Auteur Topic: simpel baanidee  (gelezen 12170 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline yves

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 59
  • Thanked: 2 times
Re: simpel baanidee
« Reactie #25 Gepost op: 2 juni 2022, 10:23:45 »
plan gedraaid en nog enkele foto's van de maquette, het wit vlak zou ik uitneembaar maken zodat de bereikbaarheid gegarandeerd wordt, 150 cm is te breed om te kunnen bereiken. Op het wit vlak komt ook scenery maar ik weet nog niet wat. Tips?





Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: simpel baanidee
« Reactie #26 Gepost op: 3 juni 2022, 13:02:46 »
Yeah!  :D
Foto's plaatsen is gelukt!

Zo te zien heb je er al veel tijd in gestoken. Die maquette ziet er heel goed uit.

Nu terug naar je vraag: 'Waar plaats ik de seinen?'
Zoals ik eerder al schreef, is het in schaal onmogelijk om alle seinen op de juiste plaats te zetten. Ik zou me beperken tot de hoofdseinen voor de wissels, daar waar twee treinen elkaar zouden kunnen treffen op hetzelfde spoor.
Er van uit gaande dat je rijrichting met de klok mee is zou ik de seinen op de volgende plekken plaatsen.


Tel ik 21 seinen!

Ik hoop dat dit je vraag een beetje beantwoord.

Groet,
Gert-Jan

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: simpel baanidee
« Reactie #27 Gepost op: 3 juni 2022, 13:29:09 »
Op het wit vlak komt ook scenery maar ik weet nog niet wat. Tips?

Een klein dorpje, een meer, een industrieterrein?
mogelijkheden genoeg! Het is aan jouw eigen fantasie  ;) 

Offline yves

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 59
  • Thanked: 2 times
Re: simpel baanidee
« Reactie #28 Gepost op: 3 juni 2022, 20:52:15 »
dank u Gert-Jan voor het locatieplan maar welk type seinen wordt op elk van deze locaties geplaatst?
Mogen/moeten het allemaal dezelfde zijn, bij de klaparmseinen zie ik verschillende types (1 en 2 klaparmen...)
Ook zullen er rangeerseinen nodig zijn denk ik, kan dat nog gevisualiseerd worden?

Offline yves

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 59
  • Thanked: 2 times
Re: simpel baanidee
« Reactie #29 Gepost op: 3 juni 2022, 20:55:57 »
moeten de seinen bij rechts rijden en met de klok mee niet aan de rechterzijde van het spoor staan?

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: simpel baanidee
« Reactie #30 Gepost op: 3 juni 2022, 21:28:47 »
moeten de seinen bij rechts rijden en met de klok mee niet aan de rechterzijde van het spoor staan?
Nu ik naar de tekening kijk begrijp  ik je verwarring. Rood streepje met een rondje aan het eind lijkt op een armsein.
Maar dat is niet hoe ik het bedoelde. De rondjes geven de plaats van het sein aan. Dus dan staan ze rechts van het spoor.  ;)
Mogen/moeten het allemaal dezelfde zijn, bij de klaparmseinen zie ik verschillende types (1 en 2 klaparmen...)
Ook zullen er rangeerseinen nodig zijn denk ik, kan dat nog gevisualiseerd worden?

Zoals gezegd heb ik me beperkt tot hoofdseinen. Wanneer je in dit plan ook voor- en rangeerseinen wil plaatsen wordt het wel een volle boel.

Groet,
Gert-Jan

Offline yves

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 59
  • Thanked: 2 times
Re: simpel baanidee
« Reactie #31 Gepost op: 3 juni 2022, 22:58:17 »
als hoofdseinen denk ik dan aan deze armseinen.
Is er een onderscheid tussen deze met 1 of 2 armen bij de posities op deze baan of mogen overal dezelfde komen?



Offline Bert

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 372
  • Thanked: 20 times
  • Geslacht: Man
Re: simpel baanidee
« Reactie #32 Gepost op: 3 juni 2022, 23:52:58 »

Offline yves

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 59
  • Thanked: 2 times
Re: simpel baanidee
« Reactie #33 Gepost op: 4 juni 2022, 08:33:42 »
ik zie op die Wiki de uitleg hierover maar waar volgens jullie plaats ik welke op de aangegeven posities op de baan?
21 seinen is mss van het goede wat teveel?

Offline Bert

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 372
  • Thanked: 20 times
  • Geslacht: Man
Re: simpel baanidee
« Reactie #34 Gepost op: 4 juni 2022, 08:53:20 »
Ik zou als ik jou was eerst, in de toekomst, jouw baan opbouwen en dan definitief de posities bepalen.
Gert-Jan heeft al een mooie suggestie gedaan

Offline yves

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 59
  • Thanked: 2 times
Re: simpel baanidee
« Reactie #35 Gepost op: 4 juni 2022, 09:53:17 »
Ik zal me daar dan aan houden Bert we zien wel.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: simpel baanidee
« Reactie #36 Gepost op: 4 juni 2022, 18:22:59 »
Nou Yves en Gert-Jan,
Jullie zijn al lekker aan de slag met de seinen. Dan laat ik het gewoon aan jullie over :)
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline yves

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 59
  • Thanked: 2 times
Re: simpel baanidee
« Reactie #37 Gepost op: 4 juni 2022, 20:01:35 »
 Rob,

dan misschien nog vraagje voor jou: welke van de 2 types armseinen ik op welke positie plaats.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: simpel baanidee
« Reactie #38 Gepost op: 4 juni 2022, 20:24:37 »
Hoi Yves,

Het sein met 2 armen wordt gebruikt waar langzaam gereden moet worden. Dat is bijvoorbeeld bij een afbuigend wissel dat "op de punt" wordt bereden of een scherpe boog na het wissel.
Zo'n sein heeft 2 varianten: met gekoppelde armen en met onafhankelijk te bedienen armen.
Het sein met gekoppelde armen heeft 2 standen: stop (bovenste arm horizontaal) en langzaam rijden (beide armen schuin omhoog).
Het zijn met onafhankelijke armen heeft 3 standen: stop, langzaam rijden (hetzelfde als hierboven) en snel rijden toegestaan (bovenste arm schuin omhoog, onderste arm verticaal),

Het ligt dus aan de situatie of de armen onafhankelijk moeten zijn of dat gekoppelde armen volstaan (de laatste is zowel in het echt als in model goedkoper).

Oh ja, het sein met 1 arm heeft de standen stop en snel rijden.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline yves

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 59
  • Thanked: 2 times
Re: simpel baanidee
« Reactie #39 Gepost op: 5 juni 2022, 08:39:28 »
thx Rob voor je uiteenzetting maar waar concreet op dit plan zou jij dan welke types toepassen?

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: simpel baanidee
« Reactie #40 Gepost op: 5 juni 2022, 13:12:11 »
Nou, ik zit wel op een ander spoor dan Gert-Jan met de seinplaatsing. Dus zonder aan Gert-Jans aanpak af te doen hierbij mijn ideeën...
Gert-Jan heeft als basis de beveiliging van punten waar treinen elkaar kunnen raken, met name dus de wissels.
Ik kies de benadering van het beveiligen van rijwegen. Dan wordt niet elk wissel beveiligd met een sein. Een sein gaat dan pas op veilig als de hele rijweg goed is gesteld, vrij is van andere treinen en er ook geen andere treinen op die rijweg kunnen komen. Op die manier is het 'langzaam rijden' signaal ook zinvoller.

De armseinen die je in gedachten heb zijn hoofdseinen, en staan dus vooral langs doorgaande sporen. Er zijn andere seinen voor het beveiligen van doodlopende sporen en rangeergebieden. Die laat hier dan ook buiten beschouwing.
Voor het station kom dan op het volgende uit. Ik heb met rode pijlen aangegeven wat de rijrichtingen zijn op de sporen.




Uitrijseinen

A: Enkele arm
B en C: Dubbele arm, gekoppeld. Hier is altijd een afgebogen wissel op de punt in de rijweg.
P: Enkele arm
Q: Dubbele arm, onafhankelijk. Hier kan zowel rechtdoor (volle snelheid) op de kruiswissel als afgebogen worden uitgereden
R: Dubbele arm, gekoppeld.

Inrijseinen
D:  Dubbele arm, onafhankelijk. naar spoor 3 is afgebogen op de gebogen wissel.
S: Enkele arm.
Voor de andere sporen op rechts denk ik de inrijseinen uit het zicht (in of voor de tunnel)
De inrijseinen staan op enige afstand van het station. Zo kan bijvoorbeeld vanaf spoor 4 en 5 naar links op het hoofdspoor worden gerangeerd als het inrijsein D op 'stop' staat.

Tsja. Zo leidt 'even' aangeven waar de verschillende type seinen moeten staan tot een heel ander plan  :-\

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: simpel baanidee
« Reactie #41 Gepost op: 5 juni 2022, 13:36:30 »
PS:

Nu ik wat langer naar het hele baanplan kijk, kunnen er nog seinen veranderen of verplaatst worden als ook de andere extra sporen aan de bovenkant worden meegenomen.
Maar zoals altijd: een plan groeit en wordt beter door er mee bezig te zijn :)
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline yves

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 59
  • Thanked: 2 times
Re: simpel baanidee
« Reactie #42 Gepost op: 5 juni 2022, 13:55:01 »
Rob,

dit resulteert in een reducering van de 21 seinen naar 8 seinen (!), dit lijkt me aannemelijker.
Anders is er een "bos" aan seinen en dat is ook niet de bedoeling.
Sein A is problematisch qua opstelling, het staat op een perron met perronoverkapping (zie maquette).
Kan er ook rekening gehouden worden met de bovenste sporen zodat er een totaalplaatje zichtbaar gedeelte ontstaat?
Ik vermoed dat er voor het opstellen van de seinen op het zichtbare plan geen rekening moet gehouden worden met de onderliggende onzichtbare plans.

Mvg,

Yves

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: simpel baanidee
« Reactie #43 Gepost op: 5 juni 2022, 14:31:05 »
Hoi Yves,

dit resulteert in een reducering van de 21 seinen naar 8 seinen (!), dit lijkt me aannemelijker.
Anders is er een "bos" aan seinen en dat is ook niet de bedoeling.
Dat wil niet zeggen dat die seinen er niet staan, maar eerder dat het geen hoofdseinen zijn. Het kunnen ook dwergseinen of zelfs borden zijn, waar gewacht moet worden totdat er een (schriftelijke) opdracht is om daaraan voorbij te rijden.

Ik kan nog wel even verder denken, maar je kunt alvast helpen...
Kun je aangeven wat de bedoeling is van de sporen bovenaan het plan? Links boven zit nog een kort spoortje. Wat is dat? En het lange spoor? Wordt dat een station of is het meer een spooraansluiting. In dat laatste geval zou ik het wissel links boven weg laten.
Verder het binnenste spoor naar/van het schaduw gedeelte. is dat twee richtingen? En geldt dat ook voor de verdubbeling?

Over een armsein onder een perronoverkapping: met een beetje knutselen is dat op te lossen. Zie bijvoorbeeld hier op station Goslar.




Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline yves

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 59
  • Thanked: 2 times
Re: simpel baanidee
« Reactie #44 Gepost op: 5 juni 2022, 15:44:54 »
Rob,

de sporen bovenaan zijn opstelsporen, ik heb niet meteen de intentie daar een stopplaats o.d.te maken (doch dat zou ook nog een mogelijkheid zijn, je brengt me op ideëen).
Van het binnenste spoor naar het schaduwgedeelte: 2 richtingsverkeer (ja toch?), er zit een keerlus zowel op niveau -2 als op niveau -1.
Best nog even de onderlagen checken.



Mvg,

Yves

Offline yves

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 59
  • Thanked: 2 times
Re: simpel baanidee
« Reactie #45 Gepost op: 5 juni 2022, 15:51:44 »
wat bedoel je nog met verdubbeling?
En de korte versie van een sein onder een overkapping is wel fijn gevonden, dat wordt knip- en plakwerk daar deze niet in de Marklinhandel te vinden zijn.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: simpel baanidee
« Reactie #46 Gepost op: 5 juni 2022, 17:21:55 »
OK, ik heb alle relevante sporen maar even genummerd.... En seinen verplaatst, vervangen en toegevoegd.




"Zomaar" opstelsporen op de hoofdbaan is wat ongebruikelijk 1:1, maar veel voorkomend in 1:87. Seintechnisch is dat dus wat raar. Mijn idee voor nu:
De sporen bovenaan (6, 7, 8 ) vormen nu een halte/station. Op spoor 6 en 7+7a kunnen dan bijvoorbeeld pendeltreinen rijden (treinstel of trek-duw combinaties). Spoor 7a is een wat raar stomppje, want het wissel is ook de doorgang naar het hoofdspoor, dat wordt beveiligd met het verplaatste sein D. Dit sein is dan uitrijsein voor spoor 7 en tevens inrijsein voor het station onder. Ik zou spoor 7a weg laten, omdat het bedrijfstechnisch/seintechnisch wat onmogelijk is.

Sein S is verplaatst en ziet er nu uit als een uitrijsein voor spoor 8, dat nu quasi onderdeel is geworden van een station/halte. En het is meteen het inrijsein voor het station onder.
Ik kan me voorstellen dat deze plek qua ruimte een uitdaging is. Misschien moet het sein op een soort console aan de muur komen.

Seinen K en L (eenarmig) zijn dan de uitrijseinen voor spoor 6 en 7 voor pendelende treinen die hier omkeren.

Verder zijn opstelsporen 9 en 10 elk op één richting gedacht, elk dan ook met een uitrijsein. Sein I is tweearmig (gekoppeld), want dit is meteen inrijsein naar het station (waar alleen naar spoor 2 gereden kan worden). Sein J is éénarmig.
Sein A is nu tweearmig (gekoppeld), want er wordt altijd naar spoor 10 gereden.
 
Zoiets....

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: simpel baanidee
« Reactie #47 Gepost op: 5 juni 2022, 18:00:58 »
Oh ja,
Sein I zal ook wel krap zijn met de muur er naast. Je kunt dan de rijrichtingen op spoor 9 en 10 omdraaien: dan staan beide seinen in het midden.

En verder zat ik nog te denken: je kunt je ook richten op alleen seinen in het station op de voorgrond. Gewoon omdat daar de focus ligt en om te voorkomen dat het er te vol uit gaat zien.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline yves

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 59
  • Thanked: 2 times
Re: simpel baanidee
« Reactie #48 Gepost op: 6 juni 2022, 08:38:54 »
Rob,

ik tel nu 6 seinen bovenaan en 6 onderaan rondom het station, mooi verdeeld.
Dat van de rijrichtingen spoor 9 en 10 omdraaien begrijp ik niet zo goed, je hebt het hierbij over sein I dat wat krap bij de muur staat en verder over beide seinen die in het midden komen te staan. Zijn dat dan de seinen I en S naar het midden? Sein S staat ook krap naast de muur.
Een goed idee is tussen spoor 7 en 8 een halteplaats maken (niettegenstaande reizigers daar niet heen geraken en bij het afstappen geen kant uit kunnen), daarvoor zouden de seinen bovenaan best blijven staan, mits weglaten van sein D wanneer spoor 7a vervalt.
Om dan de resterende 11 seinen te behouden zou ik er ook kunnen voor kiezen lichtseinen te gebruiken ipv de klapseinen, die komen wat minder druk over.

Mvg

Offline yves

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 59
  • Thanked: 2 times
Re: simpel baanidee
« Reactie #49 Gepost op: 6 juni 2022, 12:03:09 »
Rob,

met de halteplaats in gedachten en ook voor de eliminatie van het "probleemspoor 7a" de linkerbovenhoek aangepast om tussen de 2 einden van de sporen een deftige halteplaats te kunnen voorzien, ruim genoeg plaats in die driehoek aldaar voor een kleine constructie.
Spoor 7a wordt dan eigenlijk een halteplaatsspoor.
Kan je je licht nog even laten schijnen over de seinaanpassing hiervoor?

Mvg,

Yves