Auteur Topic: Is deze Rivarossi SP4294 Cab Forward nog te redden?  (gelezen 4113 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Is deze Rivarossi SP4294 Cab Forward nog te redden?
« Gepost op: 8 juli 2022, 19:56:27 »
Gisteren kwam een kavel binnen "voor de knutselaar".




Niets is compleet, maar het vult de knutseldoos weer aardig.
Waar het me vooral om te doen was is de bovenste loc, in de rode doos: (de resten van) een Southern Pacific "Cab Forward" Mallet stoomlocomotief (Een Rivarossi 1248).
Sowieso ontbreekt de tender, maar wat is er verder mee loos, en is deze loc nog van de sloop te redden?

Een eerste inspectie toont al dat de aan het achterste drijfwerk een en ander mankeert: de cilinders staan schuin omhoog, de loopplank is los en de koppeling naar de (ontbrekende) tender is flink omhoog gebogen. En bij een eerste test op de rails: kortsluiting.

Dus eerst de loc maar eens ontmantelen om te zien waarmee we werken....




^ De cilinders  van het achterste drijfwerk gaan er af. De bevestiging is deels gebroken


^ Het achterste drijfwerk heeft geen aandrijving: het tandwiel op de as ontbreekt.


^ Ook de cardanas tssen motor en achterste drijfwerk is nergens te vinden.


^ Al het eerdere geknutsel aan stroomvoorziening gaat er af

Ik haal ook alle bedrading weg om eens te kijken wat we hebben en een en ander door te meten.



en dan even direct stroom op de motor: er zit leven in.




De diagnose
Techniek
Het achterste drijfwerk is er slecht aan toe
- geen aandrijving
- het drijfwerk is op links incompleet: geen drijfstang, drijfstang geleiding is weg
- op links zit het drijfwerk los, waardoor deze niet vrij kan lopen
- de montage van  de cilinders is kapot
Er is geen stroom van de wielen naar de motor of waar dan ook
De koppelstang voor de tender is krom
De "pilot truck" (het twee-assige draaistel voorop) is los (afgebroken van de stang)

Maar:
- Er is een motor, en die doet het (en dat was geen garantie)
- Het voorste drijfwerk heeft een aandrijving en loopt goed.

Optisch
- De tender ontbreekt geheel
- Er ontbreken onderdelen op de rookkastdeur
- en het kapotte drijfwerk is natuurlijk ook niet fijn voor de optiek.

Maar:
- De kap ziet er netjes uit
- alle grote onderdelen (behalve de tender) zijn er

En nu?
Als deze loc een kans wil maken om van de sloop gered te worden, dan moet-ie wel kunnen rijden. Dus daar begin ik dan maar mee.

1. Stroom
Om te kunnen rijden, moet er stroom opgenomen kunnen worden. Ik maak me klaar voor het installeren van stroomafnemers, maar ergens ben ik verbaasd dat er geen stroom staat op elk van de drijfwerken. Zo ver ik de Rivarossi bouwwijze ken, verwacht ik op elk draaistel één pool.
En dan zie ik het: de verende "puntjes" in het chassis van de draaistellen , die tegen de wielen aan moeten drukken, zitten vast. Met wat WD40 contactspray komt er weer beweging in


^ Eén van de "puntjes" is verbogen. Met een pincet buig ik 'm recht.

Op het voorste draaistel ontbreekt er één puntje, maar de ene overgebleven wordt ook gangbaar gemaakt. Vervolgens de contacten van de draaistellen aangesloten en zowaar: de motor draait en er is licht.



Met maar één stroomafnemer op het voorste drijfwerk, maar ik wat extra stoomafnemers op de "pilot truck"



2. Mechanisch
En dan de achterste cilinders goed schoonmaken en repareren (lijmen).




en dan kan de loc weer gemonteerd worden.




^ Even een olie tender van een andere spoorwegmaatschappij voor het beeld.

Het apparaat rijdt! En daarmee is deze loc -voorlopig- gered van de schroothoop.

Er is nog wel wat te doen, want veel trekkracht heeft deze loc niet. Maar voor een eerste avond aan reparatiewerk ben ik niet ontevreden met het resultaat.

Wordt vervolgd...
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Is deze Rivarossi SP4294 Cab Forward nog te redden?
« Reactie #1 Gepost op: 9 juli 2022, 10:03:34 »
Heerlijk zo'n doosje met zooi. Knap reparatiewerk alvast Rob! Overigens is dit een hele mooie loc om te zien ook. Succes met de verdere afwikkeling van de reparatie. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Is deze Rivarossi SP4294 Cab Forward nog te redden?
« Reactie #2 Gepost op: 9 juli 2022, 11:14:18 »
Ha Pierre,

Bedankt, ennuh...
Heerlijk zo'n doosje met zooi.
Dat heb ik van jou geleerd :) . Ook op ebay kun je als het ware onder de kraam kijken.
En ook het andere spul vindt zijn weg t.z.t....

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Haradigi

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 176
  • Thanked: 11 times
  • Geslacht: Man
  • Meten (kijken, voelen) = weten
Re: Is deze Rivarossi SP4294 Cab Forward nog te redden?
« Reactie #3 Gepost op: 11 juli 2022, 10:55:25 »
Hi Rob,

Netjes gedaan, misschien kom ik er ook ooit eens eentje tegen.

groet
Harald
Klik hier voor mijn index aan bouwactiviteiten, verslagen en dromen.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Is deze Rivarossi SP4294 Cab Forward nog te redden?
« Reactie #4 Gepost op: 16 juli 2022, 08:33:25 »
Bedabkt Harald

misschien kom ik er ook ooit eens eentje tegen.
Ze komen regelmatig (maar niet heel veel) langs op Ebay. Maar populair en niet zo veel betekent meestal ook aardig aan de prijs.

Ondertussen gisteravond bezig geweest met de volgende klus aan deze loc.

3. Aandrijving achterste drijfwerk

Van de week kwam een tandwiel binnen voor de Rivarossi Big Boy, waarvan ik verwacht/hoop dat deze ook op de Cab Forward past. In de knutseldoos zoek ik een paar cardanassen die ik misschien kan gebruiken.


^ Big Boy tandwiel en twee Piko cardanassen: de witte is te lang maar de koppen passen, de doorzichtige heeft de juiste lengte, maar weer te dikke koppen

Voor ik begin kijk ik eerst of de overbrenging op het drijfwerk (dat wat er van over is) vrij kan draaien. Ik weet immers niet waarom de vorige eigenaar de aandrijving er uit gesloopt heeft. Maar de overbrenging loopt soepel.
Dan ga ik aan de gang om het tandwiel op de aangedreven as te monteren. Ik haal de as los van de koppelstangen en uit het frame. Eén wiel laat zich met de hand van de as af trekken, al valt me op dat de kwartiering raar is voor ik het wiel er afgehaald heb: De wielen zijn eerder 1/5 slag van elkaar gedraaid dan 1/4.




Dan blijkt ook dat het tandwiel van de BigBoy te klein is. Dus duik ik weer even in de knutseldoos en kom ik een Piko as tegen met een tandwiel dat de juiste maat lijkt te hebben.



Dat tandwiel moet nog wel van de as af: met een hamer (en een spijkertje) tik ik één wormwiel en het zwarte tandwiel er af.
Dan maak ik het gat in het tandwiel iets groter met een rattenstaartje. Dat gaat niet snel, maar zo hou ik het gat wel goed in het midden. Dan kan de as weer in elkaar gezet en worden gepast.


^ De as met tandwiel en juist gekwartierde wielen terug in het frame van het drijfwerk


^ De onder-plaat moet iets worden uitgevijld om ruimte te geven aan de verdikking bij het tandwiel

Ik heb geprobeerd de tanden te tellen van het tandwiel op het voorste drijfwerk en deze, maar ik werd daar een beetje scheel van. Dus ik weet niet zeker of de tandwielen in beide drijfwerken hetzelfde zijn. Maar het lijkt allemaal goed te passen.
Dan over naar de cardan-as.
Ik kort de witte Piko as in door de uiteinden af te knippen en deze in een kort messing buisje te lijmen. De knutsel cardanas past echter niet goed in het vliegwiel. Dus gaat de cardanas van het voorste drijfwerk naar achteren, en de "nieuwe" wordt gemonteerd aan de voorkant.




En dan begint het echte werk pas  :o
Bij proefritten loopt het nieuw aangedreven drijfwerk steeds vast: koppelstangen gaan alle kanten op, de bouten draaien los en veel onduidelijk getik en gekraak.

Misschien toch weer de kwartiering op 1/5 terug zetten? Ook dat werkt niet.
Uiteindelijk zie ik dat ik een paar heel dunne ringetjes heb gemist die tussen het wiel en de koppelstang zitten. En één koppelstang lijkt wat verbogen, dus die buig ik terug. De kwartiering gaat weer op 1/4. En als laatste schuif ik het nieuwe tandwiel ietsjes meer naar het midden. Met de speling op de as leek het smalle, nieuwe, tandwiel bijna naast het bovenliggende tandwiel te kunnen lopen.

En dan loopt-ie als een zonnetje!
Met weer de nodige trekkracht nu 8 assen zijn aangedreven.

Hèhè. Weer een klusje klaar.
Maar wat mij betreft nu definitief gered van de schroothoop.

Volgende grote klus: de tender. Die zijn niet zo maar los te koop. Als er al iets bruikbaars voorbij komt, dan is de prijs erg hoog of rijzen verzend- en inklaringskosten de pan uit. Daar ga ik iets op verzinnen. Ik ben al op zoek naar een paar passende 3-asser draaistellen.

Oh ja: de tandwielen zijn niet even groot. De drijfwerken lopen iets uit de pas. Bij elke 20 omwentelingen van het achterste drijfwerk, doet het voorste er 19 (of zoiets).
Nu vind ik dat niet zo erg. Het voegt zelfs extra karakter toe aan de bewegende drijfwerken tijdens het rijden.
En
Bij het grote voorbeeld liepen de drijfwerken ook niet precies gelijk. Al was het maar omdat de drijfwielen op de drijfwerken van gelede locomotieven niet exact dezelfde diameter hadden. Ik heb wel eens gelezen dat verschillen tot enkele procenten (wegens toleranties en verschil in slijtage) waren toegestaan. 

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Is deze Rivarossi SP4294 Cab Forward nog te redden?
« Reactie #5 Gepost op: 24 augustus 2022, 22:32:19 »
De tender... En toen kwam er toch een betaalbaar exemplaar online :)




Het is een 6 assige Vanderbilt tender (of "Vandy"). Zoiets wil ik wel achter de cab forward.




Maar de cab forward is een oliestoker, dus de kolenbunker ga ik verbouwen tot oliebunker. Ook de naam van de spoorwegmaatschappij klopt niet. Dat moet nog "Southern Pacific" worden. Er is gelukkig nog wat te verbouwen  8).
Ook elektrisch moet er nog wat gebeuren.




Deze tender heeft metalen wielen met stroomafnemers, maar de tender neemt maar aan één kant stroom op. Voor mijn loc wil ik van elke kant stroom opnemen, omdat de stroomafnemers in de loc niet heel denderend zijn. Om dat goed te krijgen moet de tender open. Ik kan echter geen manier vinden om de tender open te maken; dat was volgens Rivarossi blijkbaar niet nodig :)
Dus dan meteen de zaag er maar in.




Ik zaag de kolen eruit en haal alvast wat van de kolenbunker af. Dit wordt de lengte van de olietank. Dit alles geeft ook toegang tot het binnenste van de tender.




Goed, nu kan ik me eerst gaan richten op het elektrische deel. Daarna optisch weer in orde maken.

Tot zover even voor nu.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Is deze Rivarossi SP4294 Cab Forward nog te redden?
« Reactie #6 Gepost op: 14 oktober 2022, 23:22:39 »
Ik heb enige tijd geleden de tender aangepast, zodat deze van beide spoorstaven stroom opneemt, en deze ook elektrisch gekoppeld aan de loc.
Tijdens een proefrit ontspoorde de sleep in een tunnel en bleef haken. Daarmee werden het platform en de achterste cylinders van de rest van de lok afgerukt, en toen heb ik even de boel de boel gelaten.
Maar nu begonnen met de reparatie.


^ Het achterste cylinderblok met afgebroken schroefgat.

Het is ook wel een zwak punt in de constructie: alles hangt aan één schroefje en op een klein stukje plastic dat ik al eerder gelijmd heb. Aan het cylinderblok zit het "platform" gemonteerd met daaraan de tender-koppeling. De tender en sleep hangen allemaal aan dat ene schroefje. Dan is met een zware, krachtige loc en een lange sleep niet heel veel nodig om dat punt te laten breken.
Dus maak ik een extra versteviging met messing.








Nu dat weer stevig zit, kan ik verder met de oliebunker maken.




Tot zover even,
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Is deze Rivarossi SP4294 Cab Forward nog te redden?
« Reactie #7 Gepost op: 19 november 2022, 23:44:40 »
Weer iets verder met de nieuwe oliebunker op de tender. Met styreen en nietjes kom je een heel eind.
Een fotoverslag.




^ De bovenkant is afneembaar, zodat de binnenkant van de tender bereikbaar blijft.


^ Detaillering met nietjes als klimbeugels en handgrepen.


^ Met een eerste laagje zwart wordt het al wat.


^ De handgrepen aan de watertank moeten nog worden rechtgebogen.


De verf moet nog even verder drogen, dan kan er nog een laagje op.
Daarna nog de handgrepen aanpassen en de tekst op de tender aanpassen naar "SOUTHERN PACIFIC" .

Tot zover weer even.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Is deze Rivarossi SP4294 Cab Forward nog te redden?
« Reactie #8 Gepost op: 20 november 2022, 14:11:11 »
Mooi werk weer Rob. ;)
Het begint wel zo langzamerhand een beetje een Amerikaanse baan te worden geloof ik. Nu de omgeving nog. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Is deze Rivarossi SP4294 Cab Forward nog te redden?
« Reactie #9 Gepost op: 20 november 2022, 17:37:17 »
Bedankt, Pierre.

Ondertussen is de laatste hand aan de "Vandy" tender gelegd. De handgrepen zijn aangepast en alle handgrepen zijn nu zwart. Er is nog een laagje zwart op het verse styreen gedaan, en de tekst "Southern Pacific" siert de zijkanten.





Daarmee is de tender nu technisch en optisch klaar.

Het begint wel zo langzamerhand een beetje een Amerikaanse baan te worden geloof ik. Nu de omgeving nog. ;D
Nou Pierre, ik speel met de gedachte om de hele Duitse baan 40 cm hoger te zetten. Dan heb ik ruimte voor een Amerikaanse "paradebaan" er onder. Maar dat is weer een project op zich :)
(ik ken iemand die ook een andere baan onder de op ooghoogte opgestelde hoofdbaan heeft  :-X )

Voor deze loc resten nog 2 klussen.

1. Een drijfstang en zuigerstang met de geleiding monteren op de linkerkant van het achterste drijfwerk.




Ik heb nog geen idee hoe ik dat ga doen. Op zich valt het niet eens zo erg op dat de drijfstang/zuigerstang ontbreekt. Maar het is weer een nieuwe uitdaging om dat bewegend en voldoende stevig te maken.

2. De details op de rookkastdeur maken en monteren




Volgens mij is het apparaat dat er wel zit een luchtcompressor; aan de andere kant hoort ook zo'n ding te zitten. En er hoort ook nog een of ander mechaniek aan de onderkant.
En verder zijn er nog wat bevestigingen van de handgrepen los. Maar als het goed is hangen die nog allemaal aan de stang.

Tot zover,
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Is deze Rivarossi SP4294 Cab Forward nog te redden?
« Reactie #10 Gepost op: 21 november 2022, 09:46:07 »
Nou Pierre, ik speel met de gedachte om de hele Duitse baan 40 cm hoger te zetten. Dan heb ik ruimte voor een Amerikaanse "paradebaan" er onder. Maar dat is weer een project op zich :)

Een hondenbot met een heel lang bubbel spoor zodat je een lange sleep wagons kan hebben. Prachtig. ;)

(ik ken iemand die ook een andere baan onder de op ooghoogte opgestelde hoofdbaan heeft  :-X )

Belachelijk idee! Mij niets van bekent. :o :-\
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Is deze Rivarossi SP4294 Cab Forward nog te redden?
« Reactie #11 Gepost op: 29 maart 2023, 21:14:45 »
Ik kon een paar messing compressors op de kop tikken


^ De messing compressors passen aardig, maar zitten te dicht bij elkaar. De enige Rivarossi compressor ligt op het dek


Terwijl ik aan deze kant bezig ben, buig ik meteen de handgreep in vorm en zet ik de bevestigingen weer in de ketel. Ook komt er nog een soort van kist/opstap uit een biels aan de onderkant van de rookkast.




Da compressoren worden van elkaar losgeknipt en na een eerste verfbeurt op de rookkastdeur gelijmd.




Nog een 2e verflaagje en dan is er weer een klusje klaar.




Blijft nog die ene ontbrekende drijfstang over. Maar daar ga ik nog eens over nadenken hoe dat aan te pakken.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...