Auteur Topic: treinen langzaam station binnen rijden  (gelezen 2327 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline teuntje

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 6
treinen langzaam station binnen rijden
« Gepost op: 17 november 2022, 11:02:33 »
Beste Allemaal
Ik weet niet of ik bij de juiste vraagbaak deze vraag ga stellen, maar ga het toch proberen om een antwoord te krijgen.
Ik rij met de Ecos2 maar deze gebruik ik alleen om de locs aan te sturen, dus geen digitale baan. Wissels ed omzetten doe ik dmv van relais en reed contacten. Als op dit moment bv een trein het station binnen rijdt , stopt deze abrupt evenzo als bij een onveilige wissel. is het te regelen dat dat geleidelijk gaat bij zowel het stoppen als bij het optrekken op de manier zoals ik rij of moet dat echt digitaal gebeuren op met een besturingsprogramma als bv koploper.
hoor graag beste mede leden. Gr Teuntje

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: treinen langzaam station binnen rijden
« Reactie #1 Gepost op: 17 november 2022, 13:35:38 »
Je zou afrem modules kunnen gebruiken
Er staat mij bij(ik gebruik koploer voor  digitaal)dat koploper ook analoog gebruikt kan worden
Ik weet niet welke opties dan beschikbaar zijn
Je kan de vraag op het koploper forum neerzetten
Daar weet iemand vast wel of en hoe je dat kan doen

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: treinen langzaam station binnen rijden
« Reactie #2 Gepost op: 17 november 2022, 22:31:47 »
Inderdaad je moet dat doen met afrem modules, alternatief is de baan te voorzien van de nodige terugmelders, de wisselbediening te digitaliseren en het baanplan in te voeren in een programma.

Overigens interpreteer ik wel dat er digitaal gereden wordt en analoog geschakelt.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: treinen langzaam station binnen rijden
« Reactie #3 Gepost op: 17 november 2022, 22:44:13 »
Als je digitaal rijdt dan is het met de reedcontacten eenvoudig
Je zal dan ipv afrem modules met s88 of de huidige variant moeten werken,en de reedcontacten als meld punten gebruiken
Je kan dan vele opties gebruiken van koploper
een is het afremmen en stoppen
als je dan handmatig blijft rijden ,kan jede wissels enstarten van de locs zelf bepalen,of handmatige routes gebruiken

Offline teuntje

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 6
Re: treinen langzaam station binnen rijden
« Reactie #4 Gepost op: 18 november 2022, 10:27:24 »
bedankt alvast voor deze antwoorden, heeft iemand een suggestie welk ( merk , type ) afremmodule het beste te gebruiken is

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: treinen langzaam station binnen rijden
« Reactie #5 Gepost op: 18 november 2022, 23:22:52 »
Ik heb daar geen ervaring mee, ik heb sinds 1988 gereden met digitaal en computertechniek, eerst met de Edits centrale, een laptop en het programma Trainbrain en daarna met de Raptor, een digitale centrale, computer en programma in één kastje.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: treinen langzaam station binnen rijden
« Reactie #6 Gepost op: 19 november 2022, 11:18:39 »
Afremmodules werken met het zogenaamde ABC remsysteem dat ooit bedacht is door Lenz. ABC staat voor Automatic Brake Control.

De remmodules zijn technisch eenvoudig, je kunt ze ook zelf maken met niets meer dan een handjevol diodes. Zie dit schema:



Er is echter één adder onder het gras: de locdecoder moet het ABC signaal wel kunnen herkennen. De vraag is dan ook: herkennen al de decoders die je gebruikt het ABC remsignaal?
Oftewel, je moet eerst kijken welke locs je hierop wilt laten reageren, en vervolgens controleren of de in die loc gebruikte decoder het ABC remsysteem ondersteunt. Als dat niet het geval is zul je dus ook de locdecoder moeten vervangen, of beslissen dat je deze toch niet met ABC wilt gebruiken.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: treinen langzaam station binnen rijden
« Reactie #7 Gepost op: 8 februari 2023, 22:43:18 »
Ik hik al een tijdje tegen dit draadje aan. Jullie weten meer dan ik, en ik rij analoog.

De vragensteller rijdt digitaal maar schakelt analoog, en lijkt zich niet of nauwelijks ervan bewust dat als je de rijspanning afknijpt bij een loc-met-decoder er iets anders gebeurt dan bij een analoog aangestuurde loc.

Het draadje van Dirk T. met z'n Lenz ABC'tje doet typerend denken aan een analoge oplossing om rijsnelheid te verlagen door de rijspanning af te knijpen. Dat werkt analoog altijd, maar ook voor loc-decoders die de ABC-formule herkennen.

Zoiets speelt ook bij 3-rail locs:
Bron quote: Huub Maaskant Digitale afremmodule

Typerend: Märklin delta digitaal, want:
Citaat
Locs met een hoogvermogen-aandrijving remmen namelijk af als ze een negatieve gelijkspanning gevoed krijgen en dat is precies wat er in de afremsectie gebeurt

Dat geldt (gold) voor sommige delta digitale 3-rail locs, en is nogal decoder type afhankelijk.
Voor digitale 2-rail locs is deze aanpak minder vanzelfsprekend, ook nogal decoder afhankelijk.
Analoog past de ABC-formule perfect in de Huub Maskant module, in plaats van die negatieve gelijkspanning.

In het analoge tijdperk waren er allerlei firma's die afremmodules op de markt zetten, zoals Uhlenbrock, Bogobit en IEK (nog steeds leverbaar),

b.v.:
Uhlenbrock Analoog Acceleration-Brake Module (AC en DC)
Uhlenbrock Analoog Acceleration-Brake Module (DC only)

Bogobit heeft een pagina online waarin uitleg staat over wat er allemaal digitaal komt kijken bij afremmodules voor loc-decoders (decoder-instellingen).
En dat stuk maakt misschien wat duidelijk wat hier nog niet genoemd is.

Als je besluit om afremmen (en optrekken) niet softwarematig af te handelen in de Ecos II, dan heb je hardware nodig.

In een van de oudere versies van de Ecos2 handleiding staat al dat de ECOS automatisch kan afremmen (bij pendelen).
Inmiddels is de Ecos 2 aangeland bij firmware 4.0.0., en dus is de handleiding ook vernieuwd.

Er staat b.v. onder Block control with braking sectors uitgelegd aan welke voorwaarden voldaan moet zijn om te kunnen afremmen met de ecos2.
En warempel iets met ABC ....

Ik ga me daar niet verdiepen. Ik gebruik geen Ecos.

Succes.

Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: treinen langzaam station binnen rijden
« Reactie #8 Gepost op: 9 februari 2023, 20:43:29 »
Beste Jan, ik zie dat een paar punten verhelderd moeten worden.

1. De werking van ABC is niet afhankelijk van de centrale die je gebruikt. ABC werkt net zo goed (of net zo goed niet) bij elke willekeurige DCC centrale. Het maakt absoluut niet uit welke DCC centrale dat is: Lenz, Raptor, Trix Mobile Station, MrDirect, Roco/Fleischmann Multimaus, Roco/Fleischmann Z21, Digikeijs DR5000, Esu Ecos, YaMoRC, Piko Digi1, enzovoort.

De werking van ABC is wel afhankelijk van de decoder die in de loc zit. Een decoder die gevoelig is voor ABC ziet in een ABC sectie een asymmetrisch signaal en remt dan af. Zodra de asymmetrie wordt opgeheven (doordat je met een schakelaar de ABC module overbrugt) gaat de trein weer rijden. De centrale heeft op zich geen idee dat er een ABC remsectie is, en heeft daar in die zin ook geen invloed op.


2. In een ABC remsectie wordt géén spanning afgeknepen zoals in een analoge remsectie wel het geval is. De spanning wordt weliswaar iets lager, maar dat heeft op zich geen remmend effect. In een ABC sectie wordt het signaal asymmetrisch, en dat wordt door de decoder gedetecteerd. Zodra de ABC gevoelige decoder een asymmetrisch signaal ziet gaat hij afremmen tot stilstand.

Een belangrijk verschil met analoge remsecties: in een ABC sectie blijven licht en geluid gewoon werken. Achteruit rijden kan ook.


3. ABC remsecties zijn richtinggevoelig. Een analoge remsectie werkt altijd in beide rijrichtingen. Een ABC remsectie werkt in één richting. Wil je beide kanten op remmen, dan moet je iets verderop een tweede remmodule plaatsen, die precies andersom is aangesloten.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.