Auteur Topic: Een dubbellok (V182 / BR250)  (gelezen 2603 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Een dubbellok (V182 / BR250)
« Gepost op: 29 juni 2022, 23:13:22 »
Vanavond had ik weer eens zin om te zagen. Kon ik mooi eens beginnen aan een projectje voor een dubbel-loc waar ik al een tijdje mee rond loop,

Nog in de vorige eeuw zag ik in de MIBA uitgave 95/7 deze loc.




Dit beeld is in mijn hoofd blijven hangen, en laatst kwam ik dergelijke dubbel-locomotieven als model tegen op internet. Dus was mijn interesse weer gewekt  ???

Een dergelijke loc is nooit gebouwd, maar heeft wel op de tekentafel gelegen. Het idee was om twee V160's  samen te bouwen tot een dubbel loc. Doordat veel bouwgroepen uit de V160 hergebruikt konden worden, was de ontwikkeling, en later het onderhoud, economisch haalbaar. De loc is er nooit gekomen, omdat uiteindelijk de elektrificatie zo snel ging, dat er geen behoefte was aan zo een krachtige dieselloc.

Maar het is toch een interessante verschijning, en er zijn meer modelbouwers die een dergelijke loc hebben gebouwd:
https://www.der-lustige-modellbauer.com/t32560-v182-br-250-neubau-projekt-der-db
https://www.stummiforum.de/t132244f27-Baubeschreibung-BR-doppelte.html

Onder het motto "beter goed gejat..." kon met twee Lima V160's op de plank de ombouw beginnen. Een fotoverslag.


^ De loc's: eerst even onderhoud gepleegd en ze lopen goed en nagenoeg even snel.




^ Na wat zagen eens kijken hoe het middendraaistel ongeveer uit komt








^ de draaipunten komen boven elkaar. Hier wordt het verhoogde draaipunt gelijmd. Dit wordt later nog versterkt.


^ Met de bedrading provisorisch gemonteerd een eerste proefrit.


Even passen waar de kap gezaagd moet worden. Precies bij de deur....


De kappen er even op voor het beeld.


Goed, de basis ligt er. Nu verder verstevigen, motoren goed aansluiten en dan verder afwerken.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Bert

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 372
  • Thanked: 20 times
  • Geslacht: Man
Re: Een dubbellok (V182 / BR250)
« Reactie #1 Gepost op: 30 juni 2022, 12:12:16 »
Je hebt wel lef  :-X


Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Een dubbellok (V182 / BR250)
« Reactie #2 Gepost op: 30 juni 2022, 20:29:39 »
Haha Bert,

Je hebt wel lef  :-X
Ach, het zijn geen modellen van honderden euri   ;D

Vandaag heb ik het het scharnierpunt verder verstevigd




Voor de gewichtsverdeling zet ik de bestaande ballastblokken recht op. Zo komt er wat meer druk op de aangedreven draaistellen, maar vooral minder op het middelste draaistel. Want die draagt anders 2x zoveel gewicht als in de oorspronkelijke locs.




Even met deze gewichtsverdeling een test van de trekkracht: met een sleep van 21 wagons wordt een 3% helling met krappe boog zonder problemen overwonnen. En dat is ruim voldoende voor gebruik op mijn baan.




Dan de stroomvoorziening. Het midden-draaistel krijgt extra stroomafnemers, zodat alle wielen nu stroom afnemen. En dan alles aansluiten.






Deze loc neemt nu, inclusief 2 wielen per motor draaistel,  per rail van 4 wielen stroom op.

ik wil het 'gat' tussen de beide locdelen dichtmaken. Ik heb nog wat flexibele plastic tabbladen van een multomap liggen. Daar knip ik een strookje vanaf en plak die aan één behuizing vast. Aan de andere kant kan deze dan bewegen.






^de behuizingen zitten niet vastgeklikt. Ik ben bang dat anders de lipjes op enig moment afbreken met steeds weer vastklikken en loswrikken...



Dat lijkt te werken, voorlopig.

Tot zover weer even.

Rob

Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Een dubbellok (V182 / BR250)
« Reactie #3 Gepost op: 30 juni 2022, 22:38:18 »
Wat een leuk project weer Rob. Je wordt er steeds handiger in om locjes in stukken te zagen. Ik hou er van. Top man! ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Een dubbellok (V182 / BR250)
« Reactie #4 Gepost op: 1 juli 2022, 09:23:23 »
Ha Pierre,
Bedankt.

Je wordt er steeds handiger in om locjes in stukken te zagen.
Al is het wel zorgelijk dat als ik aan 'zagen' denk, een h0 loc het eerste is dat in me opkomt  :-X

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Een dubbellok (V182 / BR250)
« Reactie #5 Gepost op: 5 juli 2022, 20:37:38 »
Hoi Rob,

Een gedurfd maar zeer zeer mooi project!
Ziet er al heel goed uit.

Groet,
Gert-Jan

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Een dubbellok (V182 / BR250)
« Reactie #6 Gepost op: 5 juli 2022, 20:38:30 »
Weer wat verder met de dubbelloc.

Warm-witte LEDs voor de koplichten




^ De LEDs worden aan de achterkant zwart geverfd om lichtlekken te voorkomen

En dan geluid: een speaker in elke loc helft. Hoewel er aardig wat ruimte in deze loc, blijft het toch weer passen en meten....






Dan kan de loc weer in elkaar. Tussendoor heb ik de brandstoftanks / kasten aan de onderkant van de loc zwart geverfd. Ook de bufferbalk is zwart en de "grille" tussen de koplampen is nu zilver geworden en de "sluitlichten" zijn rood.


^ Deze dubbelloc staat naast een rode V320. Een ander (wel gebouwd) ontwerp om tot een dubbele V160 te komen.

Tijdens het rijden blijkt dat één van de kappen nog omhoog komt. Dat is niet zo raar, want met één van de cabines er af gezaagd wordt de kap nu door slechts 2 clipjes onder de deuren vastgehouden.
Met een paar extra styreen lipjes klemt de kap wat beter.




Tijd voor serieuze proefritten...


^ De beige lipjes van de kap zitten precies onder de deuren en dienen ook om een traptrede uit te beelden (denk ik). Maar het ziet er wat raar uit. Ik denk dat ik die nog zwart ga maken.


Nog wat klusjes te doen: koppelingen vervangen, bedrijfsnummer aanpassen, nog een laagje zwart aan de onderkant en misschien nog wat weatheren...

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Een dubbellok (V182 / BR250)
« Reactie #7 Gepost op: 5 juli 2022, 21:48:01 »
Ha Gert-Jan
Bedankt.
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Een dubbellok (V182 / BR250)
« Reactie #8 Gepost op: 6 juli 2022, 16:08:53 »
Toppie! ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Een dubbellok (V182 / BR250)
« Reactie #9 Gepost op: 20 juli 2022, 20:18:13 »
Ik had nog 2 klusjes voor deze loc: profi-koppelingen monteren en het bedrijfsnummer aanpassen.

Eerst de kopplelingen.
De oude beugelkoppeling zit aan het frame van het draaistel gegoten.




Daar kan ik niet zo veel mee. De beugelkoppeling knip ik er af.




Zodat er ruimte is voor een messing beugeltje met de koppeling. Die wordt vastgezet met het schroefje dat de rest van het draaistel bij elkaar houdt.




Door het beugeltje wat te verbuigen, wordt de juiste hoogte ingesteld


^ Hier is de koppeling op de loc nog iets te laag

Dit werkt goed, dus maak ik er nog een. Mooi moment om het messing patroontje op de foto te zetten voordat deze tot koppelingsbeugel wordt gebogen.




Dan het messing even zwart verven en de koppeling kan definitief worden gemonteerd...




Ik heb wat gedachten gewijd aan het bedrijfsnummer. Deze loc is nooit gebouwd, maar in mijn wereld is dit een 2e proefloc van de V320. De kleurstelling beige/turquoise zet deze loc echter in de 70-er jaren, dus na de invoering van de computernummers bij de DB. Dan is de V320 omgenummerd naar de bouwserie 232. Ik moest even op zoek hoe het controle-getal bij de computernummers worden bepaald. Daarmee kom ik uit op 232 002-6, en dat met een a en en b eenheid.
De nummers worden op de computer gemaakt en afgedrukt op beige papier. Deze gaan met wat behangplak op de beide loc helften.


^ De twee V320 proeflocomotieven als bouwserie 232 in de 70-er jaren.


Goed. De loc is nu klaar.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Een dubbellok (V182 / BR250)
« Reactie #10 Gepost op: 20 juli 2022, 21:47:00 »
Dat is leuk geworden!
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline PaulBng

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 426
  • Thanked: 14 times
  • Geslacht: Man
  • Analoog (pwm) met JMRI en wat ooit Mardec was...
Re: Een dubbellok (V182 / BR250)
« Reactie #11 Gepost op: 29 januari 2023, 14:38:36 »
Rob,

Waarom heb je, bij de cabine verlichting, die diode parallel aan de leds gezet, ipv in serie?
Paul

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Een dubbellok (V182 / BR250)
« Reactie #12 Gepost op: 29 januari 2023, 15:27:59 »
Hoi Paul

Goed gezien!
Waarom heb je, bij de cabine verlichting, die diode parallel aan de leds gezet, ipv in serie?
De diode beschermt de LEDs als de loc de andere kant uit rijdt.

LEDs, en met name de witte, kunnen niet goed tegen een hoge spanning in de richting waarin ze niet geleiden. Omdat er dan (nagenoeg) geen  stroom loopt, doet de weerstand niets en zou, zonder de parallele diode, de volledige spanning over de LEDs komen. Met een diode parallel in de andere richting (anti-parallel) loopt er wel een stroom door deze diode, en valt de spanning over de weerstand, niet meer over de LEDS.
De anti-parallelle diode beschermt dus de LEDs als er in de andere richting wordt gereden (en de verlichting uit is).

Je kunt natuurlijk met een wisselende rijrichting ook de oplichtende LEDS gebruiken als anti-parallele diodes voor de dan niet lichtgevende. Dat heb ik ook wel gedaan. In deze loc vond ik echter dat dan aan de bedrading tussen beide helften onnodig complexiteit werd toegevoegd. Vandaar de keuze voor de anti-parallelle diodes.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline PaulBng

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 426
  • Thanked: 14 times
  • Geslacht: Man
  • Analoog (pwm) met JMRI en wat ooit Mardec was...
Re: Een dubbellok (V182 / BR250)
« Reactie #13 Gepost op: 29 januari 2023, 17:17:15 »
Dank Rob.

Hou ik in gedachten voor wanneer ik de locs onder handen ga nemen.
Die hebben 30 jaar in een doos gelegen, dus die hebben wat aandacht nodig. Ze rijden wel overigens.
Paul