Auteur Topic: Een 2200 loc met 7 lange goederenwagons.  (gelezen 1003 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Een 2200 loc met 7 lange goederenwagons.
« Gepost op: 2 mei 2023, 17:20:47 »


Waar ik nu weer tegen aan loop is een 2200 loc. Daar hoef ik niets aan te doen behalve misschien een beetje vies maken.



De wagons hebben op één na allemaal wel mankementen maar dat geeft niet. Vooral afgebroken buffers maar ook kromme wielen en/of asjes. Gelukkig heb ik rommel genoeg om dit op te lossen. Eerst maar eens beginnen met slopen.

 

En dan zoeken naar onderdelen. Ik ga alle wielen vervangen voor kunststof Lima wielen. Daar heb ik er nog een hele berg van. Dan maken de wagons gelijk niet zo’n herrie. Ook even wat bruikbare buffers bij elkaar gezocht.



Alles weer compleet.



Op naar het volgende probleem. De wagons iets verzwaren. Lood heb ik wel maar helaas zijn ze allemaal dichtgelijmd tot één geheel. ... Pfffft :o


Je hoort er later meer over …. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Een 2200 loc met 7 lange goederenwagons.
« Reactie #1 Gepost op: 2 mei 2023, 20:20:34 »
Op naar het volgende probleem. De wagons iets verzwaren. Lood heb ik wel maar helaas zijn ze allemaal dichtgelijmd tot één geheel. ... Pfffft :o

Euh... Gewoon een plaatje tegen de onderkant plakken, desnoods nadat het eerst vlak is gemaakt?
(of is dat te simpel? Ik ben benieuwd :) )
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline PaulBng

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 426
  • Thanked: 14 times
  • Geslacht: Man
  • Analoog (pwm) met JMRI en wat ooit Mardec was...
Re: Een 2200 loc met 7 lange goederenwagons.
« Reactie #2 Gepost op: 2 mei 2023, 20:56:23 »
Onderkant gaatje boren, lood hagel erin, gaatje dicht...
Paul

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Een 2200 loc met 7 lange goederenwagons.
« Reactie #3 Gepost op: 3 mei 2023, 15:25:39 »
Ik ga voor het plaatje er onder plakken. Zoals te zien op de foto heb ik al wat plaatjes lood verzameld. alleen nog op maat knippen. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Een 2200 loc met 7 lange goederenwagons.
« Reactie #4 Gepost op: 2 juni 2023, 16:07:28 »
Het gaat dus een plaatje lood worden onder de wagons. Eerst maar eens even een vlak onderkantje maken waar ik de plaatjes lood op kan plakken.



Daarna met een beetje Bisonkit moet het wel blijven zitten.





Ook zijn er hier en daar wat treeplanken geheel of gedeeltelijk verdwenen. Het zijn al behoorlijk bejaarde wagons (over de kwaliteit maar niet te spreken) en dan is het plastic redelijk broos.



Als de lijm hard is moet ik de uitsteekseltjes nog even wegknippen maar dan lijkt het wel weer redelijk. Na een verfje zie je er niets meer van.



Ik maak alle dakjes grijs en de wagons worden meer of minder vervuild.







Ik wilde alle wielen vervangen voor Lima kunststof wielen maar de Franse vrienden hebben een afwijkende maat. De assen zijn een mm langer en daardoor vallen de wielen spontaan uit het onderstel. Dus toch maar de oude wielen weer hergebruiken.



Ik moet wel stuk voor stuk alle wielen opnieuw op maat zetten om geen problemen te krijgen. De meeste wielen zitten wel heel los op de as.  Alle wielen fixeer ik na afstellen met een drupje secondelijm. Dit zijn dus 56 wielen plakken.





En als alles dan weer netjes in elkaar steekt ……







…. kan ik de sleep net stilzetten op mijn station zonder de andere in de weg te staan.




Later weer meer geneuzel ….. ;)

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Online Bert

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 372
  • Thanked: 20 times
  • Geslacht: Man
Re: Een 2200 loc met 7 lange goederenwagons.
« Reactie #5 Gepost op: 2 juni 2023, 18:47:08 »
Hoop op nog heel veel geneuzel ;)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Een 2200 loc met 7 lange goederenwagons.
« Reactie #6 Gepost op: 2 juni 2023, 19:42:34 »
Dankjewel Bert ... ik doe mijn best. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/