Auteur Topic: Draadkleuren TAMSdecoder LD-W-32  (gelezen 26247 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ponytail

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 95
  • Geslacht: Man
Draadkleuren TAMSdecoder LD-W-32
« Gepost op: 2 juli 2011, 16:56:16 »
L.S.,

Binnenkort zal ik eens een poging wagen om een oudere analoge M-loc om te bouwen met een TAMS LD-W-32 decoder.
Deze is inmiddels, onbedraad, gekocht bij Conrad.

Nu worden in het aansluitschema geen kleuren aangegeven voor de verschillende aansluitingen. Internet verschafte wel enkele foto's.

Wat is nu het handigst: de aansluitdraadkleuren van M?rklin gebruiken of die van de TAMS-decoder?
Het maakt in pricipe niet uit, of loopt de stroom makkelijker door een rode draad dan door een gele?  ;)

Ik hou van standaardisatie. Vandaag weet ik nog hoe het zit, morgen begin ik te twijfelen en maandag....: kweeniemeer :-(

Wellicht heeft iemand een schemaplaatje met de echt juiste kleuren?

mvg.
Willem E.

jerry

  • Gast
Re:Draadkleuren TAMSdecoder LD-W-32
« Reactie #1 Gepost op: 2 juli 2011, 17:43:49 »
standaard is
rood= rechter wiel/stroom opname
zwart = links stroom opname
oranje is motor aansluiting
grijs is motor aan sluiting
blauw is algemene stroom
wit en geel verlichting voor en achter
groen is voor bijv een rook generator

Riny

  • Gast
Re:Draadkleuren TAMSdecoder LD-W-32
« Reactie #2 Gepost op: 2 juli 2011, 21:28:11 »
Beste Willem,

Misschien kan dit PDF bestand je verder helpen.
Diverse kleurenschema's van diverse merken decoders.

Offline Ponytail

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 95
  • Geslacht: Man
Re:Draadkleuren TAMSdecoder LD-W-32
« Reactie #3 Gepost op: 2 juli 2011, 21:40:38 »
Dank ieder,

Ik ben geholpen!

mvg.
Willem

Offline Ponytail

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 95
  • Geslacht: Man
Re:Draadkleuren TAMSdecoder LD-W-32
« Reactie #4 Gepost op: 10 juli 2011, 01:10:10 »
Zo, de decoder is ingebouwd in een BR103 TEE met grote vlakankermotor. Nieuw koolborstelset en een drupje olie. Op een proefrondje gezet en ingevoerd in mijn MS1. En daar ging-ie. Verlichting schakelbaar en direct in de goede rijrichting. Zo ver zo goed.

Maar dan ga je wat testen en spelen.... Het viel me op dat bij lage snelheid de decoder een hoge fluittoon gaf. Dit verdween als de loc lekker op gang was. Motor liep dan vrij mooi, voorzover mogelijk... Maar die fluittoon... Ook was de startsnelheid (te) hoog: on geveer bij stap 4-5.
In de handleiding stond dat met een bepaalde CV/REG de frequentie kon worden omgezet van 480 Hz naar 60 Hz en dit kon de rij-eigenschappen verbeteren. Zo gezegd, zo gedaan en ja: de startsnelheid was veel lager: stap 1-2. Maar de motor leek dan wel een koffiemolen en leek wat minder soepel te lopen.

Wat verder spelen met de verschillende CV/REG-waarden aangaande de min-/max-snelheid, optrekkken en afremmen e.d. gaf geen echte verbetering. En tenslotte de decoder maar weer in zijn fabrieksinstellingen gezet, maar wel op 60 Hz.

Is er iemand bekend met deze decoder en heeft wellicht betere CV/REG-waarden voor de grote schijfmotor?
Helaas kan je met een MS1 de waarden niet uitlezen, alleen instellen.

Groetjes
Willem E.

Piet

  • Gast
Re:Draadkleuren TAMSdecoder LD-W-32
« Reactie #5 Gepost op: 10 juli 2011, 08:49:06 »
Hoi Willem,
het is niet je decoder die fluit, maar je motor.
Het wordt wel veroorzaakt door de decoder, dat wel.
Maar als ik jou was zou ik weer naar de 480Hz frequentie gaan, dat geeft zeker bij lage snelheden een mooiere loop.
Bij mijn NS1212 (Marklin 3055) floot de motor ook enorm.
Ik heb dat toen opgelost door de motor goed (Ultrasoon) te reinigen en te smeren daarna was het gefluit weg.
Ik heb in deze loc een ESU LokPilot V3.0 gebouwd.

grt P.

Riny

  • Gast
Re:Draadkleuren TAMSdecoder LD-W-32
« Reactie #6 Gepost op: 10 juli 2011, 11:06:09 »
Beste Willem,

Na alles nog eens doorgelezen te hebben is mij een ding onduidelijk.
Heb je de bestaande veldspoelmagneet toegepast? Zo te lezen dacht ik het wel.
Mijn advies, plaats een Esu (Hamo) permanentmagneet 51960 (= voor grote schijfcollectormotor = ? 10,00) in de motor.
Het rijgedrag zal er aanzienlijk mee vooruit gaan en de loc (lees motor) zal beter "luisteren" naar de CV- instellingen.

Mocht je eerst nog verder willen experimenteren zou je het volgende toe kunnen passen.
Al blijft een permanentmagneet de betere optie.



Met een wisselspoelmagneet is het een AC motor. (wisselstroom) ~
Met een permanentmagneet is het een DC motor. (gelijkstroom) =

P.s. Een theoretische onderbouwing laat ik achterwegen, het gaat om de praktische uitvoering en resultaat, dus gewoon in Jip en Janneke taal.

Piet

  • Gast
Re:Draadkleuren TAMSdecoder LD-W-32
« Reactie #7 Gepost op: 10 juli 2011, 12:47:14 »
@ Riny,
wat is jouw mening over die frequentie verandering?
Is dat niet een risico, immers een lagere frequetie geeft een hoger stroomverbruik.

grt P.

Riny

  • Gast
Re:Draadkleuren TAMSdecoder LD-W-32
« Reactie #8 Gepost op: 10 juli 2011, 13:16:58 »
wat is jouw mening over die frequentie verandering?

Piet,

Geen of weinig ervaring met de genoemde Tams decoder.
Wel de eerste generatie maar dat was, naar mijn persoonlijke inschatting, bagger.
Mogelijk dat de nieuwe generatie(s) kwalitatief inmiddels beter zijn.

Wanneer in een handleiding aangegeven wordt dat de 480 Hz fabriek af ingesteld staat zou ik eerst een loc (decoder) proberen aan te passen middels CV aanpassingen. (tijdrovend karweitje).
Geeft dit vervolgens geen beter resultaten dan zou ik de frequentie aanpassen en vervolgens weer met de CV- instellingen gaan "spelen".

Is dat niet een risico, immers een lagere frequentie geeft een hoger stroomverbruik.

Een echt risico zou ik het persoonlijk niet willen noemen denk ik.
Het hangt er vanaf wat het vermogen van de gebruikte voedingen of boosters zijn en hoeveel treinen (locs) men gelijktijdig wil laten rijden.
Dat aantal wordt uiteraard wel kleiner bij een groter stroomverbruik.
Persoonlijk laat ik de LoPi's op 30 Hz staan zoals zij geleverd worden, het geeft een rustigere loop van het rijgedrag.
De LoPi v4.0 laat ik op 40 Hz staan.

Zelf ben van mening, en ja wie ben ik, om gewoon proefondervindelijk hier een goede middenweg in zien te vinden d.m.v. de juiste instellingen te configuren tot ik er zelf tevreden over ben.
Dit streven kan uiteraard voor een ieder verschillend zijn.

Zo ben ik dagelijks even tussendoor wel eens bezig met een E410 met een LoPi v4.0 omdat A: het een vervelende decoder versie is en B: ik mij niet laat koeioneren door een onwillige decoder.  :D

 

Offline Ponytail

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 95
  • Geslacht: Man
Re:Draadkleuren TAMSdecoder LD-W-32
« Reactie #9 Gepost op: 11 juli 2011, 12:06:55 »
Beste Willem,

Na alles nog eens doorgelezen te hebben is mij een ding onduidelijk.
Heb je de bestaande veldspoelmagneet toegepast? Zo te lezen dacht ik het wel.
Mijn advies, plaats een Esu (Hamo) permanentmagneet 51960 (= voor grote schijfcollectormotor = ? 10,00) in de motor.
Het rijgedrag zal er aanzienlijk mee vooruit gaan en de loc (lees motor) zal beter "luisteren" naar de CV- instellingen.

Mocht je eerst nog verder willen experimenteren zou je het volgende toe kunnen passen.
Al blijft een permanentmagneet de betere optie.



Met een wisselspoelmagneet is het een AC motor. (wisselstroom) ~
Met een permanentmagneet is het een DC motor. (gelijkstroom) =

P.s. Een theoretische onderbouwing laat ik achterwegen, het gaat om de praktische uitvoering en resultaat, dus gewoon in Jip en Janneke taal.


Riny, Piet en de anderen,

Allereerst dank voor de reacties.

Mijn gedachte is om wat te experimenteren met de TAMS LD-W-32 decoder.
En deze is bedoeld voor de motoren van M. met de veldspoelmagneet, toch?
Deze decoder werkt niet met een permanentmagneet, denk ik dan....
De optie van Riny is toch eigenlijk een aanpassing van de veldspoelmagneet om deze te kunnen gebruiken met een decoder voor permanentmagneten. Of ga ik nu fout?

De schoonmaak-optie van Piet zal ik zeker gaan proberen!
En dan ook nog de gloeilampjes vervangen voor LEDs.

Bij tijd en gelegenheid hoort U mij weer ;)

mvg.
Willem E.

Piet

  • Gast
Re:Draadkleuren TAMSdecoder LD-W-32
« Reactie #10 Gepost op: 11 juli 2011, 12:52:01 »
Hi Willem,
ik heb op de Conrad site de reviews eens doorgelezen.
Maar wat opvalt is dat veel mensen klagen over het feit dat de lok een fluittoon laat horen, na inbouw.
Ik denk dat het er een beetje bij hoort, misschien.

grt P.

Riny

  • Gast
Re:Draadkleuren TAMSdecoder LD-W-32
« Reactie #11 Gepost op: 11 juli 2011, 15:31:29 »
De optie van Riny is toch eigenlijk een aanpassing van de veldspoelmagneet om deze te kunnen gebruiken met een decoder voor permanentmagneten. Of ga ik nu fout?

Beste Willem,

Wanneer je goed naar het schema kijkt (en leest) zal je zien dat deze optie voor het gebruik is van, uitsluitend, veldspoelmagneten, niet voor de permanentmagneten.

Met de veldspoelmagneten werk je met "wisselstroom" motoren.
Een omgebouwde motoren waar men gebruik maakt van permanentmagneten wordt dan een "gelijkstroom" motor.
Voor deze laatste heb je de diodes (zie schema) niet nodig.


Riny

  • Gast
Re:Draadkleuren TAMSdecoder LD-W-32
« Reactie #12 Gepost op: 11 juli 2011, 15:33:39 »
Maar wat opvalt is dat veel mensen klagen over het feit dat de lok een fluittoon laat horen, na inbouw.

De fluittoon komt vanaf de motor bij, uitsluitend, laag toerental en is met de juiste CV- instellen te corrigeren.

Offline Ponytail

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 95
  • Geslacht: Man
Re:Draadkleuren TAMSdecoder LD-W-32
« Reactie #13 Gepost op: 12 juli 2011, 12:08:02 »
De optie van Riny is toch eigenlijk een aanpassing van de veldspoelmagneet om deze te kunnen gebruiken met een decoder voor permanentmagneten. Of ga ik nu fout?

Beste Willem,

Wanneer je goed naar het schema kijkt (en leest) zal je zien dat deze optie voor het gebruik is van, uitsluitend, veldspoelmagneten, niet voor de permanentmagneten.

Met de veldspoelmagneten werk je met "wisselstroom" motoren.
Een omgebouwde motoren waar men gebruik maakt van permanentmagneten wordt dan een "gelijkstroom" motor.
Voor deze laatste heb je de diodes (zie schema) niet nodig.



Hoi Riny,

Maar de LD-W-32 decoder is bedoeld voor wisselstroommotoren en heeft dan ook 3 draden naar de motor: 2 voor de veld spoel en 1 retour. Jouw schema met de diodes 'verandert' de veldspoelmagneet toch in een soort van 1- richting veldpoelmagneet (een richting stroom = gelijkstroom?). Of anders gevraagd: ik zie in het schema geen retourleiding (massa-zwart). Vervalt deze dan? Dit is wel zo bij de LD-G-32 decoder....

Ja ik wil wat leren! ;)

mvg.
Willem

Offline Ponytail

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 95
  • Geslacht: Man
Re:Draadkleuren TAMSdecoder LD-W-32
« Reactie #14 Gepost op: 12 juli 2011, 12:09:38 »
Maar wat opvalt is dat veel mensen klagen over het feit dat de lok een fluittoon laat horen, na inbouw.

De fluittoon komt vanaf de motor bij, uitsluitend, laag toerental en is met de juiste CV- instellen te corrigeren.

Hoi Riny,

Klopt inderdaad dat dit optreed bij lage toerentallen.
Enig idee welke CV's het meeste invloed hebben daarbij?

mvg.
Willem.

Riny

  • Gast
Re:Draadkleuren TAMSdecoder LD-W-32
« Reactie #15 Gepost op: 12 juli 2011, 12:33:45 »
Beste Willem,

Zal straks even de handleiding doornemen en de mogelijkheden weergeven cq. doorgeven.
Deze gegevens staan in een ander vertrek (andere laptop)
Nu zit ik met een paar honden in huis dus kan weinig meer doen dan af en toe even achter deze laptop duiken (in de woonkamer).
Dus ik kom hier zeker op terug.

Wat de drie draden betreft, 2x motor = vooruit/achteruit- Linksom/rechtsom, 1x = massa (chassis)

P.s. ik heb je mogelijk foute berichtje verwijderd.

Riny

  • Gast
Re:Draadkleuren TAMSdecoder LD-W-32
« Reactie #16 Gepost op: 12 juli 2011, 13:07:53 »
Beste Willem,

Even de handleiding op deze machine binnengehaald.

Hier een klein PDFje met wat uitleg.
Mocht je toch nog met vragen zitten dan horen wij dat wel.

Jammer dat de meeste decoderfabrikanten in hun handleidingen/schema omschrijvingen altijd maar uitgaan van 2 rail locs.

Offline Ponytail

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 95
  • Geslacht: Man
Re:Draadkleuren TAMSdecoder LD-W-32
« Reactie #17 Gepost op: 12 juli 2011, 16:35:50 »
Hoi Riny,

Het PDFje is duidelijk maar wijkt iets af van die welke bij de decoder zat: in de mijne staat wel aangegeven welke aansluiting (X1) naar de sleper moet, bijvoorbeeld.
Daarmee heb ik de decoder ook aangesloten en het werkt eigenlijk prima.
Ook weet ik dat de gemeenschappelijke retour (RL) pas in beeld komt als ik de verlichting geisoleerd van het chassis ga maken. Is nu nog een bajonetlampje in het chassis, maar moet t.z.t. een LEDje met weerstand worden. Maar dit terzijde.

Wat mij intrigeert is of ik de rij-eigenschappen verbeter als ik de diodeschakeling aanbreng en of dit wel kan met mijn decoder.

Liever nog ga ik spelen met de CV/REG-instellingen. Welke methode is volgens julliie de beste?
Ik heb al wel wat gerommeld, maar veel veranderde dit niet... Dit deed ik dan ook niet echt systematisch. Bestaat er wel een goeie systematiek voor deze instellingenzoekslag?
Daarnaast: de lastregeling werkt bij de veldspoelmotor ook niet. Kan deze bij de diode-verbouwing wellicht wel werkend worden?

mvg.
Willem.

Riny

  • Gast
Re:Draadkleuren TAMSdecoder LD-W-32
« Reactie #18 Gepost op: 12 juli 2011, 17:55:26 »
Beste Willem,

Welke decoder heb jij dan?
De weergegeven aansluitingen in het pdf-je komen toch werkelijk van de door jouw genoemde Tams decoder.
Zend anders even via mail info[at]modelspoorh0.nl jouw handleiding in pdf vorm mocht je die eventueel hebben.
Zo weten wij zeker dat wij het over dezelfde decoder hebben.

Op je verdere vragen ga ik morgen even verder op in om eerder genoemde reden.

Offline Ponytail

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 95
  • Geslacht: Man
Re:Draadkleuren TAMSdecoder LD-W-32
« Reactie #19 Gepost op: 13 juli 2011, 00:29:05 »
Beste Willem,

Welke decoder heb jij dan?
De weergegeven aansluitingen in het pdf-je komen toch werkelijk van de door jouw genoemde Tams decoder.
Zend anders even via mail info[at]modelspoorh0.nl jouw handleiding in pdf vorm mocht je die eventueel hebben.
Zo weten wij zeker dat wij het over dezelfde decoder hebben.

Op je verdere vragen ga ik morgen even verder op in om eerder genoemde reden.
Hallo Riny,

Ik heb het aansluitschemaatje naar je gemaild.
Het is dus de onderste op die pagina: de LD-W-32.

mvg.
Willem.

Riny

  • Gast
Re:Draadkleuren TAMSdecoder LD-W-32
« Reactie #20 Gepost op: 13 juli 2011, 08:22:44 »
Beste Willem,

Ik heb het gezien.
Ik zal proberen een "normaal" aansluitschema te maken voor je en het vervolgens hier plaatsen zodat andere leden in de toekomst misschien hier ook iets mee kunnen.

Riny

  • Gast
Re:Draadkleuren TAMSdecoder LD-W-32
« Reactie #21 Gepost op: 13 juli 2011, 11:34:51 »
Beste Willem,

Ik heb het bestaande schema hopelijk wat duidelijker gemaakt betreffende de 3 draden voor de motor.



CV info volgt.

Offline Ponytail

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 95
  • Geslacht: Man
Re:Draadkleuren TAMSdecoder LD-W-32
« Reactie #22 Gepost op: 13 juli 2011, 12:14:18 »
Dankje Riny,

Dat is duidelijk en goed te zien dat ik het toch goed gedaan heb. ;)

Ik ben benieuwd naar de inzichten over de CV/REG-instellingen. Van jou, maar anderen moge ook inhaken!

Tenslotte: klopt het dat de diode-optie met deze decoder niet kan?

En dan: inmiddels is de prijs van deze decoder al weer gestegen: nu 15,99 Eurie. :'(
Ik betaalde eind mei nog 13,99 Eurie. ???
Zouden ze dan toch beter en populairder gerworden zijn..... :o

mvg.
Willem E.

Beste Willem,

Ik heb het bestaande schema hopelijk wat duidelijker gemaakt betreffende de 3 draden voor de motor.



CV info volgt.


Riny

  • Gast
Re:Draadkleuren TAMSdecoder LD-W-32
« Reactie #23 Gepost op: 13 juli 2011, 12:28:05 »
Tenslotte: klopt het dat de diode-optie met deze decoder niet kan?

Ik zou hier maar even mee wachten en eerst "spelen" met de CV's 2, 3, 4, 5, en 9 (deze laatste op pagina 72).
Om met de CV's van deze decoder te experimenteren gaat bij mij nie lukken nie, omdat ik deze niet heb liggen.
Anders had ik dat zeker even gedaan.
Hier liggen alleen Esu's, Kuehn's en Zimo's.

En dan: inmiddels is de prijs van deze decoder al weer gestegen: nu 15,99 Eurie. :'(
Ik betaalde eind mei nog 13,99 Eurie. ???
Zouden ze dan toch beter en populairder geworden zijn..... :o

Zou kunnen, echt geen idee, maar ik ben van mening, alles gaat omhoog qua prijzen dus zal het er wel bij horen.
Als wij er evenredig nu ook eens wat bij zouden krijgen zou het makkelijker vol te houden zijn. :D


Offline Ponytail

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 95
  • Geslacht: Man
Re:Draadkleuren TAMSdecoder LD-W-32
« Reactie #24 Gepost op: 13 juli 2011, 12:38:52 »
Dank Riny,
Snelle reactie!

Bestaat er nou ook een bepaalde systematiek voor deze 'Spielerei'?

Tenslotte: klopt het dat de diode-optie met deze decoder niet kan?

Ik zou hier maar even mee wachten en eerst "spelen" met de CV's 2, 3, 4, 5, en 9 (deze laatste op pagina 72).
Om met de CV's van deze decoder te experimenteren gaat bij mij nie lukken nie, omdat ik deze niet heb liggen.
Anders had ik dat zeker even gedaan.
Hier liggen alleen Esu's, Kuehn's en Zimo's.