Auteur Topic: Wagons met 3-rail assen op 2-rail baan: de budget oplossing.  (gelezen 1983 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Wagons met 3-rail assen op 2-rail baan: de budget oplossing.
« Gepost op: 11 augustus 2022, 20:59:53 »
Ik kon nog een ongewild setje Amerikaanse wagons op de kop tikken.




De koppelingen zijn natuurlijk raar, maar dat kan ik wel herstellen.
Bij aankomst blijkt echter dat het merendeel van de wagons 3 rail assen heeft, dus zonder isolatie tussen de beide wielen. Dat geeft kortsluiting op mijn 2-rail baan  :-X
Nu heb ik nog wel wat 2-rail assen liggen, maar het zijn er niet genoeg. Bovendien zijn de 3-rail assen langer: de 2-rail assen passen dus niet goed in de lagers (te los).
Nu is een setje passende 2-rail assen duurder dan de wagons zelf. Dus probeer ik iets anders: de assen doorslijpen en weer verbinden met een stukje plastic pijp.


^ links de originele 3-rail as, in het midden een doorgeslepen as met plastic pijpje, rechts de -nu geïsoleerde- gemonteerde as voor 2-rail.

De styreen buisjes zitten klem. Ik leg ze even in heet water om het plastic wat zachter te maken als de as erin wordt geperst.


^ het plastic buisje is een op maat gesneden styreen buisje. Boven de nieuwe assen onder een wagon.

Ik heb even proefgereden en dit werkt goed.
Overigens is deze methode alleen geschikt voor assen in een kunststof draaistel of chassis, zoals bij deze wagons.
Veel Märklin wagons zijn van metaal, en daar ontstaat ook na dit splitsen van de as nog steeds korstsluiting over de lagers en het metaal van de wagon.

Nu de andere 44 assen nog :)

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...