Auteur Topic: Decoder ESU 61600 v3.0 M4.  (gelezen 23742 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Decoder ESU 61600 v3.0 M4.
« Gepost op: 31 juli 2011, 17:35:39 »
Zoals bekend heb ik zo net mijn loc M 3072 omgebouwd.
Als decoder heb ik de lokpilot V3.0 M4 toegepast.
De loc loopt niet naar mijn zin.
Kan ik nu proberen om via mijn Central Station 1 de CV - waarden te veranderen. Ik heb (nog) geen lokprogrammer.
Ik wil dan allereerst de waarden die Teunis hebt gebruikt (#22) gaan proberen.
Is dat een goede suggestie? Ik heb eigenlijk nog nooit CV-waarden aangepast omdat ik steeds redelijk was met het rijden van de door de dealer omgebouwde locs.
Nu ikzelf locs heb omgebouwd ervaar ik dingen die ik daarvoor niet heb ondervonden.

Met groet, Roel  ;)
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Riny

  • Gast
Re:Decoder 61600 v3.0 M4.
« Reactie #1 Gepost op: 31 juli 2011, 18:50:20 »
Beste Roel,

De CV- waarden, die Teunis en ik (zei de gek) hier hebben weergegeven zijn voor de 54610 LoKpilot 4.0.
Deze waardes zijn weer anders dan voor de 52610 LokPilot 3.0.
Je kunt het uiteraard proberen maar mocht het niet echt gaan zoals jij dat graag wil, dan wil ik wel diverse instellingen voor de Lokpilot 3.0 plaatsen of je ze anders toezenden als bijlage via E-mail.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Decoder 61600 v3.0 M4.
« Reactie #2 Gepost op: 31 juli 2011, 19:11:53 »
Hallo Riny,

Ik ga het in ieder geval proberen en ik zal de resultaten hier melden.
Je mag ook een link plaatsen naar een topic in dit forum, waar hierover al het een en ander staat.
Er is over CV-waarden al heel veel geschreven, maar hiernaar zoeken op het forum vind ik erg lastig.
Ik heb hierover net een algemene vraag gesteld.
Want jij hebt over dit onderwerp al heel veel geschreven, maar het is vaak moeilijk dit terug te vinden.

Met groet, Roel  ;)

Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Riny

  • Gast
Re:Decoder 61600 v3.0 M4.
« Reactie #3 Gepost op: 31 juli 2011, 19:33:46 »
Beste Roel,

Wij horen wel van de resultaten.

Ik heb inmiddels ook gereageerd in je vraag in "Algemene Vragen".

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Decoder 61600 v3.0 M4.
« Reactie #4 Gepost op: 31 juli 2011, 22:41:10 »
De door mij omgebouwde loc rijdt steeds te ver door. Hij stopt pas in het begin van het volgende blok.
In het begin het ik de optrekvertraging van Central Station op 1 gezet, maar ook dan stopt de loc ook iets achter het sein, maar veel te snel.
Normaal staat hij op 3. Op 0 zetten heeft geen zin, want dan heeft die totaal geen vertraging.
Met de CV 4 waarde wat zitten rommelen, maar volgens mij reageert de loc niet op die veranderingen. 
Op waarde 10 gezet, toen 6, toen 1, maar ik zie geen verschil in het gedrag van de loc.
De loc wel steeds op het programmeerspoor gezet en volgens  de aanwijzigingen gewerkt.
Morgen maar eens opnieuw proberen.
Nu naar beneden voor de gebruikelijke zondagavondborrel met m'n vrouw.
Dat moet je ook in stand houden  ;D.

Met groet, Roel  ;)
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Riny

  • Gast
Re:Decoder 61600 v3.0 M4.
« Reactie #5 Gepost op: 1 augustus 2011, 07:59:34 »
Beste Roel,

Voor zover op te lossen, zal de maximale snelheid naar beneden moeten.
Helaas ga ik dadelijk voor een dag weg dus kom daar, zo nodig, nog op terug.
Mogelijk, wanneer Teunis dit leest, hij je de aanwijzingen kan geven.
Teunis is daar ook goed bedreven in.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Decoder 61600 v3.0 M4.
« Reactie #6 Gepost op: 1 augustus 2011, 11:53:33 »
De vraag die bij mij opkomt is: kan je met een M* Central Station 1 ook de CV-waaren van bv. een ESU Locpilot wijzigen ?f kan je met een CS1 alleen de CV-waarden van de MFX-decoders wijzigen? Dit zou mij overigs niet verbazen! Dan is het te verklaren dat de loc niet reageert op de wijzigingen van de CV-waarden van een ESU-decoder die ik via CS 1 aanbreng.

Met groet, Roel  ;)
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Riny

  • Gast
Re:Decoder 61600 v3.0 M4.
« Reactie #7 Gepost op: 1 augustus 2011, 17:49:36 »
Beste Roel,

Wanneer de CS1 ge-updated is door ESU, dus CS1-Reloaded, kunnen de ESU- decoders v3.0, v4.0 en M4 zonder meer worden benaderd en gewijzigd.
Wanneer het de standaard M* CS1 is, dus zonder update, moet je de M* standaard en MFX decoders zonder meer kunnen wijzigen.
Ik zal er de handleiding eens voor je op nalezen.
Helaas heb ik geen CS1 staan (die ontbreekt hier nog) anders had ik een echt antwoord voor je gehad.

Er is wel een mogelijkheid om de ESU decoders te benaderen met de M* MS (Mobile station).
Hoe dit werkt staat in de handleiding van de ESU decoders.

Ik ga dit uitzoeken voor je dus kom er nog op terug.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Decoder 61600 v3.0 M4.
« Reactie #8 Gepost op: 1 augustus 2011, 20:08:53 »
Ik heb de CS 1 tweedehands gekocht bij een M*dealer en het was de ge-update versie.
Waarom ik de CV-waarde dan niet kan wijzigen, althans ik zie geen gedragsverandering, weet ik niet.
Voor CV4 heb ik achtereenvolgens de waarde 6 tot en met 1 gegeven, zonder een verandering te merken.
Ik zal CV5 eens extreem gaan wijzigen. Ik had die op 22 staan, maar zal eens bv. 10 invoeren.
Eens kijken of er een verandering zichtbaar is. Tevens moet ik ook de CV3 aanpassen.

Als het niet lukt met de CV-waarden ga ik proberen de instellingen in CS1aan te passen.
Ik weet trouwens niet wat de relatie is tussen de CV-waarden en de instelling van CS1?
Ik ga aan de slag.

Met groet, Roel  ;)
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Riny

  • Gast
Re:Decoder 61600 v3.0 M4.
« Reactie #9 Gepost op: 1 augustus 2011, 20:25:56 »
Beste Roel,

Ik heb de handleiding er even bijgenomen.
Op (pdf-pagina 22) is pagina 43 van de handleiding 60212 update staat dat er gewoon CV's gelezen en geschreven moeten kunnen worden.
Of dit echte onder DCC of motorola gebeurd is mijn niet duidelijk op te maken uit de handleiding.
Alle multieprotocol decoders, zoals ook de LokPilot v3.0 52610 of LokPilot v4.0 54610 zijn, zouden volgens mijn indruk in hun CV waardes aangepast moeten kunnen worden.
Echter dient dit wel te gebeuren via een programmeerspoor, alleen ga ik er vanuit dat je dit zelf ook wel zal weten neem ik aan.

CV 3 t/m 6 zijn van invloed voor het optrekken, gemiddelde snelheid, max snelheid en het afremmen.
Verder kan CV 51 ook nog invloed hebben.

Mocht je het eventueel makkelijker vinden om een NL handleiding te hebben voor de LokPilot v3.0 kun je deze hier downloaden.

Ook zou je eens kunnen proberen een terugmeldpunt eerder de loc te laten afremmen.
Voor iedere besturings-software is het het makkelijkste een loc goed te configureren, dus de decoder op een gemiddelde waarde te zetten/instellen.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Decoder 61600 v3.0 M4.
« Reactie #10 Gepost op: 1 augustus 2011, 20:46:42 »

Hallo Riny,

Echter dient dit wel te gebeuren via een programmeerspoor, alleen ga ik er vanuit dat je dit zelf ook wel zal weten neem ik aan.
Tot nu toe heb ik steeds vanuit het programmeerspoor gewerkt.
Het is inderdaad makkelijker om de Nederlandse handleiding te hebben.
Ik ga volgens die handleiding eens aan het werk.
Ik neem aan dat die ook geldt voor de LokPilot V3.0 M4

Met groet, Roel  ;)

Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Riny

  • Gast
Re:Decoder 61600 v3.0 M4.
« Reactie #11 Gepost op: 1 augustus 2011, 21:46:04 »
Ik neem aan dat die ook geldt voor de LokPilot V3.0 M4

Beste Roel,

Deze is voor de 61600 v3.0 M4 (MFX)

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Decoder 61600 v3.0 M4.
« Reactie #12 Gepost op: 1 augustus 2011, 22:06:56 »
Beste Roel,

De V3.0 M4 is een specifieke MFX decoder en de waardes moet je dan ook instellen op de MFX Methode via een CS of een MS:

Lok moet zich aanmelden op de centrale

Daarna de parameters veranderen volgens de handleiding van de centrale, dit "uit" zich niet als een CV, maar in zinnen als:

maximale snelheid (%)
optrekvertraging (sekonden)
afremvertraging (sekonden)

Ik heb een aantal originele MFX Loks en een aantal ESU M4 loks, de overeenkomst is dat ik geregeld de optrek- en afremvertraging moet veranderen als de loks dienst moeten gaan doen op de Silberberg Strecke of de Testbaan van de MSG/Den Bosch, daarvoor heb ik lang geleden een MS1 aangeschaft en dat werkt perfect, nog niet zo lang geleden ook eens met een CS1 gewerkt, dat zit een schermpje meer "naar achter", maar het zal gewoon in de handleiding staan.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Riny

  • Gast
Re:Decoder 61600 v3.0 M4.
« Reactie #13 Gepost op: 2 augustus 2011, 09:25:27 »
Beste Roel,

Kijk, dit is dus een voordeel wanneer er iemand onder ons is die dit gebeuren ook al eens via een MS of CS heeft uitgevoerd.
Zoals Anne het weergeeft klopt dan ook.
M?rklin werkt niet echt met CV's maar met Registers.

Beste Anne,


Dus bij deze, Anne bedankt voor de aanvulling want ik kon gisteren niet meer op het woord "register" komen.
Ook prettig dat je dit hebt willen aangeven betreffende jouw ervaring met de MS en CS.
Hopelijk kan Roel hiermee verder.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Decoder 61600 v3.0 M4.
« Reactie #14 Gepost op: 2 augustus 2011, 09:52:23 »
Ik doe mijn best.
Kan vandaag echter er niet aan werken i.v.m. andere bezigheden buitenhuis.
Jullie horen van mij en merc? voor alle reacties.
Ik heb hier zeker wat aan.

Met groet, Roel  ;)
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Decoder ESU 61600 v3.0 M4.
« Reactie #15 Gepost op: 4 augustus 2011, 21:50:25 »
Vanavond weer met een aantal zaken op het spoor bezig geweest.
Eerst maar de lok met de nieuwe decoder goed laten rijden.
Ik proef een beetje aan Anne, en met hem ook anderen, dat hij mij eigenlijk ontraadt om de CV-waarden met een CS 1 te gaan veranderen.
Ik heb dus de instellingen aangepakt en wel zodanig dat hij nu redelijk loopt en keurig voor een sein stopt.
De instellingen zijn nu: maximum snelheid 50; minimum snelheid 5; optrek 1,5 sec en de afrem 2.0 sec.
Zij (de lok dus) loopt nog niet helemaal naar mijn zin, maar voorlopig laat ik het zo.

Wat ik me wel afvraag is wat de relatie is tussen de instellingen die ik nu heb aangepast en de CV-waarden van de decoder.
Ook de relatie met de maximum snelheid (instelling 50) en de geprogrammeerde snelheden van koploper is mij niet geheel duidelijk.
De instelling 50 lijkt weinig, maar de lok pakt de snelheden die in koploper zijn ingevoerd.

Met groet, Roel  ;)
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Riny

  • Gast
Re:Decoder ESU 61600 v3.0 M4.
« Reactie #16 Gepost op: 4 augustus 2011, 22:27:15 »
Beste Roel,

Ik weet niet of je mogelijk doelt op deze reactie?

Doorgaans, zeg altijd, is de maximale snelheid van de decoders altijd te hoog, ongeacht welke decoder.
Zelf heb ik er een loc tussen zitten welke ik op 35% van zijn maximale snelheid heb ingesteld.
Ik doe dit om in de verhouding 1:87 op schaalsnelheid te rijden omdat doorgaans de meeste treinen op modelbanen veel te hard rijden.
Deze loc rijd in schaalsnelheid exact 120 Km p/uur volgens de speedcat van mijn rollenbank.
Bezoekers vragen soms, "rijd dat nu niet te langzaam"?

De optrek en afrem vertraging laat ik doorgaans op de fabrieksinstellingen staan en pas deze aan via WinDigipet p/loc.
Dit zou volgens mij, en in mijn herinnering, met Koploper ook moeten kunnen.
Met Koploper kun je de locs ook leren remmen maar hoe dit in zijn werking gaat zal onder het board "Koploper" uitgelegd moeten worden.
Martin (Hookies) zal je daar waarschijnlijk alles over kunnen vertellen en zo nodig uit kunnen leggen.

Dus het samenspel, locdecoder/koploper, zal moeten worden geconfigureerd om een mooi rijgedrag te kunnen krijgen.

Hopelijk is dit het geen waarmee je iets zou kunnen, en zo niet dan heb ik je uitleg niet goed begrepen, wat dan dus duidelijk aan mij ligt.


Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Decoder ESU 61600 v3.0 M4.
« Reactie #17 Gepost op: 4 augustus 2011, 22:40:27 »
Hallo Riny,

Nee, je bent wel duidelijk en hebt mijn vraag goed begrepen.
Het is inderdaad spelen met de instellingen om tot een goed en verantwoord rijgedrag te komen. Wat jij zegt: het is een samenspel.
Waar ik nog wel benieuwd naar ben is de relatie tussen de instellingen van CS1 en de CV-waarden van de MFX-decoder. Is dat dan ook een samenspel tussen de instellingen en de waarden? En welke heeft dan de overhand?
Bezoekers vragen soms, "rijd dat nu niet te langzaam"?
Ook bij mij vragen de gasten wel eens of de treinen nu niet te langzaam rijden. Maar naar mijn mening rijden ze op schaal redelijk goed.
Ik zal eventuele vragen die over koploper gaan in de juiste rubriek stellen.

Met groet, Roel  ;)
 
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Riny

  • Gast
Re:Decoder ESU 61600 v3.0 M4.
« Reactie #18 Gepost op: 5 augustus 2011, 10:37:22 »
Waar ik nog wel benieuwd naar ben is de relatie tussen de instellingen van CS1 en de CV-waarden van de MFX-decoder. Is dat dan ook een samenspel tussen de instellingen en de waarden? En welke heeft dan de overhand?

Beste Roel,

Uitgaande van mijn Ecos ,is nagenoeg vergelijkbaar met de CS betreffende CV- instellingen, het volgende.

Wanneer ik een decoder heb aangepast in bepaalde CV's doet de CS / Ecos niets meer zelfstandig en heeft geen invloed op de decoders intern, immers, deze zijn qua waarde ingesteld in de CV's/registers en dit kan de CS / Ecos tijdens het gebruik (rijden) niet meer be?nvloeden.
Immers, de decoders zijn ingesteld.
Voorbeeld: Wanneer een CV / registerwaarde voor de maximale snelheid is ingesteld kan de CS / Ecos een loc (decoder) niet harder laten rijden dan, zoals de decoder waarde is ingesteld.
Wanneer deze CS als interface aan de baan is gekoppeld evenmin.

Zoals je wellicht zal weten, alles gebeurd via de centrale, opdracht geven, opdracht uitvoeren, uitgevoerde opdracht weergeven aan de Pc/Laptop.
De Pc/Laptop met, in jouw geval Koploper, is alleen een grafische weergave waarin men de configuratie invoert welke opdrachten de centrale aan de loc-decoder door moet geven, de loc- decoder ontvangt deze informatie, voert deze uit en geeft dit via de centrale door die vervolgens op zijn/haar beurt dit weer zichtbaar maakt op de PC/Laptop.
Wanneer een loc zich niet gedraagt zoals men dat zal willen, bijv. op tijd stoppen, kan men dit via de software (Koploper) d.m.v. een aanpassing in de configuratie aanpassen.
Deze opdracht wordt via de centrale doorgegeven aan de loc- decoder via de baanspanning waarin zich de data bevindt.

In zoverre is er dus een samenspel maar heeft dus geen invloed op de vast ingestelde CV's / registers van een decoder.

Hopelijk kun je hier iets mee.


Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Decoder ESU 61600 v3.0 M4.
« Reactie #19 Gepost op: 5 augustus 2011, 11:20:59 »
Het feit dat het lijkt alsof modeltreinen te langzaam rijden is gebaseerd op het feit dat wij er naar kijken met een oog wat 87 keer te groot is, waardoor wij een te groot blikveld hebben, een geijkte trein rijdt op schaalsnelheid dus 87 keer langzamer als de 1:1 snelheid, dus in schaal 1:87 correct.

Indien je geautomatiseerd rijdt met een programma wat de beremming vanuit het programma regelt (dat zijn ze nagenoeg allemaal), dan moet je die beremming ook aan het programma overlaten, wat betekent dat je de beremming (massa-simulatie) die de lokdecoder kan doen, op "0" of zo klein mogelijk moet zetten.

Dit moet je proefondervindelijk vaststellen, de beremming vanuit het programma is simpel het over een bepaalde tijd verlagen van de snelheidsstappen, dit verminderen per stap zou je kunnen zien, elke stap minder geeft een schokje, als dat zo is dan kun je middels de beremming (massa-simulatie) van de lokdecoder proberen die zichtbare schokjes te verminderen.

De grens van deze beremming (massa-simulatie) van de lokdecoder is simpel en duidelijk, als de lok op de stopmelder is gekomen moet hij niet te ver doorrijden want dan staat de beremming (massa-simulatie) van de lokdecoder te "zwaar".

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Riny

  • Gast
Re:Decoder ESU 61600 v3.0 M4.
« Reactie #20 Gepost op: 5 augustus 2011, 11:54:53 »
Beste Anne,

Deze uiteenzetting vind ik goed omschreven en daar is dan ook geen speld tussen te krijgen.
Het geen hiermee aangevuld is, was een tekortkoming in mijn tekst, dus een zeer goede bijdragen voor Roel om meer duidelijkheid/inzicht te krijgen in de materie en configuratie.

Helemaal top dus. ;)

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Decoder ESU 61600 v3.0 M4.
« Reactie #21 Gepost op: 5 augustus 2011, 13:29:03 »
Beste Riny,

Ik ben origine een scheepswerktuigkundige en die hebben een voordeel: ze weten overal wat van, maar zijn op geen enkel gebied een specialist, dit betekent o.a. dat je veel logisch na denkt over zaken omdat je details niet kent en dat je zaken in redelijk normale taal "spreekt", juist omdat je de technische benamingen en specifieke eigenschappen niet (goed genoeg) kent.

Zo heb ik gisten bij een 2-rail baan bij de MSG/Den Bosch als "praatpaal" gefungeerd omdat het terugmeldsysteem niet goed werkte, toen bleek dat meldingen actief bleven vertaalde ik dat als "ze blijven plakken", toen kwam dat kleine beetje kennis boven water: "er is een reset signaal nodig om de S88 melders te resetten,als dat resetsignaal er niet is, blijven de meldingen plakken", maar hoe dat specifiek gaat weet ik niet.

Dus naar een collega lid, gevraagd en die zei: er zit een transistor in de resetlijn, die kon dan wel eens kapot zijn, transistor gewisseld en de meldeenheid werkt weer normaal.

Boodschap: probeer altijd logisch te denken in redelijk normale taal, is erg belangrijk bij het automatiseren: de trein vertrekt niet, waarom is dat, antwoord zal nagenoeg altijd zijn: er is geen vrije vervolgrijweg, waarom is dat zo: bijvoorbeeld: melder actief in vervolgrijweg, waarom is dat: bijvoorbeeld: er staat nog een wagentje op of twee railstaven maken contact.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Riny

  • Gast
Re:Decoder ESU 61600 v3.0 M4.
« Reactie #22 Gepost op: 5 augustus 2011, 14:05:52 »
Beste Anne,

Mijn kreet is altijd, "logisch nadenken en praktisch werken", en "denk in oplossingen en niet in problemen".

Dat wij, als hobbyisten (want niemand is Pro) soms eens tegen dingen aanlopen is ook weer op te lossen.
Zorg voor handleidingen, lees deze uitvoerig, bij twijfel: raadpleeg andere, want meerdere personen weten meer dan wijzelf persoonlijk.
Daarom is een, hopelijk, serieus forum een voordeel en komen de oplossingen via die weg er ook wel.
Samen zijn wij sterk.

Maar goed, ik/wij dwalen nu een beetje af van het topic onderwerp (wat soms even niet anders kan) dus laten wij terug gaan naar de vraagstelling van Roel.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Decoder ESU 61600 v3.0 M4.
« Reactie #23 Gepost op: 5 augustus 2011, 17:11:24 »
Een zeer interessante discussie tussen twee mensen die heel veel plezier hebben in hun hobby en daar ook andere mensen deelgenoot van willen maken.
Nou, mij maak je daar zeker deelgenoot mee.
Leuk om jullie 'gesprek' te volgen. Zit veel leerzaams in.
Vooral de kreten: logisch nadenken, denk praktisch gericht, denk in oplossingen en niet in problemen en communuceer in normale taal.
En inderdaad is communiceren heel belangrijk: je vult elkaar steeds aan. Ook tijdens het formuleren en schrijven denk je na. En soms kan dat al tot een oplossing leiden.

Maar nu terug naar het onderwerp!

Wat ik bij beide steeds beluister: bepaalde zaken moet je proefondervindelijk uitzoeken. En neem daar de tijd voor.
Optrekken, afremmen, snelheid van rijden: steeds uitproberen. Zeker met het werken met een CS is dit heel belangrijk.

Ik heb nu een ESU v3.0 M4 decoder gekocht en daarmee een lok omgebouwd. En met CS1 het rijden afgesteld.

Wat is het voordeel van het werken met een Lokprogrammer?
Is met zo'n apparaat een lok simpeler en eenvoudiger af te stellen?

Met groet, Roel  ;)


Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Decoder ESU 61600 v3.0 M4.
« Reactie #24 Gepost op: 5 augustus 2011, 17:58:54 »
Beste Roel,

De lokprogrammer kan meer, dieper en leesbaarder (denk ik), ik heb nagenoeg geen ervaring met zelf een decoder inbouwen, er zijn er aantal gedaan door een "jong manneke" bij mijn winkel in Waalwijk, ik heb zelf een RE 4/4II, die een Marklin 6090X decoder had met een 5 polige motor, voorzien van een V3.0M4.

Ik heb niets veranderd aan de CV's die gaan over het functioneren van de motor, het enige wat ik gedaan heb met mijn MS1 is het afstellen van de maximum snelheid en de optrek-en afremvertraging, verder heb ik met een CS1 bij mijn winkel, de optrekkarakteristiek lineair gezet, ik vind de lok goed rijden, maar er zullen ongetwijfeld "CV-Instel Deskundigen" zijn die hem niet goed genoeg vinden rijden.

Maar daar het om mijn perceptie gaat, is wat die mensen vinden voor mij niet belangrijk, hij rijdt overigens mooier als mijn laatste twee loks origineel af fabriek met de nieuwste M?rklin (zonder Esu) decoders, ik vind dat ik de stappen bij optrekken (zelfs bij een optrekvertraging van maximaal is 16 sekonden) en afremmen te veel zie, deze loks zijn kandidaat om met ze t.z.t. (over een jaar of 5 of zo) eens te gaan experimenteren met andere decoders en CV's als dat dan kan.

Dus als je ook niet dieper in de CV Programmering wilt duiken en tevreden bent over de prestaties van de motor brengt de lokprogrammer je niet veel meer, de maximum snelheid, de optrek- en afremvertraging (en bij sound loks soms het volume) kun je makkelijk instellen met het CS

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"