Auteur Topic: Decoders  (gelezen 35341 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Riny

  • Gast
Re:Decoders
« Reactie #25 Gepost op: 21 juli 2011, 09:35:41 »
Beste Teunis,

Ziet er netjes uit, mijn complimenten.

Verder ga ik jouw CV instellingen een vergelijken met die van mij en mocht daar verschil in zitten zal ik die van mij ook even plaatsen.
Al ben ikzelf nog steeds niet tevreden met de door mij toegepaste instellingen.
Voordeel: mogelijk dat iemand mij wijst op een mogelijke aanpassing die oplossingen kan bieden.
Heb uiteindelijk zelf ook niet alle wijsheid in pacht en altijd bereid om bij te leren.

Riny

  • Gast
Re:Decoders
« Reactie #26 Gepost op: 22 juli 2011, 18:59:07 »
Even een bevinding van de update 4.2.0 voor de Esu LoPi decoders v4.0.

Heb vandaag met de nieuwe software de firmware van de v4.0 geupdate en ik moet zeggen dat er een behoorlijk redelijke verbetering in zit.
Nog niet perfect maar zal een kwestie zijn van het spelen met CV instellingen.
Kan ook een stukje ongeduld van mijzelf zijn dus eerdaags er eens even voor gaan zitten.
De test-loc met Esu hamo magneet gaf zonder veel handelingen betere resultaten, nog niet vergelijkend met de v3.0/3.5 maar zoals aangegeven kan dit een kwestie van "even spelen" zijn.
Dus er is hoop.  ;) :D

Offline teunistreinen

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 87
  • Geslacht: Man
    • Raptorforum voor en door gebruikers van de Raptor
Re:Decoders
« Reactie #27 Gepost op: 22 juli 2011, 19:02:29 »
Even een bevinding van de update 4.2.0 voor de Esu LoPi decoders v4.0.

Heb vandaag met de nieuwe software de firmware van de v4.0 geupdate en ik moet zeggen dat er een behoorlijk redelijke verbetering in zit.
Nog niet perfect maar zal een kwestie zijn van het spelen met CV instellingen.
Kan ook een stukje ongeduld van mijzelf zijn dus eerdaags er eens even voor gaan zitten.
De test-loc met Esu hamo magneet gaf zonder veel handelingen betere resultaten, nog niet vergelijkend met de v3.0/3.5 maar zoals aangegeven kan dit een kwestie van "even spelen" zijn.
Dus er is hoop.  ;) :D

Riny

Begrijp ik het goed dat er een update is gekomen een dezer dagen?
Een update waarvoor?
Moet je dan de lokprogrammer aansluiten aan internet?

Ik heb zo'n ding te leen liggen maar weet er van geen kant mee om te gaan.

groet teunis
Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.

Piet

  • Gast
Re:Decoders
« Reactie #28 Gepost op: 22 juli 2011, 19:39:29 »
Begrijp ik het goed dat er een update is gekomen een dezer dagen?
Een update waarvoor?
Moet je dan de lokprogrammer aansluiten aan internet?

Ik heb zo'n ding te leen liggen maar weet er van geen kant mee om te gaan.
Moet je dit even lezen Teunis
http://www.modelspoorh0.nl/forum/index.php?topic=314.msg4045#msg4045

grt P.

Riny

  • Gast
Re:Decoders
« Reactie #29 Gepost op: 22 juli 2011, 20:32:50 »
Begrijp ik het goed dat er een update is gekomen een dezer dagen?
Een update waarvoor?
Moet je dan de lokprogrammer aansluiten aan internet?

Ik heb zo'n ding te leen liggen maar weet er van geen kant mee om te gaan.

Beste Teunis,

Het geen gedownload kan worden is software, een programma om diverse Esu- decoder met te configureren, tevens zit daar een firmware update in voor de chip welke op de decoders zit.
Die firmware is dus vaak niet goed uitgetest door Beta-testers en schiet wel eens te kort.
Wanneer men de software weer eens uitbreid hangt men er gelijk een verbeterde firmware update aan voor de decoder- chips.

Op het forum plaats ik doorgaans zo snel mogelijk eventuele nieuwe updates.
Zie hier .

Verder vragen zie ik wel tegemoet komen.
Zelf heb ik ook een vraag, welke artikelnummer heeft de programmer welke je heb liggen?
Er zijn er namelijk twee, de oudere kan helaas niet met de nieuwe software overweg.
Het dient dus het nieuwe type te zijn, artikelnummer: 53451.

 

Riny

  • Gast
Re:Decoders
« Reactie #30 Gepost op: 26 juli 2011, 14:15:42 »
Naar aanleiding van de CV waarde bijdragen (LoPi v4.0) van Teunis, hier de waardes van een "vervelende" Locomotief.
Het betreft een M* 3034 E410 E-loc met een LoPi v4.0, SFCM : Small Form Collector Motor = Kleine schijf collector motor, met een Esu 51961 permanent magneet.
Met de onderstaande CV waardes kom ik al een eind in de goede richting met de laatste firmware update 4.4.9045 voor de v4.0 LoPi.

  • CV   2 =   2
  • CV 52 =  70
  • CV 53 = 180
  • CV 54 = 185
  • CV 55 =   60




MarioB

  • Gast
Re:Decoders
« Reactie #31 Gepost op: 23 december 2011, 11:50:05 »
Mooie topic;
Ik ondervind dezelfde problemen met de LoPi V4. Mooie decoders, goede prijs maar soms is het echt een drama met de cv's instellen. Aangezien ik niet in het bezit ben van lokprogrammer kan ik de cv's niet uitlezen. Maar gelukkig heb ik er een aantal bewaard die ik hier en der ben tegenkomen op het internet. Ik ben een groot voorstander om een soort database te maken waar ieder geval een goede instelling te vinden is voor verschillende locs. Je kan ze natuurlijk daarna zelf aanpassen naar eigen inzicht en voorkeur. Hier een aantal instellingen, alleen LoPi V4;

Ae6/6 DCM

Index: 0  (CV31=0, CV32=0)      Ae 6/6  SBB
--------------------------------
CV 002 = 010
CV 003 = 045
CV 004 = 040
CV 005 = 045
CV 006 = 014

CV 052 = 032
CV 053 = 036
CV 054 = 060
CV 055 = 095
CV 056 = 255

Ae6/6 LFCM

CV2-4
CV3-10
CV4-10
CV5-60
CV6-16

CV52-32
CV53-64
CV54-21
CV55-100

Re4/4II 5 sterren DCM kogellagers

CV2 = 4
CV3 = 64
CV4 = 55
CV5 = 42
CV6 = 25
CV52 = 20
CV 53 = 62
CV54 = 22
CV55 = 100

BR38 5 sterren DCM

CV2   4
CV3   70
CV4   45
CV5   44
CV6   23
CV52  22
CV53  62
CV54  25
CV55  100
CV56   175

Re 460  SBB DCM

Index: 0  (CV31=0, CV32=0)       
--------------------------------
CV 002 = 015
CV 003 = 036
CV 004 = 030
CV 005 = 056
CV 006 = 022

CV 052 = 032
CV 053 = 036
CV 054 = 060
CV 055 = 095
CV 056 = 255

Re 460  SBB 5 sterren DCM kogellagers

CV 2 = 3
CV 3 = 64
CV 4 = 55
CV 5 = 51
CV 6 = 27
CV 52 = 22
CV 53 = 62
CV 54 = 22
CV 55 = 100

Misschien dat ik er iemand een plezier met deze instellingen kan doen, succes!

MvG

Mario









Riny

  • Gast
Re:Decoders
« Reactie #32 Gepost op: 23 december 2011, 12:31:39 »
Beste Mario,

Dank voor deze bijdragen.
Zoals je aangeeft zullen hier mogelijk leden gebruik van maken.
Echter, niet vervelend bedoeld, zal het wel wat verbeteren, maar helaas niet echt optimaal.

Het probleem zit hem namelijk in de firmware van de LoPi 4.x zelf.
Bij de eerste versie ben ik ook behoorlijk irritant bezig geweest en was er met geen mogelijkheid een goede configuratie te maken, zelfs niet met de loc programmer.

Zelf heb ik wel de loc programmer en d.m.v. de diverse software updates, waarmee ook gelijk de nieuwe firmware naar de decoders wordt geschreven, is dat een hele verbetering en de problemen zijn voor 99,9% opgelost.
Ze waren begonnen op v4.0 en zitten binnen een half jaar op v4.2.7. (6 updates verder)

Mocht je in je omgeving iemand kennen met een loc programmer zou ik proberen hier een afspraak mee te maken om alle omgebouwde locs met de LoPi 4.x een firmware update te geven, aan de door jouw gedane instellingen veranderd niets wanneer je/men het op de volgende manier doet.

Note:De bezitter van de loc prgrammer zal wel de laatste software update 4.2.7. ge?nstalleerd dienen te hebben.

De handelingen:

- Plaats een loc op een programmeerspoor.
- Lees de decoder in.
- Verander niets.
- Schrijf de ingelezen data terug.

Op dit laatste punt zal dan de laatste firmware update in de decoder verwerkt/weggeschreven zijn en is waarneembaar een groot verschil.

Let op; Er is een wezenlijk verschil in software en firmware.
Misschien onnodig te vermelden maar zie het als extra info en goed bedoeld.


 

MarioB

  • Gast
Re:Decoders
« Reactie #33 Gepost op: 23 december 2011, 12:58:46 »
Hallo Riny,

Super informatie, en dat vind ik helemaal goed!

Nooit geweten dat het de updates de cv problemen echt oplost!
De reden dat ik geen lokprogrammer heb is dat ik aan het sparen ben voor een CSII. Volgens mij kan je daar hetzelfde mee wat je met een lokprogrammer kan, of zie ik dat niet helemaal juist. En het voordeel is dat je de M decoders zou kunnen aanpassen, vooral interessant voor de nieuwe geluidsdecoders van M (daar heb ik ik positieve verhalen over gehoord en de prijs +/- ?80,- op de beurs is ook aantrekkelijk). Of heb jij een andere mening over de lokprogrammer en raadt mij aan om deze toch aan te schaffen?

Tevens ik ben in het bezit van een 6021, nu heb ik op dit forum gezien dat je met een interface 6050/1 decoders ook kan aanpassen en cv's kan wijzigen. Geldt dit dan ook voor de lange cv's maw boven de 80 of alleen de korte cv's? Misschien zou dit een goede tussenoplossing zijn tussen mijn huidige situatie en aanschaf CSII wat nog even op zich laat wachten.


Riny

  • Gast
Re:Decoders
« Reactie #34 Gepost op: 23 december 2011, 13:25:49 »
Beste Mario,

Of CSII doet wat ze beloven, daar durf ik geen antwoord op te geven.
Reden: heb geen ervaring met de CS types van Tante M?rklin en heb mij daar nooit echt in verdiept i.v.b. de arrogantie van M?rklin.
Maar dit is persoonlijk en zeker geen afgeven richting M?rklin.
Buitenom de locs en K-rails heb ik daar niet echt een goed gevoel bij, zeker als ik zie wat er misgaat met diverse M materialen/onderdelen na een tijdje gebruikt te hebben.

Nu weer naar het onderwerp:
Wanneer ik in het motorola (MM) protocol moet zijn maak ik gebruik van de Ecos.
Wat wel belangrijk is (mijn persoonlijke mening) kijk of de CS ook DCC herkent, dus of het een multiprotocol systeem cq. centrale is.
Om een hoop geld uit te geven aan een beperkte centrale, daar zijn jouw en onze centje te duur voor.

Ongeacht welke centrale.
Deze dient de optie te hebben om in DCC te programmeren (dieper bereik van CV's met lezen en schrijven).
Wanneer een locdecoder, ongeacht het merk, automatische protocol herkenning heeft, MMI / MMII / DCC, enz zal de decoder, na in DCC geconfigureerd te zijn, ook het juiste gedrag hebben in het MM protocol.

Is er niet al een CS III onderweg?
Dacht gelezen/gehoord te hebben dat M?rklin ook meegaat in de wereld die DCC heet.

MarioB

  • Gast
Re:Decoders
« Reactie #35 Gepost op: 23 december 2011, 14:12:41 »
Dank je voor je antwoord, Riny!

De CSII (beide versies) herkennen DCC, over CSIII heb ik niks over gehoord maar die zal in de loop der tijd zeker verschijnen!
Ik heb heel lang getwijfeld tussen een CSII en Ecos. Mijn persoonlijke reden om CSII te nemen is dat het mij gebruiksvriendelijker lijkt dan de Ecos, aangezien mijn partner mijn dochtertje van 7 is, lijk mij dat een voordeel. En zelf heb ik geen slecht gevoel bij M?rklin anders was ik misschien al naar een ander merk overgestapt. Dat neemt zeker niet weg dat ik ook vind dat M grote steken heb laten vallen de laatste jaren. Zeker wat betreft de decoders, kijk naar de 60760 set met die decoder die daar bij zit. En wat te denken over de mobile station, ik heb er een en daar word ik dus niet vrolijk van.

Dus het antwoord over de interface 6050/1 is dus nee, om de simpele reden, de 6021 herkent geen DCC en dus niet de hogere cv's en kan daarom deze niet uitlezen!

Riny

  • Gast
Re:Decoders
« Reactie #36 Gepost op: 23 december 2011, 14:44:19 »
Beste Mario,

Ieder mens heeft zo zijn eigen voorkeuren en ervaringen betreffende materiaal en merken.
In mijn betoog kraak ik M?rklin niet af, echter gevoelsmatig pas dit niet bij mij om bepaalde persoonlijke redenen.
Maar met jouw onderbouwing ben ik ook weer wat wijzer geworden betreffende het CS.

Gelukkig hebben wij eigen keuzes en gevoelens en die dient een ieder voor zichzelf te volgen om er een goed gevoel bij te hebben en te behouden.

De een vind koffie lekkerder en de andere kiest voor thee. hahahahaha.
En dit als voorbeeld, dienen wij dat van elkaar, ongeacht wie, te respecteren.