Auteur Topic: Marklin C rail en baan plan in U vorm  (gelezen 1665 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Stelle2211

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 4
Marklin C rail en baan plan in U vorm
« Gepost op: 5 juni 2022, 15:53:15 »
Goedemiddag,

Helaas moet ik mijn huidige baan afbreken om ruimte te creëren op zolder.

Op dit moment hebben wij een baan in L vorm.

Omdat de ruimte waar we nu naar toe gaan beperkter is dan waar we nu rijden, wil graag weten of het mogelijk is om een baan in U-vorm te maken.
De belangrijkste redenen zijn de bereikbaarheid van de baan maar ook om een langer baan te maken dan in een L opstelling.

De ruimte is 250 cm x 210 cm.
De die wij gebruiken is Marklin C rail.

Is een U-vorm mogelijk of wordt het te krap met de bochten.

Heb al gedacht om op en neer te rijden, maar dan zitten we met de tender stoomtreinen die zouden dan altijd (denk ik) met de tender achteruit rijden als je de lok afkoppelt en er weer achter plaatst.

Ik zoek al een paar dagen naar voorbeelden, maar de enkele voorbeelden die ik vind zijn voor veel grotere banen.

Als iemand zou willen helpen dan graag.

Alvast bedankt voor de hulp!

M.vr.gr Sjoert

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Marklin C rail en baan plan in U vorm
« Reactie #1 Gepost op: 5 juni 2022, 18:07:32 »
Hoi Sjoert,

Ik ken de geometrie van Märklin rails niet, maar in h0 zit je met een 180 graden boog snel aan de 90 cm. Dus twee daarvan past inderdaad niet 'zomaar' in een kamer van 210 breed, als je er zelf ook nog tussen moet kunnen.
Daar zijn natuurlijk wel mouwen aan te passen, maar dat ligt er ook aan waar bijvoorbeeld de deur zit. En plattegrondje van de kamer kan helpen om ons een beeld te vormen en met ideeën te komen.

Heb al gedacht om op en neer te rijden, maar dan zitten we met de tender stoomtreinen die zouden dan altijd (denk ik) met de tender achteruit rijden als je de lok afkoppelt en er weer achter plaatst.
Met de tender vooruit rijden hoeft niet altijd een probleem te zijn. Het ligt aan de bouwserie van de loc: sommige konden even hard vooruit als achteruit. Zo is de BR50 toegelaten voor 80 km/h in beide richtingen, juist omdat voorzien was dat deze niet overal kon keren. Maar voor echte snellopers is dat inderdaad anders.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Stelle2211

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 4
Re: Marklin C rail en baan plan in U vorm
« Reactie #2 Gepost op: 5 juni 2022, 19:44:45 »
Hoi Rob,

Dank voor de reactie.

Had snel een schetsje gemaakt, maar ik krijg en JPEG niet geüpload.
Het is eigenlijk een soort van verloren hoek op de zolder kamer, gewoon rechthoekig 210 (vaste maat ivm muur en knieschot) en 250 (niet helemaal vast , maar aan de rechterkant stopt daar de muur.
Geen deuren die in de weg zitten.

Alleen links (250 cm kant van de U) zit een knieschot die overgaat in een schuin deel van het dak.

Ben al met een keerdriehoek aan de slag geweest, maar als ik de benen van de U even breed wil laten zijn, dan kom ik niet uit.

En ik ben een beetje bang dat alleen op en neer rijden niet erg spannend is ;-)

Ik hoor graag.

Mvg Sjoert

Offline PietB

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 290
  • Thanked: 8 times
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
Re: Marklin C rail en baan plan in U vorm
« Reactie #3 Gepost op: 6 juni 2022, 01:26:12 »
Had snel een schetsje gemaakt, maar ik krijg en JPEG niet geüpload.
Sjoert, gebruik postimages als gratis webspace voor afbeeldingen https://postimages.org/nl/
Je krijgt een aantal links gepresenteerd na het uploaden, de tweede kun je gebruiken om via de link te plaatsen.

Het grote nadeel van Marklin rails is de wat vreemde geometrie.
De R1 ( de kleinste straal ) bogen zijn erg kort en als je lange rijtuigen (4 assers) hebt is het geen fraai beeld als ze  door zo'n boog rijden.
Met korte wagons kun je goed rijden in deze bogen.
Een keerdriehoek neemt heel veel plek in.
Een keerlus is daar en tegen weer erg makkelijk te maken met Marklin rail.


grt Piet.

Offline Stelle2211

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 4
Re: Marklin C rail en baan plan in U vorm
« Reactie #4 Gepost op: 11 juni 2022, 09:47:50 »
Goedemorgen,

Als ik de ruimte van 250 x 210 helemaal benut met een mangat van 60x60 of 70x70?
Eventueel het spoor meer diagonaal leggen?