Auteur Topic: Zelfbouw van een Hoogoven  (gelezen 1555 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Zelfbouw van een Hoogoven
« Gepost op: 13 februari 2022, 12:45:22 »
Ik ga met mn 3D printer zelf een hoogoven bouwen. Het model wat ik graag zou willen hebben van Trix is niet meer te koop of voor vreselijk veel geld.
Gewapend met een schuifmaat, voorbeeld afdruk en Fusion 360 ben ik aan de gang gegaan.
Het valt me mee hoe moeilijk 3D tekenen is. Ik heb een goedboek gekocht en ben maar begonnen.
De rijdendemengers die ik een tijdje terug verouderd heb moeten toch een plekje krijgen op de baan.





Na wat mislukkingen begint het nu al wat te worden. Je moet even goed rekening houden met de print stand zodat je zo minmogelijk extra materiaal, maar vooral tijd kwijt bent aan ondersteuningen.
In het Slicer programma Cura wat ik gebruik is dit goed te bekijken.
onderstaand al wat prints en het voorbeeld.









E
Groet Mies

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Zelfbouw van een Hoogoven
« Reactie #1 Gepost op: 13 februari 2022, 12:59:01 »
Leuk project, Mies.
Tot zover ziet het er goed uit!

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Zelfbouw van een Hoogoven
« Reactie #2 Gepost op: 13 februari 2022, 16:53:09 »
Dat ziet er al lekker uit Mies. Dat tekenen gaat je aardig af. Gaaf project om maken lijkt me. Zou ik ook wel willen maar ja .... geen plek. Succes man en ik ga je project op de voet volgen. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Zelfbouw van een Hoogoven
« Reactie #3 Gepost op: 13 februari 2022, 21:25:55 »
Misschien staat er hier nog wat in voor je https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,22026.0.html

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Zelfbouw van een Hoogoven
« Reactie #4 Gepost op: 13 februari 2022, 21:29:36 »
Misschien staat er hier nog wat in voor je https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,22026.0.html

Groet, Anne W

Ja, Floris volg ik al een paar jaar. Super mooi wat hij maakt. Hij gebruikt echter een resin printer.
Groet Mies

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Zelfbouw van een Hoogoven
« Reactie #5 Gepost op: 19 februari 2022, 16:17:40 »
Het hoogoven gebouw begint vorm te krijgen. Samen met onderdelen van een oude cementfabriek begint het een geheel te worden.
Ik ben nog bezig de details te ontwerpen in Fusion360 maar de grote onderdelen schieten al aardig op.
Na een grondlaag heb ik vandaag de vlakscheidingen zwart gemaakt met de airbrush. Dit geeft een natuurlijk effect straks als het roestbruin er over heen komr.
 tot zover de update.


Groet Mies

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Zelfbouw van een Hoogoven
« Reactie #6 Gepost op: 19 februari 2022, 20:10:37 »
Knap Mies. Gaat er behoorlijk op lijken. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/