Auteur Topic: Heusinger Mechaniek ( Drijfwerk+Afbouw BR 38)  (gelezen 5060 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan

  • Gast
Heusinger Mechaniek ( Drijfwerk+Afbouw BR 38)
« Gepost op: 8 februari 2011, 10:50:04 »
Omdat er nogal veel vragen komen over het "op tijd zetten" of "kwartieren", wil ik trachten dit op een wat duidelijker manier uit te leggen, doormiddel van Foto's
Demonteren

Het drijfwerk zit hier nog op de loc (p8) en zal gedemonteerd worden doormiddel van het moertje op het exentriek los te maken en daarna de geleidestang uit het zuigerhuis te halen, het mechaniek zit ook nog met een schroefje vast aan het chassis met de bevestigingshaak

Het mechaniek is eraf gehaald, en alleen de koppelstang zit nog op zijn plaats

De koppelstang is er ook af dit gebeurd doormiddel van de 2 schroefboutjes, het drijfwerk zal later nagekeken en gericht worden

De wielen en de tandwielen worden eraf gehaald
Montage

De tandwielen worden nadat ze schoon gemaakt zijn met een glasvezelpotlood van olie en koolstofaanslag terug geplaatst op de loc

Ook de tandkransen op de wielen ondergaan een grondige beurt

Deze loc is op alle 3 de wielen aangedreven, dus is het zaak dat "de tijd" gelijk goed wordt gezet, in dit geval 12 uur

12 uur stand

Aan de andere kant doe je hetzelfde, alleen zet je "de tijd" hier op kwart voor/over 12 Het zogenaamde kwartieren zoals hier van bovenaf te zien is

De koppelstang wordt terug gezet nadat hij "gericht" is en alleen met de buitenste schroefboutjes aan de wielen vastgezet
De gele achtergrond is van een vaatdoekje, dit om te voorkomen dat schroefjes en moertjes eventueel wegspringen

Het belangrijkste is achter de rug, en dat was het op tijd stellen van de wielen, wat nu volgt is het "stangenstelsel" terug plaatsen......

Het mechaniek moet wel heel zorgvuldig nagekeken worden op eventuele beschadigingen

Eerst wordt de leibaan, de stoomschuifstang en de stoomschuifdrijfstang,in het cilinderhuis gestoken, en met een schroefje wordt de bevestigingshaak aan het chassis vastgezet

Dan wordt de drijfstang op de koppeltap gelegd

En als laatste wordt het exentriek op de koppeltap gelegd, let er wel op dat het exentriek goed wordt gemonteerd (koppelstang onder exentriek boven)

Met dit als resultaat
En nu ik deze loc toch onderhanden heb, komt de verdere afbouw van deze loc er maar gelijk achteraan......

Deze loc krijgt een originele Marklin Hamo magneet en schild vanwege het feit dat andere permanent magneten niet "echt" passen

vervolgens ga ik de vuurplaat van de kap aanpakken


Met een mini frees een opening gemaakt in de deur van de vuurkist, om er straks LED verlichting in te bouwen, en de leidingen een kleurtje gegeven

Het cilinderhuis is ook weer opnieuw zwart gemaakt

Ook bij de kap van de p8 wordt met zwart, de lichte beschadigingen bijgewerkt
Tot zover, de verf moet even drogen


De P8 krijgt een nieuwe sleper, zodat deze voorlopig weer vooruit kan
De LED is op maat geslepen om straks in de vuurkist te "branden"


De kap is ook klaar, in eerste instantie wou ik hem weatheren maar Quirien heeft me hier vanaf gepraat 

Het LEDje wordt gepast in de "vuurkist"

De decoder wordt even op zijn plaats gelegd om de draden op maat te maken

Ook hier komt het pannensponsje weer om de hoek kijken, let wel op de koeling van de decoder

Het geheel wordt na het passen in de loc ingebouwd, het is hier nog een rommeltje maar de draadjes worden allemaal nog netjes weggewerkt

Op de rollenbank, wordt met behulp van de Locprogrammer het "interne vuurlicht" ingesteld om straks als de kap erop zit vuur na te bootsen in de vuurkist (flakkeren)

Het "vuur" in de kist

De bemanning mocht na jaren trouwe dienst op de BR 23 014, overstappen naar de BR 38 772-0, waarschijnlijk nu voorgoed want het was secondenlijm.......

Tot slot de BR 38 in volle glorie aan het perron

Riny

  • Gast
Re:Heusinger Mechaniek ( Drijfwerk+Afbouw BR 38)
« Reactie #1 Gepost op: 8 februari 2011, 10:54:51 »
Beste Jan,

Dank voor deze bijdragen.