Auteur Topic: Decoder ESU 61600 v3.0 M4.  (gelezen 23746 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Riny

  • Gast
Re:Decoder ESU 61600 v3.0 M4.
« Reactie #25 Gepost op: 5 augustus 2011, 18:54:33 »
Wat is het voordeel van het werken met een Lokprogrammer?
Is met zo'n apparaat een lok simpeler en eenvoudiger af te stellen?

Beste Roel,

Ik werk dagelijks met de Esu lokprogrammer en ja, het werkt vele malen makkelijker, sneller en men kan op het beeldscherm exact zien wat men aan mogelijkheden kan veranderen/aanpassen.
Enige nadeel is dat men er hoofdzakelijk ESU decoders mee kan configureren.
Er zijn hobbyisten die beweren dat ook andere decoders er mee uitgelezen/gewijzigd kunnen worden.
Echter bij de Tams, Zimo, Kuehn en Uhlenbrock decoders is dat niet het geval en dit zijn toch wel, samen met Esu, de meest gangbare decoders.

Gezien de prijs is een overweging, of de uitgave rendabel is, wel op zijn plaats.
Wanneer men met grote regelmaat aan het ombouwen is (voor zichzelf of anderen) is een aanschaf wel aan te raden mits men ESU decoders toepast.
Voor de enkele keer dat men hem mogelijk priv? zal gebruiken is het toch wel weer een uitgave.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Decoder ESU 61600 v3.0 M4.
« Reactie #26 Gepost op: 5 augustus 2011, 20:04:07 »
Heren, duidelijk.
Voorlopig ben ik tevreden met de wijze van rijden via CS1.
Ik heb nog ongeveer 10 loks liggen die ik tzt nog ga ombouwen.
Een (dure) uitgave voor een lokprogrammer is dus niet pers? nodig.
Als ik eens een keer zo'n apparaat wil aanschaffen dan misschien via MP (ik ga nu zeker ook loks kopen die ik graag wil hebben, maar die nog niet digitaal rijden en die ik nu zelf kan ombouwen) .

Ik heb niets veranderd aan de CV's die gaan over het functioneren van de motor, het enige wat ik gedaan heb met mijn MS1 is het afstellen van de maximum snelheid en de optrek-en afremvertraging, verder heb ik met een CS1 bij mijn winkel, de optrekkarakteristiek lineair gezet, ik vind de lok goed rijden, maar er zullen ongetwijfeld "CV-Instel Deskundigen" zijn die hem niet goed genoeg vinden rijden.
Wat ik wel ga doen is de optrekkarakteristiek lineair zetten. Ik ben benieuwd welke gedragsverandering ik te zien krijg. Voor mijn gevoel een goede. Afwachten.

Met groet, Roel  ;)

 
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Decoder ESU 61600 v3.0 M4.
« Reactie #27 Gepost op: 5 augustus 2011, 22:45:09 »
Beste Roel,

Op handbedrijf vind ik een "holle" karakteristiek wel mooi omdat je dan lekker zogrvuldig kunt rangeren, op de eerste stappen reageert de lok met kleinere snelheidsveranderingen.

Op automatisch bedrijf vind ik de lineaire karakteristiek mooier, maar dat komt ook omdat mijn Raptor dan ook volgens een holle karateristiek laat optrekken en met ook de decoder ook op "hol" zie je de laatste wagons ineens het station uitstuiven, bij het remmen zie je hetzelfde, eerst heel (dus te) hard remmen en daarna langzaam, sindsdien staat deze instelling ook op mijn Raptor wensenlijstje.

Aanschaffen op MP, het is met computergerelateerde zaken nogal vaak zo dat op MP zaken staan die al een keer of twee ingehaald zijn door nieuwere versies, dus daar moet je mee opletten, de nieuwste decoders kunnen wel eens slecht "luisteren" naar de oudere programmers, maar daar zal Riny je wel in adviseren.

Groet, Anne W

Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Decoder ESU 61600 v3.0 M4.
« Reactie #28 Gepost op: 5 augustus 2011, 22:54:38 »
Dank je wel voor de hints, Anne. Ik leer hier wel van.
Waar ik nog mee zit: hoe weet je of een decoder stuk is?
In een bepaalde loc zit een decoder. Ik neem aan een Fx of een MFX.
Ik begreep dat je met een Lokprogrammer kunt zien of een deoder wel of niet stuk is. Vaak is die niet stuk, maar ligt het aan de instellingen.
Hoe kan ik via mijn CS 1 controleren of die decoder stuk is.

Met groet, Roel  ;)

Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Riny

  • Gast
Re:Decoder ESU 61600 v3.0 M4.
« Reactie #29 Gepost op: 6 augustus 2011, 09:31:40 »
Ik begreep dat je met een Lokprogrammer kunt zien of een deoder wel of niet stuk is. Vaak is die niet stuk, maar ligt het aan de instellingen.
Hoe kan ik via mijn CS 1 controleren of die decoder stuk is.

Beste Roel,

Wanneer je met de locprogrammer een decoder uitleest zul je in het beeldscherm automatisch het type decoder zien.
Uitlezen of deze defect is, is zowel met de Locprogrammer als de CS of Ecos niet mogelijk.
Wanneer een decoder defect is , is deze niet meer uit te lezen.
Is er een deel van een decoder defect, dus nog wel deels uit te lezen, is het een kwestie de aanwezige functie en eigenschappen te controleren op de CV instellingen.
De snelste methode, welke ik persoonlijk toepas, is de decoder in de fabrieksinstellingen te zetten, resetten dus (CV 8 op waarde 8 ) en vervolgens ook weer de eigenschappen en mogelijkheden controleren.
Het blijft dus altijd diverse tests uitvoeren om er achter te komen of er een deel defect zou zijn.

Meest voorkomende probleem:
Licht brand, loc rijd niet = decoder defect.
Loc rijd, lichtfuncties werken niet meer = decoder defect.
Loc rijd, lichtfunctie werkt, functie uitgangen werken niet meer = decoder defect.
Wanneer dit na een reset ook nog steeds het geval is kan men beter een nieuwe decoder aanschaffen, of een beroep doen op garantie indien deze nog van toepassing is op de decoder.
Repareren is beslist geen optie qua kosten.

Het geen Anne aangeeft met de kans oudere decoders aan te schaffen via internet en dat deze niet up to date zouden zijn klopt doorgaans.
Bijv. Esu geeft periodiek firmware updates uit voor de diverse decoders en dit is in de meeste gevallen niet toegepast op de aangeboden decoders van, bijwijze van spreken, enkele maanden uit.
Daarom is het ook altijd van belang dat men, bij het kopen van een nieuwe decoder, aan de verkoper vraag de laatste firmware via een lokprogrammer toe te voegen.
Het is een "klusje" van niets en iedere zelf respecterende verkoper zal een programmer in zijn bezit hebben.
Het werkt als volgt; Decoder inlezen en direct de data wegschrijven naar de decoder en de laatste firmware update is gebeurd.

Wanneer ik een nieuwe voorraad decoders binnen krijg is dit het eerste wat ik bij deze aanvullende voorraad (decoders) doe.
Op deze wijze krijgt de klant een decoder met de laatst uitgebrachte firmware.
Heeft men de decoder al ingebouwd kan dan men met de loc bij een verkoper/modelspoor winkel langsgaan om alsnog de laatste firmware laten updaten in de decoder.
Ook hiervoor komen bij mij ook wel eens klanten en doe ik dit als service.

Het is een centje van een fluit  :D en weer gaat er een tevreden iemand de deur uit.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Decoder ESU 61600 v3.0 M4.
« Reactie #30 Gepost op: 7 augustus 2011, 14:01:37 »
Dank je, Riny voor je zeer uitgebreide antwoord.
De decoder, waarvan ik denk dat die niet goed is, ga ik eerst resetten.
En dan aan een onderzoek onderwerpen.

Met groet, Roel  ;)
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.