Auteur Topic: Uitleg Servo toepassing voor wissels.  (gelezen 20841 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Riny

  • Gast
Uitleg Servo toepassing voor wissels.
« Gepost op: 24 juni 2011, 18:13:28 »
Zo, vandaag eens de crea-Bea uitgehangen en een begin gemaakt voor een testopstelling voor de servobediening t.b.v. de wissels welke er op de modelbaan gaan komen.
Het geheel is nog niet compleet maar dit topic zal dan ook spoedig worden aangevuld met de nodige info.

Om te beginnen heb ik malletjes gemaakt zodat alles in de ?productie? een geheel kan worden en de vervolg onderdelen sneller te maken zijn.
1 voor de wisselbasis.
1 voor het model van de servo?s over te brengen op het aluminium hoekprofiel (30 x 30 x 3) wat het bewerken makkelijker maakt.



Hieronder het idee achter de bedoeling.
Wanneer ik straks de wissels op hun plaats ga leggen wil ik dat het ?doorvoergat?, waar het verenstaal doorheen moet, op de goede plaats komt.
Zie het gat in de mal onder de wissel.
Helaas ligt de mal niet exact goed tijdens de foto maken maar, naar ik mag aannemen, is het duidelijk wat de bedoeling is.
Ook ligt, ter verduidelijking, het verenstaal waaraan een soort haakje is gebogen.
Later zal het duidelijker worden hoe deze aan de wissel wordt bevestigd.



Onderstaand enkele afbeeldingen van het bewerkte hoekprofiel.









Riny

  • Gast
Re:Uitleg Servo toepassing voor wissels.
« Reactie #1 Gepost op: 25 juni 2011, 13:10:34 »
Hier weer een update.

Hieronder kan men zien hoe het gebogen haakje (verenstaal) is bevestigd aan het mechanisme.



Hier de onderzijde en de manier waarop de servo is bevestigd.



Tot slot, de werking in zijn geheel.

<a href="" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win"></a>


Offline Ben

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 301
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
Re:Uitleg servo toepassing voor wissels.
« Reactie #2 Gepost op: 25 juni 2011, 16:27:40 »
Heel aardig mijn vriend  :D
maar welke elektrische aansturing wordt hier toegepast ?
groet  :-*

Riny

  • Gast
Re:Uitleg servo toepassing voor wissels.
« Reactie #3 Gepost op: 25 juni 2011, 16:52:51 »
OEPS,........Foutje  :-[ hier de aanvullende info.

De toegepast Servo is:

Afbeelding = ? Conrad Electronics.

Note: De servo, welke op mijn afbeeldingen staat, is een gelijkwaardige aan die van Conrad.

De servo word aangestuurd door een ESU Switch Pilot (servo) decoder 51802.

Afbeelding = ? Esu.eu

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Uitleg servo toepassing voor wissels.
« Reactie #4 Gepost op: 26 juni 2011, 08:47:08 »
De servo word aangestuurd door een ESU Switch Pilot (servo) decoder 51802.

Beste Riny,

Wat is de stroombron van de servo switch? Gelijkstroom of wisselstroom. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat het gelijkstroom moet zijn.

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Riny

  • Gast
Re:Uitleg Servo toepassing voor wissels.
« Reactie #5 Gepost op: 26 juni 2011, 08:57:16 »
Vandaag een vergelijkend warenonderzoek betreffende de Servo's.

Ik heb drie verschillende merken servo's in huis waar wel degelijk wat verschil in zit.



Van links naar rechts.

Esu 51804 servo motor -- ? 13,95*
Modelcraft Topline mini servo ES-05 JR -- ? 5,99*
Micro servo 9G -- ? 3,99*

* Geldende prijzen zijn van d.d. 26-Juni-2011, prijswijzigingen voorbehouden.

Alle drie de servo's hebben dezelfde technische specificaties dus de verschillen zitten hem in het gebruikte materiaal en/of constructie.
De duurste (Esu 51804) maakt het meeste lawaai, licht krakend geluid en vind ik persoonlijk irritant.
De "goedkoopste" (Micro servo 9G) werkt netjes maar geeft ook een iets krakend geluid maar is naar mijn mening te verwaarloze.
De midden prijsklasse, (Modelcraft Topline ES-05 JR), is wel de meest vriendelijke qua geluid en is nauwelijks hoorbaar.

Allen worden geleverd met de nodige assecoires waarvan de Esu de meeste onderdelen meekrijgt, maar ja, dat mag ook wel voor die prijs.
Verder zijn er servo's in alle prijsklasse maar om nu een servo van ? 125,00 onder een wissel te plaatsen gaat mij te ver.

Hopelijk is deze info voldoende om verder te kunnen wanneer iemand een keuze zou moeten maken om een dergelijk systeem toe te passen.


Riny

  • Gast
Re:Uitleg servo toepassing voor wissels.
« Reactie #6 Gepost op: 26 juni 2011, 09:12:24 »
Wat is de stroombron van de servo switch? Gelijkstroom of wisselstroom.

Beste Johan,

Als je doelt op voeding kan men kiezen uit:

Digitale railspanning, deze heb je altijd nodig voor het digitale datasignaal.
Bij een extra externe voeding: Max. 18 AC of 18 DC trafo's.
Bij het gebruik van DC zou ik niet hoger gaan dan 18 volt terwijl in de handleiding (pag 27) ook iets anders staat over 24 volt DC.
De uitgangsspanning is geschikt voor servo's die 5 volt DC gestabiliseerde voeding moeten/mogen hebben.
Bij de aanschaf van servo's, kijk altijd naar de specificaties betreffende de voeding, deze dient tussen de 4,6 tot 6 volt te zijn.
Neem, bij het gebruik van de SwitchPilot servo 51804, servo's met de JR plug, er zijn ook servo's met andere vormen van pluggen/stekkertjes.

P.s. In de weergave van het filmpje is hij aangesloten op de Esu programmer.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Uitleg servo toepassing voor wissels.
« Reactie #7 Gepost op: 26 juni 2011, 09:51:21 »
Bij een extra externe voeding: Max. 18 AC of 18 DC trafo's.
Riny,
Bedankt; dit is duidelijk!

Bij de aanschaf van servo's, kijk altijd naar de specificaties betreffende de voeding, deze dient tussen de 4,6 / 6 tot 7 volt te zijn.
Gelukkig heb ik een goede keuze gemaakt; morgen komt er pakje van Conrad met de Topline's

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Riny

  • Gast
Re:Uitleg Servo toepassing voor wissels.
« Reactie #8 Gepost op: 26 juni 2011, 16:11:29 »
Gelukkig heb ik een goede keuze gemaakt; morgen komt er pakje van Conrad met de Topline's

Beste Johan,

Helemaal TOP(line)
Dan gaan wij de aankomende week zeker te zien krijgen wat jij doet in de eerste experimentele fase? ;)

Beste Johan,

Als je doelt op voeding kan men kiezen uit:

Digitale railspanning, deze heb je altijd nodig voor het digitale datasignaal.

  Johan,

Voor jouw geldt de railspanning NIET!
Jij rijd analoog dus dien je de extra NO schakelaars toe te passen op de pennen welke buitenom de JR servoaansluitingen zit.
Dus geen railspanning toepassen anders is het einde SwitchPilot servo 51802.

Ik hoop dat ik nog op tijd ben.
Ga er, dom genoeg, altijd maar vanuit dat men Digitaal rijd, maar dat is dus niet zo.
Zal volgende keer beter opletten. (goh, af en toe ben is ikku net een mens) :-[

Riny

  • Gast
Re:Uitleg Servo toepassing voor wissels.
« Reactie #9 Gepost op: 26 juni 2011, 16:39:36 »
Even nog een tip tussendoor:

Een adresje voor servo JR verlengkabeltjes, Y JR Kabeltjes, Gold plated male en female JR stekkertjes om eventueel zelf kabels te maken.
Dit soort onderdelen zijn daar iets goedkoper dan bij onze standaard leverancier C.E.
De shop is uiteraard meer gericht op RC auto's en vliegtuigen dan op Modeltreinen, maar voor een enkel aantal onderdeeltjes kun je er toch makkelijk en leuk terecht.

Zeer betrouwbaar en super snelle verzending. Klik

Dit wilde ik jullie nog even meegeven.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Uitleg Servo toepassing voor wissels.
« Reactie #10 Gepost op: 26 juni 2011, 19:27:38 »
Dan gaan wij de aankomende week zeker te zien krijgen wat jij doet in de eerste experimentele fase? ;)

Jij rijd analoog dus dien je de extra NO schakelaars toe te passen op de pennen welke buitenom de JR servoaansluitingen zit.

Beste Riny,

Nee, deze week krijg je niets te zien; ben alles aan het verzamelen (kopen) om na de zomervakantie aan de slag te gaan; maar ik houd jullie dan zeker op de hoogte.

Wees maar gerust m.b.t. de railspanning; ik kijk er wel doorheen en een servo switch opblazen kan ook op andere manieren als ik daar behoefte aan heb ;)
Met groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Uitleg Servo toepassing voor wissels.
« Reactie #11 Gepost op: 27 juni 2011, 06:51:24 »
Voor jouw geldt de railspanning NIET!
Jij rijd analoog dus dien je de extra NO schakelaars toe te passen op de pennen welke buitenom de JR servoaansluitingen zit.

Beste Riny,

Nu was ik even te snel (gebeurt mij ook vaak genoeg  ;) ) Wat bedoel je met NO schakelaar?

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Riny

  • Gast
Re:Uitleg Servo toepassing voor wissels.
« Reactie #12 Gepost op: 27 juni 2011, 08:30:16 »
Beste Johan,

Allereerst een klein typefoutje van mij.
Het moet geen NO schakelaar zijn maar een NC = No contact, dus een moment-druk-schakelaar. (even simpel uitgedrukt)
Op het moment dat de knop ingedrukt wordt maakt men contact en wanneer men de knop loslaat is er geen contact.
Een vorm van een "moment" schakelaar welke bij analoge wissels ook vaak gebruikt word op het schakelpaneel.

Deze heb je dus nodig voor het analoog schakelen voor de SwitchPilot Servo in jouw situatie.

LET OP: Je hebt hier twee verschillende types in, 1 welke je indruk en vervolgens contact maakt en 1 die, zonder ingedrukt is, contact maakt en dus het contact verbreekt wannneer men hem indrukt.

Je dient dus de eerste uitvoering te hebben cq. te gebruiken.
Deze schakelaars zijn in verschillende kleuren verkrijgbaar.



P.s. Sorry voor de verwarring.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Uitleg Servo toepassing voor wissels.
« Reactie #13 Gepost op: 27 juni 2011, 08:37:23 »
Het moet geen NO schakelaar zijn maar een NC = No contact, dus een moment-druk-schakelaar. (even simpel uitgedrukt)

Beste Riny,

Dank voor de reactie; een NC is bekend en heb ik voldoende op voorraad om te kunnen testen.

Met groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Riny

  • Gast
Re:Uitleg Servo toepassing voor wissels.
« Reactie #14 Gepost op: 27 juni 2011, 08:58:14 »
Beste Johan,

Ook weer opgelost, hoe suf kan een mens zijn. :D :D :-[
Ben benieuwd naar de resultaten t.z.t. wanneer het zover is.
De manier waarop jij dit gaat samenstellen, voor de analoge rijders onder ons, kan dan ook een welkome bijdragen zijn.

Riny

  • Gast
Re:Uitleg Servo toepassing voor wissels.
« Reactie #15 Gepost op: 27 juni 2011, 10:58:59 »
Omdat dit type servo toch door de meeste wordt aangeschaft, hier nog wat info.

Dubbelklik voor duidelijkere weergave.

Topline mini servo ES-05 JR (via Conrad Electronics)




P.s. De overige genoemde servo's zitten ook, betreffende technische gegevens, op deze lijn.

Riny

  • Gast
Re:Uitleg Servo toepassing voor wissels.
« Reactie #16 Gepost op: 27 juni 2011, 11:48:42 »
Omdat het voor mij te warm is en de luchtvochtigheid te hoog, heb ik even niets anders te doen dan wat zaken uit te zoeken betreffende info voor het servo gebruik.

Omdat ik een flinke partij servo's wil gaan gebruiken en er al +/- 60 stuks heb liggen heb ik voorafgaande aan de bestellingen een servo-tester aangschaf via de eerder genoemde RC webshop.

Hier even een weergaven van mijn gedachten.

Turnigy Servo Tester

Men wilt de servo?s inbouwen. Dan is het makkelijk om de servo?s op neutraal (middenstand) zetten.
Met deze servo-tester kan men drie servo?s tegelijk op neutraal zetten, wat ik doe vooraf montage.
Ook kan men de servo?s heen en weer laten bewegen om deze, voor inbouw te testen op een goede werking.
Bijkomend voordeel, bij ontvangst van de servo?s kunnen deze getest worden op een goede werking en kan men, indien nodig, de defecte servo?s gelijk weer retour zenden.
Dit doe ik zelf ook wanneer ik een serie servo?s binnen krijg dus het risico dat bij een later gebruik een defecte servo gepakt word is hiermee dan wel uitgesloten.
Voor de aanschafprijs hoeft men het niet te laten.
Hier de link (webshop) waar ik hem heb aangeschaft.

Specificaties:
Afmetingen: 49x43x29mm
Input: 4.8 - 6V  DC
Output: Tot maar liefst drie servo?s tegelijk aan te sluiten en gelijktijdig te testen.

Prijs: ? 11,95




Hier een filmpje voor meer duidelijkheid betreffende de werking.
Heb even van Joetjoep een fimpje genomen, onzin om dit zelf weer te gaan maken.

<a href="" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win"></a>




Riny

  • Gast
Re:Uitleg Servo toepassing voor wissels.
« Reactie #17 Gepost op: 27 juni 2011, 13:26:39 »
Ik blijf info toevoegen wanneer ik weer iets mee te delen heb.

Voor diegene die met servo's werkt:

De micro servo's (alle eerder genoemde) trekken 160 mA tot 600 mA, afhankelijk hoe zwaar ze belast worden.
Nemen wij bijvoorbeeld de SwitchPilot Servo 51802, daar kan op iedere servoaansluiting (uitgang) 250 mA (continu) tot 500 mA (piekmoment max 20 sec.) getrokken worden.
Dus om twee servo's op 1 uitgang te plaatsen is niet verstandig en wordt afgestaft met een defecte servodecoder. :'(

Ik zat daar zelf wel aan te denken om bijv. twee slagbomen gelijktijdig te laten dalen/stijgen d.m.v. 2 gelijkwaardige servo's op 1 uitgang te plaatsen maar helaas is dat dus niet mogelijk.
De info heb ik verkregen via contacten in de RC hobbywereld.
Deze mensen hebben toch wat meer jaren ervaring met servo's als wij.

Alleen geeft mij deze, voor mij, tekortkoming wat ongenoegen en zal er toch mee gaan puzzelen of daar een oplossing voor is. ;)

stafmarklin

  • Gast
Re:Uitleg Servo toepassing voor wissels.
« Reactie #18 Gepost op: 27 juni 2011, 14:18:00 »
Hallo,

De ESU Switchpilot die jullie aanhalen, heeft die dezelfde functie als een K83 van M?rklin?
Ik ben aan het twijfelen om al min C-rails (zijn er een massa) te ruilen voor K-rails, kwestie van realistischere Look. Indien ik dat toch zou doen moet ik niet al mijn K83 decoders verpatsen.
Groet
Staf

Riny

  • Gast
Re:Uitleg Servo toepassing voor wissels.
« Reactie #19 Gepost op: 27 juni 2011, 14:47:43 »
Beste Staf,

Je kunt de M?rklin K83 en de Viessmann 5211 niet gebruiken om servo's mee om te zetten, dit zijn magneet-artikel-decoders.
Heb geen idee hoeveel je er hebt liggen anders kun je ze altijd nog voor andere schakelopties toepassen.
Zo niet, verkopen en van de opbrengst servo-decoders aanschaffen.
De K83 wordt gemiddeld voor ? 25,00 euro tweedehand aangeboden dus kun je van deze opbrengst voor iedere verkochte K83 een nieuwe servo-decoder kopen.

Je dient daar dus Servo-decoders voor aan te schaffen.

De mij bekende en goede servo-decoders zijn;

Esu SwitchPilot Servo 51802. ? 23,50

Uhlenbrock 67 800 ? 24,50

Digirails DR4020 - 4 KANAALS SERVODECODER ? 34,95

stafmarklin

  • Gast
Re:Uitleg Servo toepassing voor wissels.
« Reactie #20 Gepost op: 27 juni 2011, 16:15:14 »
Hallo Riny,

Bedankt weeral iets wijzer geworden.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Uitleg Servo toepassing voor wissels.
« Reactie #21 Gepost op: 29 juni 2011, 19:56:30 »
Vandaag een vergelijkend warenonderzoek betreffende de Servo's.
Ik heb drie verschillende merken servo's in huis waar wel degelijk wat verschil in zit.
Modelcraft Topline mini servo ES-05 JR -- ? 5,99*

morgen komt er pakje van Conrad met de Topline's

Het pakje met de 4 Toplines is gisteren gearriveerd
Ik heb een ander type van de Modelcraft Topline t.w. Mini Servo Y-3009 (Conrad 209089)
Het zal me benieuwen of er veel verschil zit in de werking. Zo te zien is actuating time korter maar kan meer Ncm aan!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Riny

  • Gast
Re:Uitleg Servo toepassing voor wissels.
« Reactie #22 Gepost op: 29 juni 2011, 20:08:16 »
Ik heb een ander type van de Modelcraft Topline t.w. Mini Servo Y-3009 (Conrad 209089)
Het zal me benieuwen of er veel verschil zit in de werking. Zo te zien is actuating time korter maar kan meer Ncm aan!

Beste Johan,

Ik heb er gisteren ook weer een vrachtje binnen gekregen en ook niet hetgeen gekregen wat ik besteld had en dus ook de Y -3009.
Natuurlijk gelijk getest en werken, voor mij gevoel, goed dus ik zou mij geen zorgen maken.
Dat hij meer Ncm aankan ik leuk maar niet nodig, het nadeel hiervan is, hoe hoger het Ncm des te meer mA hij bij deze kracht vraagt van de decoder.
Maar daar gebeurd niets mee dus hierin niet ongerust worden.

Verder bepaald de decoder de snelheid van een servo en niet de servo zelf, die wordt alleen maar aangestuurd.
In de langzaamste snelheid zal de servo er, via de 51802, 15,37 sec over doen om van A naar B te komen en dat is behoorlijk traag.
Dus ook geen punt van maken.

Conclussie; De y -3009 werkt goed.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Uitleg Servo toepassing voor wissels.
« Reactie #23 Gepost op: 29 juni 2011, 20:12:41 »
Conclussie; De y -3009 werkt goed.

Riny,
Dank voor je reactie, zoals eerder aangegeven na de zomervakantie ga ik er mee aan de slag.

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Riny

  • Gast
Re:Uitleg Servo toepassing voor wissels.
« Reactie #24 Gepost op: 29 juni 2011, 20:43:42 »
zoals eerder aangegeven na de zomervakantie ga ik er mee aan de slag.

Beste Johan,

Dat weet ik, alleen wilde ik je gerust stellen dat er in de werking/geluid nagenoeg geen verschil zit met de ES-05.
Een mens kan daar toch mogelijk een beetje mee in zijn maag zitten betreffende een mogelijke onzekerheid.
Zeker wanneer men iets anders krijgt toegezonden dan besteld.