augustus 2011, 16:42:29 »
Beste Tom,

Je hebt daar een goed punt en zo is het in principe ook.

Echter, zelf hanteer ik de wijze, welke jij ook hebt toegepast, om mogelijke problemen onder de baan te voorkomen.
Vandaar dat het met AC wel mogelijk is maar in DC beter niet, of beter gezegd, helemaal niet.

Alleen, zoals al eerder door Frans aangegeven in zijn aanvang vraagstelling, de mening zijn en zullen blijven verschillen.
Men zou het gewoon moeten doen zoals men denkt er goed aan te doen, mocht er iets misgaan, ondervinding is dan nog altijd de beste leermeester.

(zie tekst in mijn onderschrift) ;)

Offline Ponytail

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 95
  • Geslacht: Man
Re:Mannen broeders, vraagje ringleiding.
« Reactie #14 Gepost op: 11 augustus 2011, 22:19:51 »
Een gesloten ringleiding wordt dan een "aardlus"...
Maar wat deze wijsheid exact inhoudt... Geen idee  :-\
Deskundigen?

Willem E.
Ik begrijp niet waarom er geen gesloten cirquit mag zijn, als ik naar de baan kijk dan is dat toch ook een gesloten cirquit, wat is dan het verschil met een ringleiding en een modelbaan.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Mannen broeders, vraagje ringleiding.
« Reactie #15 Gepost op: 12 augustus 2011, 08:41:38 »
Het blijft toch vreemd dat er ook op het internet nergens duidelijkheid bestaat over de ringleiding.
Wel lees ik de waarschuwingen maar dan staat er ook bij dat men nog nooit werkelijk een onderbouwend verhaal heeft gehoord laat staan dat er gevolgen door zijn ontstaan.

Als ik simpel denk aan een ringleiding welke niet doorloopt als een lus dan constateer ik het volgende.
Er worden aansluitingen gemaakt naar de baan, deze is vaak in wat voor een vorm dan ook een lus.
Stel ik sluit de ringleiding aan op 2 punten, dan is op dat moment de ringleiding verbonden met de raillus en vormt de ringleiding zo zich zelf als een lus.

De vraag blijft dan bij mij hangen, wat is dan het probleem.

ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Riny

  • Gast
Re:Mannen broeders, vraagje ringleiding.
« Reactie #16 Gepost op: 12 augustus 2011, 09:21:39 »
De vraag blijft dan bij mij hangen, wat is dan het probleem.

Beste Tom,

Je onderbouwing staat als een huis en ook ik (wie ben ik) kan echter alleen maar meegaan in je onderbouwing dat een modelbaan een lus is, is gewoon een feit en daar valt geen speld tussen te krijgen.
Immers, de basis van iedere modelbaan valt onder de noemer "hondenkluif".

De door Willem aangegeven uitdrukking "aardlus" daarin tegen heeft een andere werking even als "antenne werking".
Ook ik kan er geen hout van snijden en de juiste onderbouwing geven van een ringleiding.
Zoals jij (Tom) het onderbouwt zou, zowel de "aardlus" als "antennewerking" beiden in een modelbaan gezien kunnen worden.

Op zich vind ik het persoon een interessante discussie worden en wil mij daar in het aankomende weekend eens in verdiepen.
Al was het maar dat het ?chte begrip met de technische (theorie) naar voren zou komen.
Dus ik probeer hier zeker op terug te komen en mocht ik er niet uitkomen dan hoop ik dat iemand van ons forum hier een antwoord op kan/gaat geven.
(Nu zal ik het willen weten ook. ???)

 

Frans

  • Gast
Re:Mannen broeders, vraagje ringleiding.
« Reactie #17 Gepost op: 12 augustus 2011, 09:41:15 »
Beste Riny,

Een hondekluif is toch geen lus,dat blijft toch een rondje, in mijn gedachtengang is een lus net zoiets als een keerlus.
Verbind een hondekluif via de ringleiding naar de trafo en je blijft een rondje houden of zit het iets gecompliceerder in elkaar.

Mvg Frans

Riny

  • Gast
Re:Mannen broeders, vraagje ringleiding.
« Reactie #18 Gepost op: 12 augustus 2011, 10:06:33 »
Beste Frans,

Begrijpelijk dat je deze vraag stelt en goed dat je dit doet ook, niet met vragen blijven zitten.

Een keerlus is om te "keren" maar, in principe, ook een cirkel of rondje.
Echter met een z.g twist wanneer het de spoorstaven betreft.
Bij het 3 rail-systeem geeft dit geen probleem, echter bij 2 rail-systemen wel.

Bij onbewerkte 3 rail rails blijven beiden spoorstaven altijd min (-) en de puco's plus (+).
Bij 2 rail, welke de rijstroom verzorgd, worden/zijn de spoorstaven (rechts = +) (Links = -)
Bij een keerlus zal dus, bij 2 rail na de keerlus, de + spoorstaaf op de - spoorstaaf uitkomen.
Het effect zal dan sluiting zijn.
Maakt men in het 2 rail een rondje, ovaal dan is dit weer niet het geval omdat er dan geen twist veroorzaakt word.

Terug naar het "rondje" cq. onderwerp waar het om ging.

Al is het model anders, men blijft een rondje rijden.
Dus of het nu een cirkel, ovaal of hondenkluif is, het is en blijft een gesloten circuit, en zoals Tom het weergeeft, in principe is ieder modelbaan daar op gebaseerd.




 

Riny

  • Gast
Re:Mannen broeders, vraagje ringleiding.
« Reactie #19 Gepost op: 12 augustus 2011, 10:18:11 »
Nog even terugkomende op het begrip ringleiding.
Zoals ik al eerder aangaf gaan we uit van een "ster", dus zoals andere hier ook al aangaven, geen gesloten circuit maken.

Onderstaande tekst is niet van mijzelf, maar ook hier wordt niet uitleg gegeven betreffende de definitie van een ringleiding.

Ringleiding

Als de modelspoorbaan groter wordt, kan het gebeuren dat de treinen niet goed rijden ondanks dat er voldoende vermogen ter beschikbaar is. Dit komt omdat iedere railovergang een kleine weerstand heeft. De weerstand kost een beetje spanning, waardoor het signaal gaat verzwakken. Bij een grote baan kunnen hierdoor vanaf de aansluitrail vele overgangen gepasseerd worden waardoor het signaal zo verzwakt is dat de trein niet meer rijdt. Bij het digitale systeem valt dit eerder op als bij analoog, omdat als de digitale decoder in de trein niet meer weet wat hij moet doen deze gewoon niet verder rijdt. Een oplossing is een ringleiding. Men noemt dit een ringleiding, terwijl het meestal een ster is. Dit zijn draden die vanaf de voeding lopen en de baan op verschillende plaatsen opnieuw van spanning voorzien. Beide signalen (rood op middenleider ?n bruin op railstaven) moeten dan aangebracht worden. De rails hoeft niet onderbroken te worden (zoals bij gebruik van meerdere voedingen), omdat hier sprake is van ??n voeding. De draden van de ringleiding kunnen het beste wat dikker genomen worden, zodat hierover geen verliezen optreden (1 mm2 of 2.5 mm2). Marklin adviseert om ieder 2 meter een nieuw aansluitpunt te maken. Bij een station is het meestal voldoende om beide wisselstraten aan de uiteinden te voorzien als extra aansluitpunt. De extra aansluitpunten hoeven geen officiele aansluitrails te zijn. Gewoon 2 draden aan een normaal railstuk maken volstaat ook. Haal de voeding van de oorspronkelijke aansluitrail af.


? http://nl.wikibooks.org/wiki/Modelspoorwegbouw/Voeding

Frans

  • Gast
Re:Mannen broeders, vraagje ringleiding.
« Reactie #20 Gepost op: 12 augustus 2011, 10:48:05 »
Het is en blijft vaag hoor Riny misschien komen we er ooit is achter waarom wel of niet een gesloten circuit,ik hou het maar op onderbroken want zover het op mijn baan gaat rijd het onderbroken goed dus verander ik maar niet tot het tegendeel daar is.

Mvg Frans

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Mannen broeders, vraagje ringleiding.
« Reactie #21 Gepost op: 12 augustus 2011, 11:09:11 »
Voor het "waarom", moet je andersom redeneren: als je geen gesloten ring aanlegt is er absoluut geen kans dat er rare verschijnselen optreden.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Riny

  • Gast
Re:Mannen broeders, vraagje ringleiding.
« Reactie #22 Gepost op: 12 augustus 2011, 11:55:38 »
Beste allen,

Na een paar uur het internet (Googlen) te hebben afgestruind kom ik tot de volgende conclusie, zoals ook hier al eerder aangegeven is.
Niemand weet het waarom wel of niet sluiten en men geeft alleen maar vermoedens tot.......................
Dus hier is niet uit te komen.

Hier een voorstel om het, voor iedereen duidelijk en makkelijk te maken, zonder zich zorgen hoeven te maken of het wel of niet goed zou zijn.

Zie een ringleiding als een boom met takken.



Wij kunnen deze discussie tot in lengte van dagen, jaren voortzetten maar komen daar, m.i. toch niet uit.


Frans

  • Gast
Re:Mannen broeders, vraagje ringleiding.
« Reactie #23 Gepost op: 12 augustus 2011, 14:01:22 »
Wij kunnen deze discussie tot in lengte van dagen, jaren voortzetten maar komen daar, m.i. toch niet uit.

Maar wel ontzettend leuk

Mvg Frans

Riny

  • Gast
Re:Mannen broeders, vraagje ringleiding.
« Reactie #24 Gepost op: 12 augustus 2011, 14:11:23 »
Wij kunnen deze discussie tot in lengte van dagen, jaren voortzetten maar komen daar, m.i. toch niet uit.

Maar wel ontzettend leuk


Beste Frans,

Kan mogelijk leuk zijn alleen, als wij toch geen echte definitie van het probleem, de vraagstelling met het juiste antwoord, kunnen weergeven heeft het weinig nut en meerwaarde betreffende de discussie. :(
Maar wie wil, en mogelijk toch een antwoord hier op kan vinden, kan wat mij betreft gewoon doorgaan. ;)
Niets mis mee.