Auteur Topic: Uitleg Servo toepassing voor wissels.  (gelezen 20668 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Uitleg Servo toepassing voor wissels.
« Reactie #25 Gepost op: 29 juni 2011, 20:54:53 »
Een mens kan daar toch mogelijk een beetje mee in zijn maag zitten betreffende een mogelijke onzekerheid.

Beste Riny,
Mee eens; maar anderzijds zit er een uitdaging in om aan te tonen dat deze servo's ook goed zijn. Andere forumgenoten kunnen / willen misschien hier ook mee aan de slag.
Maar het aantonen is niet meer aan de orde dat heb jij al gedaan. En wie het doet dat maakt mij niets uit! Conclusie: de servo type Y-3009 is dus bruikbaar.  

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Riny

  • Gast
Re:Uitleg Servo toepassing voor wissels.
« Reactie #26 Gepost op: 1 juli 2011, 12:12:59 »
Ter info,

Omdat ik twee slagbomen echt gelijktijdig omhoog en omlaag wil laten gaan d.m.v. twee gelijkwaardige servo's, zouden deze op 1 uitgang van de SwitchPilot servo 51802 middels een Y- kabeltje dienen te komen.
Wanneer de CV's voor deze servo ingesteld zou worden doen ze exact allebei het zelfde qua beweging en tijdduur.
Alleen is er een probleem, de uitgangen zijn maximaal 250mA (continu), maar het punt is dat bij de door ons gebruikte servo's nergens staat beschreven wat het stroomverbruik is (mA).

Om die reden ben ik ook eens bij de buren gaan informeren en ben er toch wijzer van geworden dankzij wat info van de leden aldaar.
We hebben inmiddels een mini- servo type gevonden welke 35mA verbruikt, dus wanneer er daar twee van te pakken zijn, zou dit een prachtige oplossing zijn omdat deze samen dan aan de 70mA zouden komen, dus geen schade kunnen toebrengen aan de 51802.

Het gaat om dit servo type.
Mogelijk dat men ons mee wil helpen deze te vinden en waar deze, in Nederland, te krijgen zouden zijn.

Riny

  • Gast
Re:Uitleg Servo toepassing voor wissels.
« Reactie #27 Gepost op: 1 juli 2011, 14:45:57 »
De zoektocht naar andere servo's is van de baan.

Na de brandblusser in de buurt neergezet te hebben, de gok genomen om twee servo's op 1 uitgang van de Esu 51802 te plaatsen en te testen.
Dus dit deel van de servo vraagstelling is daarmee opgelost.
Op naar de volgende servo- uitdaging.

Hieronder het bewijs dat het werkt zonder enige problemen.

<a href="" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win"></a>


Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Uitleg Servo toepassing voor wissels.
« Reactie #28 Gepost op: 1 juli 2011, 15:01:04 »
Beste Riny,

Welk type servo heb je hier gebruikt?

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Riny

  • Gast
Re:Uitleg Servo toepassing voor wissels.
« Reactie #29 Gepost op: 1 juli 2011, 15:31:15 »
Beste Johan,

Even opzoeken.
Alleen, ik heb diverse servo's aangeschaft welke nagenoeg de zelfde specificaties hebben.
Dus de Y -3009 zal ook kunnen, bij twijfel wil ik dit wel voor je uit testen.

Riny

  • Gast
Re:Uitleg Servo toepassing voor wissels.
« Reactie #30 Gepost op: 1 juli 2011, 15:57:45 »
Beste Johan,

Gevonden, HXT 900 servo. :D

Klik hier voor een pdf met info.
Onze servo's liggen niet ver uit elkaar qua technische gegevens.
Heb net nog even voor je getest met de, Conrad Y -3009 / Conrad ES-05 en de ESU 51804 Servo's, allen werken exact het zelfde en goed.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Uitleg Servo toepassing voor wissels.
« Reactie #31 Gepost op: 1 juli 2011, 16:01:09 »
Beste Riny,

Dank voor je reactie!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Riny

  • Gast
Re:Uitleg Servo toepassing voor wissels.
« Reactie #32 Gepost op: 1 juli 2011, 16:07:30 »
Beste Johan,

Heb, van al mijn servo's, pdf's via mail naar je toegestuurd.

Mocht er iemand zijn die de pdf's ook wil hebben, laat het mij even weten en ik zend je ze toe.

Offline Ben

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 301
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
Re:Uitleg Servo toepassing voor wissels.
« Reactie #33 Gepost op: 1 juli 2011, 17:30:41 »
 ike  ;D

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Uitleg Servo toepassing voor wissels.
« Reactie #34 Gepost op: 1 juli 2011, 20:14:14 »
Hallo Riny,

Hier is zich een zeer interessante topic aan het onwikkelen die gegarandeerd nog vele malen bestudeerd zal worden.
Erg informatief en goed gedocumenteerd.
Tot voor kort nog nooit van Servo's gehoord , maar is nu al niet meer uit te bannen uit mijn gedachten als ik aan een opzet voor een nieuwe baan denk.
Die dingen zijn multifuntioneel en zeer goedkoop!

Met groet, Roel  ;)
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Riny

  • Gast
Re:Uitleg Servo toepassing voor wissels.
« Reactie #35 Gepost op: 1 juli 2011, 20:20:18 »
Die dingen zijn multifunctioneel en zeer goedkoop!

Beste Roel,

Daar heb je helemaal gelijk in, vergelijk 4x wisselaandrijving (C of K wissels) plus, voor 4 aandrijvingen een magneetartikeldecoder, of 4x Servo met een viervoudige servodecoder.
Dan is een keuze niet moeilijk qua aanschafprijs.

Riny

  • Gast
Re:Uitleg Servo toepassing voor wissels.
« Reactie #36 Gepost op: 1 juli 2011, 20:52:38 »
Voor iedereen die interesse heeft in de servo specificaties heb ik hier een verzamel pdf bestand samengesteld.
Dit zijn de servo's welke ik in huis, en uitgetest heb met de Esu SwitchPilot Servo 51802.


Offline bellejt

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 169
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • bellejt
Re:Uitleg Servo toepassing voor wissels.
« Reactie #37 Gepost op: 1 juli 2011, 23:41:34 »
Heel mooi bestandje.Als daar nu ook nog het stroomverbruik bij stond dan was het perfekt.
met vriendelijke groet,
Johnny.
Ecos2 kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann,koploper

Riny

  • Gast
Re:Uitleg Servo toepassing voor wissels.
« Reactie #38 Gepost op: 2 juli 2011, 08:23:16 »
Heel mooi bestandje. Als daar nu ook nog het stroomverbruik bij stond dan was het perfekt.

Beste Johnny,

Wanneer ik die gegevens zou hebben van alle gebruikte servo's zou ik ze graag vermelden, ik doe mijn best naar kunnen en vermogen alleen heeft dat ook zijn grenzen.
Maar helaas is in het leven niets perfect dus ook niet alle gegevens omtrent de genoemde servo's. (tekortkoming fabrikant)

Ik denk, wie ben ik, dat men een gemiddelde aan kan houden van 100 mA p/mini- servo. (servo- uitgangen kunnen tot 250 mA belast worden continu)
Dat is al heel wat en is best te behappen door/voor 1 uitgang van de 51802.
Wanneer men op alle 4 de uitgangen 2 servo's zou plaatsen vermoed ik dat dit teveel van het goede gaat worden en de servodecoder te zwaar belast wordt al is het wel zo dat, net als met de combinatie wisselaandrijvingen/magneetartikeldecoders, deze nooit alle 4 tegelijk zullen worden aangesproken.

Het punt voor 2 servo's op 1 uitgang had betrekking over 1 set slagbomen, verder zal het doorgaans alleen voor wissels, armseinen of deuren / hek zijn waar 1 servo voor toe wordt gepast.

Piet

  • Gast
Re:Uitleg Servo toepassing voor wissels.
« Reactie #39 Gepost op: 2 juli 2011, 17:54:48 »
Even reageren op 2 servo's op ??n uitgang.
Waarom zou je dat willen of doen?
Ik raad het niet aan, de uitgangen van de servodecoders zijn berekend op ??n aangesloten apparaat.
Je kunt beter ??n servo de beide slagbomen laten bedienen.

grt P.




Riny

  • Gast
Re:Uitleg Servo toepassing voor wissels.
« Reactie #40 Gepost op: 2 juli 2011, 21:22:25 »
Ik raad het niet aan, de uitgangen van de servodecoders zijn berekend op ??n aangesloten apparaat.
Je kunt beter ??n servo de beide slagbomen laten bedienen.

Ha die Piet,

Je was ook weer terug.

De servodecoder 51802 kan een piekbelasting 500mA verwerken over een tijdsduur van 20 volle seconden, twee servo's voor twee slagbomen zullen nooit aan die tijdduur komen.
De traagste beweging die voor de 51802 in te stellen is, is 15,75 seconden dus daar zal men nooit aan komen.
Daarbij komt dat alle uitgangen beveiligd zijn tegen overbelasting.
Zou iedere servo (belast) 200 mA trekken is dit te samen 400mA dus hebben we een tolerantie van 100mA over, over een tijdsduur van 20 seconden.
Dit is te vergelijken met Loc- decoders waarbij de functieuitgangen (Esu) ieder met max. 170mA belast kunnen worden waarbij men het gebruik van een rookgenerator Seuthe 130mA toegepast kan worden.

Uiteraard zou de optie 2 servo's minder belastend zijn voor de uitgang van een 51802.
Daar staat dan wel tegenover dat men een zeer nauwkeurig hefbomen- mechaniek zou moeten maken om de slagbomen letterlijk en figuurlijk 100% gelijktijdig op en neer te laten gaan.
Dit soort mechanica is niet iedereen gegeven te maken.

Ik ga echter bewijzen dat 2 servo's op 1 uitgang d.m.v. een duurzaamheidstest, met gebruik van lichte veren, (vergelijkend met het verplaatsen van de massa/weerstand van twee slagboompjes) zodat men met een 100% gerust hart de mogelijkheid van 2 servo's op 1 uitgang kan uitvoeren.


Riny

  • Gast
Re:Uitleg Servo toepassing voor wissels.
« Reactie #41 Gepost op: 3 juli 2011, 17:53:39 »
Nog een aanvulling na diverse vragen, van diverse mensen, over het aansluiten van voeding of externe voeding van de Esu SwitchPilot Servo 51802.

Alle info staat uiteindelijk ook in de meegeleverde handleiding al zijn deze soms wat summier.

Let op: de eventuele externe trafo mag maar Maximaal 18 Volt zijn.





Diverse Servo merken gebruiken voor de "min" Zwart of Bruin!



Riny

  • Gast
Re:Uitleg Servo toepassing voor wissels.
« Reactie #42 Gepost op: 7 juli 2011, 16:51:16 »
Omdat ik niet veel anders kan doen dan ontdekkingsreizen ondernemen betreffende de servo toepassingen, het volgende.

Voor diegene die in het bezit zijn van de Esu Programmer kan men de richting van de servo's be?nvloeden.
Het is namelijk zo dat bij diverse merken servo's de draairichting links-om of rechts- om gaat, dus dit verschilt per merk servo.





Groen is voor de wisselrichting altijd rechtdoor, Rood is voor de wisselrichting altijd afgebogen.
Dus dient de richting van de wisseltongen goed geconfigureerd te worden zoals het hoort.

Men kan dit aanpassen p/servo wanneer men eventueel verschillende merken servo's op 1 SwitchPilot Servo 51802 wil plaatsen of geplaatst zou hebben.



In deze afbeelding kan men zien hoe ik de instellingen heb geconfigureerd.

Duration (speed) = snelheid van de servo- beweging heb ik op maximaal gezet. (15,75 sec) CV37 waarde 63.

Servo-1:

Position A: (positie A) richting B op 29. CV38 waarde 29

Position B: (positie B) richting A op 34. CV39 waarde 34


Indien de wisseltongen de verkeerde kant opgaan, CV 38 waarde 34 en CV 39 waarde 29.
Dus gewoon in "spiegelbeeld" configureren.

Wanneer de servo's 2, 3, 4, gebruikt worden voor, bijvoorbeeld de zelfde type wissels, kunnen deze ook als hierboven omschreven ingesteld worden.
De slag, welke de servo moet maken om de wisseltongen onder een lichte spanning te houden, is ruim voldoende.
Worden de servo- uitgangen voor andere bewegende doeleinde gebruikt, raadpleegt men de meegeleverde handleiding voor de CV-instellingen en zal men, proefondervindelijk dit stapje voor stapje te moeten configureren.

Nogmaals het joetjoep filmpje waar de bovenstaande instellingen zijn toegepast.

<a href="" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win"></a>




Piet

  • Gast
Re:Uitleg Servo toepassing voor wissels.
« Reactie #43 Gepost op: 7 juli 2011, 17:10:25 »
Ziet er goed uit Willie (Riny) Wortel.
Alleen moet iedereen zich wel realiseren dat de genoemde CV waardes specifiek voor de ESU met dat door Riny gebruikte servo type geldt.

grt P.

Riny

  • Gast
Re:Uitleg Servo toepassing voor wissels.
« Reactie #44 Gepost op: 7 juli 2011, 17:28:38 »
Dank voor het compliment Piet.

Uiteraard gaat het hier over de Esu SwitchPilot Servo 51802 decoder, echter de toegepaste servo's (allen met deze instelling getest) staan weergegeven in het eerder geplaatste PDF- bestand.
Allen werken exact hetzelfde onder de genoemde CV -instellingen.

Piet

  • Gast
Re:Uitleg Servo toepassing voor wissels.
« Reactie #45 Gepost op: 7 juli 2011, 17:43:15 »
Allen werken exact hetzelfde onder de genoemde CV -instellingen.
Moet je niet van uit gaan Riny!
Want de grootste verschillen in servo's kom je tegen op het punt van de hoekverdraaing die ze maken bij een bepaalde pulsduur.
Ik breng nog even het onderste plaatje onder de aandacht.

Dit is een theoretische benadering!
Jarenlange ervaring in de Radio-Controlled modelbouw(vliegtuigen-boten-en raceauto's) hebben mij geleerd dat soms het vervangen van een servo van het zelfde merk en type verschillen gaf en dus veel afstelwerk.
Laat staan een servo van aan andere fabrikant.

De pulsduur is gedefinieerd tussen de 1,25 en 1.75 zal de servo van de ene uiterste stand naar de andere uiterste stand lopen met 1.5 als middenstand.
Echter de mechanische overbrening die een maatstaf is voor de hoekverdraaing is niet vaste gesteld(genormeerd).
De cv waardes zijn immers een vertaling naar de pulsduur die de decoder naar de servo stuurt.

Met het door mij in het bovenstaande bedoelde, zal het bij een servo van een ander fabrikaat een heel andere uitslag geven.

grt P.

Riny

  • Gast
Re:Uitleg Servo toepassing voor wissels.
« Reactie #46 Gepost op: 7 juli 2011, 18:25:05 »
Beste Piet,

Ten delen heb je gelijk.
Met het RC materiaal zit men toch met heel andere constructies en uitslagen.

Alleen in deze, ik heb alle verschillende merken (4) servo's (bij mij aanwezig) uitgewisseld op die ene testwissel, met uiteraard het zelfde veren staal draadje.
Uiteraard speelt de lengte van een dergelijk mechanisme ook een rol mee.
Hierbij hoefde ik de CV instellingen/waarde niet aan te passen om het zelfde resultaat te krijgen.

Om het makkelijker te maken voor ons zelf is het handiger om alle draadjes van een zelfde lengte te houden, als ook de afstand van de servo t.o.v. de onderbouw.
Vandaar het malletje voor de aluminium hoekprofielen waar de servo's op worden bevestigd..
Op die manier krijg je een eigen "standaard" (normering).

Riny

  • Gast
Re:Uitleg Servo toepassing voor wissels.
« Reactie #47 Gepost op: 7 juli 2011, 19:28:08 »
Hier de verschillende merken servo's waar ik het over spreek. (ter info)




Piet

  • Gast
Re:Uitleg Servo toepassing voor wissels.
« Reactie #48 Gepost op: 7 juli 2011, 20:26:05 »
Om het makkelijker te maken voor ons zelf is het handiger om alle draadjes van een zelfde lengte te houden, als ook de afstand van de servo t.o.v. de onderbouw.
Die begrijp ik niet, wat bedoel je hier?

grt P.

Riny

  • Gast
Re:Uitleg Servo toepassing voor wissels.
« Reactie #49 Gepost op: 7 juli 2011, 20:37:16 »
Om het makkelijker te maken voor ons zelf is het handiger om alle draadjes van een zelfde lengte te houden, als ook de afstand van de servo t.o.v. de onderbouw.
Die begrijp ik niet wat bedoel je hier?

Beste Piet,

Precies zoals ik het aangeef.
Wanneer de servo's op de hartmaat van de as allemaal dezelfde afstand hebben t.o.v. de onderbouw, en de overbrenging, verenstaaldraden exact dezelfde lengte hebben, is een verschil van uitslag nihil.
Men heeft dan geen CV's meer in te stellen voor ieder aparte servo, en men kan de 51802 decoders nagenoeg allemaal gelijkwaardig instellen.

Dit is wat ik bedoelde.