Auteur Topic: Is deze Rivarossi SP4294 Cab Forward nog te redden?  (gelezen 703 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.503
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Is deze Rivarossi SP4294 Cab Forward nog te redden?
« Gepost op: 8 juli 2022, 19:56:27 »
Gisteren kwam een kavel binnen "voor de knutselaar".




Niets is compleet, maar het vult de knutseldoos weer aardig.
Waar het me vooral om te doen was is de bovenste loc, in de rode doos: (de resten van) een Southern Pacific "Cab Forward" Mallet stoomlocomotief (Een Rivarossi 1248).
Sowieso ontbreekt de tender, maar wat is er verder mee loos, en is deze loc nog van de sloop te redden?

Een eerste inspectie toont al dat de aan het achterste drijfwerk een en ander mankeert: de cilinders staan schuin omhoog, de loopplank is los en de koppeling naar de (ontbrekende) tender is flink omhoog gebogen. En bij een eerste test op de rails: kortsluiting.

Dus eerst de loc maar eens ontmantelen om te zien waarmee we werken....




^ De cilinders  van het achterste drijfwerk gaan er af. De bevestiging is deels gebroken


^ Het achterste drijfwerk heeft geen aandrijving: het tandwiel op de as ontbreekt.


^ Ook de cardanas tssen motor en achterste drijfwerk is nergens te vinden.


^ Al het eerdere geknutsel aan stroomvoorziening gaat er af

Ik haal ook alle bedrading weg om eens te kijken wat we hebben en een en ander door te meten.



en dan even direct stroom op de motor: er zit leven in.




De diagnose
Techniek
Het achterste drijfwerk is er slecht aan toe
- geen aandrijving
- het drijfwerk is op links incompleet: geen drijfstang, drijfstang geleiding is weg
- op links zit het drijfwerk los, waardoor deze niet vrij kan lopen
- de montage van  de cilinders is kapot
Er is geen stroom van de wielen naar de motor of waar dan ook
De koppelstang voor de tender is krom
De "pilot truck" (het twee-assige draaistel voorop) is los (afgebroken van de stang)

Maar:
- Er is een motor, en die doet het (en dat was geen garantie)
- Het voorste drijfwerk heeft een aandrijving en loopt goed.

Optisch
- De tender ontbreekt geheel
- Er ontbreken onderdelen op de rookkastdeur
- en het kapotte drijfwerk is natuurlijk ook niet fijn voor de optiek.

Maar:
- De kap ziet er netjes uit
- alle grote onderdelen (behalve de tender) zijn er

En nu?
Als deze loc een kans wil maken om van de sloop gered te worden, dan moet-ie wel kunnen rijden. Dus daar begin ik dan maar mee.

1. Stroom
Om te kunnen rijden, moet er stroom opgenomen kunnen worden. Ik maak me klaar voor het installeren van stroomafnemers, maar ergens ben ik verbaasd dat er geen stroom staat op elk van de drijfwerken. Zo ver ik de Rivarossi bouwwijze ken, verwacht ik op elk draaistel één pool.
En dan zie ik het: de verende "puntjes" in het chassis van de draaistellen , die tegen de wielen aan moeten drukken, zitten vast. Met wat WD40 contactspray komt er weer beweging in


^ Eén van de "puntjes" is verbogen. Met een pincet buig ik 'm recht.

Op het voorste draaistel ontbreekt er één puntje, maar de ene overgebleven wordt ook gangbaar gemaakt. Vervolgens de contacten van de draaistellen aangesloten en zowaar: de motor draait en er is licht.



Met maar één stroomafnemer op het voorste drijfwerk, maar ik wat extra stoomafnemers op de "pilot truck"



2. Mechanisch
En dan de achterste cilinders goed schoonmaken en repareren (lijmen).




en dan kan de loc weer gemonteerd worden.




^ Even een olie tender van een andere spoorwegmaatschappij voor het beeld.

Het apparaat rijdt! En daarmee is deze loc -voorlopig- gered van de schroothoop.

Er is nog wel wat te doen, want veel trekkracht heeft deze loc niet. Maar voor een eerste avond aan reparatiewerk ben ik niet ontevreden met het resultaat.

Wordt vervolgd...
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.700
  • Thanked: 311 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Station Hoogbaan
Re: Is deze Rivarossi SP4294 Cab Forward nog te redden?
« Reactie #1 Gepost op: 9 juli 2022, 10:03:34 »
Heerlijk zo'n doosje met zooi. Knap reparatiewerk alvast Rob! Overigens is dit een hele mooie loc om te zien ook. Succes met de verdere afwikkeling van de reparatie. ;)
Groet Pierre.




Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en zelfs een klein beetje in N    ;D

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.503
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Is deze Rivarossi SP4294 Cab Forward nog te redden?
« Reactie #2 Gepost op: 9 juli 2022, 11:14:18 »
Ha Pierre,

Bedankt, ennuh...
Heerlijk zo'n doosje met zooi.
Dat heb ik van jou geleerd :) . Ook op ebay kun je als het ware onder de kraam kijken.
En ook het andere spul vindt zijn weg t.z.t....

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Haradigi

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 176
  • Thanked: 11 times
  • Geslacht: Man
  • Meten (kijken, voelen) = weten
Re: Is deze Rivarossi SP4294 Cab Forward nog te redden?
« Reactie #3 Gepost op: 11 juli 2022, 10:55:25 »
Hi Rob,

Netjes gedaan, misschien kom ik er ook ooit eens eentje tegen.

groet
Harald
Klik hier voor mijn index aan bouwactiviteiten, verslagen en dromen.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.503
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Is deze Rivarossi SP4294 Cab Forward nog te redden?
« Reactie #4 Gepost op: 16 juli 2022, 08:33:25 »
Bedabkt Harald

misschien kom ik er ook ooit eens eentje tegen.
Ze komen regelmatig (maar niet heel veel) langs op Ebay. Maar populair en niet zo veel betekent meestal ook aardig aan de prijs.

Ondertussen gisteravond bezig geweest met de volgende klus aan deze loc.

3. Aandrijving achterste drijfwerk

Van de week kwam een tandwiel binnen voor de Rivarossi Big Boy, waarvan ik verwacht/hoop dat deze ook op de Cab Forward past. In de knutseldoos zoek ik een paar cardanassen die ik misschien kan gebruiken.


^ Big Boy tandwiel en twee Piko cardanassen: de witte is te lang maar de koppen passen, de doorzichtige heeft de juiste lengte, maar weer te dikke koppen

Voor ik begin kijk ik eerst of de overbrenging op het drijfwerk (dat wat er van over is) vrij kan draaien. Ik weet immers niet waarom de vorige eigenaar de aandrijving er uit gesloopt heeft. Maar de overbrenging loopt soepel.
Dan ga ik aan de gang om het tandwiel op de aangedreven as te monteren. Ik haal de as los van de koppelstangen en uit het frame. Eén wiel laat zich met de hand van de as af trekken, al valt me op dat de kwartiering raar is voor ik het wiel er afgehaald heb: De wielen zijn eerder 1/5 slag van elkaar gedraaid dan 1/4.




Dan blijkt ook dat het tandwiel van de BigBoy te klein is. Dus duik ik weer even in de knutseldoos en kom ik een Piko as tegen met een tandwiel dat de juiste maat lijkt te hebben.



Dat tandwiel moet nog wel van de as af: met een hamer (en een spijkertje) tik ik één wormwiel en het zwarte tandwiel er af.
Dan maak ik het gat in het tandwiel iets groter met een rattenstaartje. Dat gaat niet snel, maar zo hou ik het gat wel goed in het midden. Dan kan de as weer in elkaar gezet en worden gepast.


^ De as met tandwiel en juist gekwartierde wielen terug in het frame van het drijfwerk


^ De onder-plaat moet iets worden uitgevijld om ruimte te geven aan de verdikking bij het tandwiel

Ik heb geprobeerd de tanden te tellen van het tandwiel op het voorste drijfwerk en deze, maar ik werd daar een beetje scheel van. Dus ik weet niet zeker of de tandwielen in beide drijfwerken hetzelfde zijn. Maar het lijkt allemaal goed te passen.
Dan over naar de cardan-as.
Ik kort de witte Piko as in door de uiteinden af te knippen en deze in een kort messing buisje te lijmen. De knutsel cardanas past echter niet goed in het vliegwiel. Dus gaat de cardanas van het voorste drijfwerk naar achteren, en de "nieuwe" wordt gemonteerd aan de voorkant.




En dan begint het echte werk pas  :o
Bij proefritten loopt het nieuw aangedreven drijfwerk steeds vast: koppelstangen gaan alle kanten op, de bouten draaien los en veel onduidelijk getik en gekraak.

Misschien toch weer de kwartiering op 1/5 terug zetten? Ook dat werkt niet.
Uiteindelijk zie ik dat ik een paar heel dunne ringetjes heb gemist die tussen het wiel en de koppelstang zitten. En één koppelstang lijkt wat verbogen, dus die buig ik terug. De kwartiering gaat weer op 1/4. En als laatste schuif ik het nieuwe tandwiel ietsjes meer naar het midden. Met de speling op de as leek het smalle, nieuwe, tandwiel bijna naast het bovenliggende tandwiel te kunnen lopen.

En dan loopt-ie als een zonnetje!
Met weer de nodige trekkracht nu 8 assen zijn aangedreven.

Hèhè. Weer een klusje klaar.
Maar wat mij betreft nu definitief gered van de schroothoop.

Volgende grote klus: de tender. Die zijn niet zo maar los te koop. Als er al iets bruikbaars voorbij komt, dan is de prijs erg hoog of rijzen verzend- en inklaringskosten de pan uit. Daar ga ik iets op verzinnen. Ik ben al op zoek naar een paar passende 3-asser draaistellen.

Oh ja: de tandwielen zijn niet even groot. De drijfwerken lopen iets uit de pas. Bij elke 20 omwentelingen van het achterste drijfwerk, doet het voorste er 19 (of zoiets).
Nu vind ik dat niet zo erg. Het voegt zelfs extra karakter toe aan de bewegende drijfwerken tijdens het rijden.
En
Bij het grote voorbeeld liepen de drijfwerken ook niet precies gelijk. Al was het maar omdat de drijfwielen op de drijfwerken van gelede locomotieven niet exact dezelfde diameter hadden. Ik heb wel eens gelezen dat verschillen tot enkele procenten (wegens toleranties en verschil in slijtage) waren toegestaan. 

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...