Auteur Topic: Dat was ff schrikken.  (gelezen 8495 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Piet

  • Gast
Dat was ff schrikken.
« Gepost op: 12 juli 2011, 21:16:18 »
Vanmiddag weer eens met de baan bezig geweest.
Eerst even aanzetten en alle materieel een rondje laten rijden.
Nou dat ging meteen in het eerste wissel fout, op zijn belgisch wilden mijn 1200 en de hondekop van het zelfde wissel gebruikmaken.
In principe kan dit dus niet want de hele baan is van meldpunten en blokken voorzien, gestuurd door koploper.
Maar wat bleek nou de complete terugmelding was buitengebruik.
KOPERDIEFSTAL was mijn eerste reaktie, ook bij mij? Het zal toch niet?
Nou nee hoor allerlei spookmeldingen vlogen zonder materieel in de baan over het koploperscherm.
Dat betekent dus dat er ergens iets tegen massa moest liggen.
Nu was het wel erg warm en vochtig op zolder.
Dat laatste bleek, zo net, de dader te zijn, vanmiddag was het 99% relatieve vochtigheid.
Inmiddels is het gezakt tot 91% en alle problemen zijn weg.

Heeft iemand van jullie wel eens op die manier rare meldingen gehad?
Ik heb me suf gepiekerd, maar ik ben vanmiddag niet als een blinde alles gaan loshalen om te testen.
Want iets dat zondag nog goed werkte kan natuurlijk vandaag stuk zijn, dat is waar.
Maar zo massaal dat er geen enkele melding meer door komt.......? Nee dat geloof ik niet, direkt.

Ik wilde de belevenis toch even vertellen.
Ik hoop die dat jullie het ook krijgen, je schrikt je helemaal wezenloos.

grt P.

Riny

  • Gast
Re:Dat was ff schrikken.
« Reactie #1 Gepost op: 12 juli 2011, 21:26:54 »
Beste Piet,

Toen vorig jaar mijn "grote" baan nog opgebouwd stond en in de periode dat het zo extreem warm was, had ik ook een probleem met de massadetectie.
De oorzaak hiervan was, geloof het of niet, het uitzetten van de spoorstaven zodat deze tegen elkaar kwamen en twee secties 1 geheel werden.
Dus jouw omschrijving kan heel goed eens voor komen.
Na de bewuste rail overgang met een diamantschijfje (0,8mm dikte) "geholpen" te hebben was het probleem over.
De verrassingen zijn de wereld nog niet uit.


Offline teunistreinen

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 87
  • Geslacht: Man
    • Raptorforum voor en door gebruikers van de Raptor
Re:Dat was ff schrikken.
« Reactie #2 Gepost op: 12 juli 2011, 21:29:33 »
Hallo

Gelezen dat je Crails gebruikt. Waarschijnlijk heb je je terugmeldingen via massadetectie?
Bij warmte zet de rails uit en maken de railstaven waarschijnlijk contact met elkaar daar waar ze geen contact mogen maken.
Een andere mogelijkheid is dat de scheiding in de railstaven vervuild is en daar door icm hoge lucht vochtigheid de stroom geleiden en geven dus een terugmelding.

teunis
 
Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.

Piet

  • Gast
Re:Dat was ff schrikken.
« Reactie #3 Gepost op: 12 juli 2011, 22:09:16 »
@Riny:
Nooit aan gedacht, weet je dat.
Ik ga er meteen morgen mee aan de gang.

@Teunis:
De rails zijn nog geen jaar oud, dus vuil zou kunnen, maar ik ga er voorlopig nog niiet van uit.
Ik voel meer voor de optie door Riny en jou gemeld zijn over het uitzetten.

In ieder geval bedankt voor het meedenken.

grt P.

Riny

  • Gast
Re:Dat was ff schrikken.
« Reactie #4 Gepost op: 13 juli 2011, 08:32:17 »
De rails zijn nog geen jaar oud, dus vuil zou kunnen, maar ik ga er voorlopig nog niet van uit.

Beste Piet,

Betreffende het citaat, daar zou je nog eens van op kunnen kijken betreffende vuil.
De antislipbandjes geven ten aller tijden aanslag af als ook smering van de asbussen en tandwielen.
Ga maar een met een wit pluisvrij doekje over de spoorstaven heen, je zal er mogelijk van op kunnen kijken.
Persoonlijk zou ik eerst de spoorstaven reinigen en vervolgens de afstand van de raillasssen controleren.

Betreffende controle van de raillassen, neem eerst het deel wat echt in de zon, ondanks dichte gordijnen o.i.d, eens onder de "loep".
Ook met C-rails kun je afstand van de raillassen bewerken zoals aangegeven over mijn K-rails.

Ik ben benieuwd en wij horen het graag.

Offline teunistreinen

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 87
  • Geslacht: Man
    • Raptorforum voor en door gebruikers van de Raptor
Re:Dat was ff schrikken.
« Reactie #5 Gepost op: 13 juli 2011, 08:42:42 »
Besten

Ik onderschrijf wat Riny schrijft, betreffende het vuil. Leeftijd van de rails doet er niet toe.
Na een aantal ronden sporen kan de baan al "vuil" zijn.
Mijn ervaring met Crails en Krails

teunis
Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Dat was ff schrikken.
« Reactie #6 Gepost op: 13 juli 2011, 11:12:28 »
Een minuscuul druppetje vocht door de grote relatieve vochtigheid in de railstaafscheidingen is ook al voldoende.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Riny

  • Gast
Re:Dat was ff schrikken.
« Reactie #7 Gepost op: 13 juli 2011, 12:55:27 »
Een minuscuul druppetje vocht door de grote relatieve vochtigheid in de railstaafscheidingen is ook al voldoende.

Ook aan deze uiteenzetting valt niets toe te voegen en klopt als een zwerende vinger. ;)

Piet

  • Gast
Re:Dat was ff schrikken.
« Reactie #8 Gepost op: 13 juli 2011, 14:04:10 »
Ik ben alle bloklassen langs geweest, maar ja de temperatuur is nu 21 graden en de rel. vochtigheid 89%.
Alle blok-sectielassen hebben nu plm .5 mm ruimte.
Dus ik verwacht dat het toch aan de extreme vochtigheid heeft gelegen.
Een klein druppie, zoals Anne schreef kan natuurlijk heel best.

grt P.

Offline teunistreinen

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 87
  • Geslacht: Man
    • Raptorforum voor en door gebruikers van de Raptor
Re:Dat was ff schrikken.
« Reactie #9 Gepost op: 13 juli 2011, 14:11:55 »
Ik ben alle bloklassen langs geweest, maar ja de temperatuur is nu 21 graden en de rel. vochtigheid 89%.
Alle blok-sectielassen hebben nu plm .5 mm ruimte.
Dus ik verwacht dat het toch aan de extreme vochtigheid heeft gelegen.
Een klein druppie, zoals Anne schreef kan natuurlijk heel best.

Maar wat is nu het resultaat?
Werken alle terugmelders weer naar behoren?

teunis
Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.

GGoos

  • Gast
Re:Dat was ff schrikken.
« Reactie #10 Gepost op: 13 juli 2011, 14:56:37 »
Nooit geweten dat dit effect zou kunnen hebben! (als blijkt dat het hier aan gelegen heeft natuurlijk) :)

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Dat was ff schrikken.
« Reactie #11 Gepost op: 13 juli 2011, 16:27:08 »
Dit is het machtige van dit forum. je leert er weer enorm van   ;D.
Ook nooit geweten en ook niet verwacht dat een heel klein drupje vocht tusser de railstaven tot zulke gevolgen kan leiden.
Dat zelfs de complete terugmelding het laat afweten  :o.
Fijn Piet, dat het jouw is overkomen  :P, daar kunnen wij weer wat van leren.
Maar serieus nu, Piet, je schrikt wel even rot als ineens dingen anders gaan doen dan verwacht.
En dan is het vaak zoeken en zoeken, waar nu de oorzaak ligt.

Met groet, Roel  ;)

Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Piet

  • Gast
Re:Dat was ff schrikken.
« Reactie #12 Gepost op: 13 juli 2011, 17:19:13 »
En dan is het vaak zoeken en zoeken, waar nu de oorzaak ligt.
Ja dat is waar, maar enige terughoudendheid is hier ook op zijn plaats.
Uit ervaring wijs geworden, ga ik niet meteen alles als een blinde los halen.
E?rst eens diep nadenken over wat er, tussen de laatste keer dat het wel werkte en de ??rste keer dat het niet meer functioneerde, gebeurd kan zijn.
Nou als je dan tot de ontdekking komt dat er niets aan veranderd is, dan kun je gaan nadenken over een eventuele oorzaak.
Geholpen door de klimatologische omstandigheden, het was hier gisteren zeer warm en klets nat.
Terwijl het in de avond toen het afkoelde ook meteen een stuk droger werd.
Ik heb zo'n weerstationnetje daar kan ik het binnenhuis deel in ieder vertrek plaatsen, dus dat heb ik 's middags meteen op zolder gezet.
En de ontwikkelingen goed in de gaten gehouden.
Tijdens de bouw van mijn baan had ik van alle rails aan ??n kant (van het contact rail) de railstaaf licht getoucheerd met een slijpschijfje.
Dus het uitzetten moest wel heel erg groot zijn wilde dat de oorzaak zijn.
Maar kennelijk het vocht was voldoende om toch meerdere verbindingen te maken.

grt P.

Offline teunistreinen

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 87
  • Geslacht: Man
    • Raptorforum voor en door gebruikers van de Raptor
Re:Dat was ff schrikken.
« Reactie #13 Gepost op: 13 juli 2011, 17:26:19 »
En Piet

Kennelijk werkt alles weer naar behoren?

teunis
Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.

Piet

  • Gast
Re:Dat was ff schrikken.
« Reactie #14 Gepost op: 13 juli 2011, 17:36:00 »
Ja Teunis, alles werkt weer, gisteravond al, om plm 10 uur werden de eerste automatische rondjes weer gereden.
Maar dat schreef ik al in mijn eerste post.

Maar het was erg onbevredigend omdat ik geen oorzaak ken(de).
Dus de volgende keer, mocht die weer komen, alle aandacht op de lassen vestigen.

Iedereen bedankt voor het meedenken.
grt Piet.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Dat was ff schrikken.
« Reactie #15 Gepost op: 13 juli 2011, 20:10:54 »
Ook hier heb ik C-rail, maar geen last van hoge luchtvochtigheid of extreem hoge temperaturen.
Goed ventileren en bij de hoge temperatuur van de laatste tijd draait er aan het plafond een omgedraaide helicopter.

Toch had ik deze week een dergelijk probleem, de oorzaak was echter direct bij mij bekend.
Ik had enkele stukken rail (precies in een tunnel gedeelte) waar de lok op haperde of zelfs stil stond.

Rail reinigen was mijn eerste gedachte, even met het railgommetje er over en hupsakee, rijden.
Maar nee hoor, weer haperingen en/of spontaan stoppen.

Daarop heb ik een nagelborstel gepakt (een nieuwe) vochtig gemaakt met gedenatureerde alcohol 70% en de gedeeltes moeizaam geborsteld.
Alle bezetmelders van slag, ze gaven een bezetmelding terwijl er niets op de rail stond.
Oorzaak was dus vocht, na een klein uurtje was de alcohol verdampt en was alles weer als van ouds en kon ik weer automatisch, half-automatisch en handmatig rijden.

Ik had eerder het idee dat de alcohol sneller zou verdampen en er geen storing zou zijn.
Als leek op dit gebied kan ik alleen maar bedenken dat het vocht de beide railstaven deed verbinden en de bezetmelder dacht dat er een trein stond.

Een hoge luchtvochtigheid kan volgens mij wel zeker enige invloed hebben op onze modelspoorbaan.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Piet

  • Gast
Re:Dat was ff schrikken.
« Reactie #16 Gepost op: 13 juli 2011, 20:17:32 »
Zo zie je maar Tom, vocht (maakt niet uit wat voor vocht) is bende op een modelbaan.
En onze C-rail heeft natuurlijk een mooie oppervlakte struktuur waar vochtigheid makkelijk in blijft staan.
En dan heb je de poppen aan het dansen.
En ook altijd rottigheid op onbereikbare plaatsen he, dat is ook zo voor de hand liggend.

grt P.

Offline teunistreinen

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 87
  • Geslacht: Man
    • Raptorforum voor en door gebruikers van de Raptor
Re:Dat was ff schrikken.
« Reactie #17 Gepost op: 13 juli 2011, 20:33:23 »
Daarop heb ik een nagelborstel gepakt (een nieuwe) vochtig gemaakt met gedenatureerde alcohol 70% en de gedeeltes moeizaam geborsteld.
Alle bezetmelders van slag, ze gaven een bezetmelding terwijl er niets op de rail stond.
Oorzaak was dus vocht, na een klein uurtje was de alcohol verdampt en was alles weer als van ouds en kon ik weer automatisch, half-automatisch en handmatig rijden.
Ik had eerder het idee dat de alcohol sneller zou verdampen en er geen storing zou zijn.
Als leek op dit gebied kan ik alleen maar bedenken dat het vocht de beide railstaven deed verbinden en de bezetmelder dacht dat er een trein stond.

Beste Tom

Als chemisch technoloog moet ik zeggen dat de alcohol die je gebruikt hebt voor 70% uit alcohol en voor 30% uit WATER bestaat.
De alcohol verdampt zeer moeilijk daar het door het water wordt "vastgehouden", het water zelf doet er lang over om te verdampen.
Volgende keer geen alcohol meer, maar wasbenzine gebruiken, daarin lossen de olie en vetresten beter op dan in alcohol.


Groeten van teunis

PS nu gaat de " mail" weer op en neer, als je typt. Dat is een lastig probleem. Ook bij 3rail is dat. ligt dat aan de gebruikte php??

edit: probleem op en neer is opgelost
Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:Dat was ff schrikken.
« Reactie #18 Gepost op: 25 juli 2011, 10:12:26 »
Ik heb de meeste scheidingen in mijn rails met het Roco-zaagje gemaakt. Die zijn dan flinterdun. Om te voorkomen dat de staven elkaar toch zouden raken, heb ik overal een klein stukje plastic verpakkingsmateriaal in de gleuven met secondelijm vastgezet. Daardoor zijn de railstaven toch ??n geheel, maar wel degelijk van elkaar ge?soleerd. Bij N is het wel een gepriegel om hele kleine stukjes te knippen of te snijden en dan vast te lijmen, bij h0 lijkt me dat een minder groot punt.

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.